Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@04:13:25 GMT

مروری بر عملکرد «بنیاد شهید» در هفت سالی که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۰۰۷۵

مروری بر عملکرد «بنیاد شهید» در هفت سالی که گذشت

در هفت سال ریاست حجت الاسلام شهیدی در بنیاد شهید در حالی اجرای قانون جامع ایثارگری پس از سالها از بلاتکلیفی خارج شد که مشکل جدی معیشت و بیمه درمانی جامعه ایثارگری همچنان باقی است.

گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، زهرا بختیاری: شهریور سال 92 بود که حجت الاسلام شهید محلاتی پس از مسعود زریبافان حکم ریاست بنیاد شهید را از رییس دولت دبیر و امید دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهیدی کار خود را در حالی آغاز کرد که در گفت و گو با خبرگزاری فارس اعلام کرده بود دو هدف بزرگ را دنبال می کند، اول اینکه بنا بر توصیه مقام معظم رهبری نمی خواهد اجازه دهد رویکرد بنیاد شهید سیاسی شود و در این خصوص گفته بود: «بنده زمانی که مسئولیت ریاست بنیاد شهید را بر عهده گرفتم مقام معظم رهبری به من فرمودند فلانی اجازه نده بنیاد سیاسی شود. بنده هم پیرو توصیه ایشان از زمانی که آمده ام در بنیاد به هیچ وجه نگذاشتم موضوعی سیاسی شود. اگر دقت کرده باشید زیاد اهل مصاحبه نیستم اما در همان تعداد کم هم حتی یک جا از مجموعه مباحث مربوط به امور ایثارگران خارج نشده‌ام و فکر می‌کنم همین آرامشی را به وجود آورده است.»

دوم رویکرد او پرداختن به موضوع فرهنگ بود. شهیدی معتقد بود بزرگترین نقطه ضعف بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که کمتر به واژه فرهنگ پرداخته و امیدوار بود روزی برسد که بتواند در عرصه فرهنگ گام‌های بلندتری بردارد.

یکی از کارهای مثبتی که می توان گفت در دوره حجت الاسلام شهیدی انجام شد و از مهجوریت درآمد و با کمک مجلس شورای اسلامی کارآمد تر شد اجرای قانون جامع ایثارگری بود. مرداد سال 97 یعنی 11 ماه پس از آمدن شهیدی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد اعلام کرد: «هر چند که  قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اکنون با 76 ماده اجرایی شده هرچند در اجرای بخش هایی از آن منابع مالی تامین نشده است و تمام تلاش بنیاد برای تامین مالی از مراجع قانونی و ذیربط و اجرای دقیق تمام مواد قانونی آن است.»

شاید بتوان اجرای این قانون را یکی از مثبت ترین کارهای بنیاد در این سالها در نظر گرفت. اما دیدارهای حجت الاسلام شهیدی و معاونان و مدیرانش با خانواده شهدا نیز از جمله کارهای مثبتی بود که در طی این سالها انجام شد.

اما یکی دیگر از کارهای مثبتی که همین روزهای اواخر ریاست شهیدی انجام شد رسیدگی به وضعیت جانبازان زیر 25 درصد بود. حمید علی صمیمی رییس بنیاد شهید تهران بزرگ ماه قبل در گفت و گو با خبرگزاری فارس، گفت: «با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری روز نیمه شعبان در خصوص بحث رزمایش همدلی و کمک مومنانه، بنیاد شهید و امور ایثارگران به تناسب فرمایشات رهبری تدابیر بلند مدت تری را در نظر گرفت که به جانبازان زیر 25 درصد که فاقد حقوق هستند مستمری دائمی تعلق گیرد.

رییس بنیاد شهید تهران بزرگ با اشاره به اینکه این افراد بعد از شناسایی و تشکیل پرونده کمک معیشت یا مستمری به صورت دائمی برایشان برقرار می شود، افزود: کسانی که توانستند اسناد و مدارک را تحویل دهند مستمری از پایان اردیبهشت ماه در حساب هایشان واریز خواهد شد و می توانند به صورت مداوم از آن بهره ببرند. 

وی مبلغ این مستمری را حداقل دستمزد کارکنان دولت اعلام کرد و ادامه داد: 2300 نفر در تهران به سیستم مراجعه کردند که تا کنون 130 نفر برایشان مستمری از پایان همین ماه لحاظ شده است. مابقی هم وقتی بتوانند مدارک را کامل کنند بعد از استعلامات ما پرونده برایشان تشکیل شده و در ماه های آینده مستمری برقرار می شود. »

کنار همه کارهای خوب و پرفایده ای که مسئولان بنیاد در این سالها انجام دادند باید دید آیا جامعه ایثارگری از عملکرد خادمانشان راضی بودند یا نه. 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بنیاد شهید در طی این سالها مدعی بود با آن دست به گریبان است مسئله بودجه بود. موضوعی که دودش بیش از هر کسی به چشم جامعه ایثارگری و خانواده شهدا و جانبازان می رفت. تا جایی که بهمن 97 مدیرعامل بیمه ایران اعلام کرد بنیاد شهید بدهی 1000 میلیارد تومانی به این شرکت دارد و به همین علت از ادامه همکاری با بنیاد خودداری کرد. 

پس از انصراف بیمه ایران، بیمه دی حاضر شد تا همکاری خود را با بنیاد شهید آغاز کند. در حالی پس از سه سال اواخر سال گذشته قرارداد همکاری بیمه دی با بنیاد تمدید شد که طی این مدت مقدار رضایت جامعه ایثارگری از خدمات این بیمه به پایین ترین حد خود رسیده بود. اما معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید علت این عدم رضایت را از جانب بیمه دی نمی دانست و گفت: «تا کنون هر مشکلی در روند بیمه درمانی ایثارگران رخ داده ناشی از عدم تامین اعتبار از طرف دولت بوده در حالی که بنیاد شهید مکرر پیگیر این موضوع بوده و تنها هر بار با وعده و وعیدهای بی‌حاصل و تامین اعتبار در آینده‌ای که معلوم نیست چه زمانی خواهد بود مواجه شده است.»

اما چرا مشکلات بودجه ای بنیاد شهید و امور ایثارگران که در زیرمجموعه خود چند سازمان اقتصادی را دارد مانند سازمان اقتصادی کوثر، بانک دی و ... هیچ گاه حل نشده و حتی کمتر هم نشد. 

مجتهد، مشاور حقوقی جانبازان و یکی از محققین جمع آوری اطلاعات و اسناد در خصوص تحقیق و تفحص از بنیاد شهید اسفند سال 98 در گفت و گو با فارس گفت: «پشت قرار داد پورسانت شراکت قیمت های بی واقع هست. بنیاد شهید محل اکثر قراردادهای اقتصادی است. بنگاه های اقتصادی و بانک دی ویژه هستند و همه دوست دارند به آنجا بروند و مسئولیت بگیرند. خیلی از نماینده ها می روند وام های 20-30 میلیاردی می گیرند برای یک تولید کننده. طبیعی است 5- 10 درصد وام برای کارمند بانک هست. وام گیرنده هم از خدایش هست که این پول را بدهد کارش راه بیافتد.  اگر واقعا همتی بود در دستگاه قضایی وقت و آقایان می خواستند مسائل بنیاد به صورت جدی پیگیری شود الان وضعیت اینگونه نبود. ببینید اگر قبحش شکسته شود و فردی را معرفی کنی ببینی کاری با او ندارند، مجرمین جری تر می‌شوند. ما وقتی افرادمان را برای تهیه گزارش تفحص از بنیاد شهید مستقر کرده بودیم در بانک، دائم کارمندان و روسای بانک هر روز دلهره داشتند که کی دستگیر می شوند. حتی یکی از روسا صراحتا گفت کی قرار است دستگیر شوم؟ اما بعدها که دیدند نه خیر نسخه ای که پیچیده می شود زیاد هم جدی نیست به راحتی فعالیت هایشان را ادامه دادند.»

پرونده تحقیق و تفحص از بنیاد شهید چند سالی است که در مجلس شورای اسلامی سرگردان است و علی رغم پیگیری های زیاد هنوز عزمی برای قرائت ورسیدگی جدی به آن وجود ندارد. 

مشکلات معیشتی و رسیدگی به مشکلات جانبازان نیز خود مثنوی هفتاد منی هست که از هر زاویه ای نگاه کنی رضایت کمتری از طرف جامعه ایثارگری پیش رویت قرار می گیرد. مشکلاتی که بعضا زندگی یک خانواده را تا جایی با بحران رو به رو می کند که متاسفانه این عزیزان در اعتراض به آن اقدام به خودکشی کردند. 

حجت الاسلام شهیدی محلاتی در حالی هفت سال بر صندلی خدمت به خانواده شهدا و جانبازان تکیه زده بود که شایعات زیادی در خصوص سوءاستفاده برخی از نزدیکانش در بنیاد به گوش می رسید تا جایی که حتی برخی از آنها دستگیر و زندانی هم شدند. اما شهیدی به نظر نمی رسید اقدام جدی ای بتواند در برابر این همه مشکلاتی که روی دست بنیاد شهید مانده بود، انجام دهد. با توجه به اینکه در این سالهای آخر به علت بیماری ای که به آن مبتلا شده بود کمتر در محل کار خود حاضر می شد و بیشتر اقداماتش به صادر کردن پیام تسلیت به خانواده شهدا و شهادت جانبازان مربوط می شد.   

اما اقدام چشمگیری که شهیدی توانسته باشد در مورد دومین رویکرد مهمی که در اوایل کارش سعی در آنجام آن داشت و آن رسیدگی به موضوع فرهنگ بود، صورت نگرفت و این مهم هم همچنان مهجور ماند. 

حال باید دید پس از کنار گذاشته شدن حجت الاسلام شهیدی  و روی کار آمدن سعید اوحدی که خود از خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان است آن هم زمانی که عمر زیادی از دولت تدبیر و امید باقی نمانده چه خون تازه ای به بنیاد شهید دمیده خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بنیاد شهید اوحدی شهیدی حجت الاسلام شهیدی حجت الاسلام شهید جامعه ایثارگری امور ایثارگران خانواده شهدا بنیاد شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان

  روابط عمومی بنیاد شهید و امورایثارگران سیستان و بلوچستان،  مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران سیستان و بلوچستان، مدیرکل، معاونین وکارکنان ثبت احوال استان به همراه فرماندار و معاون استاندار با حضور در گلزارشهدای شهرستان زاهدان و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدا خصوصا شهدای عرصه هویت ملی استان ادای احترام کردند و با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب تجديد ميثاق نمودند.

 رحمتی مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان هدف از برگزاری این مراسم را تجلیل از مقام شهیدان به ویژه شهدای دفاع از مرزهای هویتی و تابعیتی عنوان کرد و درادامه افزود: از وظایف اصلی اداره ثبت و احوال، حفظ وحراست از اسناد هویتی است که تا پای جان از آن دفاع می کنیم و اجازه نمی دهیم بیگانگان به هویت و تابعیت ایرانی دست پیدا کنند.

 میرحسینی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و انتقال آن به نسل های آینده گفت: تجلیل از شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها و هم چنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مایه بقای انقلاب اسلامی است.

 شهید ارجمندی ۱۸ بهمن ماه سال ۸۳ به ضرب گلوله اشرار مسلح هنگام خروج از محل کار مجروح شد و در یکم اردیبهشت سال ۸۴ به شهادت رسید.

 شهید محمدرضا صیادی ۴ اردیبهشت سال ۹۳ توسط اشرار مسلح در شهرستان سرباز و درمحل کارش به شهادت رسید.
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ ۵۵ هوابرد برگزار شد
  • «سال گربه» و سالی برای بهرام افشاری
  • پیگیری مشکلات جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • اختصاص ۵ میلیارد تومان به بنیاد شهید ایلام در سفر اول رییس جمهوری
  • اکثر پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند
  • اکثریت پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند
  • شهیدی که مغز متفکر مقاومت فلسطین بود
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان
  • ◄ عملکرد ضعیف بیمه تکمیلی رانندگان کامیون/ راز قرارداد مجدد با شرکت بیمه چیست؟
  • نارضایتی از عملکرد وزارت کار و تأمین اجتماعی: کارگران ساختمانی هنوز بیمه نشده‌اند!