Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:21:06 GMT

حمزه، یاوری راستین برای پیامبر خدا

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۶۷۲

حمزه، یاوری راستین برای پیامبر خدا

محمدعلی کمالی نسب در یادداشتی که روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آورده است:

در میان اصحاب رسول خدا (ص)، حمزه سیدالشهدا مانند خورشید تابان می‌درخشد، به گونه‌ای که با سیر کوتاه در زندگی این بزرگوار می‌توان از ایشان به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد در سال‌های ابتدائی اسلام یاد کرد، فردی که تمام قد، از پیامبراکرم (ص) تا آخرین لحظه عمر شریفش حمایت کرد و در راه اسلام جان شریف خویش را تقدیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تاریخ حوادثی نقل شده است که نشان می‌دهد که حمزة بن عبدالمطلب، قبل از آنکه ایمان خویش را اظهار کند به پشتیبانی از رسول خدا (ص) می‌پرداخته است، به عنوان نمونه روزی مشرکین، شکمبه شتری را بر روی پیامبر اکرم (ص) افکنده و لباس‌های ایشان را آلوده می‌کنند، و ایشان زمانی که از این امر پیش ابوطالب و حمزه سیدالشهداء نقل ماجرا می‌کند، این دو بزرگوار به سوی قریش رفته و شکمبه را به صورت همه آنها که بعضا از صاحبان قدرت محسوب می‌شدند می‌مالند تا دفعه بعد جرأت چنین جسارتی به پسر برادر ایشان نداشته باشند[۱]، به دنبال این حمایت‌ها، در نهایت حمزه سید الشهداء ایمان خویش را اظهار کردند و بیش از پیش بر حمایتهای خود افزودند؛ در همین راستا بیان شده است روزی ‌ابوجهل به سید المرسلین(ص) اهانت کرده و به ایشان دشنام می‌دهد، زمانی که این خبر به حضرت حمزه رسید وی به نزد ابوجهل رفته و با کمان خویش آنچنان ضربه‌ای به سر وی می‌زند که سرش شکافته می‌شود و خطاب به وی می‌گوید: «‌تو محمد را دشنام می‌دهی، مگر نمی‌دانی من به دین او درآمده‌ام. هر چه او بگوید من هم می‌گویم» [۲]

این رفتارها در حالی از سوی حمزه سیدالشهداء انجام می‌شود که ایشان جزء بزرگان مکه به شمار آمده و مردم برای بهره مندی از حمایتش با وی هم پیمان می‌شده‌اند[۳]، اما کمکهای او به پیامبر و ایستادن در مقابل صاحبان مال و قدرت سبب می‌شد که جایگاه اجتماعی وی دچار خدشه شود، اما حمزه بی‌تفاوت نسبت به این امر به همراهی با مسلمانان ادامه داد به گونه‌ای که  در سخت‌ترین روزها با مسلمانان همراه بود از شعب ابوطالب گرفته[۴] تا بیعت عقبه و هجرت به سوی مدینه.

تلاش‌های حمزه سیدالشهداء به قدری بود که آیات متعددی در قرآن مجید در شأن وی نازل شد که به عنوان نمونه می‌توان به آیه «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا» [نساء/۶۹]؛ و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند (در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهد بود که خدا نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان، و آن‌ها رفیق‌های خوبی هستند» اشاره کرد که رسول خدا(ص) در تفسیر آن این گونه فرمودند:«مصداق «نبِیِّینَ» من هستم و مصداق «صِدِّیقِینَ» برادرم علی است و مصداق «شهداء» عمویم حمزه و اما مصداق «صالحان» دخترم فاطمه و دو فرزندش حسن و حسین می‌باشند.»[۵]

جلوه دیگر از عظمت حضرت حمزه سیدالشهداء را می‌توان در زمان شهادت ایشان مشاهده کرد به گونه‌ای که زمانی که خبر شهادت ایشان به رسول خدا (ص) رسید، به قدری برای آن حضرت سخت و مشکل بود که در فراق ایشان این گونه فرمود: هرگز مصیبتی به بزرگی مصیبت تو به من نرسیده است. آن­گاه فرمود: مژده دهید که هم‌­اکنون جبرئیل به من خبر داد که در آسمان­های هفت­گانه نوشته‌­اند که حمزه شیرخدا و شیر رسول خداست.[۶] پیامبر اکرم(ص)، جناب حمزه را در هر نمازی که بر شهدا احد می­خواند شریک می­‌نمود، به گونه­‌ای که نمازهای اقامه شده بر عمویش، به هفتاد و دو نماز یا بیشتر رسید.[۷]
 بعد از پیامبر اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) نیز در هر مناسبتی که می‌توانستند از حمزه سیدالشهدا یاد می‌کردند، به گونه‌ای که می‌توان از زیارت قبر شریف ایشان توسط حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)، به عنوان یکی از نمادی‌ترین حرکت‌ها برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این یاور رسول خدا (ص) یاد کرد.[۸]

ــــــــــــــــــــــــــــــ

پی‌نوشت
[۱]. تحفة الأولیاء،ثقه السلام کلینی، مترجم: محمد علی اردکانی، دار الحدیث‏، ‏ج‏۲، ص: ۵۵۱
[۲]. السیرة النبویة، ابن هشام، چاپ مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری، و عبدالحفیظ شلبی، [بیروت]: دارابن کثیر، [بی تا]،قسم۱، ص۲۹۱ـ۲۹۲
[۳]. کتاب المُنَمَّق فی اخبار قریش، ابن حبیب، چاپ خورشید احمد فارق، بیروت، ۱۴۰۵/۱۹۸۵،ص۲۴۳.
[۴]. کتاب السیر و المغازی، ابن اسحاق، چاپ سهیل زکار، [بی جا]: دارالفکر، ۱۳۹۸/۱۹۷۸، چاپ افست قم، ۱۳۶۸ش،ص۱۶۰ـ۱۶۱.
[۵]. بحار الأنوار،علامه مجلسی، دار إحیاء التراث العربی‏،ج‏۲۴، ص: ۳۱.
[۶]. السیرةالنبویة،ج‏۲،ص:۹۶.
[۷]. السیرةالنبویة،ج‏۲،ص:۹[۸]. الطبقات، ابن سعد، بیروت، دار صادر، بی تا،ج۳، ص۱۹ / 

برچسب‌ها شعائر دینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شعائر دینی شعائر دینی حمزه سیدالشهداء گونه ای رسول خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو برادر متجاوز به اعدام محکوم شدند | اثبات جرم در دادگاه با نمایش یک فیلم

پسران جوان که دو دختر را مورد تجاوز قرار داده بودند از سوی دادگاه مجرم شناخته و به اعدام محکوم شدند.

اعتمادآنلاین نوشت: از میان چهار متهم بازداشت‌شده دو نفر به اعدام و یک نفر به حبس محکوم شد. دو دختر با نشان دادن فیلمی به دادگاه ثابت کردند مورد تجاوز قرار گرفتند.

شکایت از متهمان از سوی دختری جوان به نام آیناز به مأموران داده شد. او گفت: مدتی قبل در راه مدرسه با پسر جوانی به نام راستین آشنا شدم. او به من ابراز علاقه کرد و یک روز خواست برای تفریح بیرون برویم. من هم پذیرفتم و همراه دوست صمیمی‌ام درسا به ملاقات راستین رفتیم. آن روز راستین همراه برادرش بزرگش به نام متین که ۲۰سال دارد و پسرعمویش پدرام و یکی از دوستانش به نام آریا دنبالم آمده بود. ما با هم سوار ماشین شدیم و به سمت ورامین رفتیم. آنها به بهانه تفریح من و دوستم را به بیابان‌های حاشیه ورامین بردند و آزارمان دادند. من وقتی شب به خانه برگشتم سر و وضعی آشفته داشتم. به همین خاطر مادرم به ماجرا پی برد و تصمیم گرفتیم از آنها شکایت کنیم؛ اما دوستم درسا از ترس خانواده‌اش سکوت کرده و به کسی حرفی نزده است.

با توجه به شکایت مطرح‌شده مأموران متهمان را شناسایی و بازداشت کردند.

پرونده برای تحقیقات به شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و بررسی‌ها ادامه پیدا کرد. دختر شاکی گفت: متهمان در بیابان‌های ورامین من را به شدت کتک زده و مورد تجاوز قرار دادند. آنها به خواهش‌های من هم توجهی نکردند.

در ادامه درسا، دیگر دختر آزاردیده، به قضات گفت: این پسران به ما تجاوز و وضعیتی را درست کردند که من اصلاً نتوانستم به زندگی عادی برگردم و حتی به خودکشی فکر کردم. من آن شب نمی‌خواستم به خانه بروم و زندگی‌ام سیاه شده بود.

متهمان اتهام تجاوز به عنف را گردن نگرفتند و مدعی شدند با میل دختران نوجوان با آنها رابطه برقرار کردند.

آریا ۱۷ ساله که از کانون اصلاح و تربیت به دادگاه منتقل شده بود نیز اتهامش را نپذیرفت و مدعی شد دختران نوجوان را آزار نداده است.

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده و اظهار نظر کارشناسان پزشکی قانونی دو برادر و پسرعمویشان را به اعدام محکوم کردند. همچنین آریا که زیر ۱۸ سال سن دارد به ۵ سال زندان محکوم شد.

tags # تجاوز سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان در بیابان‌های ورامین!
  • دو برادر متجاوز به اعدام محکوم شدند | اثبات جرم در دادگاه با نمایش یک فیلم
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان
  • اولین دادگاه برخط در دادگاه بخش قلعه نو در سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • مسجد الاقصی به آغوش امت اسلامی بازخواهد گشت/ عمل به سنت رسول خدا(ص)؛ راهکار نجات مسلمانان
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟