Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر شفیعی با اشاره به سه رقمی شدن آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در دومین روز متوالی، گفت: ما نمی توانیم به دلیل اینکه بیماران سرپایی در جامعه زیاد شده، محدودیت ایجاد کرده و خیلی از افراد را در شرایط سخت قرار دهیم، مردم خودشان مراقبت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مهدی شفیعی شنبه (17 خرداد) در نشست خبری مجازی با موضوع کرونا ویروس در تشریح جزئیات آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان، گفت: در 24 ساعت گذشته از میان 429 نمونه ارسالی به آزمایشگاه های استان، 119 مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شد که از این تعداد 16 مورد مربوط به بیماران بستری، 26 مورد مربوط به بیماران سرپایی، 10 مورد پرسنل و 67 مورد مربوط به اطرافیان بیمار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه با این موارد جدید تعداد کل موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان به 2 هزار و 299 مورد(837 مورد بستری و هزار و462 مورد سرپایی و اطرافیان بیمار) رسید، ادامه داد: همانطور که مشخص است آمار موارد سرپایی از بستری ها فاصله می گیرد که نشان دهنده دو موضوع است؛ اینکه برنامه های گام دوم که شناسایی فعال افراد مبتلا (به عنوان ناقلین کم علامت و بدون علامت) است به درستی در استان اجرا می شود و اینکه شناسایی به موقع و زودهنگام این افراد قبل از اینکه بخواهند علامت دار شده و یا بستری شوند و اگر نکات بهداشتی را رعایت کنند و در خانه ایزوله شوند کمک می کند تا زنجیره انتقال در خانواده و جامعه کم شود.

 

 

وی با بیان اینکه حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم طی روز گذشته نمونه گیری نداشته است، افزود: از این 119 مورد جدید، 36 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 10 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 68 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و 5 مورد مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی سیرجان بوده است.

 

 

شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه 119 مورد جدید 66 نفر زن و 53 نفر مرد بودند، گفت: خوشبختانه طی 24 ساعت گذشته مورد فوتی در استان نداشتیم بنابراین کل موارد فوت از ابتدا تاکنون 90 نفر است.

 

 

وی اظهار داشت: از ابتدای اپیدمی بیش از 19 هزار و 600 مورد نمونه گیری برای شناسایی کرونا در سطح استان انجام شده که حجم بالایی از کار است که آزمایشگاه ها به شکل روزانه این آزمایشات را انجام می دهند.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطر نشان کرد: بیش از 60 درصد موارد مثبت جدید، مربوط به اطرافیان بیمار است که دو نکته را نشان می دهد؛ نکته اول اینکه فرد بیمار به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری فیزیکی، بحث بهداشت دست و گندزدایی مناسب سطوح در محیط منزل باعث می شود که اطرافیان را درگیر کند که اهمیت این چند نکته بهداشتی را برای ما گوشزد می کند و نکته دوم اینکه ما وقتی به شکل فعال در اطرافیان بیمار جستجو می کنیم، تعداد قابل توجهی افراد را پیدا می کنیم که هیچ علامت نداشته و یا علائم خفیف دارند.

 

 

وی ادامه داد: درست است که بیماری، آن فرم شدید که افراد را به بیمارستان می کشاند و بستری می کرد، کاهش پیدا کرده اما ویروس همچنان در سطح جامعه فعال است و عمده انتقال ها در خانواده ها به شکل خوشه های بزرگ اتفاق می افتد که معمولاً به دنبال مهمانی ها، عروسی و تجمعات است که خانواده را درگیر می کند بنابراین همچنان با این اپیدمی گریبان گیر هستیم و اگر خود مردم رفتارهای بهداشتی را رعایت نکنند احتمال بازگشت موج های بعدی بیماری و درگیری همچنان در سطح استان وجود دارد.

 

 

شفیعی در خصوص وضعیت استفاده داروهای مربوط به کرونا در استان كرمان، اظهار داشت: داروی اختصاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد و آنچه در بیماران بستری و بعضاً بیماران سرپایی که فرم شدید بیماری را دارند استفاده می شود، داروهای کاهنده التهاب و یا برخی از داروهای ضد ویروسی است که این داروها نیز تأیید کمیته کشوری درمان بیماری کووید 19 را دارند و برای بیماران سرپایی با فرم خفیف نیز داروهای شبه بیماری های سرماخوردگی و شبه آنفولانزا تجویز می شود.

 

 

وی ادامه داد: در داروهای بیمارستانی کمبودی وجود ندارد و به اندازه کافی هم در انبارهای بیمارستان و هم در انبارهای معاونت بهداشت ذخیره سازی شده و شرکت های دارویی نیز به اندازه کافی داروهای لازم را در اختیار دارند که در صورت لزوم و بحران در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند داد لذا خوشبختانه کمبود دارویی در سطح استان وجود ندارد.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه «آیا پيش بيني مي شود در شمال كرمان نيز با توجه به افزايش دماي هوا و استفاده بيشتر از كولرهاي گازي مانند جنوب كرمان و سيستان و بلوچستان در روزهاي آينده با افزايش تعداد مبتلايان و وضعيت قرمز روبرو شويم؟» خاطر نشان کرد: گرما تأثیر خود را روی ویروس دارد بنابراین محیط بیرون، محیط مناسبی برای باقی ماندن ویروس نیست اما الان محیط داخل منزل به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی، محیط مناسبی برای ماندگاری ویروس شده است.

 

 

وی ادامه داد: در مناطق جنوبی از کولرهای گازی و یا اسپلیت ها استفاده می کنند به همین دلیل افراد در یک محیط تجمع پیدا می کنند و در خیلی از نقاط جنوبی به ویژه مناطق روستایی و شهرهایی با جمعیت کمتر، به دلیل تعداد کم اتاق در منازل، استفاده از سیستم های سرمایشی، بسته بودن پنجره ها، گردش هوا در منازل به حداقل می رسد و در نتیجه زمان ماندگاری و انتقال ویروس بالا می رود.

 

 

شفیعی در ادامه افزود: در شمال استان به دلیل اینکه تعداد فضاها بیشتر است و استفاده از کولرهای آبی زیادتر است انتظار می رود افزایش موارد را مانند جنوب نداشته باشیم اما در بازدید میدانی که در مناطق جنوب داشتیم دو نکته ما را نگران کرد؛ اینکه وقتی یک نفر ناقل بدون علامت و یا با علامت کم در خانه حضور داشته باشد یعنی این فرد در بیرون خانه مبتلا شده است و بررسی ها نشان می دهد که این افراد در ازدحام و تجمعات بیرون منزل مبتلا شدند و آن را به داخل منزل انتقال می دهند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: رعایت بهداشت فردی، سلامت و بهداشت دست و فاصله گذاری فیزیکی سه اصل کلیدی و کلی در کنترل این بیماری و مراقبت از خود و خانواده است.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص آمار متوفیان گفت: طی دو هفته گذشته، یک افزایشی در موارد متوفیان کرونا را تجربه کردیم که عمده موارد مربوط به گروه های سنی بالا و بیماران زمینه ای پر خطر در حوزه جنوب استان بوده اند لذا این نکته مهم است که کوچکترین علامت در افراد جدی گرفته شود و افراد خود را از دیگران جدا و به مراکز درمانی مراجعه کنند و اگر نیاز به استراحت در منزل و ایزوله شدن دارند حتماً جدی بگیرند تا افراد حساس خانواده را درگیر بیماری نکنند.

 

 

وی در خصوص فعالیت تالارها و باشگاه های بدنسازی استان گفت: تالارها طبق مصوبه ستاد ملی همچنان بسته هستند اما در استان با توجه به اینکه در هفته های قبل، تالارها مجوز بازگشایی فقط برای طبخ بیرون بر و یا عملکرد رستوران ها(50 درصد ظرفیت، امکان پذیرش مهمان با رعایت پروتکل بهداشتی را در ساعات محدود) داشتند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است و برخی تالارها نوبت دهی کرده و مراسم را با ظرفیت بالا و به مدت 5 ساعت برگزار می کنند که این مورد خلاف ستاد استانی مقابله با کرونا است و دانشگاه علوم پزشکی با متخلفان برخورد جدی خواهد کرد و همچنین در صنوف هم قرار شد سختگیرانه عمل شود.

 

 

شفیعی گفت: در جلسه امروز ستاد استانی مقابله با کرونا قرار شد که مهدکودک هایی از 24 خرداد که شرایط پروتکل بهداشتی را دارند و همچنین مؤسسات آموزشی، کنکور و کمک آموزشی به شرطی که پروتکل ها را رعایت می کنند، مجوز فعالیت بگیرند و کسانی که کوچکترین ایرادی دارند، مجوز فعالیت را نخواهند گرفت.

 

 

وی ادامه داد: برای بازگشایی تالارها هیچ تصمیمی گرفته نشده است و همچنین برای باشگاه ها هم صحبتی نشد اما به نظر می رسد بعضی از باشگاه هایی که پذیرش افرادی را داشتند که به عنوان دانش آموز (مانند مدارس فوتبال و... ) اگر پروتکل های بهداشتی تدوین شود بتوانند مجوز بازگشایی بگیرند.

 

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در پاسخ به اینکه بهداشت جهاني امروز ضرورت استفاده از ماسك را رسماً اعلام كرده است؛ آيا دانشگاه علوم پزشكي كرمان هم از موضع خودش پايين آمده و اين اجبار را اعلام مي كند؟ گفت: استفاده از ماسک برای بیماران علامت دار، افرادی که از بیمار مبتلا مراقبت می کنند و پرسنل درمانی و بهداشتی توصیه می شود لذا فرد سالم نیاز به استفاده از ماسک ندارد.

 

 

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به افزایش آمار بیماران سرپایی و حضور آنها در سطح جامعه، چه تمهیداتی برای جلوگیری از انتقال ویروس توسط این افراد به سایر افراد جامعه به کار گرفته شده است؟ بیان کرد: ما نمی توانیم به دلیل اینکه بیماران سرپایی در جامعه زیاد شده، محدودیت ایجاد کرده و خیلی از افراد را در شرایط سخت قرار دهیم بنابراین به نظر می رسد که به جای قرنطینه کردن باید به دنبال فرهنگ سازی عمومی در جامعه باشیم تا افراد بتوانند از خود مراقبت کنند.

 

 

شفیعی در پاسخ به اینکه «با توجه به اینکه در جیرفت فرماندار اعلام کرده که ۴۰ درصد از مبتلایان کارمند ادارات هستند؛ آیا علوم پزشکی کرمان هم در ادارات غربالگری انجام داده و این رقم در کرمان چقدر است؟» افزود: به کرات داشتیم که افرادی کارمند اداره و بانک و به عنوان بیماران سرپایی و بستری بودند که اطرافیان و همکاران ایشان را مورد ارزیابی قرار دادیم اما اینکه اداره به اداره بخواهیم غربالگری کنیم جزو دستور کار ما و کشور نیست.

 

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: کرونا ویروس آمار جدید مهدی شفیعی نشست خبری سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اطرافیان بیمار بیماران سرپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از تاسیس دانشکده داروسازی در این دانشگاه خبر داد و گفت: در نیم‌سال آینده پذیرش دانشجو در رشته داروسازی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، محمدباقر خادم‌عرفان با اشاره به به دستاوردهای معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در یک‌سال اخیر، اظهار کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حوزه آموزشی بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در پنج دانشکده مشغول به تحصیل بوده و علاوه بر این، ۲۳۰ دانشجوی بین‌المللی نیز در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در سال گذشته رشته‌های زیادی به دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه شدند که شامل هشت رشته در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی ارشد و دکترا تخصصی پی‌اچ دی و همچنین دکترای تخصصی بالینی در بخش رزیدنتی بودند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از ایجاد دانشکده داروسازی در کردستان خبر داد و گفت: مقدمات تأسیس دانشکده داروسازی هم دنبال و موافقت‌های کلی انجام شده است که امیدواریم بتوانیم در نیم‌سال آینده پذیرش دانشجو در رشته داروسازی هم در زمینه پذیرش دانشجویان داخلی و هم دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان محقق شود.

خادم عرفان تصریح کرد: از افتخارات دیگر این دانشگاه این است که دانشگاه علوم پزشکی کردستان در رده‌بندی‌های بین‌المللی از جمله تایمز دارای شرایط بسیار خوبی است و در سال‌های گذشته نیز شرایط خوبی داشتیم که تداوم این جریان را اکنون نیز شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه به تبع سیاست‌گذاری‌های کلی، افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی و افزایش ارتباطات بین‌المللی است که جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان را به خوبی ارتقا خواهد داد.

کد خبر 739900

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۰ هزار خدمت به مردم در بیمارستان خورموج
  • ۱۰ هزار خدمت در بیمارستان خورموج به مردم ارائه شد
  • مسمومیت پنج نفر با گاز مونوکسیدکربن در اردبیل
  • دانشکده داروسازی در کردستان تاسیس می‌شود
  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • ملک‌زاده ماندنی شد
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • بهورزان جنوب کرمان با موتور سیکلت به روستا‌ها می‌روند
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • فعالیت اصناف مختلف زیر ذره بین بازرسان کرمان