Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@03:49:46 GMT

عربستان شروط خود برای ازسرگیری روابط با قطر را کم کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۱۹۳

عربستان شروط خود برای ازسرگیری روابط با قطر را کم کرد

 عبدالله المعلمی نماینده دائمی سعودی ها در سازمان ملل متحد گفت که  ازسرگیری روابط با قطر مشروط به اجرای خواسته ها و شرایط  کشورهای چهارگانه عربی ( عربستان ، مصر ، امارات و بحرین) از سوی دوحه است که از جمله آنها پایان یافتن حضور نظامی ترکیه در قطر و کاهش مناسبات با ایران است.

وی در گفت وگویی با  بی بی سی اظهار داشت که در صورت تحقق یافتن خواسته های یاد شده از سوی قطر ، کشورهای چهارگانه عربی، قطر و ملت برادر قطری خود را در آغوش خواهد کشید زیرا ملت قطر می بایست به جایگاه طبیعی خود در میان ملت های شورای همکاری خلیج فارسبازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المعلمی در پاسخ به این سوال بی بی سی که « آیا رهبران قطر به این شرایط پاسخ مثبت خواهند داد یا خیر ؟ » ابراز داشت: همان گونه که قطر با اتخاذ اقداماتی در گذشته منجر به چنین سرنوشتی شد، هم اکنون می تواند با جبران و تصحیح اقدامات گذشته خود اوضاع را به حالت گذشته اش بازگرداند. این موضوع به رهبران قطر بستگی دارد. عربستان و برادرانش همواره اعلام کرده اند که زمینه برای دستیابی به تفاهم با برادران قطری باز است البته اگر آنان خواسته های یاد شده را به اجرا درآورند.

اظهارات مقام سعودی سه روز بعد از آن بیان می شود که روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» در مطلبی از فشار دولت ترامپ به ریاض و ابوظبی برای رفع تحریم ها علیه خطوط هوایی قطر با هدف تحت فشار قراردادن بیشتر ایران خبر داد.

این روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ، امارات و عربستان را تحت فشار قرار داده استتا ممنوعیت پرواز هواپیماهای قطری از حریم هوایی این دو کشور را لغو کنند.

به نوشته این روزنامه،‌ ترامپ در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی،‌ آن‌ها را تحت فشار قرار داد تا به ممنوعیت اعمال شده برای هواپیماهای قطری پایان دهند. این مسئله باعث شده که بیشتر هواپیماهای قطری از حریم هوایی ایران استفاده کنند.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر  از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی‌شان را با قطر هم بستند.

کشورهای تحریم‌کننده، ۱۳ شرط برای ازسرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم‌کنندگان هیچ دلیل قانع‌کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره و پرداخت غرامت مالی بخش دیگری از شروط تعیین شده بود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز جمعه ۱۶ خرداد ماه جاری در توئیتی نوشت : با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی که آخرین مورد آن ویروس کرونا بود، مواجه شدیم و بهتر بود که همبستگی کشورهای همکاری خلیج فارس را برای حمایت از مردم ما و مبارزه با پیامدهای آن می‌دیدیم اما متأسفانه قطب‌بندی‌ها کماکان ادامه دارد و جای اندیشه و تعقل را گرفته است.

او کشورهای محاصره کننده قطر را متهم کرد که دست به تبلیغات دروغین و واهی زدند و این اقدام به منافع تمامی مردم و کشورهای عربی خلیج فارس ضربه زده است.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد که کشورش همچنان دولتهای محاصره کننده را به گفت‌ وگوی متمدنانه و غیر مشروط بر مبنای برابری، احترام حاکمیت، حقوق بین‌الملل و عدم دخالت در امور داخلی فرا می‌خواند.

برچسب‌ها قطر عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس ترکیه قطر عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پکن و برلین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که تا زمانی که پکن و برلین به یکدیگر احترام بگذارند و ضمن حفظ اختلاف‌ها، به دنبال یافتن «زمینه‌های مشترک» باشند، روابط دوجانبه آلمان و چین به طور پیوسته توسعه خواهد یافت.

شی در دیدار با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در پکن گفت: ما باید روابط دوجانبه را به صورت همه‌جانبه از منظر بلندمدت و راهبردی ببینیم و این روابط را توسعه دهیم.

کد خبر 6079419

دیگر خبرها

  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • روابط خارجی استان قزوین با کشورهای خارجی تقویت می شود
  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • ازسرگیری پرواز‌های قطر به ایران
  • تأکید رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پکن و برلین