Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه دهکده حیوانات چه وحشی و چه اهلی، یک سری شرایط و استانداردهای خاص محیط زیستی دارد، گفت: باید در ابتدا طرح توجیهی این پروژه به لحاظ زیست محیطی توسط شهرداری مشهد تهیه شود تا ما بررسی‌های لازم را برای صدور مجوز انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در حالی که کشمکش‌ها و حاشیه‌های پروژه کمربند جنوبی مشهد همچنان ادامه دارد و بحث‌ بر سر ادامه یا توقف این پروژه بین موافقان و مخالفان داغ است، هفته گذشته شهردار مشهد از احداث «کوه پارک» در بخشی از این کمربند خبر داد و حالا انتشار آگهی یک مزایده در روزنامه گویای تصمیم جدید شهرداری مشهد مبنی بر ایجاد دهکده حیوانات اهلی در کوه پارک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهکده حیوانات اهلی مشهد احتمالا تا پایان تابستان به بهره برداری می‌رسد

مدیر ارتفاعات جنوب مشهد هم درباره مزایده ساخت دهکده حیوانات اهلی به خبرنگار فارس گفت: با توجه به تصمیم شهرداری مشهد برای احداث کوه پارک در ارتفاعات جنوبی این شهر، قرار است یک فضای 30 هکتاری از اراضی طبیعی و منطقه حفاظتی کمربند سبز جنوبی نیز محصور و 30 گونه از حیوانات اهلی توسط سرمایه گذار به آنجا آورده شود تا برای مردم سبک زندگی روستایی به نمایش گذاشته شود.

امیر رمضانی با بیان اینکه آگهی مزایده این پروژه در روزنامه منتشر شده و کسانی که شرایط این کار را دارند می‌توانند اعلام آمادگی کنند، اظهار کرد: پس از طی مراحل اداری و قانونی واگذاری مزایده، ما زمین را به صورت فنس کشی شده و محصور به سرمایه گذار تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: 27 خرداد ماه پاکت این مزایده باز می‌شود و وقتی برنده مشخص شد قرارداد منعقد و کار آغاز می‌شود، به احتمال زیاد سوم تیرماه که مراسم افتتاح کوه پارک مشهد است در آنجا بخشی از این فضای دهکده حیوانات را نیز به نمایش می‌گذاریم، البته این فقط جنبه نمایشی از آغاز کار این دهکده دارد، چرا که تا آن زمان بعید می‌دانم ما بتوانیم فنس کشی دور این مکان را به اتمام برسانیم.

طبق گفته مدیر ارتفاعات جنوب مشهد، پس از اتمام حصارکشی‌ها، سرمایه گذاری که در مزایده برنده شده احداث محل نگداری حیوانات را شروع می‌کند و آغل‌های متناسب با طبیعت زیست بوم مشهد را در آنجا می‌سازد.

رمضانی متذکر شد: در این مکان قرار نیست حیوانات مانند باغ وحش در داخل قفس نگهداری شوند بلکه حیوانات اهلی به سبکی که حیوانات در روستاهای اطراف مشهد نگهداری می‌شوند، پرورش می‌یابند؛ با یک نفر از سرمایه گذاران صحبت کرده ایم و گفته با احداث سیاه چادر و ساخت برکه و امثال آن، فضایی ایجاد می‌کند که تداعی گر زندگی روستایی باشد.

وی درباره زمان بهره برداری این پروژه اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت: بعید می‌دانم که تا اخر تابستان امسال به بهره برداری نرسد.

مدیر ارتفاعات جنوبی مشهد در مورد گونه‌های حیوانی هم عنوان کرد: این گونه ها تقریبا مشخص است و شامل مواردی مانند بزکوهی، قوچ کوهی و نژادهای مختلف گوسفند، گاو و اسب، خرگوش و بعضی گونه‌های گربه سانانی که در اطراف مشهد سکونت دارند مانند گربه کوهی می‌شود.

رمضانی خاطر نشان کرد: شهرداری مشهد در ابتدا ایجاد سافاری پارک یا وحش گشت را در نظر داشت که مانند باغ وحش است ولی از آنجا که سافاری پارک باید در مساحت‌های بالای ۵۰ هکتار احداث شود، این طرح به دهکده حیوانات اهلی تغییر یافت.

در حالی که طبق گفته رمضانی، هنوز مزایده دهکده حیوانات اهلی برگزار نشده و چیزی مشخص نیست، اما رمضانی در قسمتی از صحبت خود از مذاکره با یک سرمایه گذار در این مورد خبر داد، نکته جالب دیگر اینکه هیچ اسمی از انجام مطالعات زیست محیطی برای ایجاد چنین فضایی به میان نیامد!

صدور مجوز دهکده حیوانات اهلی در مشهد مشروط به مطالعات زیست محیطی است

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: دهکده حیوانات اهلی که شهرداری مشهد قصد دارد در کوهستان پارک خورشید احداث کند تلاشی است که شهرداری قصد دارد برای بهبود شرایط ارتفاعات جنوبی و جذب گردشگر انجام دهد اما در این مورد من هم شنیده‌ام و بیشتر از این در جریان قرار نگرفته‌ام.

تورج همتی خاطرنشان کرد: مجوز دهکده حیوانات اهلی را سازمان محیط زیست باید صادر کند اما من به عنوان مدیر کل این سازمان بی‌اطلاعم فقط شنیده‌ام گویا یک پیگیری از اداره محیط زیست مشهد داشته‌اند اما هنوز جوابی به شهرداری داده نشده چرا که باید در ابتدا طرح توجیهی این پروژه به لحاظ زیست محیطی تهیه شود تا ما بررسی‌های لازم را برای صدور مجوز انجام دهیم.

وی متذکر شد: از جزییات برنامه‌هایی که شهرداری مشهد برای پروژه دهکده حیوانات اهلی دارد بی‌اطلاعم و فقط در حد شفاهی کلیاتی در این مورد می‌دانم.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید از برنامه‌های شهرداری مشهد برای جذب گردشگر حمایت کرد، گفت: باید اجازه داد شهرداری پروژه‌هایش را در یک فضای آرام و با برنامه و مطالعه پیش ببرد نه اینکه تصمیم عجولانه‌ای گرفته شود که بعدا مورد انتقاد قرار بگیرد.

همتی یادآور شد: دهکده حیوانات چه وحشی و چه اهلی، یک سری شرایط و استانداردهای خاص محیط زیستی دارد مانند اینکه فواصل خاصی از سکونتگاه‌های انسانی داشته باشد و یا اینکه در جهت وزش باد احداث نشود و خیلی موارد دیگر که امیدواریم شهرداری مشهد مطالعات زیست محیطی این موضوع را انجام دهد تا مشکل جدیدی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: نمی‌دانم شهرداری این طرح را از کدامیک از شهرهای دنیا گرفته چون ما در شهرهای ایران مورد مشابهی نداریم اما من به عنوان یک دانش آموخته محیط زیست معتقدم اگر قرار است چنین چیزی داشته باشیم باید «بوم پارک» یا «اکو پارک» ایجاد شود؛ یعنی طبیعت را به نزدیکی شهر بیاوریم تا مردم از آن بهره مند شوند و محیط زیست را در کنار خود احساس کنند.

همتی بار دیگر بر مخالفت خود بر تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه تاکید کرد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد شهرداری مشهد بوم پارک مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی مشهد امیر رمضانی مطالعات زیست محیطی شهرداری مشهد صدور مجوز محیط زیست کوه پارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۴۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سعید ابراهیمی بسطامی مدیر بیمه دی استان آذربایجان غربی در این مراسم که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک برگزار شدگفت: روز زمین پاک برای اولین بار در ۲۲ آپریل سال ۱۹۷۰ نامگذاری شد و تاکنون هرساله در ایران مصادف با ۲ اردیبهشت و همچنین در سراسر جهان توسط فعالان حوزه محیط زیست، روز جهانی زمین پاک به جهت افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به مسائل محیط زیست جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: فعالان حوزه محیط زیست، دغدغه بسیاری برای محیط زیست و زمین دارند. به همین دلیل در هفته زمین پاک که از ۲ اردیبهشت به مدت یک هفته آغاز می‌شود، بحث‌ها و فعالیت‌های زیستی در سازمان‌های گوناگون در نظر گرفته می‌شود که هدف از آنها این است که به مردم یادآوری کنند که زمین، نیاز به حمایت دارد.

ابراهیمی اظهار داشت: آشناکردن کودکان و نوجوانان با باید‌ها و نباید‌های زیست‌محیطی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که باید با جدیت پیگیری شود.

وی، با بیان اینکه بحران‌های زیست‌محیطی و تغییر اقلیم، بیشترین تأثیر را بر روی کودکان خواهد گذاشت، عنوان کرد: تخریب محیط‌زیست آینده کودکانمان را سرد و تاریک می‌کند و شاید راه بازگشت به شرایط مطلوب برای همیشه از بین برود.

گفتنی است این مراسم با هدف ایفای نقش اجتماعی بیمه دی و ترویج فرهنگ زیست محیطی در بین کودکان و نوجوانان به همت مدیریت بیمه دی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

در پایان این مراسم از صاحبان آثار برتر نقاشی که به دبیرخانه ارسال شده بود با اهدای جوایزی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • جوسازی موذیانه مدعیان حمایت از حیوانات و معضل افزایش حیوانات ولگرد
  • زمین پاک فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مسائل زیست‌محیطی