Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:57:37 GMT

تولید سالانه ۴۷ هزار و ۲۶۴ تن سیر در آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۹۳۹۶

تولید سالانه ۴۷ هزار و ۲۶۴ تن سیر در آذربایجان‌شرقی

جلال رحیم زاده روز یکشنبه در حاشیه آغاز برداشت سیر از مزارع شهرستان های آذرشهر و عجب شیر آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۸۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به کاشت سیر اختصاص یافته است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری ۱۴ هزار و ۳۹۸ تن سیر (خشک) برداشت شود.

وی با بیان اینکه شهرستان های عجب شیر ، آذرشهر و بناب از جمله مناطق تولید کننده سیر در استان هستند، بیان کرد: پیش بینی می‌شود امسال به طور متوسط ۱۷ تن سیر در هر هکتار برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه انتقال تجربه های ارزنده و کارشناسان و مروجان جهادکشاورزی و برگزاری کلاس های ترویجی برای کشاورزان این استان در تغییر ذائقه و کشت سیر به جای دیگر محصولات کشاورزی پرآب بر موثر بوده است، ادامه داد: کشت نیمی از محصول سیر بصورت مکانیزه و برداشت محصول سیر نیز به روش سنتی انجام می‌شود که اگر محصول سیر کلاً به صورت مکانیزه کشت و برداشت شود امکان برداشت ۲ برابری محصول نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشت و برداشت سیر موجب اشتغالزایی فصلی در استان شده است، ادامه داد: حتی کارگرانی از سایر شهرستان ها برای برداشت این محصول به مناطق کشت شده محصول سیر ورود می کنند.

رحیم زاده، قیمت تر محصول سیر را در سال زراعی جاری(۴۰ هزار تا ۷۵ هزار ریال) با توجه به قیمت تمام شده محصول در حد قابل قبول دانست و گفت: پیش بینی مصرف بذری سیر برای آذربایجان شرقی در حدود ۲ هزار و ۵۳۲ تن می باشد.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد سیر تولید شده در استان در صنایع مرتبط شامل فرآوری سیر، ترشیجات، پودر سیر، چاشنی خیار شور و صنایع غذایی مانند تولید سوسیس و کالباس،  مواد بهداشتی ، دارویی و پماد ، بخصوص در ۲۰ واحد صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

وی کشاورزان را به رعایت شیوه‌های اصولی کاشت، مبارزه شیمیایی با علفهای هرز، کنترل بیماری با سمپاشی به موقع با قارچ‌کش‌های مناسب و استفاده از کود فراخواند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون شهر تیمورلو در شهرستان آذرشهر به قطب سیر آذربایجان و ایران تبدیل شده و سالانه قسمت زیادی از محصولات کشاورزی تولیدی این شهر به خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: محصول عمده کشاورزی در تیمورلو سیر است و به جهت موقعیتی که این شهر دارد، یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش سیر شمالغرب کشور در این منطقه قرار گرفته و بسیاری از کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی و به خصوص سیر برای خرید و فروش به بازار تیمورلو می‌آیند.

وی افزود: سیر محصولی آبی و در صورت کمبود بارندگی آبیاری می‌شود ولی در مقایسه با سایر محصولات سبزی و صیفی محصول کم آب بوده که با توجه به محدودیت منابع آبی در تیمورلو که درحاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد، توسعه کشت این محصول مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذرشهر آذربایجان شرقی عجب شیر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذرشهر آذربایجان شرقی عجب شیر وزارت جهاد کشاورزی آذرشهر آذربایجان شرقی عجب شیر آذربایجان شرقی محصول سیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ یارمحمدی گفت: هزینه‌های بالای تولید برای کشاورزان و نبود حمایت‌های لازم جهت تأمین نهاده‌های مورد نیاز و بازار‌های مناسب از دلایل عمده کاهش رغبت کشاورزان طارمی برای تولید این محصول با ارزش است.

وی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی طارم برای کشت بسیاری از محصولات از جمله سیر مناسب است، افزود: هم اکنون برداشت این محصول از ۱۰۰ هکتار اراضی تحت کشت آن در طارم آغاز شده و پیش بینی می‌شود امسال ۱۶ هزار تن سیر وارد بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی طارم  با بیان اینکه همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد، گفت: هم اکنون ۵۵۰ نفر بهره بردار در شهرستان طارم به کشت و کار این محصول مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

یارمحمدی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان کرد و افزود: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان‌های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشور‌های دیگر نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان طارم حدود ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز دارد، گفت: سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید و برداشت می‌شود که کرفس، نخود فرنگی، سیر و باقالا از عمده محصولاتی است که در پاییز کشت و در اوایل فصل بهار برداشت و روانه بازار می‌شود.

وی ادامه داد: استان زنجان تولیدکننده ۶۱ نوع محصول کشاورزی است که عمده محصولات باغی تولیدی آن زیتون، سیر و انگور است و شهرستان‌های طارم، ابهر، زنجان و خرمدره بیشترین سهم صادراتی محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده اند.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • اعلام برنامه‌های روز ملی گندم و نان در استان آذربایجان شرقی
  • اعلام برنامه های روز ملی گندم و نان در آذربایجان شرقی
  • تولید سالانه ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان