Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@08:41:41 GMT

مسیر گشوده است، ولی کاری نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۵۳۸

مسیر گشوده است، ولی کاری نمی‌شود

ریشه‌های این موضوع که چرا سینمای ایران نسبت به واقعه تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ بی‌توجه بوده است را باید در نحوه مدیریت فرهنگی و هنری جست‌وجو کرد. در اینکه فیلمساز و مخاطب چگونه باید با تاریخ انقلاب‌اسلامی مواجه شوند؟ ب

حمید بهمنی، کارگردان سینما

ریشه‌های این موضوع که چرا سینمای ایران نسبت به واقعه تاریخی ۱۵ خرداد سال ۴۲ بی‌توجه بوده است را باید در نحوه مدیریت فرهنگی و هنری جست‌وجو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینکه فیلمساز و مخاطب چگونه باید با تاریخ انقلاب‌اسلامی مواجه شوند؟ به نظرم سیاست‌گذاری فرهنگی که در سه دهه اخیر توسط دولت‌های سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید انجام شد، از مخرب‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان بود. فیلم‌هایی که در این دولت‌ها ساخته شد از انقلاب‌اسلامی فاصله زیادی داشتند و در تراز انقلاب‌اسلامی نبودند، در حالی که جهانیان مشتاق شنیدن عقبه انقلاب‌اسلامی هستند. فیلم‌سازان و مدیران عالیرتبه فرهنگی باید نسبت به این رفع این عطش فرهنگی ورود پیدا کنند و به نیاز فکری مخاطبان پاسخ دهند، ولی در این حوزه کم‌کاری کردیم.

سیاست‌های فرهنگی که درباره انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس به‌ویژه از نیمه دوم دهه ۷۰ شکل گرفت، نقطه شروع انحراف اصلی از مفاهیم انقلاب‌اسلامی بود. مثلاً در سال ۷۶ حدود  ۲۴ فیلم در حوزه دفاع مقدس تولید شده بود، ولی در سال‌های پایانی دهه ۷۰ این تولیدات به کمتر از انگشتان یک دست رسید. چه اتفاقی افتاد که چنین انحرافی رخ داد؟ درباره واقعه ۱۵ خرداد سال ۴۲ هم این بی‌توجهی صورت گرفته است. در رسانه ملی چندین فیلم و سریال ساخته شده است ولی کافی نیست. پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشورهایی که درگیر این جنگ بودند به این واقعه تاریخی پرداختند و با تحریف‌هایی که داشتند، خودشان را منزه کردند. ولی سینماگران و متولیان فرهنگی ما در حوزه امام و انقلاب خیلی کم‌کاری کرده‌اند در حالی که انقلاب و دفاع ما مقدس بود. مؤسسه تنظیم و نشر آثار  امام‌خمینی(ره) سفارش ساخت فیلم  سینمایی «فرزند صبح» و سریال «آفتاب و زمین»   را داد که یکی با استقبال مخاطبان شبکه دو مواجه شد و دیگری در سینما، هو شد. مؤسسه‌ای که متولی ترویج نگاه انقلابی حضرت امام(ره) است در عقب‌ترین جایگاه قرار دارد و کمتر نشانه‌ای از ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی را درباره امام‌خمینی(ره) از سوی این مؤسسه شاهدیم.

شکاف فرهنگی که در سیاست‌های اجرایی ما وجود دارد به نگرش آن دسته از سیاست‌گذاران فرهنگی برمی‌گردد که سکولاریستی و لیبرالیستی فکر می‌کنند. انقلاب‌اسلامی موجی نبوده که در سال ۵۷ تمام شود، هنوز ادامه دارد و آثار و برکات آن را در این چهار دهه می‌بینیم.

باید منتظر ماند و دید با اتفاقات خوبی که در ترکیب مجلس شورای اسلامی رخ داده است، تغییرات قانونی در بخش فرهنگی هم رخ بدهد و نمایندگان ملت، مطالبات رهبری را از رسانه ملی و وزارت ارشاد پیگیری کنند. در حوزه انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس، آن طور که باید کار نشده است. این فرهنگ غنی اقیانوسی است که باید از آن بیشترین بهره را برد. رمان‌هایی که در حوزه انقلاب‌اسلامی نوشته شده است در خور تولید آثار تصویری است که جذابیت‌های بصری بالایی دارد. تمام مسیرها برای ساخت اثر تصویری درباره واقعه ۱۵ خرداد ۴۲ گشوده است. اطلاعات و امکانات موجود است، ولی متأسفانه اثری تولید نمی‌شود. اولویت‌های ساخت جابه‌جا شده است. اگر فیلم‌های سیاه‌نمایی ساخته نشود، هیچ اتفاقی در سینما نمی‌افتد! اگر سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی  علیه روابط خانوادگی تبلیغ می‌کنند ساخته نشود، اتفاقی نمی‌افتد! این فیلم‌ها و سریال‌ها با چه پول و امکاناتی ساخته می‌شوند؟ پول و امکانات وجود دارد، ولی مدیران ما پاشنه کفششان را بالا نمی‌کشند که اثری در حوزه انقلاب‌اسلامی تولید کنند. با مرور تاریخ ۱۵ خرداد ۴۲ می‌بینید که چقدر حوادث این واقعه جذاب است و ظرفیت‌های بالایی برای درام‌سازی دارد. هنوز هیچ کاری نکردیم، به عنوان مدیر هنری و هنرمند باید شرمنده باشیم که نتوانستیم برای انقلاب‌اسلامی که زیر سایه‌اش نفس می‌کشیم، کاری کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ۱۵ خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا، پیام قدرت ایران را دریافت کرد

حجت الاسلام شجاعی در حاشیه نشست شورای تامین شهرستان با تبریک عملیات موفقیت آمیز سپاه پاسداران در حمله به رژیم صهیونیستی و نابودی بخش‌های مهمی از تاسیسات نظامی به محضر رهبر فرزانه انقلاب و مردم ایران، آن را بخشی از نمایش قدرت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و بویژه سپاه پاسداران عنوان کرد.

 وی گفت: این عملیات از جنبه‌های متعددی قابل تجزیه و بررسی است و علاوه بر خسارت‌های ویرانگری که به این رژیم کودک کش تحمیل شد، قطعا پیامی آشکار به تمام دشمنان این انقلاب و نظام و نیز مهره‌های سوخته آنان در داخل کشور است و یقین دارم که کشور‌های متخاصم به خصوص آمریکا و هم‌پیمانانش در سراسر جهان، پیام قدرت و توانمندی ایران اسلامی را دریافتند؛ البته این عملیات، تنها یک ضرب شصت بود؛ اما‌دنیا پیام قدرت ایران را دریافت کرد.

امام جمعه زرند به خوشحالی مردم در داخل کشور و در بسیاری از کشور‌های منطقه پس از عملیات صادق الوعد اشاره کرد و آن را بزرگ‌ترین پشتوانه نظام دانست و افزود: مردم بیدار و هوشیار ایران که سوابق ایستادگی در تمام جنگ‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و... را در طول دوران انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کارنامه دارند از این عملیات، احساس قدرت کردند و آن را غرورملی می‌دانند؛ چرا که ایرانیان نسبت به خاک کشور و ارزش‌های انقلاب اسلامی همواره دغدغه و حساسیت دارند و نشان داده اند که همواره آماده به کار هستند.

وی افزود: در داخل کشور از مدت‌ها قبل برخی جریانات سعی کردند تا خوراک مسمومی به ذهن مردم مبنی بر ضعف ایران تزریق کنند و به لطف خدا، بساط این عناصر خودفروخته و وطن فروش هم متزلزل شده و به یاری خدا به کلی از جامعه ایران جمع خواهد شد.

حجت الاسلام شجاعی با قدردانی از مجاهدت‌های سپاهیان اسلام افزود: برادران ما در دفاع از کشور و جان شهروندان ایرانی، همیشه مهیای فداکاری بوده و هستند و اکنون که مظهر عینی آن را در سطح میدان نظامی دیدیم، جا دارد که در عرصه فرهنگی نیز، شاهد مشارکت مردم برای مقابله با جلوه‌های ضد انقلابی و ضد ایرانی باشیم.  

حجت الاسلام شجاعی در ادامه به جنگ نرم دشمنان نیز اشاره کرد و افزود: کار دشمنان این است که حتی در مرحله نابودی شان، با ابزار رسانه خود را قدرتمند نشان دهند و با اخبار دروغ و منفی نسبت به ایجاد مانع برای حرکت رو به رشد انقلاب اسلامی اقدام  کنند و می‌طلبد که هم مردم و هم رسانه‌ها با هوشیاری، دست دشمن را در میدان فرهنگی و رسانه‌ای بخوانند و همچون سربازان جان برکف سپاه، با صلابت به میدان بیایند و نسبت به جهاد تبیین بیش از پیش گام بردارند.

وی از موضوع حجاب و عفاف به عنوان سپر پولادین مردم در مواجه با جنگ فرهنگی نام برد و تصریح کرد: در این نبرد فرهنگی نیز پیروزی از آن ملت مسلمان مومن و انقلابی ایران است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان قم تجلیل شد
  • جلسه شورای اسلامی سازی دانشگاه ها شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • توجه به زیرساخته‌های فرهنگی اولویت برنامه‌های استانداری آذربایجان غربی است
  • خسروپناه: ضعف حکمرانی در حوزه صوت و تصویر فراگیر مرتفع شود
  • دنیا، پیام قدرت ایران را دریافت کرد
  • هنر متعهد زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان است
  • دستور رئیسی برای تأسیس شهر جهانی نوآوری و خلاق
  • عمل صالح را وایرال کنیم!
  • در حوزه عفاف و حجاب باید کاری منسجم، معقول و مستمر صورت گیرد
  • برنامه های حوزه هنری همدان در هفته هنر انقلاب اسلامی