Web Analytics Made Easy - Statcounter

دودهای آلوده از یک طرف و و مواد اسیدی و روغن سوخته‌های تخلیه‌شده در زمین‌های بالا دست اشتهارد و درجوارمنابع زیر زمینی آّب شرب اشتهارد تا پسآب شیمیایی و سمی روان در زهکش پائین‌دست شهر که به رودخانه شور منتهی می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، طی روزهای اخیر اخبار نگران‌کننده‌ای از جلسه فرمانداری اشتهارد بین مردم این شهرستان زمزمه شد که نگرانی شدید ساکنان شهر را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری مبنی بر اینکه پروژه 800 هکتاری شهرک صنعتی اشتهارد اجرائی خواهد شد.

خبری که برخلاف ظاهر نویدبخش، خطری بالاقوه برای زیست مردم اشتهارد بوده و ولوله ای در شهر ایجاد کرد. مردم اشتهارد در مسجد شهداء جمع شدند و امام جمعه شهر به تشریح آنچه بود پرداخت و البته خود مخالف طرح بود. طی روزهای گذشته جلسات متعدد مردمی با کارشناسان مختلف برگزار شد.    اهم این نگرانی ها و سوالات که توسط تیم های کارشناسی و مردم بررسی شده به شرح ذیل می باشد.   - درحالی که بیش از 60% زمین ها و املاک شهرک صنعتی فعلی اشتهارد بدون استفاده هستند و در مدت قانونی پروژه صنعتی آن اجرائی نشده و طبق قانون قابل واگذاری به اشخاص دیگر برای ایجاد واحدهای صنعتی می باشد، (مالکان قبلی این زمینها، وامهای میلیاردی گرفته ونه تنها کارخانه ای برپا نکردند، بعضا حتی ساکن ایران هم نیستند.) همچنین تعداد زیاد زمین های صنعتی جنوب شهرک صنعتی اشتهارد که حتی واگذار نشده، اضافه کنید به این احداث شهرک صنعتی شماره 2 اشتهارد و طرح توسعه شهرک صنعتی کوثر که همه اینها امکان ایجاد مقدار شغل مورد نظرنه برای سالجاری که برای سالیان متمادی دارند. با توجه به موارد بیان شده قطعا صرفه و صلاح کشور در استفاده از ظرفیت های موجود و عدم تحمیل هزینه های گزاف به کشور میباشد.   طبق مصوبه سال 69 شهرک صنعتی اشتهارد اجرا و توسعه شهرک صنعتی منوط به تامین آب (شهرستان اشتهارد منطقه به شدت کم آب بوده به شکلی که طی سالهای اخیر زمین های کشاورزی زیادی به دلیل کم آبی خشک شده و سالهاست زیر کشت نمی رود. مردم اشتهارد حتی آب شرب کافی ندارند) و حفظ محیط زیست منطقه می باشد. مصیبتی که هم اکنون مردم اشتهارد با شهرک صنعتی اشتهارد دست به گریبان هستند.   شرکت های آلاینده ای که هیچ کدام از الزامات قانونی زیست محیطی در آن رعایت نمی شود.
دودهای آلوده از یک طرف و و مواد اسیدی و روغن سوخته های تخلیه شده در زمین های بالا دست اشتهارد و درجوارمنابع زیر زمینی آّب شرب اشتهارد تا پسآب شیمیایی وسمی روان در زهکش پائین دست شهر که به رودخانه شور منتهی می شود و بی خیالی مسئولین شهر که هیچکدام ساکن اشتهارد نیستند.   طبق بررسی سال 86 از آب شرب اشتهارد مقدار آلاینده های موجود درآب شرب اشتهارد بصورت وحشتناکی زیاد می باشد که جا دارد مسئولین امر نسبت به انتشار اطلاعات مربوطه اقدام نمایند. چاههای غیر مجاز شهرک صنعتی اشتهارد هم یا درحال استخراج آب زیر زمین و نابودی کشاورزی اشتهارد هستند یا محل دفع پسآب های سمی شده اند.   و اما مصیبت بار ترین قسمت، جانمایی پروژه توسعه (800 هکتاری) است که دقیقا دیوار به دیوار شهر اشتهارد و دقیقا در زمینهای بالادست شهر که نه تنها  مشرف به شهر بوده و قطعا شهر از فاضلاب سمی آن بی نصیب نخواهد ماند، بلکه منبع آب شرب زیر زمینی کاملا در زیر این پروژه قرار می گیرد و سابقه مشهود و عینی و تجربه مردم از موارد بی مسئولیتی و بی حالی مسئولین شهر گواه فاجعه زیست محیطی شهر اشتهارد خواهد بود که هم اکنون هم مردم با آن دست و پنچه نرم می کنند، می سوزند و می سازند.   انزجار مردم از هزینه کردن مسئولین از رهبر معظم انقلاب و شعار سال (جهش تولید) است، در حالی که مردم شاهد هستند تمام آنچه مسئولین شهر و استان مدعی ایجاد آن از شغل و اجرای جهش تولید هستند در شهرک صنعتی موجود با تمام زیرساختها و امکانات وجود دارد صرف هزینه گزاف در توسعه شهرک صنتعی جای سوال بزرگ دارد.   با توجه به آنچه که بیان شد مردم اشتهارد که امیدی به حل این خطر زیست محیطی توسط مسئولین پروازی (غیر ساکن ) شهر ندارند. دست به تهیه و طومار و شکایت نزد سران قوا زدند تا انشاءالله این معضل مردم اشتهارد حل شود.   بسم الله الرحمن الرحیم
لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم
محضر ریاست محترم و معزز قوه قضائیه   سلام علیکم   در اثر نومیدی از اکثر دستگاههای حاکمیتی، قصد داشتیم، معضل دست ساز شهرستان را با امام امت ، رهبر دردمند انقلاب مطرح کنیم. اما شرم از تضییع اوقات شریف ایشان که باید در خدمت امت اسلام و بشریت مظلوم باشد جهت تمهید مقدمات ظهور ؛ ما را برآن داشت این عریضه را محضر حضرتعالی که شبیه ترین مدیر به ایشان هستید بنویسیم.   اشتهارد کهن و باسابقه و البته مظلوم، دیگر نمی تواند" نفس بکشد".   بازهم شرم می کنیم از شباهت مشکل مان با مردمان دیار کفر.   اما چه کنیم از واقعیت ؟!   شهرک صنعتی اشتهارد   اگر طبق موازین قانونی و استانداردهای ملی و بین المللی آغاز میشدو پیش می رفت شاید به اینجا نمی رسیدیم اما متاسفانه از مکان یابی گرفته تا واگذاری تخصصی و مجزای واحدهای آلاینده تا نظارت بر راه اندازی و عدم سواستفاده از وامهای پرداختی و تا دفع علمی و بی خطر فاضلاب صنعتی و عدم آلوده سازی زمین و هوا با استفاده از فیلتر و....  تقریبا هیچکدام رعایت نشده و نمی شود.    و داستان صنعت در اشتهارد که می توانست به اشتغال شیرین و تولید افتخارآمیز داخلی بیانجامد به آلودگیهای گوناگون زیست محیطی ، اجتماعی ، فرهنگی و کم آبی و فساد مالی و.... ختم شده است.   حال، خبر بدتر  اینکه، مسئولین محترم باوجود ساختن چنین معضل پرفسادی، که مستندات تک تک آن به پیوست ارسال میگردد، ناگهان در یک تصمیم پنهانی، عجیب و کاملا مشکوک قصد توسعه شهرک صنعتی کرده اند! آنهم به میزان بیش از هشتصدهکتار.   و بدتر، جانمایی آن که درست در قسمت جنوبی شهر(بالادست شهر) و منبع زیر زمینی و بستر آب شرب شهر و تنها مسیر هوای سالم تعیین شده.   و اسف انگیز تر اینکه تمام این ماجراهای نابودکننده را بنام رهبر مظلوم انقلاب و به اسم جهش تولید و ایجاد اشتغال و.... بر سر مردم آوار می کنند که تحمل این مورد اخیر ، دیگر در توان مردم ولایتمدار دیار عالمان و شهیدان نخواهدبود.   و مردم بیصبرانه و مصرانه خواستار ابطال این تصمیم و عذرخواهی رسمی مقامات مسئول از مردم هستند.   این طرح توسعه مضحک، وقتی بی معناتر میشود که بدانیم بیش از نیمی از شهرک موجود بلااستفاده بوده و فازهای متعدد راه اندازی شده ی آن حتی به استفاده پنجاه درصدی هم نرسیده است و شهرکهای امید و کوثر هم در 20تا30 کیلومتری اشتهارد تقریبا دست نخورده مانده است.   تمام این شواهد، احتمال قصد سواستفاده بزرگ مالی را توسط تنی چند از مدیران و صاحبان قدرت و ثروت، بیشتر میکند.   الله اعلم!   بهرحال از آن مقام محترم و دلسوز که تنها امید محرومان و مستضعفان هستید تقاضاداریم هیات کارشناسی مومن و معتمدی را تعیین فرموده تا ضمن بررسی دقیق و عالمانه ، هم از توسعه ی شهرک به جد پیشگیری نموده و هم راه حلهای علمی و تاییدشده ی موجود را برای رفع آلودگیها و نجات طبیعت و البته نجات مردمان فراموش شده ی این خطه ، از شر بلاها و بیماریهای گوناگون پیگیری فرمایید.   بلاها و بیماریهایی که نازل نشده   بلکه مصداق بارز   "کسبت ایدی الناس" میباشد یعنی درواقع کسبت ایدی المسئولین.
باتشکر فراوان جزاکم الله خیرا     انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرک صنعتی اشتهارد مردم اشتهارد شرب اشتهارد توسعه شهرک زیست محیطی زیر زمینی زیر زمین دست شهر ی موجود آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از محیط زیست؛ آموزه ای دینی وتوصیه بزرگان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،    مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به همراه جمعی از معاونین و روسای ستادی اداره کل ظهر امروز با حضور در مسجد امام شافعی ارومیه با ماموستا مامد کلشی نژاد ، امام جمعه اهل سنت ارومیه دیدار کرد.

دکتر سعید شهند در ابتدای این دیدار ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان گفت : در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال، عمل به منویات مقام معظم رهبری و همچنین عملیاتی نمودن برنامه های دولت مردمی سیزدهم، همراهی با جهش تولید و توسعه پایدار و متوازن ، محوریت فعالیت های اداره کل حفاظت محیط زیست در سال 1403 خواهد بود و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست را در سال جدید با جدیت پیگیری می کنیم .

وی ادامه داد: هرجا که مردم در انجام امری مشارکت داشته اند نتیجه آن مطلوب و مثبت بوده است و آماده بهره گیری از علما و روحانیون اهل سنت در حوزه حفاظت از محیط زیست هستیم.

ماموستا کلشی نژاد در این دیدار ضمن تبریک سال جدید  با اشاره به اینکه وحدت رمز پیروزی و موفقیت مردم در روزهای سخت و در مقابل بیگانگان است، گفت : وحدت زمینه ساز رشد و تعالی یک جامعه است و مردم حضور  و مشارکت خود را در صحنه های مهم و اثر گذار کشور همواره نشان داده اند.

وی افزود : حفظ و حراست از محیط زیست در آموزه های دینی و بزرگان دین بسیار تأکید شده است و هرکسی وظیفه دارد در هر جایگاهی که است در این زمینه نقشی داشته و گامی بردارد.

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست؛ آموزه ای دینی وتوصیه بزرگان است
  • محرومیت در راه‌های مواصلاتی بزرگترین مشکل شهرستان بردسکن است
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • ساماندهی ۴۱۱ پروژه بر زمین مانده دستاورد سال گذشته سازمان محیط زیست
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید