Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه استفاده نیروگاه شازند از مازوت روزهای آلوده استان مرکزی را افزایش داد از وجود ۵۳ روز ناسالم در سال ۹۸ خبر داد. ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، رضا میرزایی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به عملکرد محیط زیست استان اظهار داشت: عوامل مختلفی از جمله آلودگی هوا و آب، ذوب شدن یخچال‌ها، خشک شدن تالاب‌ها و آتش سوزی‌های گسترده در نتیجه غفلت انسانی و تغییر کاربری اراضی ایجاد می‌شود که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در کشور ما وضعیت زیست محیطی به سبب بارندگی‌ها از بحرانی بودن وضعیت عبور کردیم و دریاچه ارومیه که یکی از شاخص‌های از بین رفتن وضعیت زیست محیطی و منطقه ریزش ریزگردها بود به سبب انتقال آبی که در این منطقه انجام می‌شود مسئولان اعلام کردند که تا سال 1407 مشکل دریاچه ارومیه مرتفع می‌شود.

اراک تا 19 فروردین پاک‌ترین شهر کشور اعلام شد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: امسال به سبب شیوع بیماری کرونا در رفتار انسانی به سبب عدم حضور در طبیعت، عدم استفاده از خودروی شخصی، عدم حضور در تجمعات و غیره تغیراتی ایجاد شد که امسال تا 19 فروردین ماه اراک به عنوان پاک‌ترین شهر کشور اعلام شد.

میرزایی تصریح کرد: در این مدت که تردد خودروها متوقف شده بود حدود 19 روز هوای پاک داشتیم و نخستین شهر در تعداد روزهای پاک بودیم و در دو مهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 44 روز پاک داشتیم در حالی که در سال گذشته 12 روز پاک داشتیم به عبارتی تعداد روزهای پاک نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی بیان کرد: این موفقیت در تعداد روزهای پاک به سبب تغییرات اقلیمی، بارندگی‌ها، عدم تردد خودروها و غیره بوده، در زمینه تنوع زستی در استان سال گذشته بیماری خاصی در حیات وحش نداشتیم به طوری که در سال 94 به سبب شیوع آنفولانزا حدود یک هزار و 800 راس از حیات وحش در منطقه 70 قله از دست رفتند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: بیماری‌هایی که در حیات وحش شیوع پیدا می‌کنند سبب می‌شوند تا ژن‌های نامرغوب از بین بروند که در واقع تعادل طبیعی است به همین سبب هرم غذایی و عدم دستکاری در محیط سبب برقراری تعادل بین گونه‌های محیط زیست می‌شود.

ارتقای منطقه 70 قله به پارک ملی

میرزایی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم که به دنبال اجرای آن هستیم موضوع ارتقای منطقه 70 قله به پارک ملی است به همین سبب باید اعتبار مورد نیاز تهیه و برنامه‌ریزی درستی انجام شود، سال گذشته راه اندازی 3 پاسگاه محیط بانی داشتیم به طوری که در منطقه 70 قله، شازند و داوودآباد عملیاتی شد که امیدواریم امسال هم راه اندازی تعدادی پاسگاه در سطح استان را داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته در منطقه 70 قله دستگاه هلیشات، هلیکوپتر و غیره پایش هوایی داشته باشیم و از زادآوری پرندگان مستندسازی کنیم، تجهیزات محیط بانی در استان از جمله اتفای حریق، تجهیزات شخصی جلیقه ضدگلوله و سایر موارد کامل است و در اختیار نیروها قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: متناسب با تعداد نیروها به اندازه کافی خودرو وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست و برای تعداد نیروی انسانی هم با توجه به برنامه سازمان امیدواریم هر سال تعداد نیروهای کافی جذب شوند و به استانداردهای تعداد محیط بانان برسیم، از نظر تعداد محیط بان جزو استان‌هایی هستیم که کمترین نیرو داریم.

468 مورد کشفیات شکار و صید غیرمجاز  در استان مرکزی

میرزایی تصریح کرد: در سال گذشته حدود 468 مورد کشفیات شکار و صید غیرمجاز و یک هزار و 184 مورد کشفیات سلاح و ادوات شکاری غیرمجاز داشتیم و در سال گذشته اقدام به صدور یک هزار و 550 پروانه شکار پرنده، 10 پروانه شکار چهارپا، 155 پروانه شکار گراز وحشی و 321 مورد پروانه صید ماهی داشتیم.

وی بیان کرد: این پروانه‌های شکاری برای تعادل حیات وحش و خارج از مناطق حفاظت شده صادر می‌شود، در زمینه سرشماری از حیات وحش در منطقه 70 قله حدود یک هزار و 300 راس کله بز و حدود 3 هزار و 200 راس قوچ و میش وحشی سرشماری شده است.

ضرورت تجهیز و راه اندازی مرکز تیمار وحش در استان مرکزی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: تجهیز و راه اندازی مرکز تیمار وحش نیز باید در دستورکار قرار گیرد به طوری که مرکز تیمار وحش در پارک پردیسان به عنوان مرکز کشور در این زمینه بود که مشکلاتی ایجاد شده بود به همین سبب تصمیم گرفته شد تا در سطح استان‌ها این مرکز به صورت مجزا راه اندازی شود.

میرزایی تصریح کرد: این مرکز در منطقه 70 قله و ابراهیم آباد ساخته شده که امیدواریم امسال به بهره‌برداری برسند، موضوع تامین آب نیز موضوع مهمی است زیرا در صورت کمبود آب مهاجرت صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر به سبب بارندگی‌ها کمتر انجام شده، وضعیت مناطق طبیعی از نظرتصرفات غیرمجاز، شکار و صید بر اساس استانداردها وضعیت خوب و قابل قبولی است.

وی عنوان کرد: ارتباط خوب یگان حفاظت محیط زیست با جوامع محلی در سال گذشته یکی دیگر از اقدامات موفقیت‌آمیز بود، در استان برای استقرار صنایع محدودیت‌هایی وجود دارد که مشکلاتی ایجاد کرده از جمله شعاع 30 کیلومتری اراک به سبب طرح جامع کاهش آلودگی هوا مقرر شده تا صنایع خارج از این مناطق باشند.

2 هزار و 264 موافقت برای استقرار و بهره‌برداری از صنایع

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در سال گذشته حدود 2 هزار و 264 موافقت برای استقرار و بهره‌برداری از صنایع و 8 مخالفت داشتیم، در سال گذشته 312 روز سالم داشتیم که نسبت به سال‌های گذشته روند افزایشی داشته همچنین تعداد روزهای ناسام 53 روز بوده است.

میرزایی افزود: تعداد روزهای ناسالم در سال گذشته به سبب مشکل نیروگاه شازند در زمینه افت فشار گاز و اجبار در استفاده از سوخت مازوت بود به همین سبب اگر این اقدام انجام نمی‌شد تعداد روزهای ناسالم کمتر از این تعداد بود.

وی بیان کرد: تعدادی آزمایشگاه معتمد در سال گذشته مجوز فعالیت گرفتند که میتوان به جهاددانشگاهی و دانشگاه آزاد اشاره کرد که به ظرفیت پایشی استان اضافه شد، 951 مورد نمونه‌برداری و اندازه‌گیری پارامترهای صنایع و 451 مورد نظارت و در مجموع 62 صنعت آلوده در استان داشتیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و غیره امیدواریم تعداد صنایع آلاینده کاهش پیدا کنند زیرا این موضوع برای استان افتخار نیست.

برداشت‌هایی که از سطح تالاب انجام می‌شود باید تحت نظارت و بررسی قرارگیرد

میرزایی با اشاره به تالاب میقان اراک گفت: موضوع بهره‌برداری از تالاب میقان و برداشت‌هایی که از سطح تالاب انجام می‌شود باید تحت نظارت و بررسی قرارگیرد تا توازن زیستی برقرار شود، باطله‌های معدنی دپو شده که شرکت معدنی در این زمینه اقدام به برگرداندن باطله‌های معدنی کرده که اقدام موثر و خوبی بود.

وی با اشاره به مشکلات برج پرنده‌نگری گفت: مشکلات فنی در برج پرنده‌نگری در جلسات شورای فنی استان بررسی شد و قرار شد تا برای برطرف شدن مشکلات تامین اعتبار شود که امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی مشکلات کاهش یابد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم استقرار سامانه کاهش آنلاین است به طوری که پارامترهای آلودگی پساب در سامانه گزارش می‌شود، تصمیم داریم تا 4 ایستگاه ظرفیت پایش آلودگی هوا به ایستگاه‌ها اضافه شود و به تعداد 7 ایستگاه پایش آلودگی هوا برسیم.

در زمینه مدیریت پسماند عقب مانده‌ایم

میرزایی خاطرنشان کرد: امسال موضوع تعیین تکلیف طرح جامع بازنگری را دنبال می‌‌کنیم به طوری که به سبب مشکلات اقلیمی این موضوع 2 سال به تعویق افتاد که با این کار موضوعات مهم درصد آلودگی صنایع و خودروها بررسی می‌شود.

وی با اشاره به موضوع مدیریت پسماندها گفت: با توجه به جهش تولید در کارگروه مدیریت پسماند اقدامات باید با حفظ محیط زیست و توسعه پایدار باشد، در زمینه مدیریت پسماند عقب افتادیم به طوری که این موضوع در سطح استان نداریم و باید در راستای تفکیک کال پسماندها و سپس دفع آنها حرکت کنیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: مردم در این زمینه باید تغییر الگوی مصرف داشته باشند تا کمترینن پسماند داشته باشیم و تفکیک پسماندهای خانگی انجام شود، ترانشه پسماند در اراک ایجاد می‌شود که بزرگترین مرکز ترانشه پسماند در استان است و در خمین، محلات و دلیجان است.

میرزایی بیان کرد: در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی مرکز امحای پسماند در ساوه داریم و به دنبال مکانی برای مرکز مدیریت پسماندهای صنعتی و امحای آن هستیم تا حداقل دو مرکز در استان داشته باشیم، سالانه 4 هزار تن پسماند الایشگاهی منتقل می‌شود و به دنبال ایجاد سامانه‌ای برای تهیه اطلاعات از نقل و انتقال پسماندها هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های انسانی برنامه‌ها و اقدامات از جمله ارزیابی محیط زیست در کمترین زمان انجام می‌شود، سال گذشته با هماهنگی شورای پژوهش استان 2 طرح که یکی در زمینه مدیریت منابع آبی قره چای از هزینه کرد دستگاه اجرایی بود که این طرح با همکاری دانشگاه اراک انجام می‌شود.

30 واحد صنعتی در استان قم به سیستم کنترل آلودگی هوا مجهز شدندجزئیات اجرای طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا در تهران

استفاده از ظرفیت دانشگاهی در حوزه محیط زیست استان مرکزی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی افزود: بر اساس تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها مقرر شد تا از ظرفیت دانشگاهی استفاده شود، یکی از اقدامات خوب بررسی میزان آلایندگی پالایشگاه‌ها و غیره است به همین سبب امسال مصوب شده تا 35 درصد عوارض آلایندگی به صندوق محیط زیست داده شود که قابل وصول است.

میرزایی بیان کرد: استان‌هایی که برای کاهش آلودگی‌ها برنامه داشته باشند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند بنابراین محیط زیست در این زمینه همکاری می‌کند.

وی افزود: امسال 4 نیروی محیط بان جدید و از سال گذشته 3 کارشناس به مجموعه اضافه شد و امسال با همکاری محیط زیست و سازمان سنجش حدود 200 نیرو جدید گرفته می‌شوند که با این اقدام نیروهای بازنشسته جبران می‌شوند.

300 تن پسماند از حاشیه جاده‌ها جمع آوری شد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: همه مراتع کشاورزی و محیط زیست در خطر آتش‌سوزی قرار داند به همین سبب مردم باید با رعایت نکات ایمنی در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند تا شاهد آتش‌سوزی و از دست رفتن منابع طبیعی نباشیم.

میرزایی عنوان کرد: حدود 300 تن پسماند از حاشیه جاده‌ها جمع آوری شده و این اقدام که با همکاری شرکت توزیع نیروی برق و دفتر اجتماعی استانداری از 18 فرودین ماه انجام شد حدود 115 میلیون تومان هزینه شد، حدود 3 هزار هکتار پاسازی حاشیه جاده‌ها انجام شد.

وی افزود: تعادل دام و مرتع از آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند به همین سبب مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند و در حفظ محیط زیست خود کوشا باشند.

انتهای پیام/713/ ع

R7980/P1494/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زمینه مدیریت بهره برداری منطقه 70 قله مدیریت پسماند تعداد روزهای سال گذشته انجام می شود داشته باشند داشته باشیم همین سبب آلودگی هوا راه اندازی یک هزار آتش سوزی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد

شهرام دبیری، رئیس شورای عالی استان‌ها امروز در نشست مشترک با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، گفت: برگزاری این جلسه گام بلندی در جهت ارتقای تعاملات شورا‌ها و سازمان محیط زیست است.

وی افزود: دنیا در حال توسعه است که اگر جوانب محیط زیستی در توسعه لحاظ نشود، ممکن است خطراتی برای انسان و نسل آینده داشته باشد. از این رو، توسعه پایدار باید مدنظر باشد. ضمن تلاش برای رفع نیاز‌های جامعه، مراقب باشیم محیط زیست به خطر نیفتد و ضرری به نسل‌های آینده نرسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها بیان کرد: امروزه تعریف باسواد نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است، زمانی فردی خواندن و نوشتن بلد بود باسواد بود، اما امروزه اینطور نیست. چند سال پیش در تعریف سواد ١٢ مهارت تعریف شده بود که یکی از مهمترین آنها محیط‌زیست است چند سال بعد پا را فراتر گذاشتند و بحث عملیاتی شدن به تعریف باسواد اضافه شد یعنی هر کسی باید از آموخته‌های خود استفاده کرده تا تغییری ایجاد کند حالا آیا سیستم آموزشی ما با این تعریف همخوانی دارد؟

دبیری تأکید کرد: مجموعه شورا‌های کشور و شورای عالی استان‌ها با بیش از ۱۲۶ هزار عضو، ظرفیت بالایی برای تعامل با سازمان محیط زیست دارد. شوراها، نارسایی‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و در ارتباط مستقیم با مردم هستند.

وی اضافه کرد: باید تغییرات اساسی اتفاق بیفتد به ویژه در زمینه محیط زیست، باید مسایل محیط زیستی از کودکی آموزش داده شود، چون در سن بزرگسالی تاثیری ندارد. فرهنگ سازی باید در رفتار نمود پیدا کند تا تاثیرگذار باشد. آموزش و پرورش، شورا‌ها و سازمان محیط زیست می‌توانند قدم‌های خوبی برای آموزش، فرهنگ سازی و ترویج حفظ حراست از محیط زیست بردارند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: کار‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را لمس کنند، مثلاً در زمینه مصرف کیسه‌های پلاستیکی باید فرهنگ سازی و کار‌های اجرایی صورت گیرد، در بسیاری از کشور‌ها مردم باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول بدهند، چون هدفشان کاهش مصرف پلاستیک است در کشور ما هم باید همین گونه باشد.

دبیری خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انرژی‌های پاک ظرفیت خوبی دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی از خورشید و باد و دریا برای تولید انرژی پاک استفاده کرد.

وی در مورد صنایع آلاینده، بیان کرد: گاهی یک صنعت آلاینده دیر شناسایی می‌شود که در این مدت خسارات زیادی به محیط زیست آن منطقه وارد می‌شود، شهرداری‌ها باید از عوارض آلایندگی برای بهبود وضعیت استفاده کنند.

دبیری درباره تعداد خودرو‌ها و آلایندگی آنها نیز، گفت: در برخی شهر‌ها تعداد خودرو‌ها نسبت به ظرفیت آن بسیار بیشتر است. در این شهر‌ها باید توسعه حمل و نقل عمومی جدی گرفته شود و کیفیت نیز باید ارتقاء یابد و لازم است دولت در این زمینه یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورا طبق قانون می‌تواند لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد، بنابراین در این زمینه هم می‌توانیم به سازمان حفاظت محیط‌زیست کمک کنیم و از این ظرفیت در راستای مسائل محیط زیستی استفاده کنیم، همچنین می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.

وی درباره اهمیت ملموس بودن اقدامات گفت: دریاچه ارومیه یکی از مطالبات مردم است که می‌خواهند بدانند چه اقداماتی در آنجا انجام شده است بنابراین مسئولان سازمان محیط‌زیست باید در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک، ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم