Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا؛ مجتبی افشاری گفت: آموزش در امر سرمایه گذاری نکته بسیار ضروری در بازار است که از هیجانات سرمایه‌گذاری کاسته و آرامش بیشتری را به بازار تزریق می کند. بسیاری از تازه واردان به بازارسرمایه، بدون اینکه درک درستی از وضعیت سودآوری شرکت، ریسک‌های سرمایه‌گذاری، شاخص‌های تاثیر گذار صنعت، شاخص‌های کلان اقتصادی و ریسک سیسنماتیک و غیرسیتمانیک داشته باشند، بدون توجه به گزارشات شرکت و جریانات اقتصادی و بازدهی متصور از آن، اقدام به معاملات سهم می‌کنند و این روند می تواند به تعادل رسیدن قیمت را به تاخیر بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افشاری بیان کرد: به نظر من قیمت ها به صورت غیرواقعی بالا نرفته و در این مدت، شاهد اصلاح در اکثر نمادها بودیم که این اصلاح هم به نظرم اتفاق خوبی است و به تعادل بازار کمک می کند ولی آنچه واضح است با توجه به رشد قیمت نفت، افزایش قیمت کامودیتی‌ها، سودآوری شرکت‌ها، بحت تسعیر ارز و همچنین انتظارات تورمی بازار در اکثر نمادها رشد غیرواقعی ندارد.

وی تاکید کرد: معتقدم، کنترل رفتارهای هیجانی، ایجاد برنامه آموزشی به عنوان پیش فرض سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه، هدایت مردم به سمت شرکت های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه گذاری و در پیش گرفتن برنامه منظم‌ و ایجاد فرصت فعالیت برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق های بازنشستگی به شکل منسجم و هدفمند، بازار را از فضای کنونی خارج می‌کند.

سهام عدالت خود را نفروشید

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص سهام عدالت نیز تصریح کرد: این سهام در قالب بسته‌ای حدودا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شامل ۳۶ شرکت بزرگ و فعال، وارد بازار سرمایه شده است که بنابر آخرین ابلاغیه های موجود در حدود ۳۰ درصد آن در طول یک سال قابلیت آزادسازی دارد.   

وی در توصیه به سهامداران سهام عدالت گفت: با توجه به اینکه در شرایط تورمی قرار داریم و نگهداری وجه نقد در این شرایط قدرت خرید مردم را کاهش می دهد، به نظرم نگهداری سهام در شرایط کنونی با توجه به نوع شرکت های سهام عدالت که عمدتا از صنایع فلزات اساسی، پالایشگاهی و پتروشیمی هستند می‌تواند برای سهامداران مناسب باشد، زیرا این شرکت‌ها هم بازدهی عملیاتی مناسبی دارند و هم ریسک نقد شوندگی خاصی ندارد.

یک پیشنهاد

افشاری پیشنهاد کرد: به نظر من می توان زمانبندی و سیستم واگذاری سهام عدالت را از زمان معاملات در بازارسرمایه جدا کرد تا به ساختار بازار فشار وارد نشود، به این معنی که خریدار و ساعت معاملاتی متفاوتی داشته باشد. به طور مثال آنهایی که قصد دارند سهام عدالتشان را (در راستای عرضه بسته ۳۰ درصدی) واگذار کنند، این بسته را تنها به شرکت‌های سرمایه گذاری و صندوق‌ها (با یک تخفیف مشخصی که برای آن صندوق ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صرفه باشد) واگذار کنند. البته عرضه سهام عدالت، عرضه شدیدی نیست که بخواهد بازار را دچار تزلزل کند .

عرضه به طور پله‌ای انجام می‌شود، ریزش نداریم

وی افزود: ضمن اینکه بارها از طرف وزارت اقتصاد هم اعلام شده است که این عرضه به طور پله ای خواهد بود و همانطور که در بالا اشاره شد ظرف یک سال آینده نهایتا ۳۰ درصد آن قابل آزادسازی است. این میزان حدودا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که باتوجه به حجم موجود معاملات در بازار قابلیت ساماندهی دارد. در این میان، این اجازه هم به کارگزاری‌ها و بانک‌ها داده شده که با توجه به صلاحدیدشان و در زمانی که بازار کشش آن را دارد، عرضه‌ها را انجام دهند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرمایه گذاری بورس سهام عدالت سرمایه گذاری سهام عدالت صندوق ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۲۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی

یک کارشناس بازار سرمایه رشد صادرات نفت و پتروشیمی و همچنین رشد تولید خودرو در سال جاری را زمینه‌ای را برای بهبود شرایط نماد صنایع پتروشیمی و خودرویی و در نهایت بازار سهام عنوان کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی فراقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تاثیر افزایش صادرات نفت و محصولات پتروشیمی بر وضعیت بازار سهام اظهار کرد: رشد صادرات این نوع کالا‌ها صرفاً بر کرک اسپرد صنایع پتروشیمی حاضر در بورس اثر‌گذار خواهد بود. به هر اندازه کرک اسپرد آن‌ها رشد پیدا کند به همان اندازه وضعیت نماد صنایع این شرکت‌ها بورس هم ارتقاء می‌یابد.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره افزایش تولید خودرو و تاثیر این موضوع بر بازار بورس هم گفت: با توجه به جایگاه نماد‌های خودرویی در بازار، تغییر مثبت در این بخش هم می‌تواند یک اتفاق مثبت برای بورس باشد، اما افزایش تولید خودرو زمانی بر بازار سهام موثر واقع می‌شود که قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا هم دست‌خوش تغییر پیدا کند.


وی تصریح کرد: تقارن افزایش تولید با رشد قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به نرخ بازار ابتدا برای این دو خودرو ساز و سپس سهامداران آن یک اتفاق مثبت خواهد بود.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بورس ، تولید خودرو ، صادرات پتروشیمی ، قیمت کارخانه‌ای خودرو ، بازار سرمایه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9T

دیگر خبرها

  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • آخرین جزئیات از عرضه پساپ در بورس انرژی اعلام شد