Web Analytics Made Easy - Statcounter

اماکن فرهنگی و هنری با دستور رییس جمهور از ابتدای تیرماه بازگشایی می شوند. این مهم می تواند لغو محدودیت با رعایت اصول بهداشتی برای جبران خسارت به حوزه فرهنگ و هنر باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اماکن فرهنگی و هنری مثل سالن های سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و آموزشگاه‌های هنری از سوم اسفند ماه سال 98 به دلیل شیوع کرونا برای حفظ سلامت فعالان این حوزه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل شدند و تاکنون تعطیل  هستند روز 17 خرداد «رییس‌جمهور» در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی سالن‌های سینما و کنسرت‌ها از اول تیرماه خبر داد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبری که هم برای علاقمندان و فعالان حوزه  فرهنگی و هنری هم خوشحال کننده و از طرفی هم برای آنها نگران کننده است چرا که هنوز سایه کرونا و موج دوم آن بر شهروندان سنگینی می کند و این لغو محدودیت ها نمی تواند از میزان اضطراب آنها از به خطر افتادن سلامتی شان بکاهد. پس از اعلام خبر بازگشایی اماکن فرهنگی و هنری از سوی حجت الاسلام حسن روحانی ریاست جمهوری «سیدعباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در توییتی در حساب شخصی خود بر لزوم حفظ سلامت افراد و رعایت پروتکل‌های اعلام شده تاکید کرد و گفت:  «سینما، تئاتر، اجرای‌موسیقی و آموزشگاه‌ها در ۳ اسفند تعطیل شد و با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا در موعد مقرر بازگشایی می‌شوند، اما سلامت هم‌چنان اصل است،مسئولان اماکن هنری و آموزشی موظفند اصول بهداشتی را رعایت کامل کنند. مقدمات بازگشایی و ادامه آن با نظارت جدی باید انجام گیرد».

مهمترین دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی  برای فعالیت های فرهنگی و هنری به شرح زیر است:

۱- در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۵۰ درصد مجاز است.

۲- لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان و حضور در سالن انتظار، فاصله گذاری ایمن رعایت شود.

۳- در دسترس بودن مایع ضدعفونی کننده برای مراجعه کنندگان الزامی است.

 ضد عفونی کامل سینما و سالن‌ها طبق دستورالعمل اعلامی وزارت بهداشت هر روز یک بار الزامی است.

۵- بوفه‌های سینما و سالن‌های هنری و آموزشگاه‌ها موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند.

۶- تمامی هنرجویان آموزشگاه‌ها از وسایل آموزشی اختصاصی استفاده کنند.

7-استفاده از دستکش و ماسک در محیط سالن‌های سینمایی ،هنری و آموزشگاه‌ها برای کارکنان، هنرجویان و مراجعان الزامی است.

۸- با سینماها، سالن‌های هنری و آموزشگاه‌هایی که رعایت دستورالعمل‌ها را نداشته باشند، نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد.

۹- ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مکلف به نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل‌ها خواهند بود.

 

اگرچه بازگشایی اماکن فرهنگی و هنری از ابتدای تیرماه و لغو محدودیت برای حوزه فرهنگ و هنر می تواند فرصتی برای جبران خسارت های وارده برای اهالی هنر هم باشد اما تضمین کننده حفظ سلامت کارکنان این بخش نخواهد بود. شاید اجرای پروتکل های بهداشتی این دستور العمل برای تماشاگران در سالن ها برای حفظ سلامتی شان باشد اما برای گروه اجرایی قطعا چنین نخواهد بود بسیاری از گروه های نمایشی از بدو شیوع کرونا فعالیت های خود را نیمه کاره رها کردند چرا که به عنوان مثال در برخی از این گروه ها بازیگران کودک و نوجوانی بود که خانواده آنها اجازه همراهی بازیگر را به دلیل نگرانی از وضعیت سلامتی او نمی داد حال با آغاز بکار فعالیت های هنری آیا تدبیری برای گروه های اجرایی و عوامل آنها هم اندیشیده شده است یا خیر؟ باید منتظر بود و دید که در روزهای آینده کرونا با لغو محدودیت ها چگونه با ما به عنوان شهروندان مجبور به ادامه فعالیت برخورد خواهد کرد این در حالی است که تا امروز آمار مبتلایان به کرونا در دنیا به 6 ملیون و 970 نفر  رسیده است و آمار فروتی های کرونا نیز 402 هزار و49 نفر اعلام شده است.

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: جبران خسارت لغو محدودیت اماکن فرهنگی و هنری رعایت اصول بهداشتی بازگشایی فرهنگ و هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی اماکن فرهنگی و هنری آموزشگاه ها لغو محدودیت حفظ سلامت سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد چگنی نژاد امروز یکشنبه در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اظهار داشت: مسجد طراز اسلامی، در سایه تعامل حداکثری میان متولیان مساجد و نهادهای فرهنگی محقق می‌شود.

وی با تجلیل از حمایت‌های ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، گفت: تعامل حداکثری ادارات و نهادهای فرهنگی با مساجد بستر تقویت فرهنگ دینی و فرهنگ عمومی جامعه است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد لرستان با بیان اینکه مساجد سنگر هستند، افزود: مسجد طراز اسلامی، در سایه تعامل حداکثری میان متولیان مساجد و نهادهای فرهنگی محقق می‌شود.

چگنی نژاد، تصریح کرد: تحقق مسجد طراز اسلامی منجر به تعالی جایگاه و نقش این اماکن امن الهی در جامعه، تقویت فرهنگ دینی و مقابله با توطئه‌های دشمنان خواهد شد.

وی با اشاره فعالیت ۴۹۸ کانون فرهنگی هنری عمومی و ۳۸ کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران در استان لرستان، افزود: هر قدمی در راستای حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برداشته شود، منجر به آبادانی معنوی مساجد خواهد شد.

کد خبر 6084420

دیگر خبرها

  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • دبیر جشنواره فرهنگی-هنری اتقان انتخاب شد
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی هنری اتقان شد
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود
  • رادیو فرهنگ در سالی که گذشت/ از توجه به فرهنگ اقوام تا برنامه‌های جدید