Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-29@02:07:28 GMT

لوپوس چیست و چه علائمی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۷۸۵۰

لوپوس چیست و چه علائمی دارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، لوپوس نوعی بیماری خودایمنی است و بیشتر در زنان شایع است تا مردان. این بیماری می‌تواند به دلایل مختلف ژنتیکی یا محیطی رخ دهد. اما ریشه دقیق آن مشخص نیست. با این وجود شناسایی علام این بیماری می‌تواند برای کنترل بیماری موثر باشد. گرچه مهم است که بدانیم شناخت چند علامت به معنای تشخیص بیماری نیست و برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه کنید:

یکی از علامت‌های رایج در بیماران مبتلا به لوپوس کاهش وزن ناگهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که لوپوس یک اختلال خود ایمنی است و باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به خود حمله کند، می‌تواند تیروئید و هورمون‌های شما را مورد حمله قرار دهد، که به نوبه خود بر وزن شما تأثیر می‌گذارد. دکتر لی می‌گوید کاهش وزن شایع‌تر است، اما لوپوس همچنین می‌تواند باعث احتباس آب شود که ممکن است در بعضی از افراد با افزایش وزن ظاهر شود.
لوپوس می‌تواند غدد لنفاوی در بدن را نیز که به مبارزه با عفونت کمک کرده و مواد مضر را فیلتر می‌کنند تحت تاثی قرار دهد. به طور معمول، غدد لنفاوی را نمی‌بینید یا احساس نمی‌کنید، اما وقتی آن‌ها اضافه کار می‌کنند، مانند مورد لوپوس، لمس آن‌ها به وضوح متورم و دردناک می‌شود. رایج‌ترین مکان برای احساس آن‌ها، در امتداد گردن، پایین فک و پشت گوش است، اما می‌توانند در کشاله ران، شکم، زیر بغل و سایر نقاط متورم شوند.
دکتر لی می‌گوید، بثورات قرمز و پروانه‌ای شکل روی بینی و گونه‌های شما که در اثر نور خورشید ایجاد می‌شود یکی از علائم لوپوس است. بر خلاف گرمازدگی و سوختگی عادی پوست، ممکن است این علائم مدت طولانی پس از قرار گرفتن در محیط سایه دار نیز باقی بمانند.
از دیگر علامت‌های لوپوس می‌توان به خستگی مزمن اشاره کرد. این فقط خستگی روزمره شما نیست. با لوپوس، احساس می‌کنید به معنای واقعی کلمه نمی‌توانید از رختخواب بیرون بروید، کم خونی یا تعداد کم گلبول‌های قرمز یکی دیگر از علائم لوپوس است که می‌تواند باعث خستگی شدید شود.
در حالی که لوپوس می‌تواند بر هر دو جنس تأثیر بگذارد، ۹۰ درصد از همه تشخیص‌ها در زنان بین ۱۵ تا ۴۴ سال است. لی می‌گوید: یکی از ویران کننده‌ترین علائم لوپس از بین رفتن حجم مو‌های شما است. ممکن است در مدت زمان کوتاه متوجه ریزش مو و از بین رفتن حجم قابل توجهی شوید.
بسیاری از زنان دست و پا‌های سرد دارند، اما اگر انگشتان پا یا انگشتان دست شما خیلی سرد می‌شود یا بی حس شده اند ممکن است به سندرم رینود دچار شده باشید. دکتر لی می‌گوید این سندرم بیماری است که گردش خون در اندام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند یکی از علائم لوپوس باشد.
لوپوس می‌تواند به هر اندامی در بدن حمله کند و مغز و قلب را هم شامل می‌شود. گاهی اوقات لوپوس باعث روان پریشی می‌شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ناگهان دچار اسکیزوفرنی شده اند یا توهم (بینایی و شنوایی)، پارانویا، سردرگمی، احساس تشنج دارید.
کلیه‌ها یکی از رایج‌ترین ارگان‌هایی هستند که در اثر لوپوس تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تورم در پا‌ها هنگامی که احتباس مایعات به دلیل بیماری کلیوی وجود دارد نیز از نشانه‌های لوپوس است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خواب سرطان سیستم ایمنی بدن مغز وزن آنفولانزا لوپوس کنترل بیماری لی می گوید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۷۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری خط کشی و علائم جاده صفی آباد به سمت خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی، چند کيلومتر از جاده پر تردد شهرستانهاي اسفراين و بام و صفي آباد به سمت خراسان رضوي و مشهد مقدس که از شهر مَشکان مي گذرد، خط کشي نشده و علائم راهنمايي و رانندگي هم ندارد. با توجه به باريکي و مخاطرات مسير، مردم انتظار رسيدگي فوري دارند. تحريريه خبر صدا و سیما، اين موضوع را پيگيري کرد.

ذاکری رئیس اداره راه شهرستان‌های اسفراین و بام و صفی آباد گفت: هفته آینده با روکش این محور، خط کشی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی هم انجام خواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • تفاوت زمان شروع آلرژی بهاره در کشور/ شایع‌ترین علام آلرژی فصلی
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • پر تکرارترین سوالاتی که درباره سلامتی در گوگل جستجو شده چیست؟
  • پیگیری خط کشی و علائم جاده صفی آباد به سمت خراسان رضوی
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه