Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@20:55:05 GMT

افزایش یارانه روستایی و جلوگیری از حاشیه نشینی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۱۹۸۰

افزایش یارانه روستایی و جلوگیری از حاشیه نشینی

حذف سه دهک یارانه‌ای صاحب درآمد بارها و بارها از سوی دولت عنوان شده، اما این موضوع هیچ‌گاه روند عملیاتی و واقعی به خود نگرفته است.

میثم موسایی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران:

حذف سه دهک یارانه‌ای صاحب درآمد بارها و بارها از سوی دولت عنوان شده، اما این موضوع هیچ‌گاه روند عملیاتی و واقعی به خود نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که از همان ابتدای امر باید هیچ ثروتمندی یارانه دریافت نمی‌کرد و یارانه به صورت مستقیم به خانوارهایی که شغل ندارند، سرپرستان زن خانوار یا معلولان و روستاییان نیازمند، داده می‌شد. یارانه‌ای که به شهرنشینان دارای درآمد داده می‌شود به مثابه فقیرتر کردن جمعیتی است که برای یافتن یک لقمه نان راهی شهرهای مختلف کشور می‌شوند تا کاری برای امرارمعاش پیدا کنند. روستاییانی که از یارانه‌های خاص خود محروم هستند، روستاییانی که برای کشاورزی و دامداری به آن‌ها یارانه داده نمی‌شود و راه کلانشهرها را در پیش می‌گیرند و با افزایش حاشیه‌نشینی، تبعات مختلفی بر پیکره اقتصاد روستایی، کشاورزی و دامداری کشور وارد می‌کنند. از سوی دیگر حاشیه‌نشینی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مختلفی به دلیل احاطه شدن در فقر اقتصادی به دنبال دارد. از این جهت بهتر است دولت با شناسایی روستاییان نیازمند به یارانه و حمایت از آن‌ها، موضوع اشتغال روستاها را موردنظر قرار دهد تا با تزریق یارانه دهک‌های برخوردار شهری به روستاییان نیازمند، تولید موادغذایی و خودکفایی در تولید موادغذایی را به دست روستاییان به منصه ظهور برساند.

حمایت از روستاییان و ارائه یارانه‌های لازم به این قشر زحمتکش به معنای حمایت از تولید مواد لازم برای کارخانجات بزرگ و بسترسازی برای امنیت‌غذایی کشور است. در حالی که دولت قبلی و دولت کنونی به جای چنین حمایتی، یارانه‌ها را به افراد پردرآمدی می‌دهند که ماهیانه میلیون‌ها تومان حقوق و پاداش دریافت می‌کنند.

بی‌توجهی به حمایت‌های یارانه‌ای متفاوت از روستاهای کشور به معنای بی‌توجهی به اقتصاد بزرگ روستایی است که دامنه آن حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور را پوشش می‌دهد.

دولت باید شرایط پرداخت یارانه را به دهک‌های مختلف جامعه تغییر دهد، یعنی به جای پرداخت یارانه به گروه‌های مختلف جامعه، یارانه نقدی و سبدهای حمایتی معیشتی را خاص زنان سرپرست خانوار، سربازان متأهل و خانوارهای فقیر و کشاورز روستایی کند. دانشجویان متأهلی که کاری پیدا نمی‌کنند باید مشمولان واقعی دریافت یارانه باشند، نه کارمندانی که حقوق و درآمدهای بالا دریافت می‌کنند. متأسفانه ۳هزار میلیارد تومان از یارانه‌ای که دولت در حال حاضر پرداخت می‌کند به دست گروه‌هایی می‌رسد که اصلاً نیازی به دریافت یارانه ندارند. این حاتم‌بخشی‌های دولت به ضرر منافع اقتصادی کشور است و تداوم آن، افزایش حاشیه‌نشینی و فقر گسترده را در کشور به دنبال خواهد داشت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: یارانه دهک پردرآمد حاشیه نشینی یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادران روستایی دارای سه فرزند برای بیمه رایگان اقدام کنند

صادقی مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان قزوین گفت: زنان خانه دار روستایی و عشایری که تاریخ تولد فرزند سوم و بیشتر آنها از یکم فروردین سال ۹۶ به بعد است تا پایان فروردین فرصت دارند برای ثبت نام اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ثبت نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی صندوق به نشانی www.roostaa.ir انجام می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان گفت: افراد بیمه شده از مزایای بیمه اجتماعی اعم از بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، بازماندگان متوفا و نقل و انتقال سوابق بهره‌مند خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اعطای ۲۴ هزار و ۹۴۱ فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
  • مادران روستایی دارای سه فرزند برای بیمه رایگان اقدام کنند
  • ۷ هزار خودرو برقی در راه کشور است
  • امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد/ از صاحبخانه‌های بی‌انصاف مالیات دریافت می‌شود
  • گسترش حاشیه نشینی در تبریز معضل اساسی است
  • هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • ۷ هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • استاندار مازندران؛ روستاییان را به توسعه بومگردی فراخواند
  • صفر تا صد ۳۵۰ واحد‌های مسکن روستایی توسط روستاییان ساخته می‌شود
  • مهلت ثبت نام بیمه بانوان روستایی و عشایر گیلان با ۳ فرزند