Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بحران آب در ایران سلسله چالش‌ها و مشکلات ناشی از کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب در کشور ایران است. خشکسالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش‌ازحد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گردوغبار بیشتر است.

یکی از شهرستان‌هایی که وضعیت آب در وضعیت هشدار قرار دارد، شهرستان جهرم استان فارس است. چند روزی است که وضعیت مردم به دلیل کم‌آبی یا بی‌آبی در برخی نقاط شهرستان به‌ویژه محلات حاشیه‌ای، روستاهای بخش کردیان و برخی مناطق به حالت نامناسبی رسیده است

تعدادی از اهالی روستای علویه در بخش کردیان شهرستان جهرم با ارسال پیام و فیلم، از مشکل آب این روستا ابراز گلایه کردند.

یکی از روستاییان بیان کرد: مشکل کم‌آبی و قطعی آب شرب در این روستا هرسال از اول فصل گرما شروع می‌شود.

وی افزود: این درست و شرعی است که آب شرب و مصرف روزانه ما در استخرهای فوق عظیم باغ‌ها ذخیره شود و ما ساعت‌ها آب برای شست‌وشو و پخت‌وپز نداشته باشیم؟

این روستایی ابراز کرد: وقتی در فصل گرما آب ما قطع می‌شود و با این گرمای طاقت‌فرسا بدون کولر چه‌کار می‌توان کرد؟ همه توانایی خرید پمپ آب و اسپلیت ندارند، مسئولین، کارشناسان و بازرسان چرا رسیدگی نمی‌کنند؟

او ادامه داد:‌با توجه به آغاز فصل گرما و معضل بیماری کرونا که یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از آن رعایت بهداشت است، تقاضا داریم مسئولین محترم که در اسرع وقت نسبت به حل این مشکل اقدام لازم انجام دهند.

برخی از شهروندان جهرمی نیز به فشار کم آب در برخی مناطق شهر جهرم گلایه‌ دارند و امیدوارند که مسئولان در این زمینه تمهیداتی اندیشیده‌ باشند.

تلفیق سازمان و مشکل آب 

عضو شورای اسلامی شهر جهرم ضمن اشاره به بحران آب در شهرستان جهرم گفت: در حالی که هنوز تابستان نیامده؛ معضل کم‌آبی و گاهی بی‌آبی در برخی محلات شهری و روستاها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است.

مسیح شاکری ضمن انتقاد از وضعیت آب شرب در برخی محلات شهری و روستاها افزود: برخی محلات شهری جهرم و روستاها با بحران بی‌آبی و قطع مکرر آب روبه‌رو هستند.

وی بیان کرد: با اینکه هنوز فصل بهار تمام نشده است برخی محلات شهری جهرم مانند حیدرآباد، سنگ جوغنی، کوی سحرخیز و... با قطعی مکرر آب شرب و کمبود شدید آن روبه‌رو هستند و برخی دیگر محلات شهری هم با افت فشار آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاکری گفت: برخی برای توجیه این وضعیت معتقدند در حال تلفیق آبفای روستایی و شهری هستیم یا اینکه هنوز به طور کامل این تحویل و تحول صورت نگرفته است، اما باید در نظر داشته باشند این موضوع دلیل خوبی برای حل نکردن مشکل مردم نیست به هر حال مشکل آب شرب مردم بایست با عزمی جدی حل شود.

شاکری ادامه داد: همه مسئولان در هر رده‌ای که باشند باید بدانند برای خدمت به مردم آمده‌اند و باید در خدمت مردم و برای مردم فعالیت و کوشش کنند.

وی با اشاره به گلایه‌های برخی همشهریان از وضعیت آب شرب اظهار کرد: مسئولان اگر چه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند ضمن توجه به کیفیت آب شرب مردم، قدم‌های موثری برای حل مشکل آب شرب برداشته شود چرا که مشکل کم‌آبی و در مواردی بی‌آبی برخی مناطق با توجه وضعیت فعلی ممکن است سلامت مردم هم به خطر بیندازد.

عضو شورای اسلامی شهر جهرم ابراز امیدواری کرد: هر چه سریع‌تر با برنامه کارآمد و رسیدگی به‌موقع و این مشکل و مطالبه به‌حق مردم حل شود.

مشکل کم‌آبی در حال رفع است

فرماندار شهرستان جهرم، شامگاه شنبه ۱۷ خرداد ۹۹ با حضور در روستای علویه و منطقۀ بلوار رهبری پیگیر رفع مشکل کم‌آبی و بی‌آبی فوق شد.

مهدی شفیعیان اعلام کرد: در چند ماه گذشته به دلیل ریزش حدود ۴۰ متر از بدنه چاه روستای علویه، میزان خروجی آب این چاه از ۱۵ لیتر در ثانیه به ۸ لیتر کاهش‌یافته و آب کاملاَ گل‌آلود شده بود که بدنه چاه ترمیم و کل بدنه، لوله‌گذاری شد و خروجی آب به بیش از ۲۰  لیتر در ثانیه افزایش یافت و امید می‌رود طی چند روز آینده این میزان آب به‌طور کامل وارد شبکه این روستا شود.

وی افزود: همچنین سیستم پمپاژ چاه سوم مجموعه خرم‌آباد نیز با دبی ۲۲  لیتر در ثانیه آماده بهره‌برداری شده است.

شفیعیان بیان کرد: در حال حاضر پرسنل آبفا در حال نصب اتصالات آن برای تزریق به‌کل خطوط انتقال مجموعه‌اند که روستاهای هرموج، علویه و موسویه در بخش کردیان با بیش از ۲۰۰۰ مشترک از آن استفاده خواهند برد.

بخشدار کردیان نیز گفت: از صبوری مردم روستاهای هرموج، موسویه و به‌ویژه علویه که در چند روز اخیر مشکل شدید بی‌آبی پیدا کردند، سپاسگزاریم.

علی معصوم‌نیا ابراز امیدواری کرد با تلاش پرسنل آبفا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل برطرف شود.

قطعی آب جهرم به دلیل قطعی برق

روابط عمومی آبفای شهرستان جهرم نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشکلات چند روز گذشته آب به دلیل مشکلات فنی ایجاد شده در شبکه برق بوده که در اسرع وقت توسط مدیریت برق شهرستان‌ برطرف شد که با توجه به محدودیت‌های موجود مجدداً تکرار شد و با رفع مشکل فوق، آب در شبکه توزیع قرار گرفت.

در بخشی دیگر از این اطلاعیه آمده است: این اداره در زمینه ارائه خدمات و رسالت خود هیچ‌گاه  توجیه نبوده و نیست. امور آبفای جهرم به رسالت و وظایف خود کاملا واقف است و با افتخار برای پیشبرد وظیفه ذاتی خود که همان سقایی و آبرسانی شبانه‌روزی به مردم شریف شهرستان است به‌صورت جد و با تمام قوا، فعالیت داشته و خواهد داشت.

این اطلاعیه افزوده است:‌مشکلات روستای علویه در حال بررسی و اقدام لازم است. در خصوص بلوار رهبری نیز مشکلات سنواتی بوده و در حال حاضر مشکلات به‌صورت دقیق و فنی در حال رصد و بررسی  و راهکارهای فنی و تخصصی در خصوص آن‌ها در حال انجام است.

تعمیر یک خط لوله آب جهرم بعد از ۲۰سال

معاون فنی و شهرسازی شهرداری جهرم بیان کرد: فرونشست زمین در بلوار شهید رجایی، حدفاصل میدان شهدا تا پل محله صحرا شهر جهرم که به دلیل نشت آب از شاه‌لوله بود اصلاح شد.

کاظم صحراییان گفت: پس از سال‌ها از وجود این معضل در بلوار شهید رجایی، با دستور شهردار جهرم و اقدام سریع واحدهای مختلف شهرداری، این پروژه در دستور کار قرار گرفت و در یک حرکت جهادی پروژه اصلاح این مشکل انجام شد.

وی علت فرونشت‌های پی‌درپی آسفالت این بلوار در این سال‌ها را نشت آب از لوله اصلی خواند و افزود: با توجه به اولویت‌های شهرداری جهرم، این پروژه که سال‌ها روی زمین‌مانده بود، آغاز شد و پس از شناسایی محل نشتی آب، اصلاح آن انجام شد.

با توجه به‌موقعیت جغرافیایی شهرستان جهرم که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه می‌تواند از منابع محدود آبی صیانت کند.  

در تابستان سال ۹۸ شهر جهرم تنها شهری در استان فارس بود که آب در آن جیره‌بندی نشد و امسال نیز امید است شاهد این اتفاق نباشیم.

 شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

کد خبر 518811 برچسب‌ها استان‌ فارس آب روستا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس آب روستا برخی محلات شهری روستای علویه شهرستان جهرم مشکل کم آبی شهر جهرم وضعیت آب کم آبی مشکل آب آب شرب بی آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه زیرساخت‌ها به ویژه راه‌ها درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، وزیر کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان در فرمانداری شهرستان کنارک گفت: توجه به راه‌های استان به ویژه در جنوب استان برای توسعه سواحل مکران بسیار مفید است، زیرا راه؛ زیربنای توسعه است و باید برای ارتقای راه‌ها و استانداردسازی آنها با سرعت بیشتری حرکت کنیم و مسئله راه‌ها در دستور کار جدی مسئولان باشد.

وحیدی وزیر کشور افزود: مسائل و مشکلات سیل‌زدگان از لحظات اولیه توسط مسئولان به ویژه استاندار و فرمانداران در حال پیگیری است و مشکلات براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد، دولت با تمام قوا در کنار مردم است و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد.
وی افزود: در بحث برق، اقدامات لازم در حال انجام است، به زودی تمام مشکلات مردم سیلزده حل می‌شود البته در ابتدا باید آب مصرفی مردم به صورت سالم و بهداشتی تامین شود تا شاهد مشکلات دیگری در این مناطق نباشیم.
وی گفت: اقدامات اساسی برای تامین زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم انجام شود تا مردم نگرانی در هنگام بارندگی نداشته باشند.
وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان در روستا‌ها زندگی می‌کنند، وباید سرعت بیشتر در اجرای طرح‌های حوزه راه، برق، آب، تلفن، اینترنت و آبخیزداری باشد، تصریح کرد: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح‌های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آب‌های سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در زمان بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند.
وحیدی با اشاره به اینکه که آب پشت سد‌ها برای اشتغال و تولید کاربرد دارد، ادامه داد: گرگرو‌ها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستا‌ها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح‌های آبخیزداری و مهار آب‌ها بتوانیم گرگرو‌ها را ساماندهی کنیم.

 

استاندار سیستان و بلوچستان هم با اشاره به اینکه با فعالیت سامانه بارشی در این استان بیشترین آسیب به جاده‌ها وارد شد، گفت: بخش‌های خصوصی در کنار دستگاه‌های دولتی در حال تلاش برای برطرف کردن معضلات هستند.
 کرمی بیان کرد: در برخی شهرستان‌های جنوبی این استان مانند ایرانشهر، سراوان، دلگان، بمپور، قصرقند و نیکشهر بارندگی‌هایی رخ داد و خسارت‌هایی به جاده‌ها و برخی زیرساخت‌ها وارد شد و حجم زیادی از آب به سمت دریا هدایت شده است.
وی افزود: به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع شده و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، همچنین اختلالاتی در ارتباطات به وجود آمد که بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های دولتی در حال تلاش برای برطرف کردن این معضلات هستند.
وی اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان بیشترین آسیب به جاده‌ها وارد شد، همچنین با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفته که باید کمک برای جایگزینی آنها انجام شود‌.
کرمی گفت: برق تعدادی از روستاها به علت وزش شدید باد و باران قطع شده که باید هرچه سریعتر مشکل برطرف شود، پست برق کهیر نیز دچار مشکل شده که تلاش تیم‌ها برای رفع این مشکل ادامه دارد.
وی تاکید کرد: تامین آب شرب مردم یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید به درستی انجام شود، در این زمینه یکی از اقدامات آبرسانی توزیع آب معدنی در نقاط درگیر سیل است.

دیگر خبرها

  • مسئولان به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند
  • «زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است
  • بازدید از روستاها موجب تقویت تعامل مردم با مسؤولان می شود
  • توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود
  • استان سمنان تشنه است/ ضرورت اهتمام مسئولان در رفع مشکلات مردم
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌ها و راه‌ها در سیستان وبلوچستان
  • وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌ها به ویژه راه‌ها درسیستان وبلوچستان
  • مشکل آب‌شرب ۷۶۵ خانوار روستایی در میاندوآب حل شد
  • مسؤولان قضائی شهرستان کنگان در حل مشکلات اهتمام ورزند