Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- بسیاری از متخصصان صاحب‌نام کشور تا کنون راه‌اندازی قرق‌های خصوصی در کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند. تاریخ انتشار: 00:44 - 18 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۶۶۵۷

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان این روز‌ها برای واگذار کردن یک قرق اختصاصی در منطقه جاشلوبار شهرستان مهدیشهر فراخوان داده و به دنبال متقاضی می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست تا کنون یک قرق اختصاصی در استان کرمان و سه قرق اختصاصی در استان یزد را به متقاضیان که عموما شکارچیان محلی هستند واگذار کرده است. بدین ترتیب قرق اختصاصی جاشلوربار سمنان، پنجمین قرقی خواهد بود که با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی حفاظت محیط زیست در آن شکار صورت می‌گیرد.

قرق‌های اختصاصی، بخشی از اراضی ملی کشور هستند که مدیریت آن‌ها با وساطت سازمان حفاظت محیط زیست از سوی وزارت جهاد به متقاضیان که عموما شکارچیان محلی هستند واگذار شده است. این شکارچیان که قرقدار نامیده می‌شوند در داخل محوطه قرق اقداماتی برای جلب توجه حیات وحش در زیستگاه‌های مجاور صورت می‌دهند: آبشخور می‌سازند، به صورت دستی علوفه پخش می‌کنند و امنیت را برقرار می‌کنند در نتیجه وحوش از زیستگاه‌های مجاور به درون محوطه قرق جذب می‌شوند. نهایتا قرق‌داران با این توجیه که توانسته اند جمعیت وحوش را بالا ببرند برای شکار بخشی از این جمعیت مجوز شکار می‌فروشند.

در واقع عملکرد قرق‌های خصوصی کاملا شبیه دام است که وحوش را به سوی خود کشانده و سپس با شلیک گلوله از آن‌ها پذیرایی می‌کند. توجیه قرقداران برای شکارفروشی در این قرق‌ها این است که توانسته‌اند زمینه را برای تکثیری و پرورش وحوش فراهم کنند و حالا برای جبران هزینه‌هایی که برای این افزایش جمعیت متحمل شده‌اند باید مجوز شکار بفروشند. این مجوز‌ها که اغلب به شکارچیان خارجی فروخته می‌شود برای شکار جانورانی، چون کل، قوچ و آهو صادر شده و بین ۲۰ تا ۳۰هزار دلار قیمت دارند. بخش عمده این مبلغ بین قرقداران و برگزارکنندگان تور‌های شکار تقسیم شده و بخش اندکی از آن (حدود ۷۵۰ دلار) به خزانه دولت واریز می‌شود.

بسیاری از متخصصان صاحب‌نام کشور تا کنون راه‌اندازی قرق‌های خصوصی در کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند: برخی از آن‌ها معتقدند قرق‌های خصوصی حتی اگر در آن‌ها شکار هم صورت نگیرد (که قطعا می‌گیرد) به تغییرات اساسی در اکوسیستم منطقه منجر شده و زیستگاه‌های حیات وحش را جزیره‌ای می‌کند.

برخی دیگر از آن‌ها راه‌اندازی قرق خصوصی را ابزاری برای زمین‌خواری دانسته و بر این باورند که این اراضی ملی رفته‌رفته به ملک خصوصی قرقداران تبدیل شده و مدیریت آن برای همیشه از دست دولت خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: پرندگان شکاری پارک پردیسان تحویل قوشبازان شدند!

بر این اساس، فعالان محیط زیست و دانشگاهیان بار‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست خواستار توقف اجرای طرح راه‌اندازی قرق‌های خصوصی در کشور شده‌اند.

طرح راه‌اندازی قرق‌های اختصاصی، سال ۹۲ توسط موسسه مدافع شکار میراث پارسیان و با تایید سازمان حفاظت محیط زیست به اجرا درآمد. اکنون هرچند اعضای ارشد این موسسه با اتهامات امنیتی در بازداشت به سر می‌برند، اما ظاهرا سازمان حفاظت محیط زیست بنا دارد اجرای این طرح را که به ایجاد حیاط خلوت‌هایی دنج برای شکارچیان داخلی و خارجی منجر می‌شود ادامه دهد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست شکارچیان سازمان حفاظت محیط زیست راه اندازی قرق قرق های خصوصی قرق اختصاصی برای شکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۷۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری

مأموران یگان حفاظت محیط زیست ساری یک قلاده توله شیر را از خانه باغ یک متخلف کشف و ضبط کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مأموران یگان حفاظت محیط زیست ساری در پی انتشار تصاویری از یک توله شیر در فضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کرده و با همکاری مأموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضائی یک قلاده توله شیر را که به‌صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

براساس این گزارش این متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضائی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود؛ نامبرده در حوزه شکار و صید سابقه‌دار بوده که در سنوات گذشته از باب خرید و فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

کد خبر 747007

دیگر خبرها

  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  • کشف یک قلاده شیر از خانه یک متخلف در ساری
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد
  • روز زمین پاک، نمادی برای حفاظت از محیط زیست
  • تحویل ۲ بره میش وحشی به اداره محیط زیست تایباد
  • دستگیری متخلف شکار غیرمجاز در شهرستان مهرستان