Web Analytics Made Easy - Statcounter

همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و شرکت دانش‌بنیان مواد پژوهان گوهرفام به تولید فلز نیکل از پسماندهای صنعتی منجر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرج، همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و شرکت دانش‌بنیان مواد پژوهان گوهرفام به تولید فلز نیکل از پسماندهای صنعتی منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موفقیت در حالیست که فلز نیکل مشمول شرایط تحریم است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در این‌باره اظهار کرد: «پروژه حاضر با همکاری مشترک مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته و شرکت دانش بنیان مواد پژوهان گوهر فام انجام شده و در آن فرآیند بازیابی و تولید فلز ارزشمند نیکل از پسماندهای صنعتی (کاتالیست‌های مستعمل صنایع فولاد و پتروشیمی) صورت گرفته است.»

 حامد ثابت بیان کرد: «در این پروژه تولید فلز نیکل با استفاده از فرآیندهای هیدرومتالورژی از قبیل حل‌سازی، خالص‌سازی و ربایش الکتریکی صورت گرفته است.»

وی با اشاره به استفاده گسترده کاتالیست‌ها در صنایع تصفیه و جداسازی و فرایندهای شیمیایی یادآور شد: «حدود 75 درصد فرایندهای شیمیایی به کاتالیست‌ها وابسته هستند و بازار کاتالیست‌ها سالانه پنج درصد رشد دارد.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اضافه کرد: «در کاتالیست‌های پشتیبانی شده از آلومینا، زئولیت، کربن، سیلیکا، زیرکونیا یا رس به‌عنوان پایه‌ای برای فلزات کاتالیستی مانند نیکل، پلاتین، پالدیوم، مولیبدن، کبالت، مس، آهن و ... استفاده می‌شود و این کاتالیست‌ها پس از مصرف به علت ازدست‌دادن سطح تماس  یا تشکیل یک لایه سطحی از کربن، سولفور و ... مستعمل یا سمی می‌شود؛ بنابراین پس از گذشت مدتی باید کاتالیست‌های استفاده‌شده با کاتالیست‌های نو جایگزین شوند.»

ثابت توضیح داد: «با توجه به مصرف زیاد کاتالیست‌های مختلف در صنایع فولاد و پتروشیمی، سالانه میزان زیادی از این نوع کاتالیست، به‌صورت مستعمل و غیرقابل استفاده در واحدهای نام‌برده ایجاد می‌شود.»

وی تصریح کرد: «در این پروژه موفق، بازیابی فلز نیکل از کاتالیست‌های مستعمل به روش هیدرومتالورژی انجام  شده است. برای این منظور ابتدا کاتالیست‌های مستعمل بدون هیچ فرایند قبلی در یک اسید حل شده و پس از حذف ناخالصی‌ها، نیکل خالص از محلول به روش الکتروپلیتینگ (ربایش الکتریکی) به‌صورت فلزی روی کاتد بازیابی شده است.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تأکید کرد: «فلز نیکل در تولید فولادهای آلیاژی، تولید سوپر آلیاژها، فلز روکش مخازن، سوخت جامد و ... مورد استفاده وسیعی داشته و به‌عنوان یک فلز استراتژیک محسوب می‌شود و اکنون واردات این فلز به کشور تحریم است.»

ثابت با دعوت از صاحبان صنایع کشور برای بهره‌مندی از این محصول ملی گفت: «اکنون خط تولید نیمه‌صنعتی محصول راه‌اندازی شده و مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج آماده عرضه فلز نیکل مورد نیاز صنایع است.»

انتهای پیام/4103/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش و فناوری واحد کرج استان البرز شرکت دانش بنیان پسماندهای صنعتی فلز نیکل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج کاتالیست ها تولید فلز فلز نیکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان صنعتی در مازندران گفت : دستگاه دی اکسید کربن ساز ، از دود خروجی بویلر های حرارتی برای تولید و تزریق گاز دی اکسید کربن به گلخانه ها استفاده می کند.


حسین زاده افزود :هر سه نوع دستگاههای دی اکسید کربن سازبومی سازی شده این واحد صنعتی ، برای گلخانه ای صنعتی ،نیمه صنعتی و نیز گلخانه هایی در مقیاس کوچک قابل استفاده است.

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت صنعتی دانش بنیان دابو صنعت ، با اشاره به اینکه استفاده از این دستگاه تولید محصولات گلخانه ای به ویژه سبزی و صیفی را تا 40 درصد افزایش می دهد ،قیمت تمام شده محصول بومی سازی شده را نیز 50 درصد ارزانتر از نمونه های مشابه خارجی عنوان کرد.

ازدستگاههای دی اکسید کربن ساز در گلخانه ها برای افزایش فتوسنتز به منظور تقویت ریشه زایی ،جوانه زنی ،گلدهی ومیوه دهی گیاهان استفاده می شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • سرانه ۶۰۰ گرمی تولید زباله شهروندان یزدی
  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید