Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@18:49:28 GMT

گناه دادگستری در ماجرای قتل رومینا زیاد است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۰۶۴۳

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با دلایل وقوع قتل در ایران گفت: قائل به این نیستم که قتل‌های ناموسی و عادی در ایران با قصد و تصمیم قبلی انجام می‌شود بلکه همه قتل‌ها از روی تصمیمات آنی و لحظه‌ای است و قتل‌های بسیار کمی وجود دارد که طرف بنشیند، با خودش فکر کند، تنظیم کند و قتلی را انجام دهد لذا این قتل‌ها در یک شرایط احساسی اتفاق می‌افتد و اتفاقا آمار این نوع از قتل‌ها (قتل‌های ناموسی) هم زیاد نیست و پرونده‌های کمی از این دست قتل‌ها وجود دارد که جای خوشحالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قتل رومینا به این دلیل دیده شد که از یک وحشی‌گری خاصی برخوردار بود و فضای مجازی نیز به کمک دیده شدنش آمد، فضای مجازی به عنوان یک بلندگویی حامی مردم یعنی کانال ارتباطی مردم با نظام‌های قضایی، سیاسی و اداری شده است و دیگر نمی‌توان در سکوت و چراغ خاموش حرکت کرد. این اتفاق در یکی از روستاهای تالش می‌افتد و انعکاس این چنینی دارد.

احمدی با بیان اینکه «در وقوع این‌گونه قتل‌ها عوامل متعددی دخیل است اما ما فقط پدر این دختر را به شلاق نقد می‌کوبیم که البته به حق هم هست» ادامه داد: مثلا در این قتل باید به نقش آموزش و پرورش هم توجه کنیم، آیا اصلا بحث پرورش در دوره‌ای که این دختر بچه به مدرسه می‌رفت معنا و مفهومی داشته است؟ آیا در این دو سال که این دختر بچه با آن مرد در ارتباط بوده کوچک‌ترین تغییری در رفتارش دیده نشده است؟ مدرسه متوجه این تغییرات نشده است؟ پس نقش پرورش در سیستم آموزشی ما کجاست؟

وی با بیان اینکه «فصل ششم از قانون آیین دادرسی کیفری ما مربوط به ترتیب رسیدگی در دادگاه اطفال است» افزود: دعاوی مربوط به اطفال نباید در دادسرا رسیدگی شود و باید مستقیما به دادگاه بیاید هم چنین قاضی دادگاه باید ابلاغیه‌ی ویژه از رئیس قوه قضائیه داشته باشد، آیا این آقا ابلاغیه ویژه داشته است؟ هم چنین طبق قانون، قاضی باید حداقل 5 سال سابقه خدمت قضایی داشته باشد، آیا 5 سال سابقه داشته است؟ خب این آقا 5 سال سابقه را نداشته است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: حالا تمام تقصیرها به گردن این آقا انداخته شده است که دخترش را کشته است که کار بدی هم کرده است و عالم و آدم هم از این قضیه ناراحتند اما عوامل دیگری هم دخیل بوده‌ است. چرا دادگستری مقررات شکلی قانون آیین دادرسی کیفری را برای رسیدگی به اتهامات اطفال را رعایت نکرده است؟

احمدی در رابطه با ادعای «آگاهی پدر رومینا به قصاص نشدن قبل از انجام قتل» نیز گفت: اگر اثبات شود که پدر با علم به قصاص نشدن قتل را انجام داده است تغییری در مجازات ایجاد نمی‌شود. ماده 301 قانون مجازات اسلامی صراحت دارد که «قصاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیٌ علیه (کسی که جرمی به ضرر او واقع شده) نباشد» و ما جهل به قانون را رافع مسئولیت نمی‌دانیم.

احمدی با بیان اینکه «گناه دادگستری در ماجرای قتل رومینا زیاد است» خاطرنشان کرد: دادگستری اگر همین مقررات موجود، ماده 410 قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید «مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان از بین متخصصان علوم تربیتی، روان‌شناسی، جرم شناسی، مددکاری اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان آشنا به مسائل روانشناختی و تربیتی کودکان و نوجوانان اعم از شاغل و بازنشسته انتخاب می‌شوند» و رئیس دادگستری از بین 8 نفر واجد شرایطی که رئیس حوزه قضایی هر محل پیشنهاد می‌کند، 4 نفر را برای دو سال انتخاب می‌کند خب اگر همین قانون رعایت می‌شد این هیئت 4 نفره می‌دانست که نباید دختر را در شرایطی که پدر عصبانی است به او تحویل دهند و این اتفاق نمی‌افتاد.

وی در رابطه با امکان اصلاح ماده قانونی «قصاص نشدن پدر یا جد پدری» گفت: من معتقدم همه قوانین را حتی قوانینی که اسلامی هستند را می‌شود اصلاح کرد؛ چون ما ولی فقیه و مجتهدینی داریم که باید از احکام ثانویه استفاده کند و اگر احکامی با شرایط جامعه همسویی ندارد آن‌ها را تغییر دهد مگر احکامی که به اصول مسلم اسلامی مربوط باشند که ما بنا براصل 4 قانون اساسی نمی‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم.

احمدی با اشاره به نقش و اهمیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موارد گفت: اگر مصوبه‌ای را مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان مصوبه را مغایر با شرع دانست اما نمایندگان گفتند که مصلحت نظام این است که آن را تصویب کنیم اما شورای نگهبان تمکین نکرد، آن وقت مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود و مجمع علی رغم این‌که شورای نگهبان تشخیص داده است که این مصوبه مغایر با شرع است، مجمع برای حفظ مصلحت نظام آن را تصویب می‌کند.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: هیچ موقع قانون مانع انجام جرم نمی شود و اگر با قانون می‌شد جرایم را از بین برد از صبح تا شب قانون تصویب می‌کردیم و باید به عوامل دیگر توجه کرد.

به گزارش ایسنا، رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله اهل روستای سفید سنگان لمیر استان گیلان بود که در خواب توسط پدرش کشته شد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: مصلحت نظام قتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای استقلال و کاپیتان، داستان تهدید و فرصت/ خالدآبادی کمتر از رفیعی نیست

آفتاب‌‌نیوز :

شکی نیست که کاپیتان برای هر تیم در هر کجای دنیا ارزشی فراتر از یک بازیکن عادی دارد. هر اتفاقی در رابطه با کاپیتان می‌تواند تاثیر روحی مثبت یا منفی روی کل تیم بگذارد و این تاثیر می‌تواند در نتایج یک باشگاه نیز خود را نشان دهد. اصلاً به همین دلیل دادن بازوبند کاپیتانی یک باشگاه به هر بازیکن مهم است، به خصوص که آن باشگاه تیمی بزرگ و مدعی قهرمانی با طرفداران میلیونی باشد. در فوتبال پست مهمی به نام دروازه‌بان هست که تقریباً همین شرایط را برای کل تیم دارد و وقتی تیمی کاپیتان و دروازه‌بانش یکی باشد، همه این حساسیت‌ها دوچندان خواهد شد.

استقلال با پیروزی مقابل شمس آذر صدر جدول را پس گرفت. حالا ۶ بازی باقیمانده برای این تیم بسیار مهم‌تر از همیشه شده است. بعد از این بازی که نزدیک بود استقلال پیروزی را از دست بدهد، دروازه‌بان و کاپیتان این تیم صحبت‌هایی کرد که باعث احضار او به کمیته انضباطی شد. سیدحسین حسینی بعد از اتفاق حاشیه ای که در دیدار آلومینیوم اراک و استقلال رخ داد، به یک جلسه محرومیت تعلیقی و ۳۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. اکنون او بعد از پیروزی ۳ بر ۲ مقابل شمس آذر قزوین علیه رای انضباطی مصاحبه کرده و در عرف انضباطی فوتبال وقتی بازیکنی اولین خلاف انضباطی را بعد از محرومیت تعلیقی انجام بدهد، به صورت خودکار محرومیتش اجرایی می شود.

با همین برداشت حالا گمانه زنی هایی هست که از احتمال محرومیت حسینی در هفته بیست و پنجم لیگ برتر و دیدار با تراکتور تبریز حکایت دارند. وقتی پای استقلال و قهرمانی لیگ وسط باشد، وقتی پای دروازه‌بان و کاپیتان محبوب این تیم پرطرفدار در میان باشد، خیلی طبیعی است که ماجرا به جاهای دیگر هم کشیده خواهد شد و همین حالا هستند کسانی که از دست‌های پشت پرده برای زمین زدن استقلال بگویند و کسانی دیگر به دنبال ماهی از آب گل آلود و جمع کردن فالوور در فضای مجازی! اما بیایید هیچ کاری با حاشیه سازان و ابن الوقت‌ها نداشته باشیم. هر عقل سلیمی می‌پذیرد که اجرای قانون و داشتن قانون از بی‌قانونی بهتر است. برای یک عامل اجرایی قانون فرقی نمی‌کند مخاطب چه کسی باشد، او باید کارش را انجام بدهد.

وقتی قانونی گذاشته می‌شود، همه ملزم به رعایت آن هستند. خیلی طبیعی است که اگر دروازه‌بان و کاپیتان استقلال محروم شود به این تیم ضربه بزرگی وارد خواهد شد اما غیر عادی‌ترین مسئله این است که دیگران را بابت این ماجرا مقصر بدانیم! مگر ممکن است کسی بیشتر از دروازه‌بان و کاپیتان استقلال دلش به حال این تیم و شخص سید حسین حسینی بسوزد؟ وقتی خود او متوجه جایگاهش نیست و کاری بر خلاف منافع خود و تیمش می‌کند، چرا باید از دیگران خرده گرفت که به دنبال اجرای قانون هستند؟

داستان اصلاً رنگی هم نیست. در همین هفته و ۲۴ ساعت قبل از بازی استقلال، مدافع پرسپولیس هم در آبادان حرکتی کرد که بلافاصله توسط کمیته انضباطی احضار شد. او هم این حق را دارد که از خود دفاع کند اما کمیته انضباطی هم باید به قانون عمل کند. وقتی بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش با دستمزدهای میلیاردی متوجه جایگاه خود در جامعه نیستند و قانون را رعایت نمی‌کنند، وقتی دل آنها به حال میلیون‌ها هوادار تیمشان نمی‌سوزد و به همین راحتی شرایط حساس تیمشان در شش بازی آخر را نادیده می‌گیرند، چرا من و شما باید دنبال دستهای پشت پرده و توهم توطئه برویم؟ اما از آنجا که در زندگی بشر هر تهدیدی می‌تواند یک فرصت هم باشد، این داستان هم یک نیمه پر لیوان دارد.

در سال‌های اخیر و در بیشتر اردوهای تیم ملی علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند و سید حسین حسینی سه دروازه‌بان همیشگی تیم ملی بودند. ۳ بازیکن بزرگ و با تجربه که هر سه نفر بازوبند کاپیتانی تیم‌هایشان را دارند، سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان که همیشه و در هر تورنمنت مدعیان اصلی قهرمانی هستند. انسان جایزالخطاست و حتی بازیکنان بزرگ و با تجربه با بازوبند کاپیتانی، در تیم‌های پرطرفدار و با سابقه و مورد توجه میلیون‌ها نفر نیز حق اشتباه دارند. مصدوم یا محروم می شوند و اساساً به همین دلیل است که در ابتدای هرفصل یا آستانه هر تورنمنت، تیم‌ها در هر پست بازیکن ذخیره و جانشین هم جذب می‌کنند.

دیدیم که در هفته‌های گذشته علیرضا بیرانوند به دلیل محرومیت و مصدومیت، فرصت بازی برای پرسپولیس را از دست داد و همین تهدید تبدیل به تولد ستاره‌ای همچون امیررضا رفیعی شد. حالا پرسپولیسی‌ها هم به لحاظ داشتن یک دروازه‌بان جوان آینده‌دار خیالشان راحت است و هم اینکه برای فصل بعد نیازی به چند ده میلیارد هزینه جذب گلر ندارند. در همین ایام سپاهان هم پیام نیازمند را به دلیل مصدومیت از دست داد و این اتفاق باعث درخشش نیما میرزازاد درون دروازه این تیم شد. این دو نفر در حالی فصل را شروع کردند که زیر سایه نام دروازه‌بان دوم استقلال بودند.

به یاد بیاورید در نقل و انتقالات تابستانی که پرسپولیس با چه شدت و حدتی محمدرضا خالدآبادی را می‌خواست؟ پدیده دو فصل قبل لیگ برتر، دروازه‌بان تیم ملی امید و مورد توجه هر دو تیم بزرگ تهرانی بود و حتی علیرضا بیرانوند شخصاً با او صحبت کرد تا به پرسپولیس بیاید اما انتخاب خالد آبادی استقلال بود. به این مساله - حتی در صورت وقوع - چرا ورزشی نگاه نکنیم؟ چرا باید استقلالی‌ها بابت غیبت احتمالی سید حسین حسینی نگران باشند در حالی که محمدرضا خالدآبادی را دارند؟ کسی که اتفاقاً بسیار تشنه بازی است و توانایی‌های فنی او اگر بالاتر از نفرات دوم بیرانوند و نیازمند نباشد، پایین تر هم نیست! وقتی رفیعی و میرزازاد این طور درخشیدند، چرا استقلالی‌ها باید نگران غیبت احتمالی حسینی باشند؟

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
  • اکثر زباله گردها اتباع هستند
  • پیشرفت ۲۰ درصدی اجرای قانون حدنگار در اراضی کشاورزی استان
  • ماجرای خطر یک کلاهبرداری بزرگ از قربانیان جنگ تحمیلی
  • زباله‌گردی محصول اجرا نشدن قانون مدیریت پسماند است
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله گرد‌ها ؟
  • حقوق ۱۵ میلیون تومانی برای زباله‌گرد‌ها؟
  • ماجرای کتاب به امانت گرفته‌شده‌ای که بعد از یک قرن به کتابخانه بازگشت!
  • ماجرای استقلال و کاپیتان، داستان تهدید و فرصت/ خالدآبادی کمتر از رفیعی نیست
  • ضرورت حمایت نهادهای حاکمیتی و قضایی از اجرای صحیح قانون