Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@07:43:16 GMT

«اهلی شیرازی» شاعر درباری که تنگدست بود

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۷۴۵۷

«اهلی شیرازی» شاعر درباری که تنگدست بود

محمد اهلی شیرازی، ادیب و شاعر قرن دهم هجری است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا- بارها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت‌به‌خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

محمد اهلی شیرازی، ادیب و شاعر قرن دهم هجری است.

سال تولد اهلی شیرازی در منابع ذکر نشده است، اما با توجه به اینکه مورخان عمر وی را 84 سال و مرگ وی را در 942ق دانسته‌اند، پس تولد وی باید در حدود 858ق باشد. او از شاگردان جلال‌الدین محمد دوانی (متوفی 908ق) بود. اهلی در جوانی به دربار سلطان حسین بایقرا در هرات راه یافت. او در آنجا قصیده معروفی برای امیر علیشیر نوایی سرود.

بعد از مدتی از هرات به آذربایجان رفت و به دربار سلطان یعقوب، سومین پادشاه آق‌قویونلو راه یافت. بنا به گفته مورخان و آثار به جا مانده، اهلی در ستایش سلطان یعقوب اشعاری سرود. هنگامی که شاه اسماعیل صفوی بر تخت نشست، اهلی به دربار او راه یافت و در اندک مدتی نزد شاه مقام و منزلت بسیار کسب کرد. تذکره‌نویسان گفته‌اند که وی، با اینکه در دربار شاهان بود، همواره در تنگدستی زندگی می‌کرد.

اهلی در 84 سالگی در 942ق در شیراز درگذشت و در کنار تربت حافظ به خاک سپرده شد.

اهلی پیرو سبک عراقی بود و برای سرودن قصاید خود از سبک انوری، ظهیر فاریابی، خاقانی و جامی و در سرودن غزل‌هایش از سعدی و حافظ پیروی می‌کرد. او در اشعار خود از صنایع ادبی فراوان استفاده کرده است.

اهلی آثاری از خود بر جای گذاشت که بدین قرارند:

1. شمع و پروانه، که مثنوی تمثیلی از عشق و جذابیت‌های آن است و اهلی در 894ق آن را به تقلید از نظامی و جامی و برای سلطان یعقوب سرود. این مثنوی را یک بار احمد صدرنیا (کازرونی) در 1312ق در شیراز چاپ کرد و یک بار نیز همراه کلیات اهلی به چاپ رسید.

2. مثنوی دیگر اهلی سحر حلال در 520 بیت است.

3. منظومه گنجه، از آثار دیگر اهلی است که برای این منظومه مقدمه‌ای به نثر نگاشته است.

اهلی چند ترکیب‌بند در مدح پیامبر، حضرت علی و اهل بیت (ع) دارد.همچنین او سه قصیده در پاسخ به سلمان ساوجی سروده است.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: انتشارات امیرکبیر دکتر علی اکبر ولایتی تقویم تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) شیرازی‌ها با این آگهی شخصیت خودشان را نشان دادند

بارش باران در نوروز شیراز باعث مهمان نوازی ویژه مردم استان شد. فارغ از طراوتی که باران به بهار شیراز بخشیده است باز هم شاهد هستیم که مهربانی شهروندان این کلان شهر آنان را زبانزد تمام مردم ایران کرده، زیرا با شروع بارش‌های بهاری اهالی شیراز با درج پیام در سایت‌هایی نظیر دیوار از اسکان داوطلبانه گردشگران خبر دادند.

منبع: همشهری آنلاین

tags # شیراز سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • (تصاویر) پخت مقلوبه توسط بانوان شیرازی
  • نجات یک پسر بچه شیرازی در ساحل بندر گناوه
  • سفری به اسفندقه به عنوان رنگین کمانی از فرهنگ، تاریخ، تمدن و طبیعت
  • شیراز؛ شهر غذاهای خوش‌رنگ و عطرآگین
  • جام آزادگان؛ سال شیرازی‌ها با پیروزی آغاز شد
  • خانۀ سپنتا را به موزۀ سینمای اصفهان تبدیل کنید
  • (عکس) شیرازی‌ها با این آگهی شخصیت خودشان را نشان دادند
  • عکس | شیرازی ها با این آگهی شخصیت خودشان را نشان دادند
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو
  • از آقازاده‌های ایرانی تا شاعر هندوستانی / اینجا سال به وقت فرهنگ و ادب تحویل شد