Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «فردا نیوز»، بدون تعارف حال اقتصاد ما خوب نیست. سوءمدیریت و ناکارآمدی‌های آقایان مسئول از یک سو و تحریم‌های بیرونی هم از سوی دیگر. اقتصاد متکی به نفت ما دیگر تاب تحمل این همه دشواری را ندارد و منابع مالی برای تامین هزینه‌های موجود به هیچ وجه کافی نیست. در این شرایط لازم و ضررویست که به سوی اقتصاد و بودجه بدون نفت حرکت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الزامات این کار را در گفت‌وگویی از عادل نجف‌زاده، نماینده خوی در مجلس یازدهم پرسیدیم.
نجف زاده در گفت‌وگو با «فردا نیوز» گفت: «عملیاتی شدن و تحقق بودجه بدون نفت وابسته به یک سری موئلفه‌ها است که بخشی اعظم آن در حوزه قانون‌گذاری است».
وی درخصوص نقش مجلس یازدهم در تحقق این مهم نیز گفت: « مجلس یازدهم باید به حوزه تقنین با رویکرد اصلاح قوانین و همچنین تقویت حوزه نظارتی مجلس توجه ویژه داشته باشد».
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «ما قانونی تحت عنوان بهبود مستمر فضای کسب و کار داریم که نزدیک به 6 سال قبل مصوب شد و قانون پویایی برای بسترسازی و حرکت به سوی ایجاد مشاغل جدید با رویکرد خروج از مبحث نفت است اما متاسفانه تا این لحظه به نحو مطلوب مورد اجرا، نظارت و بازبینی قرار نگرفته است. به نظر من لازمه خروج اقتصاد از نفت صرفا به شکوفاسازی استعدادهای غیرنفتی برمی‌گردد».
وی تاکید کرد: « توجه به مقوله تولید و همچنین صادرات محور کردن محصولات تولیدی، ارتقای مزیت نسبتی تولیدات و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولی بسیار اهمیت دارد. ما در بسیاری از زمینه‌های اقتصاد مثل کشاورزی، معدن، گردشگری و حتی توان نیروی انسانی از همه ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم در صورتی که اگر به نیروی جوان کشور اعتماد کرده و دانشگاه‌ها را به مرکز آرنده در سال جهش تولید قرار دهیم حتما می‌توانیم به یک سند راهبردی جدی و اساسی برسیم».
نجف‌زاده ادامه داد: «متاسفانه ما امروزه در حوزه مواد معدنی و کشاورزی خام فروشی می‌کنیم. حتی منابع آبی را درست مدیریت نکرده و در بسیاری از حوزه‌ها آب را از دست می‌دهیم. ما باید همه این پتانسیل‌ها را فعال کنیم تا وابستگی کشور به اقتصاد نفتی کمتر شود».
وی همچنین گفت: « توجه داشته باشید که در بودجه سال 99 بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه گام‌های موثری در راستای کاهش اتکا به فروش نفت برداشته شده است اما به نظر من هنوز کافی نیست و مجلس یازدهم باید با تمام قدرت و از طریق کمیسیون‌های تخصصی اقدامات بیشتری انجام دهد».
نجف‌زاده در پاسخ به اینکه آیا مجلس یازدهم عزم جدی برای توجه به این موضوع دارد یا خیر؟ گفت: « به نظر من رویکرد مثبت و توان مضاعفی که در مجلس یازدهم وجود دارد، حضور حدود 170 نماینده جدید است که غالبا هم دانشگاهی، متخصص و باتجربه هستند. اعتقاد بنده این است که تلاش همکاران و همه ما در مجلس یازدهم این است که از ایجاد طرح‌ها و لوایح جدید پرهیز کنیم. ما به سمت بازبینی قوانین موجود پیش‌می‌رویم و به روز رسانی قوانین از اولویت‌های مجلس یازدهم است. مقررات زدایی از مسیر تولید یکی از رویکردهای اصلی ما است. رویکرد ما بیشتر اصلاح قوانین است مگر آنکه قانون جدیدی لازم باشد یا اینکه لایحه‌ای را دولت بیاورد. بنابراین معتقدم که عزم مجلس مبنی بر شکوفایی اقتصاد کشور و خروج از این وضعیت موجود ورشکستی است».
وی با اشاره به اینکه «الان دولت هزاران میلیارد کسری بودجه دارد» گفت: «همه این‌ها ناشی از آن است که ما نگاه پایداری به همه ظرفیت‌های خود نداریم و صرفا متکی به نفت حرکت کرده‌ایم. البته این تحریم‌های ظالمانه نیز بسیار موثر است. من معتقدم که مجلس یازدهم در این شرایط می‌تواند نقش بسیار جدی داشته باشد و خیلی هم سخت نیست. با بازبینی اسناد بالادستی نظام، ایجاد ظرفیت‌های تولیدی جدید، رقابت پذیرتر کردن تولیدات کشور و بازبینی مزیت‌های نسبی ایران اسلامی می‌توان همه ظرفیت‌ها را در جهت شکوفایی و جهش تولید به کار گرفت».
این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «جهش تولید رخ نخواهد داد مگر آنکه قوانین اصلاح شود، انسدادها از مسیر فرایند تولید رفع شود و این امکان ایجاد شده باشد که سرمایه‌گذاران از یک پنجره واحد و خارج از بروکراسی‌های معمول وارد شوند. در کنار این ها نظام بانکی و مالیاتی باید اصلاح شود و حتما کمک کننده خواهد بود. مهم تر از همه اینکه اگر ما جهش در صادرات نداشته باشیم جهش در تولید هم نخواهیم داشت. جهش صادراتی نیز وقتی اتفاق می‌افتد که محصولات ما از نظر برندینگ جهانی و رقابت پذیری در بین محصولات جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. کافی است به این نکته توجه کنیم که در اطراف ایران اسلامی نزدیک به نهصد نفر زندگی می‌کنند و غالبا مصرف گرا هستند لذا ما راحت می‌توانیم فضای اقتصادی کشور را به سوی تولید محصولاتی ببریم که مورد نیاز کشورهای هم‌جوار و حاشیه ما است.»

منبع: فردا

کلیدواژه: نجف زاده بودجه بدون نفت مجلس یازدهم مجلس یازدهم جهش تولید نجف زاده ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۰ هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز طرح دارویار

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید جلیل میرمحمدی میبدی گفت: علیرغم اینکه تاکید داشتیم برای اجرای درست و کامل طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ نیاز به ۹۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان داریم، متاسفانه ۶۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که از این مبلغ هم تنها 50 درصد آن محقق شد.   وی افزود: بودجه این طرح برای سال جاری هم با رشد بسیار مختصری در جداول بودجه پیش بینی شده در حالی که حداقل بودجه مورد نیاز برای این طرح باید ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان باشد.   نماینده مردم تفت و میبد در مجلس گفت: به طور قطع دود عدم اختصاص به موقع و کافی بودجه به طرح دارویار به چشم مردم می‌رود و به مردم به ویژه قشر مستضعف آسیب زیادی وارد می‌شود.   وی افزود: امیدواریم مجلس در سال جاری آن چه که تصویب می‌کند عدد بسیار بیشتری باشد و همچنین شاهد نظارت جدی تری در بحث دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی و شیرخشک باشیم.

دیگر خبرها

  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود
  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛‌ای پیک راستان خبر یار ما بگو...
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور
  • حداقل بودجه مورد نیاز برای طرح دارویار ۱۲۰ تا ۱۳۰ همت است
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، اعتبار مورد نیاز طرح دارویار
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند