Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی لاریجانی» بعد از 12 سال کرسی ریاست مجلس را ترک کرد تا به عنوان رئیس مجلسی که سابقه بیشترین زمان تصدی این صندلی را در کارنامه دارد؛ شاهد سیست ورزی او در جا و جایگاهی دیگر باشیم. موضوعی که جذابیت زیادی برای رسانه ها و برخی گروه ها و چهره های سیاسی دارد. آنها می خواهند بدانند که لاریجانی برنامه اش برای بعد ریاست مجلس چیست و از این پس چه خواهد کرد؟

به گزارش «تابناک»، لاریجانی که در بین برادرانش می توان گفت رسم سیاست ورزی را بهتر بلد است 13 خرداد ماه سال جاری شمع 63 سالگی را فوت کرده و وارد شصت و چهارمین سال زندگی اش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او دانش‌آموخته کارشناسی علوم رایانه از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه از دانشگاه تهران است. لاریجانی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ رئیس واحد مرکزی خبر بود و از ۱۳۶۱ به عضویت سپاه پاسداران درآمد.

او ورود رسمی به کار اجرایی را از سال ۱۳۶۱ شروع کرد و تا ۱۳۶۲ معاون امور مجلس وزیر کار و امور اجتماعی بود. پس از آن نیز برای مدتی به وزارت پست، تلگراف و تلفن رفت و در سال ۱۳۶۲ معاون حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه شد. لاریجانی سپس به سپاه برگشت و از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت سپاه پاسداران را برعهده داشت و همچنین از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ بعنوان جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران فعالیت ‌کرد.

در دولت پنجم و در جریان دولت اول مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، لاریجانی ردای وزارت بر تن کرد و از ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. پس از تصدی این مسئولیت او برای مدت بیش از یک دهه ای و در فاصله سال های ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۳ ریاست سازمان صدا و سیما را برعهده داشت؛ دورانی که اصلاح طلبان به ویژه دولت خاتمی و مجلس ششم انتقادات زیادی به آن داشتند و علاوه بر اینکه معتقد بودند این طیف سیاسی از این رسانه در طول سال های مدیریت لاریجانی بر آن حذف شده اند، موضوع تحقیق و تفحض از آن را پیش کشیدند.

لاریجانی پس از ریاست بر صدا و سیما هوای انتخابات به سرش زد و در انتخابات ریاست جمهوری نهم کاندیدا شد. او کاندیدای مورد حمایت جامعتین بود و بسیاری از اصولگرایان بر حمایت از او تاکید داشتند؛ حداقل در مورد طیف سنتی این اتفاق نظر وجود داشت، اما کثرت کاندیداهای اصولگرای حاضر در آن انتخابات باعث نشد که توفیقی به دست بیاورد و در بین 7 کاندیدای موجود او در جایگاه ششم قرار گرفت.

رئیس سابق مجلس از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ بعنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرد و پس از آن از ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ در دوره هشتم ریاست مجلس و نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی را برعهده گرفت و از خرداد ۱۳۸۷ تا خرداد ۱۳۹۹ پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی بود که با 12 سال نشستن بر این کرسی رکوردار تصدی کرسی ریاست مجلس شد. او در نهایت تصمیم به عدم شرکت در انتخابات مجلس یازدهم گرفت و در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹ با حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای به سمت مشاور رهبر انقلاب و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

اینکه لاریجانی بعد از ریاست مجلس چه برنامه ای دارد و چه می خواهند بکند؛ سئوالی است که در بین کنشگران سیاسی و رسانه ها گمانه زنی های متعددی در خصوص آن مطرح شد و تقریبا همه آنها هم تکذیب شد. اولین خبر در ارتباط با آینده لاریجانی، این بود که گفته شد، او قرار است در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جایگزین «علی شمخانی» شود؛ خبری که اگرچه از همان ابتدا معلوم است خیلی واقعیت ندارد، اما در نهایت هم تکذیب شد.

خبر بعدی در مورد لاریجانی و آینده او این بود که گفته شد؛ برادر وی یعنی آیت الله «صادق آملی لاریجانی» علاقه ای به ادامه حضور در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد و بر همین اساس علاوه بر اینکه استعفای خود را تقدیم رهبر انقلاب کرده است، پیشنهاد کرده که «علی لاریجانی» عهده دار این کرسی شود؛ خبری که اگرچه قسمت اول آن می تواند باور پذیر باشد، اما بخش دوم آن، یعنی معرفی گزینه جانشین آنهم به رهبر انقلاب عدم صحت این خبر را نشان می داد؛ که البته این خبر هم تکذیب شد.

اما یک نکته و تحلیل دیگر هم هست، اینکه رئیس سابق مجلس قصد دارد به پشتوانه تیمی که ساخته است چه در دوران صدا و سیما و چه در سال های ریاستش بر مجلس؛ در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حضور پیدا و شاید هم مدل ائتلافی که برای «حسن روحانی» شکل گرفته این بار هم با همراهی اصلاح طلبان در مورد لاریجانی شکل بگیرد؛ موضوعی که شاید در حد و اندازه یک گمانه زنی بشود آن را مطرح کرد، اما وقتی تمام سناریوها را کنار هم می چینیم؛ نمی توان خیلی به این مساله به عنوان یک گزاره عملی نگاه کرد.

اصلاح طلبان به غیر چند حزب و گروه انگشت شمار اکنون تاکید دارند که گزینه تماما اصلاح طلب برای سال 1400 معرفی خواهند کرد و دیگر قصد ندارند زیر بارتشکیل دولت ائتلافی بروند؛ چرا که تجربه خیلی خوبی از دولت روحانی ندارند و از طرفی این موضوع را منجر به از دست رفتن سرمایه اجتماعی شان می دانند؛ چرا که دولت در چنین شرایطی تماما در اختیار آنها نیست و این جریان سیاسی نمی تواند بر همین اساس به شعارها و قول هایی که به بدنه حامی اش داده است، پایبند بماند، لذا احتمالا اصلاح طلبان زیر بار تشکیل دولت ائتلافی دیگر نخواهند رفت.

از طرفی اطرافیان «علی لاریجانی» به شدت تاکید دارند که او از تصدی 12 ساله کرسی ریاست مجلس بسیار خسته است، به اندازه ای که بعد از تحویل دادن کلید پارلمان دهم به مجلسی های دوره یازدهم وی به مسافرت رفته و هنوز هم به تهران بازنگشته است. آنها می گویند خیلی بعید است که غیر از عضویت در مجمع، مشاورت رهبری و دانشگاه حداقل در چند سال آینده «علی لاریجانی» برنامه جدیدی داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیروس عسگری مایکل وایت مجید طاهری مینیاپولیس برنامه علی لاریجانی آینده تجربه روحانی برای لاریجانی تکرار ریاست مجمع کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دبیری شورای عالی امنیت ملی مشاورت رهبری تدریس در دانشگاه سیروس عسگری مایکل وایت مجید طاهری مینیاپولیس علی لاریجانی اصلاح طلبان ریاست مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است

مهدی کرباسیان، اقتصاددان و معاون وزیر صنعت در دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم تا پایان امسال چه مسیری را طی خواهد کرد؟ می‌گوید: به نظر من هر اقدامی که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز با ندادن تسهیلات و نقدینگی داشت، توانست تا حدی جلوی رشد شدید قیمت‌ها را بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، وی البته با اشاره به افزایش نرخ ارز در یکی دو ماه اخیر، می‌افزاید: واقعیت این است که وقتی ۴۵ تا ۵۰ درصد تورم داریم، این نشان می‌دهد که ارزش پول ملی دارد می‌افتد.

او متذکر می‌شود: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۳ سال سختی باشد، اما امید دارم با یکدست شدن دولت و مجلس و حمایت رهبری از دولت، از این بحران‌ها با تصمیمات جسورانه، عقلایی و با مشورت عقلا بگذریم.

کرباسیان یادآور می‌شود: می‌توان نرخ تورم را در حدود ۴۰، ۴۵ درصد نگه داشت، اما در مقابل رکود تشدید می‌شود. وقتی حقوق ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، هزینه‌ها پایین باشد، پولی نمی‌چرخد و رکود ایجاد می‌شود.

کرباسیان در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در سال ۱۴۰۳ چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به این جمله بسنده می‌کند: این منوط به این است که چقدر درآمد ارزی و نفتی داشته باشیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «افزايش قيمت‌ها كاهش تورم»، مردم چگونه باوركنند؟! راز تورم دو رقمی در ایران

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • حسینی: در حال آماده شدن برای تعامل بیشتر با مجلس آینده هستیم
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد