Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، علی فتحی‌نیا اظهار کرد: باکلان مارگردن با نام انگلیسی(African Darter) و نام علمی (Anhinga rufa) از گونه‌های کمیاب ایران و خاورمیانه است که جوجه‌آوری این گونه کمیاب که در تالاب هورالعظیم در ایران زیست می‌کند برای اولین بار به‌صورت مستند تصویربرداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجله جانوران

وی افزود: این ثبت ارزشمند که یافته‌ای جدید است توسط محیط‌بان آبادانی، علی‌سجاد جلالی در خرداد ماه سال ۹۹ در تالاب هور العظیم گزارش شد که در آن تعداد ۲ پرنده بالغ و ۱۱ جوجه نابالغ پرنده باکلان مارگردن تصویربرداری شد.

در خوزستان سه گونه باکلان مارگردن، باکلان کوچک و باکلان بزرگ  ثبت شده است، که کمیاب‌ترین آنها باکلان مارگردن است که منحصر به استان خوزستان است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان بیان کرد: پیش از این جوجه‌آوری گونه کمیاب باکلان کوچک در خوزستان ثبت شده بود گونه دیگر با نام باکلان بزرگ در خوزستان زمستان گذران است.

وی گفت: تالاب هورالعظیم یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در خاورمیانه و جهان است که گونه های منحصر به فرد مانند باکلان مارگردن، غول حواصیل، اکراس آفریقایی، سسک نیزار خوزی و بسیاری دیگر از انواع جانوران آبزی و کنار آبزی در آن زیست می‌کنند و از اهمیت ویژه‌ای در جهان برخوردار است.

آشنایی با تالاب هورالعظیم

هورالعظیم یا کلان‌تالاب، بزرگ‌ترین تالاب مرزی در استان خوزستان است، که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران بشمار می‌آید. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم آن در ایران قرار دارد و در حدود ۲سوم از آن نیز در عراق مستقر است.

تالاب هورالعظیم از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی، غنی است و ژرفای آن در بخش‌های مختلف، متغیر است و به‌طور میانگین عمق آن به پنج متر می‌رسد و مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. ذخایر آب این تالاب از رود کرخه، در ایران و نیز رودخانه دجله در عراق تامین می‌شود. سراسر تالاب هورالعظیم با نی پوشیده شده‌ است.

کد خبر 519253 برچسب‌ها تالاب حیوانات - پرندگان استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تالاب حیوانات پرندگان استان خوزستان تالاب هورالعظیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

          این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.   مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه‌سانی شب‌زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و، چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.   اله‌پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.   وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.   مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.   پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود. ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شیر خوردن و شیطنت بچه گرازها در دامان طبیعت ایران (فیلم) جولان خرس‌های قهوه‌ای در البرز مرکزی (فیلم) مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول (فیلم)

دیگر خبرها

  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • ضرورت جمع آوری ماهانه ۲۰ هزارتن مرغ از سطح بازار
  • بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم
  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • (ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد