Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: افراد متقاضی به مدت یک ماه تا سیزدهم تیرماه مهلت دارند از طریق سایت سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام کنند.

او افزود: در جذب سرمایه گذاران متقاضی برای احداث مجتمع‌های گلخانه اولویت با نیرو‌های بومی استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عابدی با بیان این که نتیجه نهایی از طریق شماره تلفن‌های اعلامی به متقاضیان پیامک خواهد شد، از علاقمندان به مشارکت در این طرح خواست  ثبت درخواست‌های خود را به روز‌های پایانی موکول نکنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: دانش آموخته‌ها و متخصصان رشته کشاورزی، افراد دارای گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی مرتبط، بومیان استان و کسانی که قبلاً در مجموعه گلخانه‌ها کار کرده اند، حائز شرایط ثبت نام در این طرح هستند.

بیشتر بخوانید: در جذب سرمایه گذاران مجتمع‌های گلخانه ای، اولویت با نیرو‌های بومی است

او با اعلام این که در حال حاضر هزار و ۶۲ نقطه برای احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان شناسایی شده است، اظهار کرد: این نقاط مستعد توسط کارشناسان جهاد کشاورزی شناسایی شده و برای انجام بررسی‌ها و ارزیابی‌های نهایی به شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور معرفی شده اند.

عابدی عنوان کرد: از مجموع اراضی مدنظر برای این ابرپروژه، بنا به دستور استاندار مبنی بر این که هر میزان زمین که به لحاظ آب و خاک و کیفیت به تأیید مشاورین رسید، به قید فوریت در اختیار متقاضیان قرار گیرد، در حال حاضر شرایط ۳۱۲.۵ هکتار زمین تأیید نهایی شده و در این مرحله به فراخوان گذاشته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت:در این مرحله در شهرستان نهبندان ۳۰ هکتار، سربیشه ۳۱ هکتار، سرایان ۴۰ هکتار و زیرکوه ۲۳ هکتار آماده تحویل به متقاضیان است.

او افزود: پارسال با کارمزد ۷ درصد به متقاضیان پرداخت شده و امسال نیز رقم کارمزد تسهیلات احتمالاً ۱۰ درصد خواهد بود.

عابدی بیان کرد: درصورت پذیرش نهایی و انعقاد قرار داد با متقاضی، سرمایه گذار باید ۳۰ درصد وجه را به صورت نقدی و بقیه را طی ۶ قسط به صورت ۶ ماه به ۶ ماه یعنی در بازه زمانی ۳۶ ماه بپردازد.

قیمت زمین ها عادلانه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی درخصوص قیمت تعیین شده برای اراضی مدنظر نیز گفت: قیمت زمین‌ها عادلانه است و برابر اعلام نظر کارشناس دادگستری تعیین شده اند.

او با تأکید بر این که امکان تغییر کاربری برای این اراضی وجود ندارد، افزود: این اراضی فقط کاربری گلخانه دارند و فرد نمی‌تواند در زمینه دیگری از آن بهره برداری نماید.

عابدی زمین تعیین شده برای هرقطعه را ۳ هزار متر مربع عنوان کرد و گفت: چنانچه فردی متقاضی دریافت قطعات بیشتری باشد، درصورتی که تعداد متقاضیان کمتر از تعداد قطعات تعیین شده باشد، امکان واگذاری هست در غیر این صورت، هر فرد می‌تواند تنها یک قطعه را در اختیار داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: تسهیلات تعیین شده به افرادی واگذار می‌شود که حجم آورده آن‌ها ۲۰ درصد قیمت زمین باشد، در این صورت ۸۰ درصد باقیمانده مبلغ را شرکت شهرک‌های کشاورزی در قالب تسهیلات می‌پردازد.

او بیان کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب و برق و گاز به تنهایی هزینه‌های هنگفتی نیاز دارد که در این مجتمع‌ها توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی پرداخت می‌شود و صرفه جویی در هزینه‌ها را در پی دارد.

از مجموع ۷۰۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای تأکید شده در تفاهم نامه ۱۵۰ هکتار در قالب طرح‌های فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، ۱۰۰ هکتار برای مجتمع‌های دامپروری و ۵۰ هکتار هم برای ایجاد شهرک‌های شیلاتی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی مجتمع گلخانه ای محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۳۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت هندوانه آناناسی در استان بوشهر تا ۱۰ اردیبهشت

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ یک کشاورز بخش شبانکاره شهرستان دشتستان در جالیز خود به خبرنگار صداوسیما می‌گوید که خودش برای نخستین بار بذر هندوانه زرد یا آناناسی را به این منطقه آورده و از ۸ سال پیش تا کنون آن را می‌کارد.

آقای حسینی گفت: هر سال در نیمه آذر تخم این هندوانه را می‌کارد و پس از داشت، از روز‌های نخست فروردین کار برداشت را آغاز می‌کند.

او می‌گوید که امسال در دو هکتار از زمین‌هایش هندوانه آناناسی کاشته و پیش‌بینی می‌کند که از هر هکتار ۲۰ تا ۲۵ تن برداشت کند؛ یعنی نزدیک به ۵۰ تن.

به‌گفته این کشاورز، هندوانه آناناسی هواخواهان بسیاری دارد و محصول زمین‌های او به بیشتر شهر‌های استان بوشهر و پس از آن به خوزستان، فارس، تهران و آذربایجان شرقی فرستاده می‌شود.

هندوانه زرد شیرین‌تر از هندوانه سرخ است؛ پوست نازک‌تری دارد و زودتر به‌دست می‌آید.

او برای آبیاری زمین‌هایش یک استخر زده و آب چاه را در آن ذخیره می‌کند که با روش قطره‌ای نیز بوته هایش را آبیاری می‌کند.

آقای حسینی می‌گوید امسال محصول خوب بوده، اما از قیمت عمده آن که کیلویی ۸ هزار است چندان راضی نیست. برداشت هنداونه زرد تا ۱۰ اردیبهشت ادامه دارد.

او دیگر میوه‌های جالیزی را نیز کشت کرده و ۹ نفر در زمین‌های کشاورزی‌اش مشغول به‌کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان نیز در این جالیز به خبرنگار صداوسیما گفت: در سال کاشتی بیش از چهار هزار هکتار از زمین‌های شهرستان دشتستان به زیر کشت میوه‌های جالیزی مانند هندوانه، خربزه، گونه‌های طالبی و ملون رفته است.

علی رحیمی افزود: کشاورزان دشتستان برای امسال هزار هکتار هندوانه کاشته‌اند که ۲۰۰ هکتار آن هندوانه زرد یا آناناسی است.

او می‌گوید به‌دلیل بازارپسندی فراوان، کشت این هندوانه در حال گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی را الگوی کشت دانست و گفت: صد در صد کشت شهرستان برای کشت‌های جالیزی، تابستانی و سبزی با آبیاری نوین و قطره‌ای است و کشت‌های قدیمی مانند غرقابی و جوی‌چه‌ای یا جوی‌پشته‌ای کنار گذاشته شده است.

رحیمی می‌گوید ما کشت جالیزی را توصیه نمی‌کنیم، اما اگر کشاورزی خواست که محصولی اقتصادی بکارد باید با مصرف بهینه آب با روش‌هایی مانند قطره‌ای، نواری، نشتی و موضعی باشد که البته راندمان بهتری دارند و منابع آبی نیز هدر نمی‌روند.

به‌گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان، کشاورزی دیگر مانند گذشته نیست و هزینه‌های بالایی دارد؛ خرید نهاده‌ها، سم، کود، شخم زمین، کاشت، عمل‌آوری، هزینه کارگر و اجاره زمین برای غیرمالکان، هزینه‌هایی است که این سال‌ها بسیار افزایش یافته و اگر کشاورز به‌خوبی مراقبت و مدیریت نکند ممکن است زیان ببیند.

او از کشاورزان خواست تا کشت‌های جالیزی را برابر با الگوی کشت و با مدیریت خود انجام دهند و میزان تولیدشان نیز بیش از نیاز بازار نباشد تا زیان نکنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • بخش خصوصی ‌۱۲۲ هکتار گلخانه در استان البرز احداث کرد
  • وقتی که همت به پشتوانه اراده به ثمر می‌نشیند
  • زمین‌های کوچکی که با همت بزرگ به ارزش افزوده می‌رسد
  • مبارزه با آفت سِن گندم در مزارع جهرم
  • کارگروه گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر در دشتستان تشکیل می‌شود
  • الحاق ۵۰۰ هکتار زمین به شهرجدید مهستان برای نهضت ملی مسکن
  • برداشت هندوانه آناناسی در استان بوشهر تا ۱۰ اردیبهشت