Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: میزان مصرف سالیانه هر نفر ایرانی از شیر و مشتقات لبنیات ، بین ۶۵ تا ۷۰ لیتر و این آمار در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰۰ لیتر است.

به گزارش ایسنا، جلال‌الدین میرزای رزاز با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در ایران پایین است، گفت: این سرانه با وجود افزایش مشکلات اقتصادی، به طور طبیعی کاهش پیدا خواهد کرد و جای نگرانی دارد که می‌طلبد سیاستگذاران حوزه غذا و تغذیه و دولتمردان به فکر ارائه سبدهای سلامت به نهادهای ذیربط به جای پرداخت های نقدی باشند که لبنیات هم جزو آن سبد خوراکی که دریافت می‌کنند، باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه لبنیات به خصوص شیر، ثابت شده که این مواد غذایی بر سلامت افراد موثر است. علیرغم اینکه برخی در حوزه طب سنتی ورود پیدا کردند و مردم را از مصرف لبنیات همچون شیر، ماست و سایر فرآورده های لبنی منع می کنند، این مورد به لحاظ علمی ثابت نشده است.

وی بیان کرد: ما در کتب مرجع در مورد "گرمی و سردی" لبنیات که برخی دوستان بیان می کنند، نداریم. اما امکان دارد در آینده تحقیقاتی انجام شود و به زبان علمی بیان شود و قابل فهم برای جامعه دانشگاهی باشد.

میرزای رزاز ادامه داد: در مصرف لبنیات نیز نظریات متناقضی در مورد تاثیرات شیر و لبنیات بر سلامت مطرح شده که مردم را نگران می کند. ما مستنداتی داریم که اثرگذاری و سودمندی مصرف لبنیات به اثبات رسیده است.

وی در ادامه به تاثیرگذاری مصرف لبنیات جهت بالا بردن تراکم استخوان، اشاره کرد و گفت: افرادی که شیر و لبنیات مصرف می کنند دیرتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند و به لحاظ مصرف نوع چربی که در لبنیات است نه تنها برای سلامتی مضر نیست بلکه تحقیقاتی داریم که نشان داده این چربی لبنیات که حداکثر می تواند ۳ درصد در شیر باشد، کمک کننده است و خاصیت های ضد التهابی، تومور و سرطانی به اثبات رسیده که به عنوان عامل پیشگیری کننده از بیماری است و افرادی هم که دچار بیماری هستند، بیماری شان کند می‌شود.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: حداکثر چربی که لبنیات می تواند داشته باشد، ۳ درصد است و درصدهای بالاتر در ماست‌ها استفاده می‌شود.

میرزای رزاز با بیان این که«حرف های بی‌ربط و غیرکارشناسی از سوی برخی از متخصصان و غیر متخصصان به صورت رسمی و غیر رسمی که در مورد مصرف شیر در شبکه های مجازی با این تصور که در شیر پالم یا وایتکس افزوده می شود، مردم را دچار سردرگمی می کنند»، گفت: ما باید به هر ترتیبی که بتوانیم جلوی این اظهارات بی پایه و غیرعلمی را بگیریم و مردم را اطلاع‌رسانی کنیم که آگاه باشند، این ادعاها علمی نیست.

رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه صنایع لبنی کشور در کنار سایر صنایع غذایی در دوران پس از انقلاب با رشد چشمگیر و قابل افتخار بوده است، گفت:  این میزان تنوع محصول و کیفیت محصول هیچ زمانی در تاریخ ایران نداشتیم که طی سه دهه گذشته نصیب جمهوری اسلامی شده است و ما یک خودکفایی پرافتخار را در این زمینه داریم.

میرزای رزاز افزود: ما رقبای بین المللی و منطقه ای بزرگی داریم چرا که پس از اینکه صنایع غذایی ما رشد و محصولات ما به بازارهای اروپایی و منطقه ای ورود پیدا کرد، دشمنان با یک برنامه قبلی از قبل تنظیم کردند که صنایع غذایی ما را همچون صنعت لبنی نشانه بگیرند تا این صنعت را زمین‌گیر کنند.

وی به موضوع کیک‌های آلوده در کشور اشاره کرد و افزود: با ورود نهادهای دولتی مشخص شد که عقبه این مسئله کجا بوده است. ما یک کارخانه صنایع لبنی در عراق داریم که مورد حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت. بنابراین مردم نباید به این حرف‌ها توجه کنند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذای کشور در ادامه بیان کرد: ما در بحث استفاده از محصولات صنایع غذایی، سرفصل کلی به نام ایمنی غذایی داریم که به معنای اطمینان از سلامت محتویات صنایع غذایی که تولید می شود، است. مردم باید اطمینان کنند که محصولات لبنی موجود در بازار از سلامت کامل برخوردار است.

میرزای رزاز اظهار کرد: با اطمینان می گویم، صنایع غذایی ما از افتخارات دوران پس از انقلاب است و صنایع لبنی در منطقه بی نظیر است و  باید از دروغ‌پردازی‌هایی همچون افزودن وایتکس و … در شیر پرهیز کنیم.

وی در مورد بسته‌بندی‌های شیر گفت: نوع بسته بندی شیر و سایر محصولات مشابه به گونه‌ای است که نوع کاغذ و جنسی که برای بسته بندی به کار رفته است هوایی که از قسمت بالای شیر تخلیه شده است باعث پایداری شیر می‌شود.

وی ادامه داد: ما باید  به سیستم نظارتی وزارت بهداشت اطمینان داشته باشیم چرا که ساختارهای وزارت بهداشت در منطقه بسیار پیشرفته است و در بحران کرونا ساختار مورد قبولی ارائه شد که در منطقه نیز بی نظیر بوده است. این مسئله نشان از آن دارد که ساختار و پایه های نظارتی‌مان خوب بوده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، میرزای رزاز به برچسب تغذیه ای بر روی محصولات صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که برچسب تغذیه‌ای بر روی محصولات صنایع غذایی مورد مطالعه قرار گرفت تا مردم بتوانند راجع به محتویات آن اطلاعات کسب کنند. چرا که برچسب تغذیه ای یک برآوردی از برچسب همچون چراغ راهنما است که یک محصول در طبقه بندی سبز، زرد و قرمز قرار بگیرد یعنی افرادی که بیماری های زمینه ای دارند با مراجعه به این برچسب های تغذیه ای، می توانند محصول را براساس نیازشان تهیه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی شير روغن پالم کیک های آلوده انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع میرزای رزاز مصرف لبنیات صنایع غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟

فرارو- کاهش قدرت خرید اقلام خوراکی از گوشت قرمز به لبنیات رسیده و بر اساس آمار‌های فائو در سال ۲۰۲۳ تولید شیر و محصولات لبنی در ایران ۲۶۸ هزار تن کاهش پیدا کرده است. این در حالیست که صادرات همین محصولات ۴۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش فرارو، محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اخیرا گفته است: «متاسفانه افکار عمومی، تغییر قیمت محصولات لبنی را برآمده از طمع تولیدکننده می‌دانند غافل از اینکه این سیاست‌های دولت است که به افزایش هزینه‌های تولید و در ادامه گرانی محصول تمام‌شده می‌انجامد. در پی همین سیاستگذاری‌هاست که تعداد شرکت‌های لبنی ایران از بیش از ۱۰۰۰ شرکت در دهه ۸۰ به حدود ۲۰۰ شرکت افت کرده است. کاهش سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم مشکل امروز صنعت لبنیات است و متولی حراست از قدرت خرید مردم هم تولیدکننده نیست بلکه مجلس، دولت و وزارتخانه‌های رفاه و اقتصاد و بانک مرکزی هستند.»

این آمار‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹ بالای ۱۸۰ کیلو بوده است، علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی نیز درباره کاهش مصرف لبنیات در کشور، گفت: «بنابر آخرین آمار سرانه مصرف لبنیات بدلیل کاهش قدرت خرید خانوار به ۵۵ تا ۶۰ کیلو رسیده است.»

کاهش آمار مصرف لبنیات در کشور را می‌توان دومین آمار کاهشی در خصوص اقلامی دانست که به لحاظ ارزش غذایی اهمیت زیادی دارند. پیش از این کاهش سرانه مصرف گوشت در کشور مورد توجه قرار گرفته بود. افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، در این باره گفته است: «بنابر آمار ۱۰ ماهه سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷.۱ کیلو رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.»

همزمان با افزایش قیمت اقلامی مثل گوشت و لبنیات، قدرت خرید اقشاری مثل کارگران نیز روز به روز کاهش پیدا می‌کند. علیرضا میرغفاری، نماینده جامعه کارگری و عضو شورای عالی کار در این خصوص می‌گوید: مصرف گوشت قرمز و سفید کاهش پیدا کرده و افراد برای جبران پروتئین مبادرت به خرید سایر اقلام می‌کنند. اگر میزان مصرف گوشت در جامعه کارگری کاهش پیدا کرده به این معنی نبوده که این کالا برای بدن مضر بوده یا فرد توان خرید داشته، اما خریداری نکرده است. توان خرید پایین وی بر اساس دستمزدی که دارد سبب شده تا آن را از سبد خانوار حذف کند.»

با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که چرا قدرت خرید اقلام خوراکی روز به روز کاهش پیدا می‌کند و این وضعیت با چه پیامد‌هایی همراه است؟ فرارو در راستای پاسخ دهی به این پرسش‌ها با وحید محمودی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و اقتصاددان گفتگو کرده است:

تعداد زیادی از خانواده‌ها در طبقه «مسکینی» قرار گرفته‌اند

وحید محمودی به فرارو گفت: «وقتی که کشور در شرایط رکود تورمی قرار داد و همانطور که از اسم آن مشخص است، مزمن و مستمر است و البته با ارقام بالای ۳۰ درصد و ۴۰ درصد پیش می‌رود، طبیعیست که قدرت خرید خانوار، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاهش پیدا می‌کند. قدرت خرید واقعی یک خانوار، مبنا و اساس تصمیمات یک خانوار است؛ تصمیماتی که بودجه خانوار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هر خانوار، بر اساس درامد ثابت خود، برنامه ریزی می‌کند تا منابع و درامد خود را برای خرید اقلام خوراکی و غیرخوراکی تقسیم کند. به طور طبیعی وقتی با تورم مزمن و افسار گسیخته مواجه می‌شویم، خانوار‌ها با محدودیت‌های شدید مواجه می‌شوند؛ بنابراین به طور طبیعی باید به شکلی برنامه ریزی کنند که نیاز‌های اساسی و ضروری خود را در اولویت قرار داده و پوشش دهند. اگر بر اساس خط فقر تقسیم بندی انجام دهیم. دو مفهوم «فقیر» و «مسکین» را داریم. مسکین حتی با صرف کردن تمام درآمدی که دارد نمی‌تواند نیاز‌های خوراکی خود را تامین کند چرا که فقر شدید دارد یا اصطلاحا (Ultra Poor) نامیده می‌شود. تعداد زیادی از خانوار‌ها در بخش مسکینی یا فقر شدید طبقه بندی می‌شوند.»

وی افزود: «خانوار‌هایی که در شرایط فقر شدید قرار می‌گیرند، عموما مستاجر هستند و باید هزینه‌ای را نیز صرف اجاره واحد مسکونی کنند، بنابراین برای آن که سرپناهی داشته باشند، ابتدا باید برای اجاره خانه هزینه کنند. وقتی هزینه‌های اجاره خانه در کشور مدام بالا می‌رود، فشاری که روی دوش خانوار‌ها ایجاد می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند، چرا که رشد درآمد‌ها برابر با رشد قیمت مسکن و اجاره بها نیست. هر اندازه خانوار‌ها هزینه‌های بیشتری را صرف مسکن کنند، به تبع آن، قدرت خریدشان کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه همه این شرایط، قدرت انتخاب نیز معنای خود را از دست می‌دهد و افراد مجبورند از تامین نیاز‌های اولیه و پایه‌ای خود شروع کنند.»

استمرار تورم، ساختار عرضه و تقاضا را نابود می‌کند

این اقتصاددان در ادامه گفت: «بر اساس الگوی «انستیتو تغذیه» ۱۳ الی ۱۴ قلم کالای استاندارد برای تغذیه وجود دارد که باید تامین شود (حتی به شکل حداقلی) تا یک فرد بتواند بالای خط فقر قرار گیرد. در این الگو، دقیقا مشخص شده که لازم است یک خانوار در ماه چند گرم گوشت، پنیر، نان، برنج، حبوبات و امثالهم مصرف کند. اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، تعداد زیادی از کالا‌هایی که لازم است انرژی و سلامت بدن را تامین کنند، خریداری نمی‌شوند. میزان کالری روزانه مورد نیاز برای بدن یک مرد، ۲۵۰۰ کالری است. اما تامین این میزان کالری باید براساس مصرف همه اقلام ضروری و مغذی برای بدن تامین شود. وقتی میزان درامد فرد به خرید گوشت قرمز و پروتئین حیوانی نمی‌رسد، سعی می‌کند، این نیاز را با حبوبات و لبنیات جایگزین کند و وقتی که تورم پیش می‌رود، الگوی مصرف اقلام خوراکی در خانوار‌ها عقب نشینی بیشتری می‌کند و در نتیجه حتی مصرف لبنیات و حبوبات و حتی سبزیجات کاهش پیدا می‌کند و الگوی مصرفی شکل می‌گیرد که به شدت منتهی به افزایش ضعف و بیماری افراد خانواده می‌شود.»

وی افزود: «کاهش قدرت خرید اقلام خوراکی مورد نیاز بدن، در کنار ایجاد بیماری در افراد می‌تواند با افزایش ترک تحصیل نیز همراه شود و عواقب دیگری نیز در جامعه ایجاد کند. اما علت العلل همه این موارد، تورم است که ناشی از ضعف در حکمرانی است. وقتی دولت ضعیف باشد و نتواند تورم را کنترل کند، پیامد‌های آن روی دوش خانوار خواهد بود بنابراین کلیت ریشه تورم به دولت‌ها باز می‌گردد.»

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: «وقتی شرایط تورم اقتصاد به شکل فعلی است و فشار‌های زیادی را نیز به صف عرضه وارد می‌کند، درواقع استمرار تورم و رکود تورم را شاهد خواهیم بود. رکورد تورمی (stagflation) بدترین شرایطی است که در اقتصاد کلان رخ می‌دهد. در این وضعیت، از طرفی خانوار تحت فشار تورم است و از طرفی تولید کننده تحت فشار هزینه‌های تولید قرار می‌گیرد و تغییر شکل بازار و مشکلات کمبود توان خرید مردم نیز تولید کننده را آزار می‌دهد. کاهش حاشیه فروش می‌تواند بنگاه‌های تولید را به سمت زیان دهی و حتی تعطیلی سوق دهد. به همین دلیل است که ما آثار تورم را نه فقط در طرف تقاضا، بلکه در طرف عرضه نیز می‌بینیم.»

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • جزیره نخل جمیرا نماد دبی