گفتمان مقاومت برخاسته از خرد فشرده نسلهای ایرانی است
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۶۵۸
تعامل با قدرتها، حفظ یا وادادگی هویت و فرهنگ، دو دیدگاه رایج در عرصه مدیریت راهبردی منافع ملی در سطح بینالملل است. گفتمان مقاومت نه تنها به دنبال وادار کردن قدرتها برای احترام گذاشتن به منافع جمهوری اسلامی است، بلکه در تلاش است این عزت را فارغ از دلبستگی یا وابستگی ایدئولوژیک به تمدن غرب، بدست بیاورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضایی/
تعامل با قدرتها، حفظ یا وادادگی هویت و فرهنگ، دو دیدگاه رایج در عرصه مدیریت راهبردی منافع ملی در سطح بینالملل است. گفتمان مقاومت نه تنها به دنبال وادار کردن قدرتها برای احترام گذاشتن به منافع جمهوری اسلامی است، بلکه در تلاش است این عزت را فارغ از دلبستگی یا وابستگی ایدئولوژیک به تمدن غرب، بدست بیاورد. این نظام فکری در تفکر انسان بسیجی، به مثابه تفکر آرمانی این گفتمان ظهور و بروز پیدا میکند. برای بررسی و تبیین بیشتر این موضوع با دکتر سیدجواد طاهایی، پژوهشگر حوزه سیاست درباره بنیانهای نظری گفتمان مقاومت در اندیشه امام و کتابهای اخیرش مانند «بسیجی شهید بهمثابه انسان آرمانی ایرانی» و «پدیدارشناسی بسیجی شهید» گفتوگو کردهایم که در ادامه حاصل آن را میخوانید. طاهایی مدتها روی انسان حزباللهی تأمل فلسفی کرده است.
آقای طاهایی! گفتمان مقاومت امام بر چه بنیانهای نظری استوار شده است؟
انقلاب اسلامی از طریق بررسی شرایط پیش از خود، قابل درک نیست، بلکه باید بر اساس تأثیرات پس از خود به آن نگریست. تطبیق این قاعده در حوزه سیاست خارجه یعنی تحلیل سیاستهای حوزه بینالملل مبتنی بر ژئوپلتیک و بروکراتیک، ممکنپذیر نیست، بلکه نتایج برآمده از انقلاب اسلامی به آن، هویت و جهتهای خاص خود را میبخشد. در این نگاه راهبرد مقاومت در حوزه فراملی یکی از مؤلفههای هویتبخش انقلاب در عرصه دیپلماتیک است. گفتمان مقاومت نگرشی برخاسته از ذات و ماهیت انقلاب مردم ایران است که با حفظ شخصیت و آرمان گراییهای خود بر سر منافع ملی و بعضاً مشترک با قدرتها، به روش عقلانی و فعال نه واداده و منفعل گفتوگو میکند.
انقلاب اسلامی منجر به ظهور یک اراده دسته جمعی شد، ارادهای که محصول مستقیم شرایط اقتصادی- اجتماعی پیشین نبود هر چه بود پس از انقلاب در درون جانهای ما ایرانیان خلاقیت، شجاعت و جسارتِ بالاتر رفتن از امور موجود پدید آمد. این خلاقیت جدید منجر به محدودسازی اراده جدید ایرانیان توسط سردمداران پیشین نیز شد.
خانم هانا آرنت در اثر کلاسیک خود به نام «درباره انقلاب» میگوید: «پدیده انقلاب ایده تأسیس یا ولادت جهانی جدید از روشها، معیارها، ارزشها و نگرشها را در فضاهای گستردهای میپراکند. انقلاب، انقلاب نیست مگر آنکه ایده آزادی از جهان کهن در اذهان بشر بگستراند و الهامگر تأسیس نهادها و رفتارهای جدید باشد».
بنابراین یکی از مبانی اساسی امام(ره) در این عرصه را میتوان تمایل به نهادینه کردن آزادی، در قالب تأسیس سازمان جدیدی برای دولت و نهادهای سیاسی جدید دانست. مبانی سیاستهای دیپلماتیک و اتخاذ راهبرد در این عرصه، همان مبانی و فلسفه شکلدهنده یک دولت در بدو تأسیس است. بنابراین مؤلفههایی از قبیل تأثیر میراث امام، نتایج دفاع مقدس هشت ساله، جایگاه روحانیت و ولی فقیه در شکل دادن به جلوههای بیرونی دولت، ایده عدالتطلبی در عرصه بینالملل، نفی مشروعیت اخلاقی رژیم اسرائیل و... از زیربناهای معرفتی سیاست کلان خارجی مبتنی بر این گفتمان است.
گفتمان مقاومت امام چه میزان ناشی از ایدئولوژی دینی و یا عینیتگرایی و واقعبینی امام بود؟ اساس این تقسیمبندی را قبول دارید؟
نمیتوان این گونه تقسیمبندی کرد. این دو متغیر در فکر دیگر متفکران و رهبران هم بوده است. اما در گفتمان امام آنچه مهم است تکلیف است. یک احساس دینی قیام به امام دست داد و به دنبال آن برای مبارزه احساس تکلیف کرد. آن دو متغیر، متغیرهای زمینهای و به اصطلاح متغیرهای وابسته هستند. این دو متغیر که میفرمایید لازم است اما احساس تکلیف متغیر کافی بود.
آینده سیاست خارجه ایران مبتنی بر گفتمان مقاومت در عرصه بینالملل چگونه رقم میخورد؟
ما به درون جهان جدیدی از آزادی درون و محدودیتهای بیرون پرتاب شدهایم. تصمیمگیریهای افراد یا تأثیر ایدئولوژیهای خاص یا اشتباههای برخی و عوامل دیگری از این دست در سیاست خارجی، موجب ظهور شرایط جدید نمیشوند. آنها خود محصول شرایط جدیدند. وظیفه بزرگ ما آن است که خودمان را، خود خلاقه جدیدمان را شناسایی کرده و محدودیتها را نه به افراد، ساختارها، چیزها یا روندها، بلکه به خلاقگی و آزادی جدیدمان نسبت دهیم و شجاعانه با هزینههای آزادی مواجه شویم و این مواجهه را شرط آزادی بیشتر بدانیم.
در مقام نظر، شرایط جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی، حاصل عمل مردم ایران (آحاد و افراد یک دوران خاص) نیست، بلکه حاصل عمل ملت ایران (نسلهای گذشتگان، زندگان و آیندگان) است. محدودیتها، تهدیدها، خصومتها، تضییعها در کنار فرصتها، زایندگیها، خلاقیتها و ابتکارات، تماماً شرایط و اقتضائات جدیدی است که تاریخ و فرهنگ ایران به طور لایشعر (غیر طراحی شده) و نامنتظر (آتشفشانگونه) بر ایران جدید بار کرد. اینک پس از گذشت سالیان طولانی میتوان نتیجه گرفت که دست اندرکاران سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با همه تفاوتهایشان، بیشتر، سربازان آن هستند. چیزی که با شجاعت آغاز شود، با ترس ادامه نمییابد. شجاعت و جسارت اهدایی انقلاب اسلامی به نفوس ما، در واقع محصول خرد فشرده نسلهای ایرانی است. هر کس که در ایران جدید، وجود این حس را انکار کند، در واقع علیه تمایل و پذیرشهای درونی خود استدلال کرده است.
بنابراین پروژه بزرگ آزادی در سیاست خارجی ایران همچنان باید پی گرفته شود. زیرا انقلاب ایران و شرایط برخاسته از آن، در مجموع برخاسته از خرد فشرده نسلهای ایرانی و بنابراین، معقول است بنابراین ناگزیر باید ادامه پیدا کند.
تحقق خارجی راهبرد مقاومت را میتوان در شخصیت شهید حاجقاسم سلیمانی دید. تحلیل شما از گفتمان مقاومت با محوریت شهادت ایشان و شور شعور مردم ایران و حامیان محور مقاومت در مواجهه با شهادت او چیست؟
ایده بسیجی شهید نزد ملت ایران همچون زمینی است مستعد و بارور که منتظر بذر است و شهید سلیمانی بذری بود که روی این ایده و خاطره پاشیده شد. با ایران به خاطر خودش دشمنی میشود. به عبارت دیگر، ایران نه به خاطر سیاستهای این یا آن دولتش، ویژگی ژئوپلتیکش یا مذهبش، بلکه به خاطر خودش، به خاطر ایران بودنش دشمنی میشود. هر تمدنی که مادهگرا باشد و روح سلطهگر داشته باشد، نطفه دشمنی با ایران را در خود حمل میکند و دولتش بر لبه خصومت با ایران قرار میگیرد؛ فقط دستاویزها یا بهانههای معقولی لازم است؛ مثل منافع ملی، دخالت در امور داخلی کشورها، توسعه نفوذ و غیره. چنانچه محور مقاومت و گفتمان ایستادگی را در مقابل نظام سلطه بدانیم میتوان این گفتمان را چنین تحلیل کرد: صهیونیزم همه جهان خارج از حزباللهی یا همه «دگر» اوست: منطقه، آمریکا، جهان، غرب و... هیچ یک در مواجهه با حزباللهی قرار ندارند. پس حزباللهی درگیر نبردی جهانی با صهیونیزم جهانی است؛ نبردی وجودی نه حدودی و در همه عرصهها. حزباللهی با یک اراده بزرگ و دورانساز آغاز میکند؛ پرسش از سلطه جهانی ناهشیار (هژمونیک) صهیونیزم. پرسش از صهیونیزم به حزباللهی عقلانیت، حقانیت و دلیلِ بودن میبخشد. پرسش از صهیونیزم، از بزرگترین ستم بشری، به حقانیت ایجاد دولتی برای نابودی آن منجر میشود. حزباللهی نشان داده که دانایی بزرگ به اراده بزرگ و در صورت پایمردی، به قدرت بزرگ منجر میشود. در این معنا فقط حزباللهی است که وجود دارد: او جسارت گفتن سخن بزرگ را داشت و نه فقط این، بلکه آن را حفظ کرد، پیش برد، دفاع کرد، نمایش قدرت داد، سازماندهی کرد، خون و عرق ریخت، شهید داد و کشته گرفت و مهمتر از همه خسته نشد. در برابر او، ما و ایرانیان دیگر فقط زندگی خود را میگذرانیم؛ گذران زندگی متفاوت از زندگی کردن است. در اولی زندگی بر ما جاری میشود و در دومی ما بر زندگی جاری میشویم.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مقاومت امام خمینی ره رهبر معظم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرمندی که برای صهیونیستها خط و نشان کشید/ پرچمدار هنر انقلاب
خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ انتخاب مسعود نجابتی به عنوان چهره سال هنر انقلاب، یکی از اتفاقات خوب دهمین دوره معرفی چهره هنر انقلاب بود، چراکه مسعود نجابتی هنرمندی است که طی سالهای اخیر فعالیتهای متعددی در راستای ترویج هنر انقلاب و مقاومت و آموزش نیروهای علاقهمند در این عرصه داشته است و به نوعی یکی از پرچمداران این عرصه در بخش ملی و بینالملل به حساب میآید. «گرافیک مقاومت» مدیون نجابتی و عدهای اندک از فعالان این حوزه است.
نجابتی فعالیتهای بسیاری در حوزه ملی و بینالملل در زمینه ارزشهای دینی، مقاومت و مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در کارنامه دارد و به نوعی میتوان گفت معرفی او به عنوان «چهره هنر انقلاب» باید زودتر از امسال اتفاق میافتاد.
نجابتی پس از دریافت تندیس «چهره سال هنر انقلاب» در سخنانی، شاخصه هنر انقلاب را عینیت بخشیدن به آرمانهای انقلاب دانست و تاکید کرد: مفهوم آزادی را که از معانی اصیل انقلاب است، به درستی تصویر نکردیم که باعث شد دشمن به مبتذلترین شکل از این کلمه استفاده کند و معادله بیبند و باری را برای آن لحاظ کند. مجسم کردن و عینیت بخشیدن به این واژههای مقدس ویژهترین بخش هنر انقلابی است.
در ادامه به برخی فعالیتهای مسعود نجابتی در حوزه مقاومت و ارزشهای دینی میپردازیم. همچنین تعدادی از گفتوگوهایی را که مسعود نجابتی در مورد هنر انقلاب، گرافیک مقاومت و واکنش سریع به اتفاقات روز با خبرنگار مهر داشته است، بازخوانی میکنیم.
هنرمند ایرانی که برای صهیونیستها خط و نشان کشید
مسعود نجابتی علاوه بر فعالیتهای اجرایی در حوزه مقاومت و واکنش سریع، بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به ویژه گرافیک نشر با تأکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. وی پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد گرافیک در دانشگاه هنر تهران و گذراندن دوره ممتاز انجمن خوشنویسان، با ناشران مختلف به همکاری در زمینه گرافیک نشر پرداخت و در کنار آن به فعالیتهای دیگر از جمله کارهای گرافیک مذهبی و آیینی روی آورد. وی همچنین فونت «پرشیا» را طراحی کرده است. همچنین کتاب «خط در گرافیک» را برای وزارت آموزش و پرورش تألیف کرده است که توسط انتشارات مدرسه منتشر و بارها تجدید چاپ شدهاست.
نجابتی هنرمند طراح گرافیک و مدیر کانون «هنر شیعی» که در بزنگاهها، برای خلق آثاری با واکنش سریع و اثرگذار پیش قدم است، در آذر ماه سال ۱۴۰۱ شعاری را خطاب به رژیم صهیونیستی روی دیوار مرزی سرزمینهای اشغال شده توسط این رژیم، در قالب نقاشی خط نوشت؛ همچنان که آثار نجابتی اغلب با تأکید بر بهکارگیری خوشنویسی و نوشتار فارسی همراه هستند این شعار نیز از همین ویژگیها برخوردار بود. این شعار که به زبان عربی نوشته شد «سَنُصَلّی فی القدس؛ در قدس نماز خواهیم خواند» است که این هنرمند دلیل انتخاب آن را این گونه ذکر کرده است: «این جمله را برای نوشتن انتخاب کردم چون هم وعده الهی است و هم وعده بندهای الهی یعنی رهبرم آیتالله خامنهای».
اجرای دیوارنگاره بیخ گوش اشغالگران قدس
فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بود که مسعود نجابتی، دیوار حایل بین جنوب لبنان و سرزمینهای اشغالی را نمایشگاه آثار هنرمندان جبهه مقاومت خواند و توضیحاتی درباره دیوارنگاره «نصر من الله و فتح قریب» ارایه داد. وی همان زمان در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره رویداد و دیوارنگاره «و فتح قریب» که روی دیوار حایل بین سرزمینهای اشغالی و جنوب لبنان نقش بسته است، توضیح داد: به همراه هنرمندانی از کشورهای فلسطین، الجزایر، سوریه، مصر و لبنان به نمایندگی از جبهه هنرمندان مقاومت در مرز سرزمینهای اشغالی هستیم. شرایط به گونهای بود که نتوانستیم شاهد حضور تعداد بیشتری از هنرمندان باشیم.
وی دیوار حایل لبنان و سرزمینهای اشغالی را نمایشگاه آثار هنرمندان جبهه مقاومت خواند و گفت: هنرمندان جبهه مقاومت طی سالها متمادی، روی این دیوار حایل بدون بخشنامه و دستور و به صورت خودجوش، روایتهای مختلفی را ترسیم کردهاند. اولین روایت، روایت مظلومیت مردم فلسطین بوده است و در ادامه تصاویری از شهدا روی دیوار نقش بسته است و تا امروز که به دلیل اتفاقاتی که در منطقه در حال رخ دادن است، به سمت روایتهایی از فتح و ظفر رفتهایم؛ همچون «در قدس نماز میخوانیم» و از این دست عبارتهای امیدبخشی که آینده جهان اسلام را ترسیم میکند.
نجابتی با بیان اینکه این دیوارنگاره با محوریت روز قدس و آزادی قدس شریف انجام میشود، عنوان کرد: این دیوارنگاره بر گرفته از آیه «نصر من الله و فتح قریب» از قرآن کریم است که در آن، هنرمندان بر آزادسازی قدس شریف از اشغال رژیم صهیونیستی تاکید دارند و با جلوههای ویژه هنری برگرفته از مقاومت و مبارزه ضد رژیم صهیونیستی این فعالیت هنری را رقم میزنند. همچنین وحدت کلمه هنرمندان در این رویداد بر قدس و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی از دیگر دستاوردهای این رویداد هنری کم نظیر است.
طرح گرافیکی که نماد طوفان الاقصی شد
ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود که عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» در اراضی اشغالی آغاز شد، عملیاتی که یکی از بزرگترین عملیات ها علیه رژیم اشغالگر قدس محسوب میشد. همین امر سبب شد تا هنرمندان دغدغهمند آرام ننشینند و آثار خود را به فاصله ساعاتی پس از این عملیات در فضای مجازی منتشر کنند. مسعود نجابتی هنرمند طراح گرافیک و خط که سال گذشته نیز در دیوار حایل نقشی برای رژیم صهیونیستی خلق کرده بود، همزمان با عملیات «طوفان الاقصی» لوگویی با مضمون طوفان الاقصی طراحی کرد که بارها منتشر و استفاده شد.
همچنین، پس از حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه و شهادت تنی چند از نیروهای ایرانی از جمله شهید محمدرضا زاهدی، رویداد هنری «الثار قادم» (انتقام در راه است) رقم خورد. این رویداد با مشارکت مسعود نجابتی از ایران، عبدالعزیز دهر از عراق، ادیر جودار و بلیعد جعودان از الجزایر، علی جروان از فلسطین و محیالدین الحمصی از سوریه در اردوگاه یرموک و در میان آوارگان فلسطینی برگزار شد. استادان حاضر در این رویداد ۲ روزه، هفت اثر هنری در پاسداشت مجاهدان راه قدس خلق کردند. این آثار همزمان با روز جهانی قدس در شهر دمشق جنب سفارت جمهوری اسلامی ایران و در محل جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در سوریه رونمایی شد.
«هفته هنر انقلاب» بهانهای شد تا سیر تکاملی هنر گرافیک شکل بگیرد
مسعود نجابتی در گفتوگویی با خبرنگار مهر درباره هنر انقلاب و هفته هنر انقلاب اسلامی تصریح کرد که «هفته هنر انقلاب» بهانهای شد تا سیر تکاملی هنر گرافیک از آغاز انقلاب تاکنون و همچنین آثار هنرمندان گذشته و نسل جدید و عملکرد طراحان انقلابی مورد بررسی قرار گیرد. این هفته بهانهای است برای پرداختن به هنرمندانی که در عرصههای مختلف زندگی امروز نقش دارند و سهیم هستند و کمتر دیده میشوند مثل هنرمندان رشتههای هنرهای تجسمی که کمتر از رشتههای نمایش و سینما در جامعه بروز و ظهور دارند. هرچند نمونه آثار هنرهای تجسمی در جامعه زیاد است اما مردم و رسانهها کمتر با هنرمندان آن آشنا هستند و این هفته بهانه ای است برای اینکه به آنان بپردازیم.
وی در مورد «گرافیک» و تأثیرات آن بر جامعه و نمود فعالیتهایی نظیر هفته هنر انقلاب بیان کرد: خوشبختانه گرافیک از دیرباز در این مرز و بوم سابقه داشته است، البته شاید اسم آن جدید است و از تمدن غرب گرفته شده است اما از نظر ماهیت و سابقه در تمدن ایران وجود داشته است. هر جا هنر در خدمت بشریت قرار دارد و یا در فضای زندگی حضور پیدا کرده است به نوعی گرافیک اتفاق افتاده است. هم کتیبههای مساجد، هم آرایه های معماری در شهر اصفهان در زمره آثار گرافیکی محسوب میشوند.
نجابتی عنوان کرد: قصد گرافیک ایجاد یک فضای زیبا همراه با یک پیام معنوی و خاص به مخاطب خودش بوده است. امروز گرافیک همراه با فضای رسانهای به صورت پیچیدهتر با توجه به مسایل ارزشی و ضد ارزشی روز مطرح میشود و این هنر به خاطر ماهیت خود همیشه با مسایل روز همراهی کرده است.
وی تاکید کرد: فضای انقلاب اسلامی هم باعث شد که طیفی از هنرمندان متعهد با انگیزههای دینی و انقلابی این پدیده را در اختیار انقلاب و جامعه قرار دهند، مسایلی که از ارزشهای انسانی مانند عدالت و استقلال و آزادی صحبت میکند، اینها در قالب پوستر، گرافیک شهری، گرافیک محیطی، کتاب و یا نشریات پیام خود را منتشر میکنند.
واکنش سریع از قابلیتهای هنر گرافیک است
نجابتی که نسبت به اتفاقات و جریانهای اجتماعی، سریع واکنش نشان میدهد و دست به قلم میشود، در گفتوگویی دیگر با خبرنگار مهر درباره واکنش سریع هنرمندان بیان کرد: موضوع واکنش سریع به اتفاقات روز موضوع جدیدی نیست؛ همچنان که در یادداشتهای شهید آوینی خواندیم که زمان انقلاب نیز این رویه بیشتر از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی آغاز و دیوارنگارهها، شعارنویسیها و حتی آثاری که توسط هنرمندان حرفهای خلق شد، مهر تأییدی بر این مطلب است.
وی تاکید کرد: این موضوع به دلیل قابلیت و ظرفیتی است که رشتههای هنرهای تجسمی و به ویژه گرافیک دارند و میتواند در زمان کم، پیامی را با توانایی فردی و هزینه پایین منتقل کند.
نجابتی بیان کرد: اینها، به نظر من ویژگیهای برخی از رشتههای هنرهای تجسمی است که برخلاف سینما و دیگر مدیومهای هنری که نیاز به هزینههای بالا برای تولید دارند، اما هنرهای تجسمی متکی به توانایی فردی است. برای مثال حسن روحالامین برای شهادت شهید حججی، در یک شب نقاشی دیجیتال خلق میکند که سریع منتشر میشود. معمولاً نیز این آثار بدون هیچ ابلاغ و سفارشی تهیه میشوند که اتفاقاً در مورد شهادت آتش نشانان ساختمان پلاسکو و سقوط هواپیمای مسافربری نیز شاهد آن بودیم. اینها واقعاً واکنش هنرمندان عرصه تجسمی نسبت به مسایل است که البته گاهی سعی میکنیم این واکنشها را جهتدهی و جمعبندی کنیم تا آرشیوی ایجاد شود.
وی همچنین درباره فعالیتهای «هیأت هنر و رسانه» در مساله واکنش سریع به اتفاقات و مسایلی همچون اهانت به قرآن، توضیح داد: سالها تجربه واکنش سریع به مسایل مختلف همچون اهانت به قرآن را داشتیم که هر روز به تعداد و حجمش افزوده میشود و ما عملاً دیدیم که تمامی توان بچههای جبهه و شبکه برای این واکنشها صرف میشود که عملاً ما را از طراحی برخی از مسایل اصلی و کنشگری دور کرده است. بنابراین ما به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اهداف متعدد دشمن، شاید عمدی در این کار وجود دارد که تمام توان و انرژی بچهها و ایدهها را بگیرند از این رو چند سالی است که تقسیم کار کردیم تا وقتی مسألهای اتفاق میافتد همه توان مجموعه را صرف کنیم و کافی است تعدادی از بچههایی که ظرفیت کار در بخش واکنش سریع دارند، به این مساله ورود کنند و بقیه نیز به کارهای خودشان برسند.
وی ادامه داد: میزان کاری که هم اکنون در واکنش سریع به مسایل صورت میگیرد، کفایت میکند و مشت نمونه خروار است و پاسخ همه هنرمندان کشور به حساب میآید. ما خیلی کارهای جدی و بر زمین ماندهای داریم که جزو مأموریتهای اصلی ما در «هیأت هنر و رسانه» است و از طرفی آنقدر تعداد مسایلی که باید واکنش به آنها نشان داد، زیاد شده است که تقریباً انرژی سالانه مجموعه گرفته میشد، چراکه خیلی از این کارها نیاز به صرف وقت، پژوهش و مطالعه دارد.
نجابتی بیان کرد: سعی ما بر این است که هنرمندان متعهد را در موضوعات مختلف که نیاز به زمان برای رسیدن به نتیجه دارد، درگیر کنیم و نمیخواهیم آنها درگیر همه مسایل شوند.
طرحهایی برگرفته از ارادت به اباعبدالله الحسین (ع)
مسعود نجابتی مدیر کانون «هنر شیعی» همچنین، نقشی ویژه در بروز استعدادهای هنری و بصری هنرمندان جوان در راستای انقلاب اسلامی و هنر دینی دارد، یکی از هنرمندانی است که در آثار گرافیکیاش به عاشورا و امام حسین (ع) پرداخته است. در آثار او که برگرفته از آیات و احادیث ماندگار عاشورایی است، توسل و ارادت به اباعبدالله الحسین (ع) موج میزند.
نجابتی معتقد است در رشتههایی چون خوشنویسی، تایپوگرافی و تصویرسازی میتوان آثاری درخور و شایسته در ذیل هنر دینی و عاشورایی خلق کرد اما هرچند او تاکید میکند که هنرهای اسلامی و عاشورایی جدید را باید در نیاز امروز و ارتباط واقعی با مخاطب امروز پیدا کنیم.
وی در گفتوگویی با خبرنگار مهر در این مورد گفت: هنرهایی که امروز در فضاهای مذهبی از آنها استفاده میکنیم میراث به جا مانده از پیشینیان است. ما در یافتن زبان امروزی و خاص امروز موفق نبودهایم یعنی وقتی بعضاً آثار موفق را بررسی میکنیم رگ و ریشه سنت را در آن میبینیم، چه آثار خودم و چه آثار همکاران وامدار میراث صفوی و قبل از آن است. ما در دهههای اخیر به سبک جدید نرسیدهایم که اگر زمانی در آینده بخواهند آثار هنر اسلامی را قضاوت کنند، این دوره دارای ویژگی بارز و برجستهای باشد. هر چند موفقیتهایی از سوی همکاران در این حوزه کسب شده ولی این موفقیتها بیشتر در پرداخت بوده است تا در رسیدن به عناصر.
کد خبر 6085167