Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران آب در ایران سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب در کشور ایران است. خشکسالی ‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شهرستان‌هایی که وضعیت آب در وضعیت هشدار قرار دارد، شهرستان جهرم استان فارس است. چندروزی است که وضعیت مردم به دلیل کم‌آبی یا بی‌آبی در برخی نقاط شهرستان به ویژه محلات حاشیه‌ای، روستاهای بخش کردیان و برخی مناطق به حالت نامناسبی رسیده است

تعدادی از اهالی روستای علویه در بخش کردیان شهرستان جهرم با ارسال پیام و فیلم به  خبرنگار ایرنا، از مشکل آب این روستا ابراز گلایه کردند.

یکی از روستاییان در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مشکل کم‌آبی و قطعی آب شرب در این روستا هر سال از اول فصل گرما شروع می‌شود.

وی افزود: این درست و شرعی است که آب شرب و مصرف روزانه ما در استخرهای فوق عظیم باغ‌ها ذخیره شود و ما ساعت‌ها آب برای شست ‌و شو و پخت‌وپز نداشته باشیم؟

وی ابراز کرد: وقتی در فصل گرما آب ما قطع می‌شود و با این گرمای طاقت‌فرسا بدون کولر چه کار می‌توان کرد؟ همه توانایی خرید پمپ آب و اسپلیت ندارند، مسئولین، کارشناسان و بازرسان چرا رسیدگی نمی‌کنند؟

او ادامه داد:‌با توجه به آغاز فصل گرما و معضل بیماری کرونا که یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از آن رعایت بهداشت است، تقاضا داریم مسئولین محترم که در اسرع وقت نسبت به حل این مشکل اقدام لازم انجام دهند.

برخی از شهروندان جهرمی نیز به فشار کم آب در برخی مناطق شهر جهرم گلایه‌ دارند و امیدوارند که مسئولین در این زمینه تمهیداتی اندیشیده‌ باشند.

تلفیق سازمان و مشکل آب 

عضو شورای اسلامی شهرستان جهرم ضمن اشاره به بحران آب در شهرستان جهرم گفت: در حالی که هنوز تابستان نیامده؛ معضل کم‌آبی و گاهی بی‌آبی در برخی محلات شهری و روستاها به یکی از مهمترین دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است.

مسیح شاکری ضمن انتقاد از وضعیت آب شرب در برخی محلات شهری و روستاها افزود: برخی محلات شهری جهرم و روستاها با بحران بی‌آبی و قطع مکرر آب روبه‌رو هستند.

وی تصریح کرد: با اینکه هنوز فصل بهار تمام نشده است برخی محلات شهری جهرم مانند حیدرآباد، سنگ جوغنی، کوی سحرخیز و... با قطعی مکرر آب شرب و کمبود شدید آن روبه‌رو هستند و برخی دیگر محلات شهری هم با افت فشار آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاکری بیان کرد: برخی برای توجیه این وضعیت معتقدند در حال تلفیق آبفای روستایی و شهری هستیم یا اینکه هنوز به طور کامل این تحویل و تحول صورت نگرفته است، اما باید در نظر داشته باشند این موضوع دلیل خوبی برای حل نکردن مشکل مردم نیست به هر حال مشکل آب شرب مردم بایست با عزمی جدی حل شود.

شاکری ادامه داد: همه مسئولین در هر رده‌ای که باشند باید بدانند برای خدمت به مردم آمده‌اند و باید در خدمت مردم و برای مردم فعالیت و کوشش کنند.

وی ضمن اشاره به گلایه های برخی همشهریان از وضعیت آب شرب اظهار کرد: مسئولین محترم اگر چه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند ضمن توجه به کیفیت آب شرب مردم، قدم‌های موثری برای حل مشکل آب شرب برداشته شود چرا که مشکل کم‌آبی و در مواردی بی‌آبی برخی مناطق با توجه وضعیت فعلی ممکن است سلامت مردم هم به خطر بیندازد.

وی ابراز امیدواری کرد: هر چه سریع‌تر با برنامه کارآمد و رسیدگی به موقع و این مشکل و مطالبه به حق مردم حل شود.

مشکل کم‌آبی در حال رفع است

فرماندار شهرستان جهرم، شامگاه شنبه ۱۷ خرداد ۹۹ با حضور در روستای علویه و منطقۀ بلوار رهبری پیگیر رفع مشکل کم آبی و بی آبی فوق شد.

مهدی شفیعیان در گفت‌ و گو با ایرنا اعلام کرد: در چند ماه گذشته به دلیل ریزش حدود ۴۰ متر از بدنه چاه روستای علویه، میزان خروجی آب این چاه از ۱۵ لیتر در ثانیه به ۸ لیتر کاهش یافته و آب کاملاَ گل‌آلود شده بود که بدنه چاه ترمیم و کل بدنه، لوله‌گذاری شد و خروجی آب به بیش از ۲۰  لیتر در ثانیه افزایش یافت و امید می رود طی چند روز آینده این میزان آب بطور کامل وارد شبکه این روستا شود.

وی افزود: همچنین سیستم پمپاژ چاه سوم مجموعه خرم‌آباد نیز با دبی ۲۲  لیتر در ثانیه آماده بهره‌برداری شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر پرسنل آبفا در حال نصب اتصالات آن برای تزریق به کل خطوط انتقال مجموعه‌اند که روستاهای هرموج، علویه و موسویه در بخش کردیان با بیش از ۲۰۰۰ مشترک از آن استفاده خواهند برد.

بخشدار کردیان نیز گفت: از صبوری مردم روستاهای هرموج، موسویه و به ویژه علویه که در چند روز اخیر مشکل شدید بی‌آبی پیدا کردند، سپاسگزاریم.

علی معصوم‌نیا ابراز امیدواری کرد با تلاش پرسنل آبفا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل برطرف شود.

قطعی آب جهرم به دلیل قطعی برق

روابط عمومی آبفای شهرستان جهرم نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشکلات چندروز گذشته آب به دلیل مشکلات فنی ایجاد شده در شبکه برق بوده که در اسرع وقت توسط مدیریت برق شهرستان‌ برطرف شد که با توجه به محدودیت‌های موجود مجدداً تکرار شد و با رفع مشکل فوق، آب در شبکه توزیع قرار گرفت.

در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: این اداره در زمینه ارائه خدمات و رسالت خود هیچ‌گاه در جهت توجیه نبوده و نیست. امور آبفای جهرم به رسالت و وظایف خود کاملا واقف است و با افتخار برای پیشبرد وظیفه ذاتی خود که همان سقایی و آبرسانی شبانه‌روزی به مردم شریف شهرستان است به صورت جد و با تمام قوا، فعالیت داشته و خواهد داشت.

این اطلاعیه افزوده است:‌مشکلات روستای علویه در حال بررسی و اقدام لازم است. در خصوص بلوار رهبری نیز مشکلات سنواتی بوده و در حال حاضر مشکلات بصورت دقیق و فنی در حال رصد و بررسی  و راهکارهای فنی و تخصصی در خصوص آنها در حال انجام است.

تعمیر یک خط لوله آب جهرم بعد از ۲۰سال

معاون فنی و شهرسازی شهرداری جهرم نیز در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: فرونشست زمین در بلوار شهید رجایی، حدفاصل میدان شهدا تا پل محله صحرا شهر جهرم که به دلیل نشت آب از شاه‌لوله بود اصلاح شد.

کاظم صحراییان گفت: پس از سال‌ها از وجود این معضل در بلوار شهید رجایی، با دستور شهردار جهرم و اقدام سریع واحدهای مختلف شهرداری، این پروژه در دستور کار قرار گرفت و در یک حرکت جهادی پروژه اصلاح این مشکل انجام شد.

وی علت فرونشت‌های پی در پی آسفالت این بلوار در این سال‌ها را نشت آب از لوله اصلی خواند و افزود: با توجه به اولویت‌های شهرداری جهرم، این پروژه که سال‌ها روی زمین مانده بود، آغاز شد و پس از شناسایی محل نشتی آب، اصلاح آن صورت گرفت.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان جهرم که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه می‌تواند از منابع محدود آبی صیانت کند. 

در تابستان سال گذشته شهر جهرم تنها شهری در استان فارس بود که آب در آن جیره‌بندی نشد و امسال نیز امید است شاهد این اتفاق نباشیم.

 شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها روستائیان کم آبی جهرم شركت آب و فاضلاب فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روستائیان کم آبی جهرم شركت آب و فاضلاب فارس فارس روستائیان کم آبی جهرم شركت آب و فاضلاب فارس فارس برخی محلات شهری شهرستان جهرم روستای علویه مشکل کم آبی وضعیت آب کم آبی مشکل آب آب شرب بی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۸۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف دستگاه حفاری غیر مجاز در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر منابع آب شهرستان جهرم گفت: ماموران گشت و بازرسی منابع آب هنگام گشت زنی، یک دستگاه کمپرسور را بر روی چاه کشاورزی مشاهده کردند.
تقی خانی افزود: فرد خاطی بدون مجوز اقدام به حفاری غیر مجاز کرده بود.

وی گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی و  پاسگاه انتظامی منطقه، دستگاه توقیف شد.
وی از باغداران و کشاورزان خواست هرگونه تخلف در حوزه آب اعم از حفاری یا انتقال آب غیر قانونی را به شماره ۰۷۱۵۴۴۴۹۹۰ و ۰۷۱۵۴۴۴۹۸۶۵ اطلاع دهند.
شهرستان جهرم در جنوب فارس و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند
  • توقیف دستگاه حفاری غیر مجاز در جهرم
  • رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور سراسری در جهرم
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • مردم بشاگرد و حاجی‌آباد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها بپرهیزند