Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@20:31:33 GMT

نجات فوک خزری در سواحل بابلسر 

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۴۹۶۰

نجات فوک خزری در سواحل بابلسر 

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نقی کریمیان دوشنبه شب ۱۹ خرداد افزود: عصر دوشنبه گشت ناجیان غریق در ساحل بابلسر با یک قلاده فوک خزری برخورد کردند که در شرایط نامناسبی روی آب شناور بود.  

وی اضافه کرد: ناجیان پس از خارج کردن فوک از آب متوجه شدند که از ناحیه پا دچار آسیب شده و فرض ما این بود که بر اثر برخورد با پره‌های قایق‌های موتوری آسیب دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس هیات نجات‌غریق مازندران اظهارکرد: به سرعت موضوع به مسئولان محیط‌زیست استان و شهرستان اطلاع داده شد و فوک آسیب‌دیده ساعاتی پس از خارج کردن از آب به مسئولان محیط‌زیست برای درمان تحویل داده شد.  

فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

آشنایی با فک خزری فُک خزری مجروح، تلف شد تصویر | رهاسازی فوک خزری

فک خزری به طور میانگین ۱.۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می‌رود. البته ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فک‌ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند.

فک‌ها جانورانی با ارزش‌اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فک‌های خزری در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

سال‌هاست که کاهش تعداد فوک خزری به یکی از مسائل مهم در اکوسیستم خزر تبدیل شده است. اواسط سال ۹۸ بود که مدیرکل دفتر زیست‌بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاهش جمعیت فوک خزری در ایران را نگران‌کننده عنوان کرد.

براساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶، جمعیت فوک‌های خزری به ۷۰ هزار مورد رسیده است.

کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست آلودگی دریا و عوامل بیماری‌زا را از جمله تهدیدات جمعیت فوک خزری در ایران ذکر می‌کنند.

کد خبر 519610 برچسب‌ها استان مازندران حیوانات - آبزیان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران محیط زیست ایران محیط زیست دریای خزر فوک خزری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها

محمدهادی ایمانیه در هفدهمین جلسه ستاد احیا تالاب‌های استان فارس با تاکید بر اینکه کشاورزی و محیط زیست هر دو برای استان از اهمیتی بالایی برخوردار هستند، گفت: بنای افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در فارس را نخواهیم داشت و برنامه‌ها منحصراً بر اساس افزایش بهره‌وری با امکانات موجود است.

او در ادامه گفت: طرح پژوهشی انجام شده توسط اساتید دانشگاه شیراز برای احیای دریاچه‌های بختگان و طشک در معرض دید عموم قرار گیرد تا از نقطه نظرات کارشناسان و صاحب نظران در تکمیل آن نیز استفاده شود و پس از تصویب این سند همه دستگاه‌ها مکلف به تامین اعتبار برای انجام وظایف مرتبط به خود هستند.

استاندار فارس تصریح کرد: متولی حفظ محیط زیست منحصراً این سازمان نیست بلکه همه دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و حتی مردم در حفاظت از محیط‌زیست نقش اساسی و حیاتی دارند.

او تأکید کرد: خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری را در پی دارد پس نباید اجازه داد اوضاع غیرقابل کنترل شود.

ایمانیه بر ضرورت ایجاد سامانه‌ای هوشمند در این زمینه تاکید کرد و افزود: ایجاد سامانه‌ای که وظایف مرتبط با هر دستگاه و میزان تحقق آن را به صورت مداوم و مستمر پیگیری و رصد کند یک اقدام اثرگذار در احیای تالاب‌ها و دریاچه‌هاست؛ در این زمینه از هوش مصنوعی هم می‌توان استفاده کرد.

وی، پر کردن چاه‌های کشاورزی غیر مجاز و همچنین کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه‌های بختگان و طشک را در اولویت اقدامات دانست و تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت، اصلاح اشتغال، عدم توسعه زمین‌های کشاورزی، پلمب چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتور‌های هوشمند، لایروبی آبراه‌ها و کاهش تبخیر هر کدام نقشی در احیای تالاب‌ها دارد که باید سهم هر کدام به صورت مشخص ارائه شود و برنامه‌ها برای رسیدن به آنها نیز اجرایی شود.

استاندار فارس در ادامه سخنان خود ضمن تبریک به ملت شریف ایران به سبب افتخارآفرینی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در پاسخ قاطع و هوشمندانه به جنایات متعدد رژیم غاصب صهیونیستی گفت: نگاه خداوند متعال و دعای شهدا و خانواده ایشان به کمک دلاورمردان جمهوری اسلامی ایران آمد تا بار دیگر کام ملت ایران عزیز را شیرین کنند. البته که دشمنان همواره سعی می‌کنند شیرینی این نمایش قدرت و اظهار اراده ایران اسلامی را به کام مردم تلخ کنند که به لطف خداوند متعال موفق نخواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سالانه ۱۰ میلیارد مترمعکب آب از کشور خارج می‌شود
  • سیل و آبگرفتگی در این ۷ استان
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد
  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • (ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • تغییر جدید در پیراهن تیم ملی فوتبال ایران
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی برای احیای تالاب‌های فارس
  • بهره‌مندی از هوش مصنوعی در جهت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها
  • دولت سیزدهم طرح انتقال آب به استان سمنان را اجرا کند