Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@16:12:45 GMT

مراقبت های پس از زایمان

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۵۳۱۱

مراقبت های پس از زایمان

بسیاری از مادران تا مدتها پس از عمل زایمان چه به‌ صورت طبیعی چه سزارین، دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. در این مقاله سعی داریم برخی از این مسائل را بررسی کرده و تا حد امکان راهکاری برای گذر از این دوره به شما پیشنهاد کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا زایمان و تولد نوزاد باعث تغییرات فراوان جسمی و روانی برای مادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از مادران تا مدتها پس از عمل زایمان چه به صورت طبیعی چه سزارین، دچار مشکلات بسیاری می‌شوند. در این مقاله سعی داریم برخی از این مسائل را بررسی کرده و تا حد امکان راهکاری برای گذر از این دوره به شما پیشنهاد کنیم.

  مشکلات فیزیکی بعد از زایمان

بعد از تولد نوزاد ممکن است شما دچار مشکلات جسمی مختلفی شوید. هر نوع از روش های زایمان تا اندازه ای باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر بدن شما می‌شود که البته تا حد خوبی می‌توان وضع بدنی را به حالت پیش از بارداری برگرداند. افزایش وزن ایجاد شده در طول دوره بارداری معمولا بعد از زایمان و در دوره شیر دادن مادر به نوزاد جبران می‌شود. در کنار این مساله نیز می‌توان با کمک مشاوره پزشکی تلفنی از خدمات غیر حضوری پزشکان مختلف از جمله متخصصین تغذیه در این زمینه مشورت گرفت، تا اندام شما مجددا به وزن نرمال خود برگردد.

  کمردرد

از دیگر مسائلی که بعد از زایمان برخی مادران را درگیر می‌کند، کمردرد است. لازم است بدانید راههای مختلفی وجود دارد تا شما بتوانید در این دوره به خود کمک کنید. در رابطه با کمردرد ایجاد شده پس از زایمان یکی از روش های توصیه شده، انجام تمرینات ورزشی برای قوی کردن عضلات پشتی شما است. باید توجه داشته باشید که تنها زایمان باعث بروز کمردرد نیست و در کنار آن کارهایی مانند بلند کردن و نگه داشتن طولانی مدت نوزاد هم می‌تواند این مساله را تشدید کند، بنابراین از انجام نرمش های روزانه غافل نشوید. همچنین زمانی که در حال شیر دادن به نوزاد خود هستید، پشت خود را صاف نگه دارید. می‌توانید بالش کوچکی را پشت خود قرار دهید و اگر روی صندلی نشسته اید مطمئن شوید پاهایتان روی زمین قرار دارند و آویزان نیستند.

  عضلات جدا شده معده

در دوران بارداری 2 ماهیچه ای که از وسط معده به پایین مشترک است، تا حدی از هم فاصله می‌گیرند. مقدار این فاصله گرفتن در افراد مختلف متفاوت است. رحم در حال رشد در دوره بارداری عامل جدا شدن و ضعیف تر شدن این ماهیچه ها است. این حالت فیزیکی پس از تولد نوزاد در بازه زمانی مشخصی ( معمولا هشت هفته) به حالت اولیه خود برمی‌گردد. برای تسریع این عمل می‌توانید تمرین های زیر را انجام دهید:

 

روی پاهای خود خم شوید و سعی کنید پاهای خود را صاف نگه دارید. روی زمین دراز کشیده و شانه های خود را از کف زمین بلند کنید و به شکم خود نگاه کنید.

اگر پس از گذشت 8 هفته همچنان احساس کردید حالت بدنی تان تغییری نکرده است از متخصص زنان و زایمان خود کمک بگیرید. معمولا این مساله با انجام منظم این تمرینات به حالت طبیعی برمی‌گردد.

  مشکلات روحی بعد از زایمان

برخی از مادران پس از تولد و گذراندن دوره بارداری دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند. تغییر شرایط گذشته و ورود به دوره جدیدی از زندگی، اضافه شدن مسئولیت های جدید و نگه داری و تربیت فرزند از جمله مسائلی هستند که باعث ایجاد مشغله فکری و گاها اضطراب و استرس افراد می‌شوند. معمولا با گذشت چند هفته از زایمان این حالات برطرف می‌شوند، اما در مورد برخی افراد این دوره طولانی تر شده و تبدیل به افسردگی می‌شود. گاهی گذر از این مشکل بدون گرفتن کمک از متخصصین امکان پذیر نیست. تغییرات هورمونی و روانی مادران پس از تولد نوزاد، همچنین روی زندگی جنسی آنها نیز تاثیرگذار است. بدن پس از زایمان مدتی نیاز به ریکاوری و بهبود دارد و توصیه می‌شود فعالیت های جنسی واژینال مدتی به تعویق بیفتد. در کنار آمادگی جسمی برای شروع مجدد رابطه جنسی، حالت روحی و روانی فرد نیز باید بهبود یابد، به خصوص اگر فرد دچار افسردگی پس از زایمان شده باشد. در این مواقع همراهی همسر ، حفظ روحیه فرد از طریق حضور در جمع خانواده و دوستان و ورزش روزانه تاثیر بسزایی در بهبودی فرد دارد.

 

از آنجایی که زایمان ممکن است تاثیراتی مثل خشکی و حساسیت واژن ایجاد کند، رابطه جنسی ممکن است همراه با درد زیادی باشد. برای به دست آوردن آمادگی مجدد برای رابطه بعد از زایمان، می‌توانید از دکتر سکسولوژی کمک بگیرید. این متخصصین با در نظر گرفتن شرایط جدید شما، پیشنهاداتی در جهت شروع مجدد رابطه جنسی و افزایش رضایت طرفین مطرح می‌کنند. همچنین برخی افراد پس از زایمان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند، مشاوره های سکس تراپیست در این زمینه نیز می‌تواند کمک شایان توجهی به شما و همسرتان کند.

 

باید توجه داشته باشید که با وجود مشکلاتی که پس از زایمان مادر را درگیر می‌کند، اما همواره می‌توان با افزایش آگاهی و کمک گرفتن از افراد متخصص چالش های این دوران را به تجربه ای شیرین در زندگی تبدیل کرد.

انتهای پیام/4127

منبع: آنا

کلیدواژه: زایمان نوزاد زایمان طبیعی سزارین بعد از زایمان پس از زایمان تولد نوزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۲۰۴-۱۴:۰۴

 به نظر می رسید از مُد یا از سر خیلی ها افتاده باشد اما خدا می داند چطور شد که طی یکی دو هفته گذشته تلاش برای برگزاری مراسم ازدواج یا بچه‌دار شدن در 01/02/03 یا 03/03/03 بازهم در فضای مجازی داغ شد؟ البته هنوز آمار دقیق و مطمئنی از بیمارستان ها و زایشگاه ها به دست رسانه ها نرسیده که نشان دهد واقعا روز اول یا سوم اردیبهشت امسال تعداد بچه های به دنیا آمده چقدر با روزهای قبل توفیر داشته است اما می شود حدس زد لابد مثل چند سال قبل که صدای مسئولان وزارت بهداشت بابت وضع حمل های زورکی و پیش از موعد درآمد، امسال هم نوزادان که نه، اما خیلی از پدرمادرها تصمیم گرفته باشند بچه‌شان هرطور شده در روز مورد نظرشان با سزارین به دنیا بیاید!

مادر رستم ، مامان ژولیوس سزار
اختلاف نظرهای تاریخی به کنار؛ فرقی نمی کند که اولین بار، ششصدهفتصد سال قبل از میلاد مسیح ، رومیان باستان قانون «سزاری» را وضع کرده  و اجازه داده باشند که پزشکان ، جنین را از بدن مادران بارداری که به رحمت خدا رفته اند، خارج کنند یا اینکه ، ماماهای خصوصی مادر ژولیوس سزار، ابداع کننده روش سزارین بوده باشند. مسئولیت ماجرای تولد پهلوان افسانه ای ایران، رستم و شکافتن پهلوی«رودابه» و ابداع « رستمینه» هم که به عهده فردوسی بزرگ است. یعنی مادران روم باستان، مامان ژولیوس زار، رودابه، موبدانی که کمک کردند رستم به دنیا بیاید و ... همه شان از سرناچاری و ضرورت برای حفظ جان مادر یا نوزاد یا هر دو، رضایت به رستم زایی یا سزارین دادند و اصلاً هم به ذهنشان نمی رسید که روزی روزگاری آدم هایی پیدا بشوند که برای لاکچری‌بازی، بر اساس مُد روز یا ... اصرار کنند که فرزندشان را زودتر یا دیرتر از موعد، به دنیا آورده و به عبارتی یک روش درمان اورژانسی و تهاجمی  را تبدیل به مُد  کرده  و از آن سواستفاده کنند!

درد دارد، ندارد؟

البته  نمی شود همه مسئولیت اینکه ایرانی‌ها بر اساس آمار و ارقام و گلایه و شکایت کارشناسان و مسئولان امور بهداشتی ، رکورد زده و آمار زایمان به روش سزارین در کشورمان بیشتر از 2 برابر و به قولی  3برابر استاندارد جهانی است را انداخت گردن رستم؛ رودابه و جناب فردوسی بزرگ و یا فقط یقه آن هایی را گرفت که برای تولد فرزندشان در 03/03/03 اصرار داشتند. در این مطلب هم اصلاً قرار نیست در باره مسایل علمی و تخصصی سزارین حرف بزنیم. بحث بر سر این است که واقعاً چطور می شود که با همه تلاش ها و تبلیغات دو سه دهه اخیر در باره ترویج زایمان طبیعی در جهان و بخصوص در کشورمان اما بازهم به موازات این تلاش ها و به مدد گسترش اینترنت و فضای مجازی یکباره مقولاتی مثل تاریخ تولد یا ازدواج  رُند و خاص باب می شود؟ آن وقت کار به جایی می رسد که آمار و ارقام تازه  هم نشان می‌دهد 50 یا بیشتر از 50 درصد وضع حمل ها در کشوربه روش سزارین بوده است! حساب آن هایی که به خاطر وحشت از وضع حمل طبیعی، درد و عوارض آن و مسایلی از این دست، در کار طبیعت دست برده و دخالت می کنند به کنار چون کارشناسان و متخصصان چندسالی است فریاد می زنند درد و عوارض و درگیری سزارین خیلی بیشتر است.

پدر و مادرهای تازه کار

شما را نمی دانم ولی من اولین بار حدود بیست و چند سال پیش بود که پدیده وضع حمل های عمدی پیش از موعد به اصرار والدین را جسته و گریخته شنیدم. آن روزها البته هنوز این پدیده  شیوع آن چنانی نداشت و بیشتر به عنوان شیرین کاری های نادر پدر و مادرهای تازه‌کار تلقی می شد! در سال های بعد اما با رواج رفتارهای عجیب و غریب قرن بیست و یکمی که ریشه و ردی در فرهنگ خودی نداشت، سروکله لاکچری‌بازی و ادا و اصول‌هایی از قبیل برگزاری جشن ازدواج یا طلاق درتاریخ 07/08/09 و یا تلاش برای به دنیا آمدن فرزند در 9/9/99، 01/01/01 و ... پیدا شد. دیروزهم که مطلبی با تیتر:«هوس لاکچری در ۰۳/۰۳/۰۳» در خبرگزاری ها منتشر و خودش بهانه نوشتن گزارش امروز شد. به جز آمار و ارقام تخصصی و البته نگران کننده در باره بالا رفتن میزان سزارین در کشورمان، این نکته هم در مطلب روز گذشته قابل توجه بود که تولدهای زورکی با تاریخ معین  اگرچه پدیده ای مختص به ایران نیست و گویا در کشورهای دیگر هم به صورت محدود و خاص دیده می شود اما ما ایرانی ها در تقلید و درآوردن ادای همان گروه اندک ، مثل آمار میزان سزارین، پیش افتاده و ممکن است حتی رکورد جدید هم زده باشیم و نوآوری های لاکچری مثل اجاره و دیزاین اتاق زایمان در بیمارستان به تاریخ مثلاً 03/03/03 و تزیین سیسمونی  نوزاد در بیمارستان با پستانک طلا را ترویج و رسم کرده باشیم!

چند برابر؟

نه اینکه فکر کنید طی این سال ها مسئولان ما در سازمان ها و نهاد های مختلف هم برای کاهش آمار سزارین های غیر ضروری و هم برای پیشگیری از ترویج لاکچری بازی و زایمان های تقویمی پیش از موعد فکری یا کاری نکرده اند. گزارش‌کارها و سخنرانی های مختلف مسئولان، مدعی اند که هم از حیث فرهنگی و هم ارایه طرح و برنامه برای مشکل اول( افزایش آمار سزارین) تلاش‌های بسیاری انجام شده و می شود. لابد مقصر آمارها و گزارش‌های سالانه دستگاه های مختلف هستند که بی توجه به سخنرانی‌ها و برنامه های فرهنگی و غیر فرهنگی اجرا شده بازهم نشان می دهند بیشتر از نیمی از وضع حمل های کشور هنوز به صورت سزارین است. برای مشکل دوم و سوم هم همیشه و هرسال و هر سال چند بار مسئولان هشدار می دهند که تولد زودهنگام فرزندان در تاریخ معین چه عوارض و پیامدهای خطرناکی دارد، ولی گوش متقاضیان داشتن فرزندانی با تاریخ تولد رُند و احتمالاَ سیسمونی با پستانک طلا و اتاق زایمان تزیین شده و ... بدهکار این حرفها نیست. حتی سال 1399 که متقاضیان وضع حمل در 9/9/99 به شکل نگران کننده ای افزایش پیدا کرد مسئولان ثبت احوال اعلام کردند به همه متولدان 5/9 /99 تا 15/9/99 شناسنامه 9/9/99 می دهند تا مردم همه در یک روز به بیمارستان ها مراجعه نکنند و مشکل درست نشود. البته بعدً آمار و ارقامی از کاهش روند مراجعه ها منتشر نشد وگرنه ممکن بود ثابت شود با این راه حل در بازه زمانی 10 روزه  5 تا15 آذر99 ، لابد 10 برابر میزان دوره های 10 روزه دیگر متقاضی زایمان پیش از موعد به بیمارستان ها مراجعه کرده اند!

مجید تربت‌زاده

دیگر خبرها

  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • عزیزم 03/03.03 به دنیا بیا لطفاً!
  • خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۳۰۲۰۴-۱۴:۰۴
  • عزیزم ۰۳/۰۳/۰۳ به دنیا بیا لطفاً!
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش