Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@07:20:01 GMT

ادبیات جهان، وامدار پوشکین

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۷۲۳۶

ادبیات جهان، وامدار پوشکین

سیدحسین طباطبایی در یادداشتی با تکیه بر پژوهشی آماری از این‌که ادبیات جهان وامدار پوشکین است نوشته.

به گزارش ایسنا، در این یادداشت که توسط موسسه فرهنگی شهر کتاب منتشر شده، آمده است: امسال همزمان با روز پوشکین، علاوه بر برنامه‌های متنوعی که برای گرامی‌داشت این شاعر بزرگ روس ترتیب داده شد، سرویس کتاب‌های صوتی "Storytel"  نتیجه تحقیقات تازه خود را در خصوص میزان محبوبیت کتاب‌های صوتی پوشکین در روسیه و جهان منتشر ساخت که در بر دارنده نکات جالب توجهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این پژوهش آماری، پوشکین محبوب‌ترین شاعر در بین روس‌های علاقمند کتاب‌های صوتی است و پس از او به ترتیب باریس پاسترناک و میخائیل لرمانتوف قرار دارند.

در بین آثار منظوم پوشکین، «یوگنی آنیگین» بیشترین محبوبیت را داراست و پس از آن به ترتیب «افسانه‌ها» و «روسلان و لودمیلا» قرار دارند.

نکته جالب در این بررسی آماری این که کتاب‌های صوتی پوشکین بیش از همه ایام در ماه‌های نوامبر و آوریل گوش داده می‌شوند.

از دیگر نتایج این پژوهش، محبوبیت آثار منثور پوشکین در بین علاقه‌مندان کتاب‌های صوتی است که در این بین، «دختر سروان» او محبوب‌ترین اثر داستانی این نویسنده بزرگ است.

البته پوشکین در نثر، در رده پنجم محبوب‌ترین نویسندگان کلاسیک روس در بین علاقه‌مندان کتاب‌های صوتی قرار دارد که در صدر این لیست لف تالستوی نشسته است و فیودور داستایفسکی، نیکلای گوگول و آنتون چخوف در رده‌های دوم تا چهارم بوده و ایوان تورگنیف در رده ششم قرار دارد.

اما پوشکین در دیگر کشورها به اندازه روسیه محبوب نیست و خارجی‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند «آنا کارنینا» تالستوی را بشنوند و پس از آن به ترتیب «جنگ و صلح» تالستوی، «جنایت و مکافات» داستایفسکی و «مرشد و مارگاریتا» بولگاکوف.

کنستانتین میلچین، سردبیر "Storytel" معتقد است دلیل عدم اقبال خارجی‌ها به کتاب‌های صوتی پوشکین بیش از همه به شاعر بودن او بر می‌گردد و مساله همچنان باقی ترجمه ناپذیری شعر که طبعا آثار او را برای غیر روس زبانان به مراتب متفاوت‌تر می‌سازد تا روس زبان‌ها. ولی از یاد نباید برد که اگر ادبیات جهان بدون تالستوی، داستایفسکی و چخوف چیزی کم داشت ولی بدون پوشکین اساسا تالستوی، داستایفسکی و چخوف پدید نمی‌آمدند.

از این رو است که همه دوستداران ادبیات به احترام شاعر بزرگ روس که احیاگر زبان و ادبیات فاخر این سرزمین و مهد آفرینش شاهکارهای جاودان ادبیات جهان است، کلاه از سر بر می‌دارند چرا که همه این‌ها را مرهون الکساندر سرگیویچ پوشکین بزرگ‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب های صوتی ادبیات جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز جهانی صدا ۱۴۰۳ + شعار و پوستر World Voice Day 2024

روز جهانی صدا که هر سال در ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) برگزار می‌شود، یک مناسبت بین‌المللی است که به بزرگداشت صدای انسان اختصاص دارد. شعار روز جهانی صدا، «طنین‌اندازی، پرورش و جشن گرفتن» است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صدا برای ارتباط مؤثر و سالم انسانی بسیار مهم است و روز جهانی صدا به آگاهی جهانی در مورد نیاز به جلوگیری از مشکلات صوتی، بهبود صداهای آسیب‌دیده، آموزش صداهای هنری و تحقیق در مورد عملکرد و کاربرد صدای انسان کمک می‌کند. یکی از اهداف اصلی روز جهانی صدا، تشویق همه کاربران صداها است تا یاد بگیرند از صدای خود مراقبت کنند، در صورت لزوم در جست‌وجوی کمک برآیند و حامی تحقیقات موجود در مورد صدا باشند.

روز جهانی صدا که در ۱۶ آوریل برگزار می‌شود، به بزرگداشت پدیده صدای انسان و افزایش آگاهی در مورد مسائل تأثیرگذار بر سلامت صدا اختصاص دارد. هدف این رویداد برجسته کردن اهمیت صدای انسان در تعاملات روزانه مردم، افزایش آگاهی در مورد اهمیت صدای انسان و نیاز به مراقبت‌های پیشگیرانه از آسیب به آن، همچنین تشویق افراد به ارزیابی سلامت صدای خود و برداشتن گام‌هایی برای بهبود یا حفظ عادات صوتی خوب است.

تاریخ روز جهانی صدا ۲۰۲۴

روز جهانی صدا در شانزدهم آوریل ۲۰۲۴ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) جشن گرفته می‌شود.

تولید صدا از حنجره

صدا شامل اصواتی است که از طریق مجرای صوتی تولید می‌شود. نتایج حرکت این مجاری شامل صحبت کردن، آواز خواندن، خندیدن، گریه کردن، جیغ زدن، فریاد زدن، زمزمه کردن و موارد دیگر است. مکانیسم‌های دیگر تولید صدا ی انسان از همان ناحیه بدن معمولاً شامل تولید صامت‌ها، کلیک‌ها، سوت زدن و زمزمه کردن می‌شود.

تولید صدا مستلزم وجود جریان هوا و فشار کافی در ریه‌ها برای ایجاد ارتعاش در تارهای صوتی است. تارهای صوتی به کمک این فشار هوا پالس‌های شنیداری ایجاد می‌کنند که منبع صدای حنجره را تشکیل می‌دهد.

عضلات حنجره، طول و کشش تارهای صوتی را برای تعیین گام و تون خاص صدا تنظیم می‌کنند. قسمت‌هایی از مجرای صوتی که بالای حنجره هستند شامل زبان، کام، گونه و لب‌ها نیز صدای تولید شده از حنجره را فیلتر و تا حدودی جریان هوای حنجره را به‌عنوان منبع صوتی با تعامل با آن تقویت یا تضعیف می‌کنند.

صدای انسان از زمان پیدایش وی وجود داشته است، اما آگاهی از تاریخچه جامع خاستگاه و استفاده از آن در طول هزاره‌های تاریخ بشر دشوار و حتی غیرممکن است، با این حال نظریه‌های سازه‌های بیولوژیکی صدای انسان توضیح خوبی در مورد نحوه عملکرد صدا محسوب می‌شوند.

تاریخچه روز جهانی صدا

روز جهانی صدا برای افزایش آگاهی در مورد نیاز به حفظ و بهبود صدای خود است. این روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در برزیل به عنوان روز ملی صدای برزیل و با همکاری پزشکان، آسیب‌شناسان گفتار زبانی و معلمان آواز انجمن حنجره و صدای برزیل، معرفی شد. سپس کشورهای دیگر از جمله آرژانتین و پرتغال از آن پیروی کردند و روز ملی صدای برزیل به روز جهانی صدا تبدیل شد. در سال ۲۰۰۲، آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا این روز را رسماً به رسمیت شناخت.

شعار روز جهانی صدا

شعار روز جهانی صدا در سال ۲۰۲۴، «طنین‌اندازی، پرورش و جشن گرفتن» است.

کد خبر 745190

دیگر خبرها

  • دستمزد اجرا و نصب انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری چه قدر است؟
  • رونمایی از مصحف صوتی به روایت ورش از نافع در الجزایر
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • روز جهانی صدا ۱۴۰۳ + شعار و پوستر World Voice Day 2024
  • دستگاه دافع حشرات پارسیان دافع
  • صنعت نشر با حبس سرمایه رو به روست
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟
  • «حساب شده، بی‌سابقه و فوق‌العاده» ادبیات این روز‌های جهان درباره پاسخ ایران به اسرائیل