Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این مجموعه برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌های ارسباران تمهیدات ویژه‌ای اتحاذ کرده است اقدامات در این حوزه را تشریح کرد.

هنربر با اشاره به تجربه آتش سوزی پارسال در جنگل‌های ارسباران، گفت: از همان موقع، اقدامات، رایزنی‌ها و مکاتبات با ستاد بحران مرکز و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری ها، شهرداری‌ها و ارگان‌های نظامی و انتظامی برای مدیریت مناسب و دقیق پیشگیری، مقابله و مهار آتش سوزی احتمالی در سالجاری به انجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به بروز برخی کاستی‌ها و شیطنت‌های تعدادی از دستگاه‌های اجرایی در آتش سوزی سال گذشته ارسباران اشاره و افزود: بر همین اساس از همان زمان مدیریت بحران استانداری با همکاری و تعامل نزدیک دستگاه قضایی آذربایجان شرقی و دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان وارد عمل شد و ورود جدی به ماجرا را شروع کردند که دستگیری و محاکمه تعدادی از افراد دخیل در آن آتش سوزی از جمله اقدامات مهم بود.

هنربر با قدردانی از ورود و حساسیت ویژه دادگستری کل آذربایجان شرقی به موضوع صیانت و حفاظت از مراتع و جنگل‌های استان، گفت: این مهم جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران بوده و بر همین اساس مدیریت ارشد استان، دستگاه قضائی و سایر نهاد‌ها و ارگان‌های مربوطه وارد عمل شده و کوچکترین اغماضی را بر نمی‌تابند.

او نبود امکانات لازم و کافی برای اطفای حریق هوایی را مهمترین و بزرگترین مشکل آتش سوزی جنگل‌های ارسباران در سال گذشته دانست و گفت: متاسفانه پارسال پس از ۵ روز پیگیری موفق به اعزام بالگرد به مناطق دچار حریق شده استان از مرکز شدیم، اما این مشکل با ابلاغ قانون جدید مدیرین بحران تا حد زیادی رفع شده است.

هنربرافزود: طبق بند ج ماده ۱۴ همین قانون مسئولیت اطفای حریق در اراضی جنگلی و مراتع به سازمان جنگل‌ها و مراتع زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است که این امر بسیاری از مشکلات ناشی از متولیان مقابله با آتش سوزی‌ها در این مناطق را مرتفع می‌کند.

او گفت: بر همین اساس ۵۰۴ پلاک از مناطق حفاظت شده جنگلی و مرتعی آذربایجان شرقی تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست استان داده شد که این امر بنا به درخواست رسمی این مجموعه به انجام رسید.

هنربر با بیان اینکه طبق همین قانون، نخستین جلسه کمیته صیانت از جنگل‌های آذربایجان شرقی نیز به دستور استاندار طی سالجاری برگزار شد که مصوبات مهمی از جمله تقسیم بندی پهنه‌های جنگلی و مرتعی استان و سپردن مسئولیت اطفای حریق آن‌ها به شهرستان‌های مختلف بوده است.

او گفت:در حال حاضر مسئولیت میدانی جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های اهر، ورزقان و جلفا به اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر و هوراند به اداره مکل منابع طبیعی آبخیزداری استان محول شده است.

هنربر افزود: سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله فرمانداری ها، شهرداری ها، ارتش، سپاه و بسیج و نیروی انتظامی و هلال احمر در قالب مدیریت میدانی دو دستگاه اجرایی یاد شده، موظف به همکاری و تعامل هستند.

او گفت: ۱۵ شهرستان دیگر آذربایجان شرقی نیز که دارای جنگل و مرتع هستند به صورت مستقل و با مدیریت میدانی فرمانداری ها، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در مواقع آتش سوزی وارد عمل می‌شوند که در نمونه اخیر این حوادث، آتش سوزی ۱۰ هکتاری مراتع شهرستان میانه مهار و کنترل شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی از اتخاذ تصمیم برای گشت زنی بالگرد جمعیت هلال احمر در مناطق جنگلی آذربایجان شرقی هر ۱۵ روز یک بار خبر داد و گفت: در صورت وقوع هر گونه آتش سوزی این بالگرد موظف است هلی برد نیرو‌ها را در اسرع وقت انجام داده و به موقع نیاز و اضطرار نیز بالگرد بسکت دار از کرمانشاه به تبریز اعزام شود.

هنربر، ورود شخص رییس جمهوری به مساله بالگرد‌ها را بسیار مهم و تاثیرگذار برشمرد و افزود: در آخرین جلسه مدیریت بحران کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد که در آن به مجهز شدن استان‌های دارای جنگل و مناطق حفاظت شده به بالگرد بسکت دار تاکید شد.

او تصریح بند «ز» ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران مبنی بر تکلیف نیرو‌های مسلح برای اطفای حریق هوایی را مورد تاکید قرار داد که می‌تواند بخش مهمی از مشکلات ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع را برطرف کند.

هنربر، بروز برخی اختلاف نظر‌ها بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت دفاع را ناشی از نبود مواد قانونی برای تعیین تکلیف نهاد‌های مزبور دانست و گفت: با ابلاغ قانون جدید، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از بدهی‌های وزارت دفاع پرداخت شده و ۱۵ میلیارد تومان نیز قرار است به عنوان تنخواه در اختیار استان‌ها قرار داده شود که گامی بسیار مهم و ارزشمند برای ساماندهی مدیریت اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور به شمار می‌رود.

او از آذربایجان شرقی، مناطق شمالی و حاشیه‌های زاگرس را جزو استان‌های دارای اولویت تخصیص بودجه‌های فوق اعلام کرد.

این مقام مسئول از نهایی شدن تعداد ۲۵ مصوبه در کمیته صیانت از جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی برای مقابله و پیشگیری از آتش سوزی‌های احتمالی خبر داد که بحث آموزش دهیاران، شورا‌های اسلامی و جوامع محلی به منظور تامین تجهیزات، خرید آتش کوب‌ها و تعیین همیاران محیط زیست و دیده بان‌ها جزو رئوس این مصوبات است.

هنربر، بهره مندی از ظرفیت جوامع محلی در مهار آتش سوزی‌ها را بسیار مهم خواند و افزود: این اقدام یکی از برنامه‌های مهم و مفید کمیته صیانت از جنگل‌ها و مراتع استان است که با جدیت دنبال می‌شود و، چون افراد بومی منطقه از شناخت کافی و کامل از محل‌های آتش سوزی برخوردارند، می‌توان از این پتانسیل موجود در مناطق جنگلی برای از دست ندادن فرصت‌های طلایی مهار، استفاده کرد.

او استفاده از ظرفیت واحد‌های صنعتی، معدنی و تولیدی آذربایجان شرقی برای ایجاد امکانات جهت مهار انواع حوادث غیرمترقبه را جزو دستورعمل‌های مدیریت بحران استان نام برد و گفت: در این راستا مجتمع معدن مس سونگون در تامین تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین مورد نیاز و نیروی انسانی همراه با سایر دستگاه‌ها همراه و همیار مدیریت بحران بوده است که این تلاش‌ها قابل قدردانی است.

هنربر افزود: در این راستا قرار است تفاهم‌نامه چند جانبه‌ای بین مدیریت بحران، منابع طبیعی، محیط زیست و مجتمع معدن مس سونگون با هدف مقابله با انواع تهدید‌های طبیعی و غیرطبیعی اعم از آتش سوزی، زلزله و سیل منعقد شود.

او با تاکید بر اینکه مدیرت بحران استانداری آذربایجان شرقی با تمام توان فنی، تخصصی و نیروی انسانی خود در صف اول مقابله و پیشگیری از حوادث مختلف قرار دارد، گفت: این مجموعه برای موفقیت در انجام ماموریت‌های خود به تلاش و همکاری رسانه‌های گروهی نیاز مبرم دارد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مدیریت بحران اذربایجان شرقی جنگل های ارسباران جنگل های ارسباران جنگل ها و مراتع آذربایجان شرقی مدیریت بحران بحران استان محیط زیست آتش سوزی ها اطفای حریق جنگل ها دستگاه ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی

(تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی

دیگر خبرها

  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • ترک فعل احتمالی در مدیریت بحران پیگیری می‌شود
  • اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه برگزاری کنکور در البرز
  • تمهیدات ترافیکی ویژه برگزاری کنکور در البرز
  • جلوگیری از وقوع آتش سوزی در اراضی جنگلی سرخه حصار و خجیر
  • آماده‌باش مدیریت بحران استان
  • صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی
  • (تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز/ مدیرآن آماده‌باش شدند
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان