Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند رو به رشد استفاده از انرژی با افزایش جمعیت از یک‌سو و رشد نیازهای انسان از سوی دیگر موجب شده که بازخورد این رشد مصرف را در زمینهٔ افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و همچنین از دست رفتن سرمایه‌های کشور در بخش انرژی و سوخت‌های فسیلی را ببینیم.

این در حالی است که کشورهای مختلف دنیا سال‌ها قبل استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داده‌اند و البته در کشورمان نیز حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأمین برق با استفاده از تابش خورشید

کشور ایران و استان لرستان با دارا بودن اقلیم‌های مختلف شاهد تعداد روزهای آفتابی زیادی در طول سال است، ظرفیتی که می‌تواند منجر به توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در استان‌های مختلف کشور شود.

مطابق اظهارنظر کارشناسان ایران در کمربند تابش خورشید قرارگرفته و به همین علت میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده‌شده است که ظرفیتی کم‌نظیر برای تأمین انرژی محسوب می‌شود.

برق‌رسانی به روستاها و برخی جاذبه‌های گردشگری لرستان مانند دریاچه گهر به‌وسیله انرژی خورشیدی، استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی لرستان و دامنه اشترانکوه زیبا، تأمین برق خیابان انقلاب شهر خرم‌آباد به‌عنوان نخستین خیابان در کشور نمونه‌های استفاده از انرژی پاک در لرستان است که امید می‌رود این قدم‌ها هرچه بیشتر و با سرعت بیشتر برداشته شود.

امروز انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی محسوب شده و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده از این انرژی نو سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه کشورمان نیز باید افزایش یابد.

لرستان بالاترین بهره‌وری در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی را دارد

فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در این رابطه با اشاره به ایجاد نیروگاههای خورشیدی در لرستان، اظهار داشت: ایجاد این نیروگاه‌ها حسن‌های خیلی زیادی دارند، این نیروگاه‌ها از یک منبع خدادادی تغذیه می‌شوند، نیاز به مواد اولیه ندارند.

وی با بیان اینکه لرستان یک استان معتدل است، بیان داشت: استان‌هایی که آب و هوای معتدل دارند بیشترین راندمان نیروگاههای خورشیدی مربوط به آنها است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با تاکید بر اینکه در کویر بهره وری سلول‌های خورشیدی خیلی پایین است، تصریح کرد: همچنین در کویر آلودگی که روی صفحات خورشیدی می‌نشیند خیلی بالا است.

خودنیا با بیان اینکه جایی که آب و هوای معتدل، زاویه تابشی مطلوب، تعداد روزهای آفتابی مناسب و… دارد برای ایجاد نیروگاه خورشیدی مناسب است و خوشبختانه لرستان دارای بالاترین بهره وری در بحث نیروگاههای خورشیدی است، افزود: دولت در این زمینه خیلی خوب سرمایه گذاری می‌کند، با نرخ بسیار عالی برق نیروگاههای خورشیدی را خریداری می‌کند.

خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها

وی با بیان اینکه ما در لرستان به ازای هر واحد مسکونی و انشعاب می‌توانیم ۱۰ کیلووات پروانه صادر کنیم، گفت: پروانه که صادر شود، پیمانکاران بسیار خوبی در سطح استان و بخش خصوصی وجود دارند که در این رابطه اقدام می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به انعقاد قرار داد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق با این نیروگاههای خورشیدی، گفت: ما برق را از این نیروگاه‌ها به صورت تضمینی خریداری می‌کنیم.

خودنیا، بیان داشت: دو ماه یک بار نیز پول نقد را بابت خرید این برق از نیروگاه‌ها پرداخت می‌کنیم.

امکان صدور ۱۰ هزار پروانه

وی با اشاره به اینکه برآورد شده که حداقل درآمد یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ کیلو واتی سه میلیون تومان در ماه است، بیان داشت: اگر کسی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در یک نیروگاه خورشیدی انجام دهد و پنل خورشیدی را روی پشت بام منزل خود نصب کند ماهانه سه میلیون تومان درآمد خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان، افزود: هر چه کیلو وات بالاتر برود درآمد هم بالاتر می‌رود.

خودنیا، یادآور شد: نرخ بازگشت سرمایه در نیروگاههای خورشیدی نزدیک به سه سال است، بعد از این سه سال، فرد ۱۷ سال سود خالص خواهد داشت.

وی، بیان داشت: ما محاسبه کرده‌ایم که در استان می‌توانیم ۱۰ هزار پروانه در این رابطه صادر کنیم، منتها مردم باید به ما اعتماد کنند و شرایطی مهیا شود که تسهیلات بانکی نیز در این رابطه پرداخت شود که در این راستا پیگیری‌هایی در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده که بانک‌ها از سوی مدیریت ارشد استان موظف شوند که هر کدام در این رابطه یک سهمیه در نظر بگیرند.

کد خبر 4943187

منبع: مهر

کلیدواژه: انرژی خورشیدی شرکت توزیع برق لرستان ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا گرگان قزوین آتش سوزی ایلام سالروز ارتحال امام خمینی بیرجند امام خمینی ره ستاد مقابله با کرونا مجلس شورای اسلامی مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان نیروگاههای خورشیدی استفاده از انرژی انرژی خورشیدی سرمایه گذاری نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شد

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بنازاده عصر دوشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در بوشهر با اشاره به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر تاکنون بیش از ۶۵ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرده است گفت: این میزان تولید برق در مناطق مختلف کشور استفاده شده است.

رئیس بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به ساخت ۲ واحد نیروگاه اتمی در کنار واحد نخست نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: با تکمیل این واحدها ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر سه برابر می‌شود.

وی ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در بوشهر را اقدامی ارزشمند و راهبردی دانست و بیان کرد: با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد ارمغان آور عمرانی و آبادانی در محدوده این شهر خواهد شد.

کد خبر 6085914

دیگر خبرها

  • برق خورشیدی بالکنی راهکار نوین آلمان برای انرژی سبز
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر تولید شد
  • راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!
  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی ۲۰ برابر نازک‌تر از مو
  • رشد ۲۱ درصدی تولید انرژی در نیروگاه نکا
  • تکلیف تامین ۲۰درصدی برق ادارات استان تهران از منابع تجدیدپذیر
  • با صبحانه هتل مارینا کیش، انرژی لازم برای یک روز پرماجرا را به‌دست آورید
  • برنامه ریزی برای تولید برق خورشیدی در استان تهران
  • انرژی خورشیدی چیست؟