Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال کشور ایران در استان گلستان قرار دارد.

بلندترین برج آجری ایران در طول سال من جمله نوروز رکوردار جذب گردشگر بوده و شمار زیادی از علاقمندان به میراث تاریخی و فرهنگی را بخود جذب نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برج گنبد قابوس کجاست؟

برج گنبد قابوس بنایی تاریخی که در شهر گنبد کاووس، در سه کیلومتری شهر قدیم جرجان در استان گلستان قرار دارد. برج گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است. این بنا که بلندترین برج تمام آجری دنیا به شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به پانزده متر از زمین بلندتر است قرار دارد. سازه گنبد قابوس که به نام «میل گنبد» هم شناخته میشود.

معماری برج گنبد قابوس:
این بنای شکوهمند بر روی تپه‌ای ساخته شده است که نزدیک ۱۵ متر از زمین اطراف آن بلندی دارد و ساختمان آن از سه بخش پی، بدنه و گنبد تشکیل شده که روی هم رفته ۵۵ متر ارتفاع دارند.

گنبد قابوس حاوی دو بخش پی یا پای بست بنا و بدنه و گنبد مخروطی میباشد. بدنه گرد بیرونی گنبد کاووس دارای ۱۰ ترک است این ترک‌ها که در سمت‌های آن و به فاصله‌های برابر از یکدیگر قرار دارند، از پای بست بنا شروع و تا زیر سقف گنبدی امتداد می‌یابد و بین این ترک‌ها با کوهه‌ای آجری پر شده است. بالای این ترک‌ها (به جز در ورودی) به میزان ۱٫۳۴ متر از یکدیگر فاصله دارند.

قطر درونی گنبد به بلندای ۹ متر و ۷۰ سانتیمتر و قطر آن از کف ترک‌ها به بلندای ۱۴ متر و ۶۶ سانتیمتر و بلندای قطر آن از بالای ترک‌ها یا به گفته‌ای قطر پای بست آن ۱۷ متر و ۶ سانتیمتر است.

گنبد برج قابوس به صورت تک پوششی است. بنا‌های این منطقه آب و هوایی از جمله برج قابوس دارای سقف شیب دار است تا ریزش‌های جوی در روی سقف آن‌ها باقی نماند و همچنین شیب تند این گنبد مخروطی سبب می‌شود تا پرنده‌ها نتوانند بر روی آن بنشینند؛ و مانع از صدمه زدن آن‌ها می‌شود.

در درون این پی، فضایی گرد، مثل یک سرداب موجود است که در گذشته تا ارتفاع زیادی، آجر در آن کار شده بود، ولی اشخاص سودجو برای پیدا کردن گنج داخل آن، آن را کنده اند و اکنون کف اصلی سرداب از بین رفته است.

هدف از ساخت برج گنبد قابوس:
در مورد این که هدف اولیه ساخت بنا چه بوده است، نظریه‌های گوناگونی وجود دارد:محتمل‌ترین انگیزه ساخت چنین بنایی می‌توانسته مکانی برای آرامگاه بانی آن قابوس ابن وشمگیر باشد که البته در طی کاوش‌های متعدد کالبد قابوس بن وشمگیر هیچوقت پیدا نشد و نظریاتی موجود است که جسم قابوس ابن وشمگیر در یک تابوت شیشه‌ای از سقف برج آویزان بوده و روزنه‌ای که در قسمت شرق برج قرار دارد، بخاطر این بوده که کالبد قابوس ابن وشمگیر بتواند نخستین پرتو‌های نورخورشید را دریافت کند.

همچنین بعید نیست که تنها هدف از ساخت چنین بنای باشکوه و معظمی نمایش قدرت و هنر، که یادآور شکوه و جلال دوره سلطنت بانی آن است، باشد، چراکه شاهان بزرگ، پیوسته در پی باقی گذاشتن نامی جاودانه از خویش بوده اند.

متن کتیبه ها:
بسم الله الرحمن الرحیم
بنام خداوند بخشیده مهربان


هذ القصر المعالی
این است کاخ عالی

الاصیر شمس المعالی
امیر شمس معالی

الاصیر ابن الاصیر
امیر سپر امیر

قابوس ابن وشمگیر
قابوس فرزند وشمگیر

امر به نبائه فی حیاتی
فرمان داد به بنای آن در زندگی خویش

سنه سبع و تمسین و ثلثماته قمریه
سال سیصد و نود و هفت قمری

سنه خمس و سیعین و ثلثماته
سال سیصد و هفتاد و پنج شمسی

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برج گنبد قابوس بلندترین برج آجری شهر گنبد کاووس دیدنی های ایران مناطق دیدنی برج گنبد قابوس ترک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته کابوس‌وار پدافند هوایی اسرائیل؛ گنبد آهنین شکار شد/ انتشار تصاویر ماهواره‌ای از انهدام تاسیسات پایگاه هوایی رامون در حمله موشکی ایران +فیلم و تصاویر

پس از اصابت دو پهپاد به محل مورد نظر نیز به نظر آتش سوزی ثانویه در این منطقه رقم می خورد و انهدام یا دست کم آسیب شدید به سامانه گنبد آهنین فوق قطعی به نظر می رسد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ استراتژی جدید محور مقاومت در به هم زدن تمرکز نظامی رژیم صهیونیستی موجب شده تا آنها دچار سردرگمی در اولویت بندی تهدیدات خود و انتخاب محور اصلی نبرد شوند.

پس از عملیات انتقامی بزرگ ایران و تنبیه جنایتکاران صهیونیست، اکنون اختلافات شدید در داخل کابینه جنگی نتانیاهو برای نحوه پاسخگویی به تهدیدات و از دست ندادن بازدارندگی وجود دارد؛ آیا عملیات زمینی در رفح را آغاز کنیم؟ به دنبال تامین امنیت شمال سرزمین های اشغالی و عقب راندن حزب الله باشیم؟ با حملات انصارالله یمن از جنوب و تهدیدات علیه ناوگان تجارت دریایی مقابله کنیم یا به حمله موشکی و پهپادی بزرگ ایران پاسخ دهیم؟


در واقع تهدید همزمان از ۴ محور مختلف علیه این رژیم موجب شده تا از زمان عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا امروز صهیونیست‌ها چنین شرایط آچمز گونه ای را تجربه نکرده باشند.

جدیدترین غافلگیری حزب الله برای اسرائیل

در روزهای گذشته یگان توپخانه ای حزب الله لبنان بارها اقدام به شلیک گسترده راکت به سمت شهرک های شمال سرزمین های اشغالی و پایگاه های نظامی و جاسوسی آنها کرده است.

در جریان یکی از این حملات به شهرک کفر بلوم آتشبار سامانه پدافندی گنبد آهنین برای دفع حمله راکتی فعال می شود؛ این موضوع از چشم دوربین های نظارتی حزب الله پنهان نمانده و موقعیت پرتابگر سامانه گنبد آهنین مشخص می شود.


ویدئو هدف قرار دادن پرتابگر گنبد آهنین توسط پهپادهای حزب الله


در ویدئوی منتشر شده توسط بخش رسانه ای حزب الله مشخص است بلافاصله پس از رصد شلیک موشک ها از پرتابگر گنبد آهنین و پیش از آن که آنها اقدام به جا به جایی سامانه پدافندی کنند دو فروند پهپاد انتحاری (احتمالا از سری ابابیل) اقدام به هدف قرار دادن پرتابگر گنبد آهنین تنها با فاصله چند ثانیه از یکدیگر می کنند.


پس از اصابت دو پهپاد به محل مورد نظر نیز به نظر آتش سوزی ثانویه در این منطقه رقم می خورد و انهدام یا دست کم آسیب شدید به سامانه گنبد آهنین فوق قطعی به نظر می رسد.

توان رصد دقیق حزب الله و واکنش سریع آنها با استفاده از پهپادهای انتحاری خبری بسیار ترسناک برای پدافند هوایی رژیم صهیونیستی محسوب می شود زیرا در صورت هرگونه درگیری تمام عیار احتمالی در تابستان امسال ممکن است انهدام پرتابگرهای گنبد آهنین صهیونیست ها بارها تکرار شده و آنها پوشش پدافندی ضد راکت خود در شمال اسرائیل را از دست بدهند.

اصابت راکت های مقاومت به شهرک های صهیونیستی در شمال اسرائیل

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از انهدام تاسیسات پایگاه هوایی رامون

اما پس از آن که صهیونیست ها دست به سانسور شدید خبری و ادعاهای مضحک در خصوص رهگیری ۹۹ درصدی موشک های ایرانی زده بودند به تدریج ابعاد جدیدی از خسارات سنگین وارد شده به دو پایگاه هوایی در صحرای نقب نمایان می شود.

در تازه ترین مورد، سرویس های انتشار تصاویر ماهواره ای تجاری، جدیدترین وضعیت محوطه پایگاه هوایی رامون در صحرای نقب را منتشر کردند.

تصویر ماهواره ای جدید از پایگاه هوایی رامون و محل اصابت ۵ موشک ایرانی

در این تصاویر دست کم ۵ اصابت موشک بالستیک به محوطه پایگاه هوایی دیده می شود.

مناطق هدف قرار داده شده، دو آشیانه برای تعمیر تجهیزات زمینی، یک ایستگاه نگهداری برای هواپیماهای ترابری و یک مرکز تفریحی افسران صهیونیست و احتمالاً یک برج نگهبانی بودند.

قابل ذکر است که همچنان تصاویر با کیفیت و دقت بالا (زیر ۳۰ سانتی متر) از دو پایگاه هوایی نواتیم و رامون که هدف حملات موشکی ایران قرار گرفتند منتشر نشده است و با در اختیار داشتن تصاویر با جزئیات بیشتر احتمال کشف اصابت های بیشتر در محوطه دو پایگاه هوایی وجود خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داد/ عبور از گنبد آهنین خارق‌العاده بود
  • شکارچیان گنبد آهنین (فیلم)
  • عملیات وعده صادق آمریکا را آچمز کرد؛ پایان افسانه گنبد آهنین اسرائیل
  • هفته کابوس‌وار پدافند هوایی اسرائیل؛ گنبد آهنین شکار شد/ انتشار تصاویر ماهواره‌ای از انهدام تاسیسات پایگاه هوایی رامون در حمله موشکی ایران +فیلم و تصاویر
  • ابهت گنبد پوشالی اسرائیل برای همیشه در هم شکست
  • امروز دشمن با عملیات روانی در پی ترمیم گنبد آسیب دیده خود است
  • حتی با چراغ سبز آمریکا هم به ایران حمله نمی‌کنیم | یکی بگوید روزی ۳ هزار موشک ایرانی را چگونه ساقط کنیم؟
  • تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری
  • عملیات وعده صادق ابهت پوشالی گنبد آهنین اسراییل را درهم شکست
  • مقامات صهیونیست: حتی با چراغ سبز آمریکا، به ایران حمله نمی‌کنیم + فیلم