Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی سخن از هنر به میان می‌آید، هنر دست و صنایع دستی به شکل دیگری در ذهن و چشم ما نقش می‌بندد.

هر کدام از صنایع دستی با نقش، طرح، رنگ و لعابی که دارد، آمیخته شده با اصالت فرهنگ جامعه‌ و مردمان دیار خود است.

صنایع دستی تزئینات و ملزوماتی هستند که مردم هر منطقه و دیار، مطابق با فرهنگ و موقعیت جغرافیایی خود آن را می‌سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در وهله اول این سازه‌ها را برای مصرف خود و بعد برای کسب درآمد به فروش می‌گذارند؛ در واقع می‌توان گفت صنایع دستی دارای دو جنبه اقتصادی و فرهنگی است.

در کشور ما صنایع دستی هر منطقه آن قدر زیبا و دیدنی است که می تواند زیبایی هنر و فرهنگ غنی ما را به رخ جهانیان بکشد؛ اما متأسفانه در صادرات صنایع دستی چندان پیشرفتی نداریم و باید زیرساخت های بیشتری برای آن فراهم شود.

ایران از نظر ارزش صنایع دستی و زیبایی آن در دنیا حرف اول را می زند و بیشترین آثار ثبت شده در سازمان جهانی صنایع دستی را دارد.


بر اساس استانداردهای شورای جهانی صنایع‌دستی، هر شهری از دنیا که دارای ویژگی‌ها و شرایط موردنظر باشد می‌تواند با تصمیم و درخواست رسمی رؤسای دولتی شهر به‌ عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی (WCC-world craft city) معرفی شود تا پس از ارزیابی‌های لازم در هیئت داوری شورای جهانی صنایع‌دستی و بررسی میان رؤسای مناطق مختلف شورای جهانی صنایع‌دستی و مجمع اصلی به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب و معرفی شود. بر این اساس ۱۱ شهر و ۳ روستای ایران در این سازمان ثبت شده است.

در تصویر زیر فهرست کامل این شهرها و روستاهای جهانی و صنایع دستی ثبت شده خاصشان را ببینید:

ناگفته نماند که بر اساس آمار جهانی تاکنون ۴۸ شهر و روستا در دنیا به عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند که ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۶ شهر در آمریکای لاتین و ۲ شهر در اروپا قرار دارند.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشورمان، در گفت و گو با خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های آتی این نهاد برای جهانی کردن صنایع دستی و یا ثبت نام شهری خاص به عنوان شهر جهانی صنایع دستی اظهار کرد: هدف ما در ثبت جهانی، توسعه مناطق مختلف شهرو روستا از طریق صنایع دستی است. امسال بیشتر از گذشته تمرکزمان بر مناطق کمتر توسعه یافته است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی افزود: امسال برای ثبت جهانی صنایع دستی مناطق جنوبی کشور تلاش می‌کنیم؛  مانند هنر و صنایع دستی روستاهایی در استان بوشهر و شهرهای سیستان و بلوچستان و برخی شهرهای استان خوزستان.

وی بیان کرد: در صحبت‌های اولیه‌ای که قبل از شیوع کرونا با شورای جهانی صنایع دستی داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که تمرکزمان بر مناطق جنوبی کشور است؛ این بسیار ارزشمند است که صنایع دستی عاملی برای توسعه این مناطق باشد. در نشست های اخیر با رئیس شورای صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه، درخواست کردیم به ما اجازه داده شود  پرونده های مناطق جنوبی کشور را برای جهانی‌شدن هنرهای دستی‌شان به شورای جهانی صنایع دستی ارسال کنیم.

محمودیان تاکید کرد: این برنامه‌ریزی ما تا سال ۲۰۲۱ است؛ امیدواریم با همکاری شهرداری‌ و فرمانداری‌ استان‌های مربوط و تهیه‌ تصاویر و مستندات بتوانیم پرونده‌های ثبت جهانی صنایع دستی را به نتیجه برسانیم. همچنین باید شرایط سفر به این مناطق برای ارزیابان داخلی مهیا شود و بعد از ارسال پرونده‌ها، ارزیابان بین المللی به کشور بیایند.

او در پایان گفت: سال گذشته برای اولین بار در دنیا رکورد ثبت جهانی شهر صنایع دستی را با سه شهر و یک روستا شکستیم، امری که موجب اعتراض برخی کشورها شد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع دستی ثبت جهانی وزارت میراث فرهنگی شورای جهانی صنایع دستی صنایع دستی صنایع دستی عنوان شهر ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۴۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب اثر هنرمند هرسینی به عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی کشور


به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، امین کوگانی اظهار کرد: به منظور انتخاب آثار فاخر صنایع‌دستی کشور توسط وزارت میراث‌فرهنگی، آثار تعدادی از هنرمندان را در مرحله استانی مورد داوری قرار دادیم در نهایت پنج اثر را به مرحله کشوری ارسال شد تا در کارگروه فنی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی مورد داوری قرار گیرند.
از بین پنج اثری که از استان به مرحله کشوری ارسال شده بود، اثر خانم محترم ویسی در رشته گلیم‌بافی به عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی کشور انتخاب شد.
گلیم هرسین دارنده نشان جغرافیایی بین‌المللی است و بیش از ۴هزار نفر در این شهرستان رشته گلیم فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • بازدید گردشگران نوروزی از اماکن تاریخی فارس از مرز یک ‌میلیون گذشت
  • سفال مند گناباد با ۵ هزار سال قدمت
  • کرمانشاه با استفاده از ظرفیت‌ گردشگری باید متحول شود
  • گردشگری می‌تواند اقتصاد کرمانشاه را متحول کند
  • انتخاب اثر هنرمند هرسینی به عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی کشور
  • روستای اصفهک طبس در راه جهانی شدن
  • شورای راهبری ثبت جهانی اصفهک تشکیل شد
  • تلاش همگان برای ثبت جهانی روستای بیشه
  • برای تحقق شعار سال باید در ایلام تلاش را آغاز کرد
  • مسئولان استان ایلام برای تحقق شعار سال تلاش کنند