Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@23:25:48 GMT

سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه احیاء می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۳۰۳۷

سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه احیاء می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اقدامات سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در دولت دوازدهم پایان می‌یاید و سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه احیاء می‌شود. ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، از صبح امروز رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و رئیس سازمان برنامه و بودجه وارد آذربایجان‌ غربی شده تا از پروژه‌های احیای دریاچه بازدید کرده و وضعیت دریاچه ارومیه را نیز از نزدیک نظاره‌گر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ابتدای اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه بیش از 558 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی شامل 230 میلیون مترمکعب با استفاده از فنون علمی و فنی و 328 میلیون مترمکعب از محل کاهش دریافت از سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صرفه‌جویی شده است.

ظرفیت تصفیه‌خانه ارومیه در افق طرح 200 هزار مترمکعب در شبانه‌روز بوده و جمعیت یک میلیون نفری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

طول خط انتقال فاضلاب براساس مطالعات 18 کیلومتر و طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب یک هزار و 500 کیلومتر و نیز طول خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه 11 کیلومتر بوده است.

هم اکنون مدول سوم تصفیه‌خانه پیشرفت فیزیکی 93 درصدی داشته و جمعیت 300 هزار نفری را پوشش می‌دهد و اعتبار هزینه شده تا پایان سال گذشته نیز 400 میلیارد ریال بوده است.

مدول اول و دوم آن نیز در فرایند بیولاک بوده و ظرفیت مجموع دو مدول 80 هزار مترمکعب در شبانه روز است و جمعیت تحت پوشش این دو مدول 400 هزار نفر بوده است.

دریاچه ارومیه با وضعیت مناسب به دولت آینده تحویل می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از دریاچه ارومیه اظهار داشت: همه اقدامات سخت‌افزاری و مهندسی برای احیای دریاچه ارومیه در دولت تدبیر و امید پایان می‌یابد و با وضعیت مناسب، به دولت آینده تحویل خواهیم داد.

عیسی کلانتری بیان کرد: با تدابیر دولت تدبیر و امید آب سد کانی سیب، تصفیه‌خانه‌های ارومیه،  تبریز و سدهای اقماری به بستر دریاچه ارومیه وارد شده و سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب افزایش ورودی به دریاچه را خواهیم داشت.

وی افزود: هم اینک 5.1 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد که این رقم باید تا هفت سال دیگه به 14.7 میلیارد مترمکعب برسد.

کلانتری بیان کرد: برنامه دولت برای سال پایان احیای دریاچه ارومیه سال 1406 در نظر گرفته شده که امیدواریم این امر محقق شود.

نوبخت: تونل انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه دی ماه افتتاح می‌شود‌نوبخت: دولت به وعده‌اش برای احیای دریاچه ارومیه عمل خواهد کرد / اعتبارات ‌تخصیص یافت‌

طرح های اصلی دریاچه ارومیه امسال افتتاح می شود

در ادامه رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: هم اکنون هزار و 86 کیلومترمربع بر مساحت دریاچه افزوده شده و از نظر ارتفاع نیز در تراز بیش از 127 سانتی‌متر شاهد افزایش بوده‌ایم و این در حالی است که از 12 طرحی که در این راستا آغاز شد طرح‌های اصلی امسال افتتاح می‌شود.

محمدباقر نوبخت گفت: خوشبختانه طرح انتقال آب در حد 500 تا 600 میلیون مترمکعب به‌صورت سالانه از سد کانی سیب و از مسیر 36 کیلومتر انجام شده و کمتر از سه کیلومتر آن باقی مانده است.

وی افزود: خوشبختانه این اقدام آب قابل توجهی را به دریاچه ارومیه وارد می‌کند و حداکثر تا آذرماه نیز تمامی پروژه‌های احیاء به بهره‌برداری می‌رسد.

بودجه کامل احداث تونل کانی سیب تأمین شد

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در حاشیه بازدید رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه از دریاچه ارومیه اظهار کرد:کسری اعتبار پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه با سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شد و بیش از سفر به استان نیز دستور پرداخت 450 میلیارد تومان به این پروژه‌ها توسط وی داده شده بود.

محمدمهدی شهریاری  خاطرنشان کرد: بودجه کامل احداث تونل کانی سیب تأمین شده و تا پایان آذرماه پروژه تکمیل و در دی‌ماه بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان این که سالانه در مجموع 100 میلیون مترمکعب آب از سد چپرآباد و تصفیه‌خانه ارومیه وارد دریاچه می‌شود افزود: با اتمام پروژه‌های احیا و در صورت مناسب بودن بارندگی‌ها سالانه دو تا سه‌ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

انتهای پیام/7548/ح

R7548/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس سازمان برنامه احیای دریاچه ارومیه میلیارد مترمکعب میلیون مترمکعب تصفیه خانه مترمکعب آب کانی سیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مجید رستگاری در تشریح این خبر گفت: در  این مرحله   ، نخست بخشی ازحقابه   از دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین رها سازی می شود  و در ادامه  از ذخایر پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می شود.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست  ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و درمرحله بعدی    پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه     از طریق سامانه های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه  روانه می شود.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر   رهاسازی شده بود.

 

 

 

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد