Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل بزرگنمایی تهدید داعش در عراق و سوریه توسط آمریکا برای ابقای نظامیان خود در خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آمریکا از مدت‌ها پیش سناریوی استفاده دوگانه و ابزاری از داعش را کلید زده بود و حالا هم در چند محور به دنبال سوءاستفاده از این جریان تروریستی در عراق و سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به داده‌های کنونی و اطلاعات مربوط به ماه‌های اخیر، کاملاً مشخص است که ایالات متحده پس از تصویب مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیانش از این کشور دست به فعال کردن داعش زده و قصد داشته تا عناصر این جریان را به سمت شمال و شمال غربی عراق هدایت کند. این وضعیت نشان می‌دهد ایالات متحده مجدداً به دنبال آن است که علاوه بر خلقِ ناامنی، سناریوی توزیع بحران را در عراق و سوریه با محوریت داعش به نحوی کلید بزند که بتواند علاوه بر منافع سیاسی، استقرار نیروهایش در این دو کشور را لازم جلوه دهد و بر آن مهر تایید بزند. به همین جهت از دو ماه پیش تاکنون شاهد آن هستیم که فعالیت عناصر پنهان داعش مجدداً آشکار شده است.

وی ادامه داد: هدف آمریکایی‌ها از فعال کردن داعش در وضعیت کنونی بر دو محور استوار است؛ نخست اینکه اگر دولت مصطفی الکاظمی بر خروج آمریکا از عراق اصرار کند، آنها با استفاده از ابزار داعش شرایط را به سمت و سویی جهت می‌دهند که دولت از واشنگتن درخواست کند تا نظامیان آنها در عراق باقی بمانند. به عبارتی دیگر این اقدام ایالات متحده مخابره یک پیام اخطار به بغداد است و صراحتاً به آنها می‌گوید که اگر بر خروج نظامیان آمریکا اصرار کند، بحران امنیتی سراسر کشورشان را فرا خواهد گرفت. مسئله دوم این است که ایالات متحده اخیراً اقدام به انجام عملیات‌های پاکسازی و هجومی علیه داعش کرده است. همین چند روز پیش بود که مایک پمپئو وزیر، امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در حال مقابله با جریان تروریستی داعش در شمال و غرب عراق است. این اقدام دقیقاً یک مانور سیاسی و رسانه‌ای تلقی می‌شود؛ چراکه واشنگتن به دنبال آن است تا با برجسته‌سازی عملیات خود علیه داعش مانع خروج نظامیانش از عراق شود. نقاطی که آمریکایی‌ها اشاره می‌کنند علیه داعش دست به عملیات می‌زنند، دقیقاً مناطق کردنشین و سنی‌نشین به حساب می‌آیند که نمایندگان آنها در پارلمان به مصوبه خروج نظامیان آمریکا رأی ندادند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یکی از اهداف برجسته‌سازی تهدید داعش این است که آمریکایی‌ها به افکار عمومی عراق و همچنین سوریه این پیام را مخابره کنند که اگر آنها در محیط این دو کشور حضور نداشته باشند مجدداً قتل، غارت و خونریزی نمایان می‌شود. بخشی از راهبرد آمریکا در این پروژه، تحریک افکار عمومی از سوی رسانه‌های خود و همچنین مطبوعات شرکایش در ناتو است؛ به عنوان مثال ما می‌بینیم که رسانه‌های فرانسه، بریتانیا، آلمان، کانادا و همچنین استرالیا به صورت منظم در مورد تهدید داعش در خاورمیانه و سرایت آن به اروپا سخن می‌گوید و حتی حجم تولید مستندهای رسانه‌ای در این حوزه طی یک سال و نیم اخیر به بالاترین حد رسیده است. به همین دلیل رسانه‌ها نقش مهمی در سناریوی آمریکا با محوریت برجسته‌سازی تهدید داعش در منطقه به عهده دارند. آنها از این طریق مردم را تحریک می‌کنند تا مانع خروج خود از عراق و سوریه شوند.

هانی زاده افزود: از سوی دیگر، ایالات متحده با این اقدام به دنبال آن است تا برای جریان مقاومت در عراق و به خصوص حشدالشعبی هزینه‌تراشی کند و به مردم این حس را القاء کند که تلاش آنها طی سال‌های اخیر برای ریشه‌کن کردن داعش بی‌فایده بوده است. در این میان واشنگتن می‌خواهد جریان مقاومت عراق را با حضور خود در بغداد و همچنین خاک سوریه به چالش بکشد و آنها را به حاشیه براند. این در حالی است که ریشه‌کن کردن خلافت داعش در عراق به مرکزیت موصل و همچنین در سوریه به مرکزیت رقه، ماحصل فعالیت شبانه‌روزی جریان مقاومت در عراق و سوریه بود. در سوریه هم شاهد تکرار سناریوی عراق با محوریت داعش هستیم. اخیراً شاهد بودیم که نیروهای ایالات متحده در حسکه و البوکمال حضور پیدا کردند و حتی در اطراف گذرگاه التنف هم حضور دارند. تردد نظامیان آمریکا عموماً از مرز مشترک سوریه و عراق است و دقیقاً ما شاهد هستیم که تحرکات داعش در این نقطه و در مرز مشترک دو کشور افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال روز گذشته نیروهای سوریه دموکراتیک که متشکل از یگان‌های کُرد سوریه هستند، اعلام کردند که عملیات پیگرد داعش را با هماهنگی ارتش عراق شروع کردند که همین خبر نشان از تحرکات داعش دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور آمریکا در شرق فرات به خوبی نشان می‌دهد که این منطقه نه تنها برای آنها از حیث وجود منابع نفتی اهمیت دارد بلکه یک نقطه استراتژیک برای آنها از حیث میدانی و امنیتی به حساب می‌آید. آمریکایی‌ها در این نقطه به راحتی می‌توانند نقل و انتقال داعش و همچنین وارد کردن لجستیک و تسلیحات به عراق را عملیاتی کنند و به همین دلیل است که سوریه هم نقطه اتکای سناریوی جدید آمریکا به حساب می‌آید. در این میان باید متوجه باشیم که چند روز دیگر قرار است مذاکرات راهبردی میان واشنگتن و بغداد انجام شود که یکی از محورهای این مذاکره بحث تهدید داعش است. آمریکا قصد دارد در این مذاکرات با استفاده از اهرم داعش یک قرارداد جدید برای ماندن نیروهایش در عراق به امضا برساند. در نهایت خروجی این مذاکرات باید به نفع ترامپ تمام شود تا در انتخابات ریاست جمهوریِ نوامبر (۱۳ آبان) به عنوان برگ برنده علیه رقیب دموکراتش (جو بایدن) استفاده کند. حتی داده‌هایی وجود دارد که آمریکایی‌ها می‌خواهند مذاکرات راهبردی با عراق را تا ماه نوامبر ادامه دهند تا در نهایت دونالد ترامپ از آن به عنوان یک دستاورد ملی در عرصه سیاست خارجی سخن بگوید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: داعش حشد الشعبی ائتلاف ضد داعش دونالد ترامپ خروج نظامیان آمریکا از عراق عین الاسد مصطفی الکاظمی عراق و سوریه خروج نظامیان ایالات متحده آمریکایی ها تهدید داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۸۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و نمایندگانش نتوانستند کاملاً به تعهدات خود طبق این قرارداد انتخاباتی پایبند بمانند؛ بنابراین مجوز نقل و انتقال نفت و گاز ونزوئلا تمدید نخواهد شد».

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزرای دانشجو به نقل از الجزیره، آمریکا تحریم‌های خود علیه بخش نفت ونزوئلا را به خاطر آنچه شکست دولت این کشور در پایبندی به اصول دموکراتیک در آستانه انتخابات اعلام کرده، دوباره وضع کرد.

دولت بایدن اعلام کرد مجوز ونزوئلا را که در روز پنجشنبه منقضی شده بود تمدید نمی‌کند. این مجوز تا حدی اقدامات تنبیهی علیه بخش نفت ونزوئلا را از ماه اکتبر برداشته بود. یک قرارداد انتخاباتی در آن زمان با پشتوانه آمریکا بین دولت ونزوئلا و مخالفان آن در باربدوس بسته شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و نمایندگانش نتوانستند کاملاً به تعهدات خود طبق این قرارداد انتخاباتی پایبند بمانند؛ بنابراین مجوز نقل و انتقال نفت و گاز ونزوئلا تمدید نخواهد شد».

وزارت خزانه‌داری آمریکا در روز چهارشنبه اعلام کرد یک مجوز جایگزین صادر کرده که به شرکت‌ها ۴۵ روز فرصت می‌دهد کسب و کار و نقل و انتقال نفت و گاز با این کشور عضو اوپک را خاتمه دهند.

میلر اضافه کرد: «مادورو و نمایندگانش مانع ثبت نام آزادانه گروه مخالف در انتخابات شده‌اند، مخالفان سیاسی را ترسانده‌اند و بسیاری را بازداشت کرده‌اند».

دولت مادورو علیرغم توافق ماه اکتبر برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، چندین مخالف مهم سیاسی را از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ جولای منع کرده است.

مجوز آمریکا برای نقل و انتقال نفت و گاز ونزوئلا به دنبال توافق دولت این کشور برای برگزاری انتخابات رقابتی‌تر با حضور ناظران بین‌المللی صادر شده بود.

با وضع دوباره تحریم‌های نفتی، فروش سوخت در ونزوئلا ضربه سختی خواهد خورد و شرکت‌های نفت آمریکایی فعال در ونزوئلا باید به دنبال کسب مجوز‌های خاص باشند.

اگر آمریکا مجوز‌های شخصی کافی صادر نکند، شرکت نفت دولتی ونزوئلا باید به سراغ میانجی‌هایی برای فروش نفت خود زیر قیمت بازار مخصوصاً به آسیا برود.

دیگر خبرها

  • وزارت خارجه سوریه: وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • پیام نشست کمیته مشترک قضایی سوریه، عراق و ایران؛ تقابل با تروریسم و صهیونیسم
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران