Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گودرز نجفیان، رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تولید نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت: از سال ۹۲ تا امروز موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به طور متوسط سالانه ۱۶ واریته جدید در سال معرفی کرده  در حالی که پیش از آن سالانه فقط حدود پنج رقم معرفی می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تولید نهال و بذر افزود: در ۶ سال گذشته‌ی ۹۰ رقم بذر جدید و اصلاح شده تولید کرد که ۱۸ رقم آن در سال گذشته بوده است.

نجفیان هدف از اصلاح ارقام زراعی را بهره وری بیشتر و پایداری تولید با استفاده از فناوری نوین دانست و گفت: این موسسه در ابتدای کار اقدام به تولید هسته‌های اولیه بذر کرده و پس از آن زنجیره تولید بذر ایجاد می‌شود تا با استفاده از پتانسیل‌های اقلیم داخل کشور، تامین غذا با استفاده از بذر‌های داخلی محقق شود.

او با بیان این که چندسالی است که در تولید گندم به خوداتکایی رسیده ایم، افزود: ۹۷ درصد بذر گندم و جو در داخل کشور تولید می‌شود ضمن اینکه ۷۵ درصد بذر ذرت که ارقام هیبرید و اصلاح شده هستند، نیز در داخل تولید می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تولید نهال و بذر افزود: یکی از برنامه‌های سال جاری تاکید بر افزایش تولید ذرت به دلیل وضعیت آب و هوا و نیاز به تولید غذا در داخل کشور است.

نجفیان در خصوص ضریب نفوذ ارقام موسسه در ساختار بذر مصرفی کشورگفت: ۱۰۰ درصد  بذر رسمی حبوبات مصرفی و ۴۰ تا ۶۰ درصد بذر دانه‌های روغنی نیز در کشور از بذور معرفی شده و انبوه سازی شده موسسه تحقیقات، اصلاح وتولید نهال و بذر است.

او به نقش پژوهش، نتایج، برون داد‌ها و تکنولوژی حاصل از این اقدامات اشاره کرد وافزود: با اتکای بر تولید داخل نیاز صنعت و کشاورزی را حداقل از لحاظ نهاده‌ها و بذر تامین می‌کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تولید نهال و بذر  در ادامه با اشاره به نقش و حکمرانی آب در تولید، گفت: با اینکه از ۲ سال پیش  در ترسالی قرار گرفته ایم، اما ۱۵ سال خشکسالی را پشت سرگذاشته ایم که در نتیجه‌ی آن بسیاری  از دشت‌ها آب ندارد و این محدودیت‌ها باعث شده که زراعت‌های آبی تا حدودی کم بشود، به طوریکه سطح زراعت ۲۵۰ هزار هکتاری ذرت به ۱۵۰ هزار هکتار کاهش یافته که دلیلی برای حکمرانی آب را نشان می‌دهد، زیرا کشت ذرت تابستانه می‌باشد.

نجفیان افزود: برای گذر از این بحران باید چاه‌های غیرمجاز پلمپ و محدودیت‌هایی برای برداشت از چاه‌ها اعمال شود.

او به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید بذر اشاره کرد و گفت: با این اتفاق تهیه و خرید بذر‌های خارجی به صرفه نیست و باید با نگاهی خوشبینانه به این موضوع، به سمت تولید و استفاده از بذر‌های داخلی برویم.

رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تولید نهال و بذر افزود: هم اکنون حدود ۶۰ درصد در تولید بذر دانه روغنی کلزا خوداتکایی داریم، ولی بایستی سهم تولید بذر کلزا در بذر‌های داخلی افزایش یابد.

نجفیان  به وابستگی بذر سبزی و صیفی به خارج، گفت: در گذشته سرمایه گذاری بر روی پژوهش تولید بذر این محصول نداشتیم علاوه بر اینکه شرکت‌های خوبی با سرمایه بالای چندملیتی در دنیا ارقام زیادی از این بذور را به بازار می‌دادند و کشور ما مثل خیلی از کشور‌ها اقدام به واردات بذر سبزی و صیفی می‌کرد.

او افزود: به طوریکه سالانه حدود ۱۲۰ میلیون دلار صرف خرید بذر سبزی و صیفی می‌شد.

رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تولید نهال و بذرگفت: در چندسال گذشته تلاش زیادی برای تولید ارقام هیبرید گوجه فرنگی شده است به طوریکه اکنون این ارقام آماده کشت سازگاری و ورود به بازار مصرف است.

نجفیان افزود: تولید ارقام هیبرید داخلی گوجه فرنگی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها محقق شده است.

اوگفت: همچنین سال گذشته موفق به تولید و معرفی ۴ رقم بذر بادمجان شدیم که بذر آن در اختیار کشاورزان قرار گرفته است ضمن اینکه کار برای تولید بذر هیبرید فلفل آغاز شده است.

رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور به نقش تولید هسته‌های اولیه بذر اشاره کرد و افزود: سالانه حدود ۱۴۰۰ تن هسته اولیه بذر در موسسه تولید می‌شود که در گام‌های بعدی این هسته‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا بذر نهایی به دست کشاورزان برسد.

نجفیان یکی از رسالت‌های موسسه تحقیقات را ذخیره توارثی ارقام مختلف بذر و نهال دانست و گفت:‌با اینکه پشتیبانی مالی در این خصوص نداریم، ولی ۷۴ هزار نمونه ژنتیکی در بانک ژن موسسه برای آینده نگهداری می‌شود.

او با اشاره به تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی، افزود: کشور ما از لحاظ زیست بوم و اکولوژیکی مستعد کشت و پرورش گیاهان دارویی به خصوص با آب زمستانه است که نمونه آن را می‌توان زیره دانست.

رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: در کشور ما بر روی کشت این گیاهان کمتر سرمایه گذاری شده، ولی امیدواریم برای این گیاهان کار اصلاحی و بذر جدید معرفی شود که به عنوان یکی از زنجیره‌های با ارزش و با پتانسیل بالا در صادرات به خصوص در مناطق خشک با اشتغالزایی بالا و صرفه اقتصادی است.

نجفیان افزود: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر از سال ۱۳۳۸ در کرج کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر این مؤسسه در ستاد مرکزی و ۳۲ مرکز و ۸۰ ایستگاه تحقیقاتی در سطح کشور با ۴۰۰ عضو هیأت علمی و محقق با تخصص­های مختلف، سالیانه بیش از ۹۰۰ پروژه و طرح تحقیقاتی اجرا می­کند.

او گفت: این موسسه بر روی اصلاح و تولید بذر و نهال ۳۵ محصول زراعی و باغی کار می‌کند.

منبع:خبرگزاری ایرنا 

انتهای پیام / ر. خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بذر اصلاح شده گندم و جو محصولات کشاورزی اصلاح و تولید نهال و بذر اصلاح و تهیه نهال و بذر موسسه تحقیقات اصلاح رئیس موسسه تحقیقات سال گذشته تولید بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۳۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را دارای ابعاد فرهنگی و اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: این شعار تنها یک شعار اقتصادی نیست، بلکه دارای ابعاد فرهنگی است که باید به آن توجه داشته باشیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم یکی از برنامه‌هایی که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، نشست مشترک محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، بود که سه‌شنبه شب، هشتم فروردین، در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست به تعیین شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: به لطف خدا رهبر حکیم و فرزانه‌ای در رأس نظام اسلامی خود داریم که با اشراف کامل و آسیب‌شناسی دقیق، سال‌های سال است که روی حل عقب‌ماندگی‌های اقتصادی و مشکلات اقتصادی، تمرکز کردند و همان طور که فرمودند شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» یکی از راهبردهای اساسی کشور در سال جاری است.

تبیین ابعاد فرهنگی و اقتصادی شعار سال

اسماعیلی «جهش تولید با مشارکت مردم» را دارای ابعاد فرهنگی و اقتصادی ارزیابی کرد و گفت: این شعار تنها یک شعار اقتصادی نیست، بلکه دارای ابعاد فرهنگی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

او ادامه داد: طبق منویات مقام معظم رهبری که از فرهنگ به عنوان هوای تنفس تعبیر کرده‌اند، مقوله فرهنگ یک امر اولیه و ضروری در همه امور است و تا زمانی که حوزه فرهنگ ارتقای لازم را پیدا نکند، امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت.

وزیر فرهنگ با اشاره به ضرورت بسترسازی فرهنگی برای اجرای شعار سال تصریح کرد: پیشینه تمدنی و نظام‌سازی ما در یک‌صد سال اخیر یک اندیشه منسجم است. به این صورت پیشرفت در جامعه دینی با قرائت اسلامی، انقلابی و نهضت امام خمینی (ره) بدون بسترسازی  فرهنگ ایجاد نخواهد شد.

 

اعلام حمایت وزارت فرهنگ از طرح‌های خلاقانه و آیینی

 

اسماعیلی به دیدار اولیه دولت مردمی با مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: در دیداری که شهریور سال 1400 با رهبر معظم انقلاب داشتیم، معظم له تأکید کردند که ساختارهای فرهنگ نیاز به بازسازی انقلابی دارد.

او ادامه داد: در این مورد بسیاری از همکاران دچار اختلاف دیدگاه بودند که بازسازی باید در کجا اتفاق بیفتد. به این منظور جلساتی برای امکان ساختاری برگزار کردند. تا اینکه در جلسه سال 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی، زمانی که در محضر حضرت آقا مطرح کردیم که منظور ایشان چیست، ایشان فرمودند این اصلاح ساختار فرهنگی جامعه است و نه دولت و حاکمیت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ریاست دولت سیزدهم بر عهده یک شخصیت فرهنگی و اندیشمند است که می‌توان از این ظرفیت برای اصلاح ساختار فرهنگی جامعه استفاده کرد.

اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید

اسماعیلی بر ضرورت اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی در جامعه تأکید کرد و گفت: در دولت مردمی تلاش داریم که توازن ایجاد کرده و به این باور برسیم که برا اجرایی شدن جهش تولیدی بر اساس شعار سال، لازم است انگاره‌های فرهنگی و ذهنی حاکم بر جامعه اصلاح شود و در همین راستا هدایت شوند.

او همچنین به نمونه‌هایی از زندگی فردی و اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: حل مسئله الگوی مصرف به اصلاح فرهنگی نیاز دارد و بدون بازگشت به آموزه‌های اصیل دینی در حوزه اقتصاد اسلامی که منبعث از نگاه توحیدی است، امکان رشد در کشور وجود ندارد.

اسماعیلی از موضوع فرهنگ به عنوان مسئله اصلی کشور نام برد و تصریح کرد: موضوع فرهنگ باید به عنوان چتری بر سر تمام فعالیت‌ها در نظر گرفته شود تا رشد و تعالی کشور ممکن شود. زیرا فرهنگ مسئله اولیه و اصلی کشور است که تمام موضوعات باید تحت این مقوله اجرا شوند.

 

آثار تخصصی و جدید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن رونمایی شد

 

تلاش برای ایجاد شهر جهانی صنایع فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: به حوزه فرهنگ به عنوان یک حوزه انتزاعی و نمادین نگاه نمی‌کنیم، بلکه فرهنگ به یک حوزه انضمامی تبدیل شده است. چنانکه با آخرین مصوباتی که سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم، برای ایجاد شهر جهانی صنایع فرهنگی در تعطیلات نوروز جلسات متعددی برگزار کردیم و آیین‌نامه‌های آن به عنوان یک کار مهم در حال آماده‌سازی است.

اسماعیلی بر ضرورت تعامل فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت: در حال حاضر با بسیاری از کشورهای منطقه تعامل و همکاری مشترک در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی داریم که باید این نوع تعاملات گسترده‌تر شود.

او به فرهنگ و هنر غنی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: از طریق چنین فرهنگی امکان ارتباط و تعامل گسترده در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی با کشورهای دیگر ممکن خواهد بود. همان طور که اسلام از طریق تجار و بازرگانان ایرانی وارد کشورهای شرق آسیا شده است. به این ترتیب می‌توان از ظرفیت اقتصادی در جهت صدور فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی به کشورهای دنیا استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو حوزه اقتصاد و فرهنگ را حوزه‌هایی پشتیبان و هم‌افزا ارزیابی کرد و اظهار داشت: بسیاری از بخش‌های فرهنگی با اندک نگاه پشتیبانی در بخش اقتصاد به رونق خواهد رسید. به همین دلیل تلاش می‌کنیم به رابطه هم‌افزا میان اقتصاد و فرهنگ برسیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: تمام اصحاب فرهنگ، اندیشه و هنر باید کمک کنند که شاخص‌های کمی اقتصادی محقق شود و بتوانیم در کشور گام‌های بلندتری برداریم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • آموزش ۵هزار نفر در دوره‌های موسسه تحقیقات دیم
  • دوره های آموزشی موسسه تحقیقات دیم برای ۵هزار نفر
  • توضیحات جدید سازمان منابع طبیعی درباره قطع درختان در الیمالات مازندران
  • نهال گردو اصلاح شده و تضمینی فقط 35 هزار تومان
  • ۵۰۰ میلیون اصله نهال در طرح کاشت یک میلیارد درخت به زراعت چوب اختصاص دارد
  • همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳
  • معرفی ۲۰ رقم زراعی اصلاح‌شده دستاورد مهم سال گذشته
  • اصلاح انگاره‌های ذهنی و فرهنگی لازمه تحقق جهش تولید است
  • خرید جذاب نهال بادام لیبل دار ۲۹ هزار تومان  تا ۲۰ فروردین
  • جهش تولید بدون اصلاح انگاره‌های ذهنی وجود ندارد