Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@06:20:52 GMT

مراقبت های پس از زایمان

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۵۱۹۵

مراقبت های پس از زایمان

بسیاری از مادران تا مدتها پس از عمل زایمان چه به‌ صورت طبیعی چه سزارین، دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. در این مقاله سعی داریم برخی از این مسائل را بررسی کرده و تا حد امکان راهکاری برای گذر از این دوره به شما پیشنهاد کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا زایمان و تولد نوزاد باعث تغییرات فراوان جسمی و روانی برای مادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مادران تا مدتها پس از عمل زایمان چه به صورت طبیعی چه سزارین، دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. در این مقاله سعی داریم برخی از این مسائل را بررسی کرده و تا حد امکان راهکاری برای گذر از این دوره به شما پیشنهاد کنیم.

  مشکلات فیزیکی بعد از زایمان

بعد از تولد نوزاد ممکن است شما دچار مشکلات جسمی مختلفی شوید. هر نوع از روش های زایمان تا اندازه ای باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر بدن شما می‌شود که البته تا حد خوبی می‌توان وضع بدنی را به حالت پیش از بارداری برگرداند. افزایش وزن ایجاد شده در طول دوره بارداری معمولا بعد از زایمان و در دوره شیر دادن مادر به نوزاد جبران می‌شود. در کنار این مساله نیز می‌توان با کمک مشاوره پزشکی تلفنی از خدمات غیر حضوری پزشکان مختلف از جمله متخصصین تغذیه در این زمینه مشورت گرفت، تا اندام شما مجددا به وزن نرمال خود برگردد.

  کمردرد

از دیگر مسائلی که بعد از زایمان برخی مادران را درگیر می‌کند، کمردرد است. لازم است بدانید راههای مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید در این دوره به خود کمک کنید. در رابطه با کمردرد ایجاد شده پس از زایمان یکی از روش های توصیه شده، انجام تمرینات ورزشی برای قوی کردن عضلات پشتی شما است. باید توجه داشته باشید که تنها زایمان باعث بروز کمردرد نیست و در کنار آن کارهایی مانند بلند کردن و نگه داشتن طولانی مدت نوزاد هم می‌تواند این مساله را تشدید کند، بنابراین از انجام نرمش های روزانه غافل نشوید. همچنین زمانی که در حال شیر دادن به نوزاد خود هستید، پشت خود را صاف نگه دارید. می‌توانید بالش کوچکی را پشت خود قرار دهید و اگر روی صندلی نشسته اید مطمئن شوید پاهایتان روی زمین قرار دارند و آویزان نیستند.

  عضلات جدا شده معده

در دوران بارداری 2 ماهیچه ای که از وسط معده به پایین مشترک است، تا حدی از هم فاصله می‌گیرند. مقدار این فاصله گرفتن در افراد مختلف متفاوت است. رحم در حال رشد در دوره بارداری عامل جدا شدن و ضعیف تر شدن این ماهیچه ها است. این حالت فیزیکی پس از تولد نوزاد در بازه زمانی مشخصی ( معمولا هشت هفته) به حالت اولیه خود برمی‌گردد. برای تسریع این عمل می‌توانید تمرین های زیر را انجام دهید:

 

روی پاهای خود خم شوید و سعی کنید پاهای خود را صاف نگه دارید. روی زمین دراز کشیده و شانه های خود را از کف زمین بلند کنید و به شکم خود نگاه کنید.

اگر پس از گذشت 8 هفته همچنان احساس کردید حالت بدنی تان تغییری نکرده است از متخصص زنان و زایمان خود کمک بگیرید. معمولا این مساله با انجام منظم این تمرینات به حالت طبیعی برمی‌گردد.

  مشکلات روحی بعد از زایمان

برخی از مادران پس از تولد و گذراندن دوره بارداری دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. تغییر شرایط گذشته و ورود به دوره جدیدی از زندگی، اضافه شدن مسئولیت های جدید و نگه داری و تربیت فرزند از جمله مسائلی هستند که باعث ایجاد مشغله فکری و گاها اضطراب و استرس افراد می‌شوند. معمولا با گذشت چند هفته از زایمان این حالات برطرف می‌شوند، اما در مورد برخی افراد این دوره طولانی تر شده و تبدیل به افسردگی می‌شود. گاهی گذر از این مشکل بدون گرفتن کمک از متخصصین امکان پذیر نیست. تغییرات هورمونی و روانی مادران پس از تولد نوزاد، همچنین روی زندگی جنسی آنها نیز تاثیرگذار است. بدن پس از زایمان مدتی نیاز به ریکاوری و بهبود دارد و توصیه می‌شود فعالیت های جنسی واژینال مدتی به تعویق بیفتد. در کنار آمادگی جسمی برای شروع مجدد رابطه جنسی، حالت روحی و روانی فرد نیز باید بهبود یابد، به خصوص اگر فرد دچار افسردگی پس از زایمان شده باشد. در این مواقع همراهی همسر ، حفظ روحیه فرد از طریق حضور در جمع خانواده و دوستان و ورزش روزانه تاثیر بسزایی در بهبودی فرد دارد.

 

از آنجایی که زایمان ممکن است تاثیراتی مثل خشکی و حساسیت واژن ایجاد کند، رابطه جنسی ممکن است همراه با درد زیادی باشد. برای به دست آوردن آمادگی مجدد برای رابطه بعد از زایمان، می‌توانید از دکتر سکسولوژی کمک بگیرید. این متخصصین با در نظر گرفتن شرایط جدید شما، پیشنهاداتی در جهت شروع مجدد رابطه جنسی و افزایش رضایت طرفین مطرح می‌کنند. همچنین برخی افراد پس از زایمان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند، مشاوره های سکس تراپیست در این زمینه نیز می‌تواند کمک شایان توجهی به شما و همسرتان کند.

 

باید توجه داشته باشید که با وجود مشکلاتی که پس از زایمان مادر را درگیر می‌کند، اما همواره می‌توان با افزایش آگاهی و کمک گرفتن از افراد متخصص چالش های این دوران را به تجربه ای شیرین در زندگی تبدیل کرد.

انتهای پیام/4127

منبع: آنا

کلیدواژه: زایمان نوزاد زایمان طبیعی سزارین بعد از زایمان پس از زایمان تولد نوزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند

محمد تقدیسی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: اگر نوزاد حیوانی را در طبیعت به تنهایی دیدید، مطمئن باشید مادر آن نوزاد از ترس، کمی دورتر در حال نظاره فرزندش است و برای تغذیه رفته است، بنابراین نباید به آن‌ها نزدیک شویم.

وی در ادامه افزود: اگر به نوزادان حیوانات دست بزنیم یا آن‌ها را در آغوش بگیریم و با خود ببریم، حتی اگر آن‌ها را به مکان اول بازگردانیم، مادر به آن‌ها نزدیک نمی‌شود، چون بوی انسان را گرفته است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش خراسان شمالی بیان کرد: ۸۰ تا ۹۰ درصد نوزادان حیواناتی که در طبیعت به اینگونه گرفته می‌شوند و دوباره به طبیعت بازگردانده می‌شوند، تلف می‌شوند.

کد خبر 6085183

دیگر خبرها

  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • عزیزم 03/03.03 به دنیا بیا لطفاً!
  • عزیزم ۰۳/۰۳/۰۳ به دنیا بیا لطفاً!
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • هوس لاکچری در ۰۳/۰۳/۰۳