Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@21:44:43 GMT

روحانیت و آزمون قدرت

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۵۳۱۲

آفتاب‌‌نیوز :

«روحانیت و آزمون قدرت» موضوع نشست اینستاگرامی علی مطهری و سروش محلاتی بود؛ نشستی که انجمن اندیشه و قلم به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله امینی، عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار کرد. همان‌طور که از عنوان نشست پیدا بود، مطهری و محلاتی در این نشست درباره نسبت قدرت و روحانیت صحبت کردند.

محلاتی در ابتدای این نشست با طرح این سؤال که خطرات قدرت برای انسان چیست؟ توضیح داد: «لایه نخست و آشکار آن این است که فردی سالم پس از رسیدن به قدرت، فاسد‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برای رجال دینی کمتر پیش می‌آید. لایه دوم این است که قدرت در شخص اصلی اثری نگذارد و او را فاسد نکند، اما اطرافیان و نزدیکان آن شخص از قدرت سوءاستفاده می‌کنند. لایه سوم این است که فرد به دلیل مصالح حکومت، ارتباط و زندگی‌اش از مردمی‌بودن خارج شود؛ اما لایه چهارم که عمیق‌تر است، تأثیر قدرت بر اندیشه و فکر و نگاه فرد است که تحت‌تأثیر قدرت تغییر کند».

در سوی دیگر مطهری در بحثش بر این باور بود که «ویژگی روحانیت شیعه از نگاه شهید مطهری، این است که مستقل از دولت‌هاست و به همین جهت قدرت ایجاد حرکت‌های اجتماعی را در طول تاریخ داشته است».

در ادامه، گزارشی از این نشست را که به دلیل کرونا به فضای مجازی منتقل شده می‌خوانید.

مطهری: فقیه بر جامعه ناظر است

مطهری، نماینده سابق تهران، در این نشست توضیح داد:‌ «روحانیت شیعه همواره در کنار مردم و مقابل حکومت‌ها بوده و دولت‌ها را امر به معروف و نهی از منکر کرده است. این ویژگی از نگاه شهید مطهری درعین‌حال که نقطه قوت است، محل آسیبی به نام عوام‌زدگی هم بوده؛ چراکه روحانیت شیعه از مردم ارتزاق کرده و ازاین‌رو، در مبارزه با نقاط ضعف جامعه دچار ناتوانی بوده است. برعکس روحانیت اهل سنت که وابسته به دولت‌هاست و همواره در کنار حکومت بوده و قدرت ایجاد حرکت‌های اجتماعی نداشته است، حال آنکه شاید دچار عوام‌زدگی نباشد. کمااینکه، شیخ محمود شلتوت عکس جمال عبدالناصر را در اتاق خود نصب می‌کند، اما میرزای قمی حسرت یک مطالبه را بر دل فتحعلی‌شاه می‌گذارد». به گزارش «شفقنا»، مطهری درباره آیت‌الله امینی گفت: «ایشان دارای روشی معتدل بود و سعی داشت در تعریف و تمجید یا انتقاد از افراد، اعتدال را حفظ کند و به‌اصطلاح جوزده نباشد؛ برخلاف برخی که در تعریف یا نقد یک شخصیت سیاسی، اجتماعی دچار اغراق یا تملق و چاپلوسی می‌شوند. همچنین ساده‌زیست بود. در قم بارها دیدم که با پاکت خرید میوه در حال پیاده‌روی به سمت منزل است». به گفته او، آیت‌الله امینی «در فقه سیاسی، بر ورود حوزه به پژوهش‌های علمی مورد نیاز حکومت اسلامی تأکید بسیار دارد. معتقد است حوزه باید بخشی از تلاش خود را بر پژوهش‌های علمی درباره مسائل مورد نیاز حکومت اسلامی و تبیین فلسفه سیاسی اسلام متمرکز کند. هرگز دچار سیاست‌زدگی نشد و هرجا احساس می‌کرد می‌خواهند چیزی را بر او تحمیل کنند، انصراف می‌داد». او درباره «تأثیر قدرت بر مواضع سیاسی، اجتماعی روحانیت» ادامه داد: به‌هرحال باید پذیرفت روحانیت قبل و بعد از انقلاب به صورت طبیعی دچار تفاوت‌هایی شده؛ تفاو‌ت‌هایی که برخی مزیت هستند و برخی آسیب. هرچند در میان اهل سنت بسیار از اصلاح سخن گفته شده، ولی حرکت‌های اصلاحی عمدتا در شیعه شکل گرفته است، چراکه شیعه عدالت علی، عاشورا و صحیفه سجادیه دارد و اساس روحانیت شیعه در انکار حقانیت پادشاهان بوده و شهید مطهری تأکید دارد روحانیت بعد از پیروزی انقلاب باید تلاش کند این استقلال از دولت‌ها را حفظ کند و حتی در جمهوری اسلامی نیز پست اجرائی و دولتی نپذیرد، مگر به اضطرار یا برای جایگاه قضاوت و تعلیم و تربیت». به گفته این استاد دانشگاه، «استاد مطهری تأکید دارد روحانیت باید در جمهوری اسلامی نیز در کنار مردم و ناظر بر دولت‌ها باشد و به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد تا نفوذ کلام خود را از دست ندهد. ایشان دو هفته قبل از شهادت تأکید داشت که دایره امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود و این فریضه به معنای عام آن توسط روحانیت انجام شود».

مطهری توضیح داد که «کار اصلی روحانیت از نگاه شهید مطهری، نظارت است. از نگاه استاد مطهری، فقیه بر جامعه ناظر است که از مسیر اسلام خارج نشود. شهید مطهری تأکید دارد که پرچم اصلاحات نباید از دست روحانیت به دست روشنفکران غرب‌زده بیفتد و باید پیش از ورود دیگران، روحانیت خود پرچم اصلاحات را برافرازند».

او سؤالی درباره نسبت روحانیت و قدرت ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب را هم چنین پاسخ داد: «امروز نیز هرچه روحانیت از مصادر اجرائی فاصله بگیرد و به کار اصلی خود؛ یعنی تربیت و هدایت و نظارت بپردازد، بهتر است».

محلاتی: بدون پذیرش مردم، نمی‌توان برای حاکم مشروعیت قائل شد

سروش محلاتی، استاد حوزه علمیه قم نیز دیگر سخنران این نشست بود. او معتقد بود که «آیت‌الله امینی در آزمون قدرت سرافراز شد، چون خودش سوءاستفاده‌ای نکرد و اجازه سوءاستفاده را به اطرافیانش نداد، اخلاق و رفتارش تحت‌تأثیر قدرت تغییر نکرد و از نظر فکری، اساس قدرت را از مردم می‌دانست و تمام تلاش خود را کرد تا این محدودکردن قدرت و نظارت مردم و پاسخ‌گوبودن قدرت به مردم در قوانین تصویب شود».

محلاتی با طرح پرسشی مبنی‌بر اینکه با توجه به خطرات و آسیب‌های اخلاقی قدرت برای انسان، کسی می‌تواند با وجود حضور در قدرت، از آفت‌های آن مصون بماند؟ گفت: «آیت‌الله امینی شخصیتی بود که با وجود حضور در قدرت، توانست از این خطرات خود را مصون نگه دارد».

محلاتی به ساده‌زیستی آیت‌الله امینی اشاره کرد و ادامه داد:‌ «ایشان می‌فرمودند به آیت‌الله یزدی گفتم که شما در نانوایی حضور ندارید و با مردم ارتباط ندارید، اما من با مردم در همان نانوایی ارتباط دارم. همچنین ایشان پس از بهبودی موقت خود در سال گذشته که برای قدردانی از عیادت خود به دیدار بعضی علما و مراجع و بزرگان رفته بودند، برای بنده نقل کردند که منزل چه کسانی رفتند. منزل برخی از اعاظم حوزه رفته بودند و با نوع جدیدی از زندگی آنان مواجه شده بودند که نمی‌توانم تعابیر ایشان را نقل کنم، اما در یک جلسه که در خدمتشان بودم، چنان این صحنه زندگی برخی از علما ایشان را متأثر کرده بود که مکرر در مکرر آه می‌کشیدند و متأثر بودند که چرا وضع حوزه به اینجا رسیده است و چرا این شخصیت‌ها از گذشته خود فاصله گرفته‌اند».

سروش محلاتی اما امتیاز بزرگ آیت‌الله امینی را این دانست که «تفکر و نگاه ایشان به مسائل، تحت‌تأثیر قدرت، تغییر نکرد» و افزود: «زمانی که برخی می‌گفتند اندیشه‌های دیگر را چون با مصالح نمی‌خواند باید حذف کرد، ایشان با همان امکانات محدودی که در دبیرخانه مجلس خبرگان داشتند، دیدگاه‌های مختلف را منتشر می‌کردند تا طرح شود. مجله حکومت اسلامی که تحت مسئولیت ایشان در دبیرخانه مجلس خبرگان منتشر می‌شد، نشان‌دهنده عمق آزاداندیشی ایشان و نگاه وسیع ایشان بود که من در نمونه‌هایی شخصا شاهد توصیه‌های آزاداندیشانه و ناشی از حریت فکری و ذهنیت باز ایشان بودم».

او ادامه داد: «یک زمینه و فضای آزاد علمی را ایشان می‌پسندید و این کار را تا جایی که می‌توانست، در حوزه علمیه و به‌خصوص دبیرخانه مجلس خبرگان تحمل می‌کرد».

محلاتی با نقل‌قولی از امام خمینی افزود:‌ حضرت امام مکررا یک نگرانی را با علمای حوزه علمیه مطرح می‌کردند؛ به طور نمونه در ملاقات فقهای شورای نگهبان فرمودند: کاری نکنید که مردم بگویند اینها (روحانیون) دستشان به جایی نمی‌رسید و حالا که رسید، دیدیم که چه کردند، استبداد دینی یک تهمت است که کاری نکنیم که مردم بگویند؛ یعنی حتی اگر استبداد دینی واقعیت نداشته باشد باید جوری عمل کنیم که به ذهن مردم خطور نکند که روحانیت دچار سوءاستفاده از قدرت شده است».

به گفته او، برجسته‌ترین ویژگی افکار شخص آیت‌الله امینی نیز این بود که «رفتار و اخلاق و حتی افکارش، این نگرانی امام را برطرف می‌کرد و اجازه نمی‌داد که این تصویر از روحانیت و دین در ذهن مردم شکل بگیرد. در هرجایی که ایشان حضور داشت، به دنبال همین هدف امام بود که نظام اسلامی از اتهام استبداد تبرئه شود و ایشان در مجلس اصلاح قانون اساسی که عضویت داشت عملا سخنگوی جریانی بود که می‌خواست این هدف محقق شود».

سروش محلاتی افزود: «البته پیشنهاداتی که ایشان ارائه داد، اکثرا به تصویب نرسید؛ اما همین طرح پیشنهادات و اصرار و تبیین آن افتخاری برای ایشان و سرمایه‌ای برای انقلاب و نظام است».

او در ادامه سخنرانی خود توضیح داد: «یکی از موارد اختلاف دو جریان این بود که اکثر بزرگان حوزه اعتقاد داشتند بیعت مردم نقش و اثری در مشروعیت حکومت ندارد، اما ایشان تنها چهره برجسته‌ای بود که به صورت علنی بر این موضوع اصرار می‌کرد که بیعت و رأی مردم اثر دارد و بدون پذیرش مردم، نمی‌توان برای حاکم مشروعیت قائل شد.

منبع: روزنامه شرق

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روحانیت قدرت سیاسی حکومت علی مطهری سروش محلاتی آیت الله امینی روحانیت شیعه سروش محلاتی مجلس خبرگان شهید مطهری تأثیر قدرت دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۵۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ۶ مرحله‌ای ایران برای مهار صهیونیست ها | سازمان ملل در آزمون ادعای صلح‌طلبی

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان‌های بین‌المللی که تحت تاثیر راهبرد ایالات متحده می‌کوشند جنگ غزه را در حاشیه عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل قرار دهند، حالا با پیشنهاد ۶ مرحله‌ای ایران روبرو شده‌اند که دوباره مساله غزه را زنده می‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در جلسه اخیر سازمان ملل تاکید کرد که قویاً از شورای امنیت انتظار می‌رود با تصویب یک قطعنامۀ جامع، قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، نسبت به موارد ششگانه اقدام کند.

اولین بند از طرح ایران برای رویارویی با بحران جنگ غزه، برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله  در رفح؛ و حتی کرانه باختری است.

با وجود جدیت حماس در مذاکرات صلح قاهره، طرف اسرائیلی و شخص بنیامین نتانیاهو علاقه‌ای به آتش‌ بس ندارند و همین امر باعث اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی نیز شده است.

در بند دوم این پیشنهاد بر رفع کامل محاصره انسانی غزه تاکید شده است. اهمیت این بند، پایان فاجعه نسل کشی فلسطینیان است که بسیاری از نهادهای بین‌المللی نیز آن را ضروری می‌دانند.

ماه‌هاست اسرائیل جلوی رسیدن کمک‌های انسانی به غزه را گرفته و به بهانه جنگ با حماس، مانع کمک به مردم بی‌پناه غزه می‌شود.

موضوع تبادل انسانی اسرا در بند سوم این طرح آمده است. این مهم در مذاکرات قاهره نیز مورد توجه قرار گرفته است. نتانیاهو هرچند به نام آزادی اسرای هفتم اکتبر به جنگ مردم غزه رفته، اما در عمل رفتارش تنها به قتل همان اسرا منتهی شده است.

موظف ساختن رژیم به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و ادوات و تجهیزات آنها از غزه و ضرورت بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود، محور چهارم این طرح است.

بسیاری معتقدند که اسرائیل به دروغ پیشنهادات آتش بس را مطرح می‌کند و منتظر است پس از عمل حماس به بندهای توافق، جنگ را از سر بگیرند. بنابراین خروج نظامیان اشغالگر از غزه و عدم اجرای ایده اشغال غزه، ضروری است.

ایران در بند پنجم طرح خود اعمال تحریم جامع و فوری تسلیحاتی علیه رژیم اسراییل را مطالبه کرده است.

تا زمانی که جهان غرب به کمک اسرائیل می‌آید و از این رژیم حمایت تسلیحاتی می‌کند، امیری به صلح در منطقه نیست.

و در انتها، حمایت از قرار موقت الزام‌آور دیوان بین‌الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل به‌دلیل ارتکاب نسل‌کشی، کشتار هدف‌مند خبرنگاران، کارکنان نهادهای مردمی خدمات‌رسانی، کاربرد مکرر سلاح‌های غیرمتعارف از جمله بمب‌های فسفری و تهدید مکرر مقامات رژیم اسرائیل به استفاده از بمب هسته‌ای در غزه محور پایانی طرح ایران است.

این بند در واقع احیای اعتبار حقوق بین‌الملل است و انتظار می‌رود جهان با حمایت از آن، سران رژیم تروریستی صهیون را به دادگاه بکشاند.

گرچه دولت های غربی مانع از توجه سازمان ملل به پیشنهاد ۶ بندی ایران می‌شوند، ولی نفس طرح این ایده، می‌تواند فرصتی برای پیگیری حقوق مردم فلسطین را به دست داده و مانع از فرار رو به جلوی صهیونیستها در جنگ غزه شود.

دیگر خبرها

  • وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد
  • طرح ۶ مرحله‌ای ایران برای مهار صهیونیست ها | سازمان ملل در آزمون ادعای صلح‌طلبی
  • حمید مطهری، تماشاگر ویژه بازی هوادار و پیکان
  • وضعیت عجیب ارسلان مطهری در تراکتور
  • افزایش ۲ برابری سرانه ورزشی آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم
  • فضای ورزش آذربایجان غربی به ١٠٧ هزار مترمربع افزایش یافت
  • ترانسفر نافرجام در تبریز؛ مهاجمان استقلال و پرسپولیس به نیمکت پیچ شدند
  • اتفاق عجیب برای یک پرسپولیسی و یک استقلالی در تبریز
  • خدا، مردم، میهن
  • نظر علی مطهری درباره بهشت زوری