Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-28@21:20:43 GMT

تازه واردهای بورس این 12 نکته را حتما بخوانند

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۵۵۴۲

تازه واردهای بورس این 12 نکته را حتما بخوانند

صدای ایران- در بازار بورس اسیر تبلیغات کانال‌ها و پیج‌های فضای مجازی نشوید و سعی کنید دانش مالی خودتان را بالا ببرید.

 زانا مظفری استاد دانشگاه و کارشناس بورس: در اینکه برخی سهام بازار بورس بر اساس اصول اقتصادی و بنیادین رشد نمده اند شکی نیست و اکثر سهام به خاطر رشد سودآوری و ارزشمند بودنشان رشد کرده اند و صعودشان حبابی نیست، ولی واقعا برخی سهم‌ها حبابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر چه اتفاقی برای شرکت افتاده که قیمت سهامش در عرض یک سال ۱۴۰۰ درصد رشد کرده؟! به همین خاطر افرادی که تازه وارده بورس شده اند. حتما در انتخاب سهام دقت لازم را انجام دهند و اسیر تبلیغات برخی کانال‌های تلگرامی و سیگنال‌های آنان نشوند.

بار‌ها در این کانال‌های به ظاهر خیرخواهانه افرادی سهم‌هایی رو با تعصب یا غرض شخصی و بدون تحلیل معرفی کردند و بعدا دچار صف فروش‌های طولانی مدت شده اند و در نهایت طرف کانال و اکانتش را حذف می‌کند. حتی برخی‌ها به صورت شیادانه اکانت‌های vip به افراد می‌فروشند و هیچ ضمانت اجرایی هم این بین وجود ندارد و خیلی دیده شده که بعد از چند مدت طرف که سیگنال vip می‌فروخته غیبش زده است.


نگرانی در مورد اصلاحات (کاهش نرخ سهام) چند وقت اخیر بازار بورس زیاد نمی‌تواند جدی باشد. زیرا عوامل موثر بر این بازار اغلب به ما این نکته را گوش زد می‌نمایند که بازار بورس راهی جز رشد ندارد. از جمله مهمترین عوامل مثبت که تاثیر مستقیم بر رشد تان بازار دارند می‌توان به این موارد اشاره نمود:

کاهش شدید نرخ سود بانکی
توقف بازدهی سایر بازار‌های موازی مانند ارز، طلا، خودرو و مسکن
حمایت‌های بی سابقه دولت و نهاد‌های مهم کشور از این بازار
عرضه سهام عدالت و صندوق‌های دولتی در بازار بورس
تعداد کد‌های بورسی صادر شده در چند وقت اخیر و ادامه روند رو به رشد آن
حذف ارز دولتی برای برخی از کالا‌ها
افزایش دانش مالی و اقتصادی مردم
آنچه که مهم به نظر می‌رسد این می‌تواند باشد که قیمت سهام مختلف باید متعادل شوند تا بتوانند روند صعودی دیگری را در پیش بگیرند. البته لازم به ذکر است روند صعودی بعدی بازار با شیب کمتری نسبت به ماه‌های قبل مسیر را طی خواهد نمود.

در ادامه در مورد کلیت بازار و نحوه معامله چند توصیه و نکته ساده برای افراد تازه وارد بازار بورس ارائه می‌گردد:  
فقط با پول مازاد سهام خریداری کنیم، پولی که برای زندگی ما ضروری نیست -برای سرمایه گذاری در بورس؛ خانه، ماشین و ... نفروشیم.
افرادی که دید بلندمدت و چندساله در سرمایه‌گذاری دارند، برندگان بازار هستند
سبد سهام خود را در بین چند صنعت مختلف بچینید و از هر صنعت با تحلیل و دلایل محکم تنها یک سهم خریداری کنید. تا بتوان ریسک احتمالی ناشی از یک یا چند صنعت را با صنایع دیگر پوشش داد.
نداشتن استراتژی معاملاتی و عدم تعیین حد سود و ضرر در هنگام خرید یک سهم بزرگترین عامل زیان ده شدن سرمایه گذاری در بورس است. معامله گران حرفه‌ای برای خرید و فروش خود دلایل و تحلیل‌های محکم و منطقی دارند. سهام خوب را همیشه در صف‌های خرید می‌فروشند و در صف‌های فروش همیشه می‌خرند. در بازار بورس باید صبور بود و بر اساس استراتژی میان مدت (تا ۲ سال) و بلندمدت (تا ۴ سال) یک سهم را خریداری نمود.
هیجانات ناشی از ورود سرمایه گذاران تازه وارد باید تعدیل شود و مدام بازار از صف خرید به صف فروش در سهام مختلف حرکت نکند تا بتوان تشخیص درستی از روند بازار داشت.
اگر در یک روز قصد خرید یا فروش سهمی را ندارید پای تابلوی معاملات ننشینید. معمولا کسانی که به تابلو خیره می‌شوند با کوچکترین افزایش فشار فروش در سهمشان هیجان زده می‌شوند و آن‌ها هم به صف فروشندگان می‌پیوندند که این کار چیزی جز حسرت و اندوه ندارد.
صف نشینی استراتژی مناسبی نیست. زمانی می‌توانی سهمت را در صف فروش بفروشی که صف سهم در حال جمع شدن می‌باشد و سهم اصطلاحا دارد بر می‌گردد. همچنین زمانی می‌توانی سهم مورد نظرت را در صف خرید بخری که صف سهم در حال ریزش می‌باشد و سهم اصطلاحا به مقاومت برخورده است؛ لذا در صورت موفقیت در خرید یا فروش در انتهای صفوف خرید و فروش مرحله بعدی آن افسوس و اندوه است.
بورس جای حس ششم و تقلید کورکورانه نیست بر اساس اصول و تحلیل منطقی معامله کنید. حتی اگر استاد تحلیل تکنیکال و بنیادی باشید هر روز بازار درس جدیدی به شما می‌آموزد.
بدون مطالعه وارد بازار بورس نشوید حتما بر اساس دانش شخصی و تحلیل خودتان معامله انجام دهید. بازار بورس با سایر بازار‌ها متفاوت است. اگر وارد بازار بورس می‌شوید احتیاط کرده و خوب و دقیق مطالعه داشته باشید. سهم‌هایی که از طریق کانال‌ها و پیج‌های مختلف، دوستان و آشنایان معرفی می‌گردند را کورکورانه خرید نفرمائید سعی کنید بر اساس اصول تحلیل گری و دانش مناسب خودتان مورد بررسی قرار داده و بدون شناخت و داشتن دلایل محکم هیچ سهمی را معامله نکنید.
انتظار رشد‌های شارپ و نجومی نداشته باشید و بر اساس استراتژی معامله کنید.
تحلیل‌ها و بررسی‌های مختلف صرفا پیش بینی بوده و تحت شرایط ثبات عوامل موثر بر بازار بورس جوابگو می‌باشند و با کوچکترین تغییر ممکن است معادلات بهم بریزد.
هیچ کس نمی‌داند فردای بازار چه خواهد شد، زیرا بازار بورس تحت تاثیر آیتم‌های مختلف (اوضاع اقتصادی-اجتماعی -سیاسی- حوادث طبیعی- بحران - اخبار، شرایط شرکت‌ها و...) است و کسی از اوضاع آینده به طور دقیق مطلع نیست لذا ریسک در بازار بورس وجود دارد و باید ریسک را پذیرفت و تا حد امکان مدیریت نمود.
در بازار بورس اسیر تبلیغات کانال‌ها و پیج‌های فضای مجازی نشوید و سعی کنید دانش مالی خودتان را بالا ببرید / بورس محل هیجان و حس ششم و تقلید کورکورانه نیست / 12 نکته که باید در ورود به بورس به آن‌ها توجه داشت

زانا مظفری: کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تازه واردان بورس صدای ایران سرمایه گذاری در بورس سهام بازار بورس تازه وارد کانال ها صف فروش بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس

کوروش آسایش کارشناس بازار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۴ هزار واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار واحدی ایستاد شاخص کل هم وزن نیز با افزایش بیش از ۵۰۰ واحدی در سطح ۷۶۷ هزار و ۶۳۹ واحدی قرار گرفت.

او در ادامه اظهار کرد: امروز حجم معاملات سهام و حق تقدم ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی ۳ هزار و ۹۹۴ میلیارد تومان ثبت شد همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

آسایش می‌گوید: امروز شاهد خروج ۶۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام بودیم و ۵۲ درصد بازار در وضعیت مثبت به کار خود پایان دادند امروز بیشترین ورود نقدینگی به صنعت یارانه اختصاص یافت و بیشترین خروج نقدینگی هم مربوط به گروه خودرو بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: امروز ۴۰۵ نماد در وضعیت مثبت بودند بازار چند روز مثبت را شاهد بود و توانست از نظر تکنیکالی محدوده مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را به سمت بالا بشکند به دنبال استراحت است و بازار امروز بر مبنای نوسانات لیدر‌ها حرکت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • تحلیل سهام برکت ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • باشگاه استقلال قیمت گذاری شد
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
  • خروج ۶۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌های بازار سهام در روز منفی شاخص کل بورس
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام