Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوی بروال (علی آباد) در محدوده منطقه سه شهرداری اهواز جنب فرودگاه اهواز و محصور میان چاه‌های نفت قرار دارد؛ این منطقه پس از کش و قوس فراوان اواخر سال ۹۵ جزو طرح جامع شهر اهواز قرار گرفت، با این وجود هنوز ساکنان آن از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی محروم هستند.

این جاده استراتژیک به دلیل غیراستاندارد بودن و وجود پیچ و خم های فراوان همیشه برای ساکنان منطقه یک خطر بوده، مردم علی آباد در سال ۹۶ به دلیل تصادف های بسیار در این مسیر و ورود تلفات جانی و مالی، در یک حرکت اعتراضی خواستار استانداردسازی جاده شدند که یک روز پس از این اعتراض استاندار خوزستان باحضور در محل، شهرداری، شرکت نفت و حفاری را موظف به تامین اعتبار برای تعریض این جاده کرد، دستوری که تا این لحظه اجرایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعلل در پروژه نتیجه بی‌توجهی مسئولان

یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز که روز شنبه در اعتراض به عدم اجرای تعهدات توسط سازمان‌های مرتبط در تعریض جاده علی آباد در یکی از حسینیه‌های این منطقه تحصن کرده بود، درخصوص وضعیت این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه علی آباد در اهواز درمیان ۲۲ حلقه چاه نفت واقع شده اما مردم آن از ساده‌ترین امکانات مانند دسترسی به جاده ایمن محروم هستند.

حجت الاسلام جاسم موسی پور در پاسخ به این پرسش که کدام یک از طرفین مسئول در اجرای این مصوبه تعلل می‌کند گفت: در این خصوص نمی‌توانم نام یک فرد را ذکر کنم اما معتقدم که این تعلل نشات گرفته از یک ساختار بیمار، بروکراسی‌های اداری و البته جدی نبودن مسئولان در اجرای این تعهد است.

 وی اظهار داشت: جاده به دلیل پیچ و خم‌های بسیار سالانه صحنه تصادفات فراوانی میشود و حتی برخی از ساکنان علی آباد به همین دلیل جان خود را از دست داده‌اند و یا مجروح شده‌اند، از تلاش های مسئولان چشم پوشی نمی کنیم اما تقاضا داریم این پروژه هرچه سریعتر آغاز شود.

وی یادآور شد: سه سال پیش با پیگیری مردم منطقه، در شورای اسلامی شهر اهواز بودجه ساخت این جاده از محل اعتبارات شهرداری مصوب شد که البته مقرر بود با همکاری شرکت نفت و حفاری تعریض شود.

موسی پور با انتقاد از بی توجهی مسئولان مربوطه به اجرای این پروژه گفت: باگذشت چند سال از تعهد ایجاد شده ،هنوز به آن عمل نشده است، تعریض این جاده ارتباط مستقیم با حفظ جان مردم دارد و در این خصوص نمی‌توان بیش ازاین تعلل کرد.

این عضو شورای شهر اهواز افزود: مردم علی آباد برای شنیده شدن صدایشان قصد تجمع داشتند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطراتی که آنها را تهدید می‌کرد از آنها خواسته شد که فعلا صبر کنند و قول دادم که تا پیگیری این مساله، شخصا در منطقه علی‌آباد حضور داشته باشم.

جاده علی آباد به طول یکهزار و ۶۰۰ متر و عرض ۷ متر از نقاط حادثه خیز به حساب می آید که طبق گفته مسئولان قرار بود عرض آن به ۲ باند ۱۱ متری افزایش یابد. 

دود اختلاف شهرداری و نفت در چشم مردم علی‌آباد

یک فعال اجتماعی و مستندساز ساکن در منطقه علی آباد درخصوص تاریخچه این پروژه توضیح داد: پروژه تعریض جاده علی آباد در اسفندماه سال ۹۶ و پس از تجمع مسالمت آمیز مردم منطقه مصوب شد.

محمد دورقی افزود: جاده استراتژیک اما غیرایمن علی آباد تقریبا هر هفته صحنه یک حادثه است و باعث تلفات جانی و یا مالی می‌شود، از این رو مردم منطقه حدود سه سال پیش این مسیر را مسدود کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

وی گفت: پس از آن استاندار به همراه مسئولان نفت، نماینده وقت مردم اهواز و تعداد دیگری از مسئولان به علی آباد آمد و مقرر شد جاده فرسودهبا ۳۰ سال قدمت این منطقه، تعریض شود.

دورقی افزود: طبق برآوردها در آن سال حدود ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه نیاز بود که هزینه آن را شهرداری، شرکت نفت و حفاری باید پرداخت می‌کردند اما از آن زمان تاکنون این پروژه بلاتکلیف رها شده است.

وی بیان کرد: علی آباد  درمیان چاهها و لوله‌های نفت محاصره شده  و خودروهای شرکت نفت به صورت روزانه از این جاده تردد می کنند پس تعریض آن به نفع آنها نیز خواهد بود.

این فعال اجتماعی گفت: شهرداری مدعی است که شرکت نفت مجوز این پروژه را صادر نکرده و شرکت نفت نیز مدعی شده که بخشی از مجوز برای شروع کار به شهرداری داده شده است. اختلاف میان شهرداری و شرکت نفت هرچه باشد دود آن در چشم مردم علی آباد می رود

تعریض جاده در اولویت شهرداری منطقه سه

مدیر شهرداری منطقه سه اهواز اجرای این پروژه را نیازمند ۳۰ میلیارد ریال اعتبار دانست و گفت: طبق دستور استانداری قرار بود این مبلغ توسط شهرداری، شرکت نفت و حفاری تامین شود اما تاکنون از سوی این ۲ شرکت محقق نشده است.

مهدی مراد حسینی افزود: به دلیل قرار داشتن چاه‌ها و لوله‌های نفت در این منطقه و لزوم رعایت نکات ایمنی هفته گذشته یک کارشناس از سازمان عمران شهرداری اهواز برای گذراندن دوره های HSE (ایمنی صنعت) مامور شده است.

وی بیان کرد: در بخش‌هایی از این مسیر لوله‌های نفت عبور می‌کنند و برای تعریض جاده، باید پل هایی برای حفاظت از لوله‌های نفت ساخته شود.

مرادحسینی ساخت این جاده را در اولویت شهرداری منطقه سه دانست و گفت: تلاش می‌کنیم  با همکاری شرکت‌های متعهد این پروژه را به سرانجام برسانیم.

مشاور مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب در امور اجرایی و پیگیری درخصوص پروژه تعریض جاده علی آباد به خبرنگار ایرنا گفت: از طرف شرکت نفت هیچ مانعی برای اجرای پروژه پهناافزایی این جاده وجود ندارد و شهرداری می‌تواند بلافاصله پس از دریافت مجوز ایمنی شروع به کار نماید.

محمد خانچی افزود: شرکت نفت همچنین از طریق پرداخت بخشی از هزینه، بر اجرای این پروژه مشارکت دارد و با ارائه صورت وضعیت هیچگونه مشکلی برای پرداخت تا سقف مالی تعهد شده وجود ندارد.

وی بیان کرد: مساله دیگر عبور جاده از مسیر لوله‌های نفت بوده است که برای حفظ جان ساکنان و عوامل اجرایی و جلوگیری از حوادث ناگوار باید تمام ضوابط ایمنی رعایت شود.

خانچی یادآور شد: در این منطقه تاسیسات نفتی قرار دارد و همه مراحل پروژه باید با ظرافت و دقت خاصی انجام شوند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.

وی توضیح داد: شهرداری به عنوان متولی اصلی اجرای این پروژه باید برای دریافت مجوز ایمنی از شرکت نفت اقدام می‌کرد که در این راستا چندی پیش یکی از کارشناسان خود را برای گذراندن دوره‌های ایمنی مربوطه به ما معرفی نمودند و هم‌اکنون شروع کار از نظر ما بلامانع است.

مردم منطقه علی آباد مشکلات بسیاری همچون افت و قطعی مکرر آب شرب، نبود امکانات فرهنگی، آلودگی محیط به دلیل قرارگرفتن چاه‌های نفت و مسائل کلان دیگری مانند عدم اشتغال دارند اما همه این مسائل برای آنان زمانی جای طرح دارد که حداقل از حفظ جان خود و خانواده هایشان در زمان تردد از این جاده مطمئن باشند. باید دید آیا با گذشت حدود سه سال از دستور اجرای این پروژه آیا زمان ایمن سازی آن فرا می رسد یا خیر؟

برچسب‌ها محرومیت اقشار حاشیه اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محرومیت اقشار حاشیه اهواز محرومیت اقشار حاشیه اهواز شرکت نفت و حفاری اجرای این پروژه منطقه علی آباد مردم علی آباد جاده علی آباد لوله های نفت علی آباد مردم منطقه تعریض جاده شهر اهواز منطقه سه سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ۵۳۰ متر جاده بین مزارع در میاندورود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، محمدباقر اسفندیاری گفت: بهسازی جاده بین مزارع و دسترسی به مزارع شامل تسطیح بستر و شن ریزی به طول حدود ۵۳۰ متر با عرض حدود ۴ متر و ضخامت حدود ۱۵ سانتی متر در روستا‌های زید سفلی، ولوجا و شهر سورک شهرستان میاندورود در حال انجام است.

وی ادامه داد: بهسازی جاده بین مزارع و دسترسی مزارع شهرستان میاندورود شامل بهبود شرایط بهره برداری از جاده و اصلاح هندسی مسیر با تامین اعتبار صورت گرفته از محل اعتبارات متوازن به مبلغ ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به طول ۵۳۰ متر در حال انجام می‌باشد که با اجرای کامل این طرح، دسترسی به ۵۰ هکتار اراضی زراعی و باغی این روستا تسهیل می‌شود.

اسفندیاری بیان کرد: تسهیل رفت و آمد کشاورزان در هنگام اقدام به کاشت، داشت و برداشت به موقع در اراضی زراعی و باغی، حمل به هنگام نهاده‌ها و انتقال آسانتر محصولات از مزارع به بازار‌های هدف و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید در واحد سطح از مزایای این پروژه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود یادآور شد: تامین سرمایه به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار ارزشمند بوده و نشان دهنده اهمیت ایجاد زیرساخت‌های افزایش تولید در بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان می‌باشد.

دیگر خبرها

  • سالی طلایی در انتظار شهرداری شیراز است
  • مجتمع‌های تجاری محدوده مرکزی شهر تبریز ایمن سازی می‌شوند
  • ارسال کمک‌ها به غزه از راه زمینی، جایگزین ندارد
  • جاده پلدختر معمولان خرم‌آباد نیازمند توجه فوری و بسیار جدی دولت است
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • بهسازی ۵۳۰ متر جاده بین مزارع در میاندورود
  • معطلی ۱۷ ساله پروژه گردشگری سرعین و نارضایتی مردم
  • پروژه ایمن سازی آزادراه قزوین-تهران در سطح ملی مطرح شده است
  • رفع مشکلات ترافیکی و ایمن سازی جاده کندوان تا پایان دولت سیزدهم
  • اقدامات شهرداری منطقه ۲ خرم‌آباد برای میزبانی از گردشگران نوروزی