Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت نفت علیرغم عدم قطعیت های ناشی از ویروس کرونا همچنان روند افزایشی داشته، اما نوسانات ناشی از وضعیت بازار را نیز به همراه خود دارد. در روز جمعه برنت با بیش از 7 درصد افزایش به 42.30 دلار هر بشکه بالا رفت و نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز به 40 دلار رسید. از دلایل آن می توان به استحکام بخش تقاضا بعد از آسیب جدی که بر اثر شیوع کوید 19 دید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تفسیر هفته

 
تقاضای نفت بعد از کاهش شدید در سال جاری بخصوص در ماه آوریل 2020 که نسبت به ماه مشابه در سال قبل 21 میلیون بشکه در روز کمتر شده است، به تدریج در حال بهبود است. مصرف فرآورده های نفتی به تدریج افزایش می یابد. بخش تقاضا در کشورهایی مانند چین، آمریکا و اروپا در بخش بنزین افزایش یافته است. سوخت جت با توجه به محدودیت های پرواز هواپیماهای مسافربری با شیب کمتری در حال افزایش است. در 2021 وضعیت تقاضا بهتر خواهد بود.

 
امروز اوپک پلاس در وین جلسه خواهد داشت تا تعهد کاهظ 9.7 میلیون بشکه ای این دسته از کشورهای صادرکننده نفت را یک ماه دیگر تمدید نماید. کشورهایی که باید تولید خود را کاهش دهند، همگای توافق کرده اند. تنها عراق همچنان در داخل کابینه بحث ادامه کاهش تولید مطرح است.

 
اندازه گیری گازهای گلخانه ای نشان می دهد که مقدار تولید گاز کربن نسبت به سال قبل بیشتر شده است. مقدار ثبت شده اکسید دوکربن در ماه مه نشان دهنده 417 ذره در میلیون (ppm) است که 2.4 ذره بیشتر از سال قبل می باشد. این افزایش با توجه به بحران کرونا و کم شدن تولید گازهای گلخانه ای بدلیل توقف اکثر فعالیت های صنعتی و حمل و نقل قابل توجه است. گفته می شود که گاز کربن می تواند تا صدها سال در فضا باقی بماند، بنابراین با کاهش 17 درصد مصرف انرزی های فسیلی در آوریل امسال نسبت به سال قبل نمی توان باعث توقع کمتر شدن گازهای گلخانه ای را داشت.

 
وضعیت تولید و صادرات نفت ایران همچنان نامشخص است. طیفی از آمار متعدد از اتاق های فکر و دبیرخانه های موسسات انرژی نشان می دهد ایران صادراتی مابین 70 هزار تا 800 هزار بشکه در روز دارد. تا قبل از خروج ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران تا 2.5 میلیون بشکه در روز صادر می کرد (EIA). گفته می شود که خریداران نفت فعلی ایران، چین، هند، ترکیه و برخی از خریداران ناشناس هستند. در مورد چین آخرین آمار گمرک چین حاکی است چین از ایران در ماه مارس 350 هزار بشکه در روز وارد کرده است.

 
بازار اشتغال در آمریکا در حال تغییر است. نرخ رشد بیکاری در حالیکه در آوریل 14.7 درصد بود، در ماه مه 13.3 درصد نسبت به کل نیروی کار فعال شده است. یعنی 2.5 میلیون نفر در ماه مه گذشته به تدریج مشغول کار شدند. به نظر می رسد که تاثیرات مخرب بیماری کووید 19 بر اقتصاد آمریکا در حال کاهش است. کشته شدن جرج فلوید و اعتراضات پس از آن همچنان جامعه آمریکا را در بر گرفته، اما نمی توان بصورت قاطع گفت که کاهش فعلی محبوبیت ترامپ تا 4 نوامبر 2020، روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داشته باشد. نمودار زیر نشان دهنده نرخ بیکاری در آمریکاست.

* دانشیار یاستگذاری انرژی - دانشگاه صنعتی شریف

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: بشکه در روز سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۲۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین میزان سالانه خود رسید و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین میزان سالانه خود رسید و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته منتهی به 14 آوریل با 560 هزار بشکه افزایش به 3.95 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ماه می 2023 محسوب می‌شود.

میانگین چهار هفته‌ای این صادرات که با نوسانات کمتری همراه است، نیز به شدت افزایش یافت و با حدود 250000 بشکه در روز به 3.66 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از اوایل ژوئن 2023 محسوب می‌شود.

عضو اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را متوقف کردآمریکا تحریم‌ نفت روسیه را نقض کرد!

میانگین صادرات هفتگی این محصول روسیه حدود 365000 بشکه در روز بود و طبق گزارش ها حدود 490000 بشکه در روز بالاتر از هدف تعیین شده روسیه برای آوریل که بود بخشی از تلاش گسترده ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید و عرضه برای متعادل کردن قیمت نفت است.

پس از آن که چندین عضو دیگر اوپک پلاس موافقت کردند تولید خود را کاهش دهند، روسیه متعهد شد که صادرات نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کمتر از میانگین ماه مه تا ژوئن در سه ماهه اول سال جاری کاهش دهد.

انتظار می‌رود این کاهش صادرات روسیه بین نفت خام که 300 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و محصولات پالایشگاهی تقسیم شود.

این شبکه خبری همچنین اعلام کرد که جریان خروج نفت از پایانه‌های اصلی صادرات روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به بالاترین حد خود در تاریخ این کشور نزدیک شده است.

بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها، بزرگترین بندر بارگیری نفت این کشور یعنی بندر پریمورسک، 10 نفتکش را در سه هفته از چهار هفته گذشته جابجا کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نفت از افزایش قیمت بازماند
  • تولید جهانی نفت کاهش یافت
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • صادرات نفت روسیه رکورد زد
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است