Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@22:44:49 GMT

نگرانم نگاه شهرسازی بر موضوع فضای سبز غلبه کند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۷۹۹۱

نگرانم نگاه شهرسازی بر موضوع فضای سبز غلبه کند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مسجد جامعی در دویست و هجدهمین جلسه شورا و در ارتباط با افتتاح بوستان ارتش پیشنهاد کرد، مجموعه پادگان ۰۶ به جای بوستان، موزه بوستان شود.

تهران، نقطه ممتاز نظامی برای حفظ تمامیت ارضی ایران
احمد مسجدجامعی در ادامه افزود: درباره موقعیت استراتژیک شهر تهران، دو نکته را در اینجا عرض می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته اول اینکه تهران از زمان صفویه تا کنون، یک منطقه ممتاز نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران بوده است، و در طراحی مفهومی این محیط باید به این عنصر توجه شود.

عضو شورای شهر تهران سپس به نکته دوم پرداخت، و گفت: نکته دوم اینکه این جغرافیا، یا همان پادگان ۰۶ مکان مناسبی است برای پرداختن به حماسه آفرینی‌های ارتش، از رشادت سروان بایندور، در بوشهر تا مقاومت افسران نیروی هوایی قلعه مرغی، و مقاومت سربازان ارتش در برابر اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰، و نیز پرداختن به شخصیت‌ها و فرماندهان بزرگ کشورمان، نظیر سرلشکر فلاحی، تیمسار ظهیرنژاد و آبشناسان و دیگران.

تبدیل پادگان ۰۶ به موزه بوستان نظامی
وی در ادامه ضمن بیان اینکه پادگان ۰۶ قابلیت تبدیل به یک موزه بوستان نظامی با روح ایرانی را دارد، تاکید کرد: باید طراحی مناسبی برای آن انجام شود. و پیش از اجرا، طرحی باید ارائه و روی آن بحث شود و به تصویب برسد.

اصل قضیه و طرح‌ها و برنامه‌ها
مسجدجامعی افزود: اصل بحث این است که چنین مداخله عظیمی در شهر، بدون طرح و برنامه مشخص نمی‌تواند پایدار باشد. این طرح هم مانند بوستان‌های دیگر بایدبه تأیید شورا برسد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه ما یکباره آمدیم روز سه شنبه نامگذاری کردیم، و گفتند روز شنبه کلنگ زنی است، گفت: ما اصلاً نمی‌دانیم اصل قضیه و طرح‌ها و برنامه‌ها چیست و چه شد؟ برای خانه لرزاده، چندین جلسه اینجا بحث و گفتگو کردیم. حال چطور ممکن است چندین ده هزار هکتار زمین با این ویژگی‌های شاخص، بدون سند بالادستی و با این سرعت تعیین تکلیف شود. سندهای پیشین آن کدامست؟

زیستگاه متنوع جانوری و گیاهی
وی در ادامه به سخنان حناچی شهردار تهران اشاره کرد، و اظهار داشت: شهردار محترم به درستی گفتند که اینجا از باغات هویت ساز تهران است. بنابراین برای فضایی با این اهمیت لازم است هویتی برای آن تدوین و تصویب شود.

مسجدجامعی سپس به ویژگی‌های دیگر پادگاه ۰۶ پرداخت و گفت: درختان، درختچه‌ها، فضای سبز و حیات طبیعی و زیست جانوری و روباه و سنجاب و سمور و پرندگان این مرکز در طول دهه‌ها شکل گرفته و در حال حاضر یک زندگی طبیعی جانوری در این فضا مشهود است. حفظ این محیط طبیعی باید در دستور کار باشد.

نگرانی از واگذاری طرح به معاونت شهرسازی
عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: اصالت و اولویت این محیط با بوستان سازی است. و طبعاً عاملیت و اجرای آن هم باید در اختیار تشکیلاتی در شهرداری باشد، که متناسب با این فعالیت است. من نگرانم که واگذاری این فعالیت به معاونت شهرسازی، عملاً باعث غلبه نگاه شهرسازی برموضوع فضای سبز شود. و این یادگارهای طبیعی را دچار آسیب کند حفظ میراث ایرانی وی به وجود شش قنات در محل پادگان ۰۶ اشاره کرد، و گفت: قنات میراث طبیعی انسانی کشور ماست، که بدون آسیب رساندن به طبیعت، زندگی را به سرزمین‌های تشنه ارزانی داشته، و آبادانی را باعث شده است. می‌توان موزه قنات را با کمک وزارت نیرو، و باغ گیاه شناسی را با همکاری سازمان محیط زیست، در این فضا ایجاد و این میراث ایرانی را حفظ کرد.

باغ ارگانیک ایرانی
مسجدجامعی ضمن تاکید بر این نکته که این فضا ظرفیت کارهای بزرگی را دارد، گفت: چرا باید به ساخت و ساز و کارهای کوچک بسنده کرد. به نظر می‌رسد در طراحی فضای این محیط، رویکرد غالب باید باغ ارگانیک ایرانی باشد. نماد باغ ارگانیک ایرانی و روح ایرانی در اینجا مشهود باشد. این مفهوم مرکزی، در طراحی و همچنین در اجرا و بازنگری در محیط باید لحاظ شود.

عضوشورای شهر تهران در ادامه بهره‌گیری از عناصر طبیعی ایرانی در ساخت فضای پادگان ۰۶ را از الزامات طرح‌های مربوط به آن دانست، و گفت: از عناصر طبیعی نظیر سنگ‌های رودخانه در کف سازی، ساختن جوی آب، همانند بوستان نهج البلاغه و مانند آن، و در دیوارها مانند باغ ملک استفاده شود.

ارائه طرحی با رویکرد حفظ محیط طبیعی
وی افزود: امیدوارم پس از این نامگذاری و کلنگ زنی، تا زمان افتتاح که گفتند مهرماه خواهد بود؛ طرحی با رویکرد حفظ محیط طبیعی، در اینجا و برای استفاده مردم تهیه و به بررسی گذاشته و به سند تبدیل شود. سندی که قابلیت اجرایی داشته باشد. خصوصاً اینکه مشابه آن را در بوستان‌ها و باغ‌های قبلی داریم، که کم و بیش اجرا شده است.

مسجدجامعی در ادامه در باره اختصاص بخشی از پادگان ۰۶ به کاربری‌های مسکونی، گفت: قرار است ۱۵ هکتار از این بنا برای کاربری‌های مسکونی و تجاری استفاده شود. باید با صراحت صحبت کرد. سوال اساسی این است که این حجم جمعیتی که در آنجا ساکن خواهد شد، و آمد و شد خواهد کرد، چه تبعات ترافیکی، و طبعاً تبعات زیستی برای این تنها زیست بوم طبیعی باقیمانده تهران قدیم خواهد داشت؟ از کمیسیون سلامت ومحیط زیست می‌خواهم، در این باره گزارشی آماده کنند.

مبادله میراث طبیعی شهر با منطق سرمایه
مسجدجامعی به لزوم شفافیت درباره درآمد شهرداری و توافقات مالی با ارتش اشاره کرد، و افزود: باید در باره این موضوعات و کارهای مشابهی که در زمان‌هایی دیگر انجام شده و می‌شود، با شفافیت و صراحت با مردم سخن گفت.

وی در ادامه بیان داشت: درباره راه‌ها و معابری که قرار است در این محیط وجود داشته باشد، و نقش تسهیل کننده تردد در خیابان‌های مناطق مجاور را داشته باشد، باید بحث و صحبت کرد. نباید به گونه‌ای باشد که میراث طبیعی ذخیره شهر را به بهای اندکی با منطق سرمایه مبادله کنیم. و این یادگار ده‌ها ساله را فدای ساخت و ساز شهری کنیم.

کد خبر 4943713 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای شهر تهران پادگان 06 ویروس کرونا شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شهرداری تهران قوه قضاییه آتش سوزی کمیته امداد امام خمینی بازنشستگان آموزش مجازی نیروی انتظامی جلال ملکی محسن هاشمی وضعیت هوای تهران سازمان تامین اجتماعی شهر تهران پادگان ۰۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۷۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسائی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران

به گزارش خبرنگار مهر، سردار کیومرث عزیزی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این خبر اظهار داشت: با رصد مأموران پلیس امنیت عمومی در فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت چند صفحه در خصوص انتشار تصاویر نامناسب و هنجارشکن به دست آمده و بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی غرب استان تهران افزود: در این راستا مأموران پلیس امنیت عمومی، پنج صفحه اینستاگرامی با مجموع مخاطبان زیاد را مورد شناسایی قرار داده و با پاکسازی و مسدودسازی صفحات اعلامی، با گرداننده آنها نیز برخورد قانونی به عمل‌آمد.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: پلیس به صورت مستمر، فعالیت صفحه‌های مختلف اجتماعی و فضای مجازی را مورد رصد قرار می‌دهد و در صورت بروز هرگونه جرایم در این فضا، برابر قانون با افراد خاطی برخورد خواهد کرد لذا به افراد فعال در فضای مجازی توصیه می‌شود در این عرصه نیز با رعایت ضوابط و قوانین کشوری و رعایت هنجارهای اجتماعی فعالیت نمایند.

کد خبر 6080636

دیگر خبرها

  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • تهران قدیم| ماجرای ساخت اولین بیمارستان پایتخت/ تصویری خاص از فضای بیمارستان و بیماران در ۱۵۰ سال پیش
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • نگاه ما به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت تهدید است
  • اختصاص فضای بیشتر به نمایشگاه کتاب با توسعه مصلی
  • نصب تله های فرمونی در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • تراکم جمعتی تهران به ۱۴۰ نفر در هکتار رسید
  • سابقه ۱۴ ساله تولید مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور/ نتیجه دستاوردها یک نگاه استراتژیک است
  • شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران
  • شناسائی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران