Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، امسال نخستین سالی بود که طرح ترافیک با تأخیر چند ماهه و بعد از کش‌وقوس‌های فراوان به اجرا درآمد. این طرح که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسید، قرار بود بعد از پایان تعطیلات نوروز مطابق روال هر ساله اجرایی شود اما شیوع ویروس کرونا باعث شد اجرای طرح به تعویق بیفتد. سرانجام بعد از تصمیمات متناقض مسئولان درباره زمان اجرا، طرح ترافیک از 17 خرداد به اجرا درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این پس تا اطلاع ثانوی، طرح‌های ترافیکی پایتخت از ساعت 8:30 تا 16 برقرار خواهد بود و برای رفاه حال شهروندان یک بار خروج از هر دو طرح‌ از ساعت 14:30 آزاد است. در روزهای پنج شنبه نیز صرفاً طرح کنترل آلودگی هوا و از ساعت 8:30  تا 13 اجرا خواهد شد. به این ترتیب با توجه به شروع ساعت کار کارکنان دولت و بخش‌های تابعه در ساعت 7:30 صبح، این امکان برای آنها ایجاد می‌شود که بدون پرداخت عوارض برای سفرهای کاری خود وارد محدوده های مذکور شوند.

شهروندان باید برای ورود به محدوده طرح ترافیک حساب خود را به‌اندازه‌ روزهایی که قصد رزرو دارند، شارژ کنند؛ بنابراین شرایط این‌طور نیست که شهروندان بتوانند حساب خود را شارژ کنند، وارد محدوده شوند و هزینه از حسابشان برداشت شود. امکان رزرو سالانه برای ورود به محدوده طرح وجود ندارد و رزروها به‌صورت هفتگی است، بر این اساس شهروندان می‌توانند از ظهر چهارشنبه هر هفته نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده، تا چهارشنبه هفته بعد، اقدام کنند. چنانچه به هر دلیلی از ورود به محدوده طرح در روز رزروشده منصرف شوند، تا ساعت 6 صبح همان روز فرصت لغو دارند؛ در غیر این صورت طبق مصوبه شورای شهر باید 20 درصد رقم پایه ورود به محدوده طرح را بپردازند.

اگر برای فردی شرایط خاص و فوری پیش آمد و در حالی مجبور به ورود به محدوده طرح ترافیک شد که رزرو را انجام نداده، می‌تواند بعد از اتمام کار خود تا ساعت 24 همان روز نسبت به رزرو مجوز اقدام کند. همچنین اگر فردی بدون رزرو وارد محدوده شود و حتی از امکان رزرو همان روز استفاده نکند، باید بیشترین رقم مجوز ورود به محدوده را بپردازد.

برای افرادی که در حسابشان موجودی است و اقدام به رزرو می‌کنند 20 درصد تخفیف لحاظ می‌شود و در صورتی که فردی بدون داشتن موجودی در حساب خود وارد محدوده طرح ترافیک شود، تخفیف لحاظ نمی‌شود. حداقل موجودی نیز باید 50 هزار و 400 تومان باشد.

هر خودرو با پلاک تهران به شرط ثبت نام در سایت «تهران من» و افزودن خودرو در حساب کاربری تهران من، 20 روز در هر فصل مجاز به تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) است. این مزیت نیز برای خودروهای پلاک شهرستان تا 15 روز برای هر فصل برقرار است. اما برای روزهای بیشتر از سهمیه مجاز هر فصل، تعرفه به صورت نیم بها (نصف هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک) محاسبه می‌شود. همچنین تعداد روزهای مجاز ترددهای رایگان فصلی قابل انتقال به فصل بعد نیست. در ضمن پلاک‌های تهران شامل پلاک‌هایی می‌شود که دو رقم سمت راست آن شامل 11، 22، 33، 44، 55، 66، 77، 88، 99، 10، 20، 30 باشد.

تمام خودروها برای تردد در سراسر شهر تهران (از جمله محدوده‌های ترافیکی) باید دارای معاینه فنی باشند در غیر این صورت دوربین‌های معین در طول شبانه روز و حتی ایام تعطیل اقدام به ثبت پلاک جهت اعمال قانون از طریق راهور ناجا خواهند کرد. اخذ معاینه فنی برتر الزامی نیست اما با دریافت آن، خودرو از تخفیف 30 درصدی در پرداخت عوارض ورود به طرح‌های ترافیکی برخودار خواهد شد.

سهمیه 20 روز تردد رایگان فقط برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا است و برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید حساب شهروندی شارژ و قبل از روز تردد اقدام به رزروِ ورود به محدوده طرح ترافیک اصلی انجام شود.

 عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی برای خودروها با توجه به نوع معاینه فنی ( عادی، برتر و یا هیبریدی- برقی)، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعات تردد، پس از دریافت تصاویر آن پردازش و محاسبه می‌شود. ساعات اوج تردد صبح‌ها از 8:30 تا 10:30 و ساعات اوج تردد عصرها (فقط ورود) از 14:30 تا 16 تعریف شده و بازه زمانی10:30 تا 14:30 نیز به عنوان ساعات تردد غیراوج در نظر گرفته شده است.

افزایش ترافیک معابر اصلی در محدوده‌های مرکزی شهر، تردد سنگین وسایل نقلیه و افزایش تاخیر در ترددها و بروز ترافیک‌های شدید، اشباع فضای پارک حاشیه‌ای و افزایش پارک دوبله و در نتیجه، کاهش ظرفیت معابر از جمله دلایلی است که از سوی مسئولان برای آغاز دوباره طرح های ترافیکی ذکر شده است.

شهروندان می‌توانند برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر در خصوص طرح ترافیک با سامانه 137 داخلی 5 تماس حاصل کنند و برای محاسبه نرخ ورود به محدوده‌ها اینجارا کلیک کنند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ورود به محدوده طرح ترافیک وارد محدوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورودی های کندوان و آزادراه تهران - شمال مسدود شد

سید محسن هاشمی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مسیر رفت و برگشت محور چالوس محدوده آزادراه تهران شمال از چالوس به سمت تهران و مسیر جنوب به شمال از کرج به سمت چالوس به دلیل تخلیه بار ترافیکی مسدود است.

وی با بیان این که در حال حاضر ترافیک در محدوده ماسال و طویر کندوان و محور هراز سنگین است، افزود: ترافیک در محورهای سوادکوه و کیاسر به صورت عادی و روان جریان دارد.

کد خبر 6062840

دیگر خبرها

  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد در جاده چالوس و آزادراه تهران – شمال ممنوع شد
  • ترافیک سنگین در محور کندوان
  • ترافیک در محور کندوان سنگین است
  • وضعیت راه‌های کشور؛ممنوعیت تردد در جاده چالوس
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • تردد وسایل نقلیه از محور چالوس تا اطلاع بعدی ممنوع شد
  • ترافیک در هراز و کندوان سنگین است
  • ورودی‌های کندوان و آزادراه تهران - شمال مسدود شد
  • ورودی های کندوان و آزادراه تهران - شمال مسدود شد
  • ترافیک سنگین در آزادراه تهران – شمال