Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:57:28 GMT

سه گونه مار در طبیعت بافق رهاسازی شد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۰۸۵۶

سه گونه مار در طبیعت بافق رهاسازی شد

سید جلال موسوی روز یکشنبه به ایرنا اظهار کرد: این روستا به دلیل موقیت جغرافیایی و محیطی و داشتن آب و هوای مناسب، از بهترین زیستگاه‌های مار در استان یزد است.

وی افزود: این مارها زخمی بودند که پس از پرورش و مراقبت به همت دوستداران محیط زیست به طبیعت روستای یاد شده بازگردانده شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بافق تعداد این مارها را پنج حلقه اعلام کرد و گونه‌های شترمار، تیرمار و مارقیطانی را از جمله مارهای غیرسمی رها شده برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در منطقه بافق بیش از ۱۰ گونه مار شناسایی شده که ۲ گونه آن افعی شاخدار  و مار جعفری سمی و مابقی غیرسمی و نیمه سمی هستند که خطری برای انسان ندارند.

موسوی تاکید کرد: افرادی که به طبیعت می‌روند در صورت مشاهده مار به این حیوان آسیب نرسانند و زیستگاه مارها را تغیبر ندهند.

وی، مار قیطانی را غیرسمی خواند و افزود: اگر این مار را اطراف محل زندگی خودتان دیدید لازم نیست نابودش کنید به ماموران محیط زیست اطلاع دهید تا با کمک آن‌ها این گونه به طبیعت و زیستگاه خود بازگردد.

وی از تیرمار به عنوان یکی از جالب‌ترین گونه‌های مار در ایران نام برد و خاطرنشان کرد: شتر مار از گونه مارهای غیرسمی است اما رفتاری مشابه رفتار مارهای سمی دارد که باعث می‌شود آن را با مار جعفری اشتباه بگیرند در حالیکه شترمار دارای جثه ای بزرگتر از گونه جعفری است.

منطقه حفاظت‌شده کوه بافق با مساحتی حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه حفاظت‌شده تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

در این منطقه انواع خزندگان، پرندگان، بزکوهی، کل، قوچ، میش،جانوران وحشی، گربه سانان به ویژه پلنگ ایرانی و آسیایی زیست می‌کنند. 

 منطقه حفاظت شده در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر بافق، و مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست یزد بافق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست یزد بافق سازمان حفاظت محیط زیست یزد بافق محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، صادق پورسالم بیان کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت هفته زمین پاک نام‌گذاری شده است. در این هفته برای افزایش آگاهی مردم و ترویج فرهنگ حفاظت از زمین، برنامه‌های مختلفی انجام می‌شود که یکی از آنها توزیع کیسه‌های پارچه‌ای بین مردم و فروشگاه‌ها است.

وی از آغاز توزیع هزار کیسه پارچه‌ای بین نانوایی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در استان خبر داد و افزود: کیسه‌های پلاستیکی با منشاء نفت از پلیمر‌هایی تشکیل شده‌اند که به‌سختی تجزیه می‌شوند و ماندگاری آنها در طبیعت ۴۰۰ سال است، اما کیسه‌های پارچه‌ای دارای بافت‌های گیاهی هستند که بعد از ۴ تا ۵ ماه در طبیعت تجزیه می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر تولید کمتر زباله، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش هزینه و مقاومت بیشتر را از مزایای کیسه‌های پارچه‌ای عنوان کرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات دولت با هدف مصرف کمتر کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها و حفاظت از محیط‌زیست، گفت: به فروشگاه‌های زنجیره‌ای ابلاغ شده تا از دادن کیسه پلاستیکی رایگان به مشتریان خودداری کنند.

پورسالم یادآور شد: این کار در بسیاری از کشور‌ها اجرا می‌شود و در کاهش مصرف پلاستیک نقش موثری داشته است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است