Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمند ایرانی زندانی در امریکا گفت: بررسی پرونده من و تکرار بازداشت اساتید ایرانی، این احتمال را تقویت می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا، هدف قرار دادن دانشگاهیان ایرانی را در دستور کار قرار داده‌اند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیروس عسگری، دانشمند ایرانی که اخیرا پس از تبرئه شدن در دادگاه فدرال و سپس شش ماه بازداشت بدون دلیل توسط اداره مهاجرت آمریکا به کشور بازگشته است، بعدازظهر دوشنبه (۱۹ خردادماه) با علی باقری، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین الملل رئیس قوه قضائیه، دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست که در دفتر ستاد حقوق بشر برگزار شد، دکتر عسگری با انتقاد از رویکرد دوگانه نهاد‌های حقوق بشری که در زمینه‌ی حمایت از اساتید و پژوهشگران فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: «این انجمن‌ها که ادعای حمایت از پژوهشگران و حقوق آن‌ها را در سطح بین المللی دارند مقالات متعددی در دفاع از چندین پژوهشگر و متخصص آمریکایی نوشتند که در ایران بازداشت و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند، اما در قبال پرونده‌ی من و یا دکتر سلیمانی که استاد دانشگاه بودیم، سکوت کردند.»

وی افزود: «بررسی پرونده من و تکرار بازداشت اساتید ایرانی، این احتمال را تقویت می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی امریکا، هدف قرار دادن دانشگاهیان ایرانی را در دستور کار قرار داده‌اند.»

این استاد دانشگاه در ادامه افشا کرد در جریان بررسی پرونده دریافته که اف‌بی‌آی بدون مجوز، به عناوین تمامی ایمیل‌هایی که توسط سرویس‌هایی، چون جیمیل و یاهو ارسال می‌شوند، دسترسی دارد، اما برای دسترسی به محتوای ایمیل‌ها باید مجوز بگیرد. در مورد پرونده ایشان، مامور اف بی آی این مجوز را توسط یک داستان ساختگی بدست آورده بود.

وی افزود: "یکی از استدلال‌های اف‌بی‌آی برای دریافت مجوز ورود به ایمیل‌های من این بود که، چون استاد دانشگاه شریف هستم و از دولت ایران حقوق دریافت می‌کنم، پس با دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته و اطلاعات سری برای دولت ایران ارسال می‌کرده ام".

عسگری با اشاره به این که برای اولین بار یک قاضی فدرال آمریکایی به نفع یک ایرانی و علیه اف‌بی‌آی حکمی صادر کرده است، افزود: «اعتقاد دارم عملکرد این قضات مستقل باید مورد تقدیر قرار گیرد؛ در فرآیند دادرسی و با کمک تیمی از وکلای خبره، بی پایه و اساس بودن اتهامات وارده توسط اف‌بی‌ای به حدی آشکار شد که قاضی پرونده در دادگاه نهایی بلافاصله پس از ارایه شواهد توسط دادستان و بدون نیاز به ارایه شهود توسط وکلای من، اینجانب را از کلیه اتهامات تبرئه نمود».
سیروس عسگری در کنار همسرش در ستاد حقوق بشر
وی با بیان این که بعد از پیروزی در دادگاه فدرال، پلیس مهاجرت امریکا طی اقدامی عجیب و ناگهانی ایشان را بازداشت کرد و پناهجوی غیرقانونی (illegal immigrants) نامید، افزود: «در زمان بازداشت، بر اساس ویزای توریستی به همراه همسرم جهت بازدید از فرزندانم به این کشور سفر کرده بودم و درخواستی برای پناهجویی نداشتم، حتی بلیط برگشت به ایران را نیز تهیه کرده بودیم که خود نشان می‌داد مصداق پناهجو هم نیستم».

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «به مامور اداره مهاجرت گفتم چرا من را بازداشت می‌کنید؟ او در پاسخ گفت، چون می‌توانم و قانون این حق را به من داده؛ وقتی به او گفتم همین قانون به تو اجازه داده به جای بازداشت، من را تحت نظارت تا زمان بازگشت به ایران آزاد کنی، چرا این کار را نمی‌کنی، از پاسخ گویی در ماند. به تایید بسیاری از وکلای آمریکایی که پرونده من را بررسی کرده‌اند، بازداشت من توسط اداره مهاجرت امریکا احتمالا توسط همان جریان فکری تندرو انجام شده که پرونده من را از ابتدا به جریان انداختند.»

وی با اشاره به روند سه ساله رسیدگی به پرونده قضائی در ایالات متحده تصریح کرد: «در ابتدای فرآیند دادرسی، دادستان امریکایی بدون هیچ دلیلی از ارائه مدارک خودداری می‌کرد ورسیدگی به پرونده را شش ماه به تاخیر انداخت.»

به گفته عسگری، پس از بازگشت ایشان به کشور، وکلای امریکایی که همچنان با ایشان در ارتباط هستند ضمن ابراز تاسف از برخورد کشورشان با این دانشمند ایرانی اذعان کرده‌اند که «سیستم قضائی امریکا عدالت را در حق ایشان اجرا نکرده است».

وی در خاتمه گفت: «درمیان شهروندان کشور‌های غربی، گوش شنوا برای شنیدن نقض حقوق بشر توسط این کشور‌ها وجود دارد و امید است ایران بتواند با پیگیری چنین پرونده‌هایی حقیقت را بازتاب دهد».

باقری نیز در این دیدار ضمن تقدیر از مقاومت دکتر عسگری گفت: «ستاد حقوق بشر وظیفه خود می‌داند که از شان و کیان دانشگاهیان و اساتیدی، چون شما دفاع کند. بازداشت شما علاوه بر خسارت به شخص شما، خسارت به منافع ملی ایران و جامعه دانشگاهی است».

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قوه قضائیه حقوق بشر علی باقری استاد دانشگاه ستاد حقوق بشر پرونده من اف بی آی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۶۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضا اسدی از پرسپوليس به AFC شکایت کرد

به گزارش “ورزش سه”، رضا اسدی بعد از اینکه دو فصل از جدایی‌اش‌ از پرسپوليس گذشته، قصد دریافت مطالباتش را داشت که این مساله نهایی نشده است.

رضا اسدی که به عنوان یکی از ستاره‌های نقل و انتقالاتی فصل بیست و یکم به پرسپوليس دیوست، بعد از جدایی راهی تراکتور و اکنون نیز سپاهان شده است. مدعی آقای گلی دو فصل اخیر فوتبال ایران که شانس حضور در تیم ملی را نیز زیر نظر امیر قلعه‌نویی  به دست آورده، چندی پیش بابت مطالباتش از پرسپوليس شکایتی را علیه سرخپوشان ثبت کرد که با دریافت حکم نیز همراه شد.

با این حال باشگاه پرسپوليس با رد این ادعا و بردن پرونده به کمیته استیناف به دنبال دریافت فرصت در خصوص این مطالبات ۲ میلیاردی بود. با این حال رضا اسدی موفق شد حکم قطعی در این خصوص دریافت کند اما پرسپولیسی‌ها تنها به واسطه اشکال حقوقی (ضمیمه نشدن برگ قرارداد در شکایت) آن را رد کردند.

اسدی که پیش از این در دو مرحله در آستانه توافق برای کاهش مطالبات خود برای دریافت آن بود، اکنون به واسطه اتفاقات رقم خورده قصد خود برای شکایت از این باشگاه به AFC  را نهایی کرده و در این زمینه با ارائه مستندات ترجمه قراردادش و همچنین احکام فدراسیون فوتبال، این موضوع را از کنفدراسیون آسیا دنبال می‌کند.

این در حالیست که باشگاه پرسپوليس برای دریافت مجوز حرفه‌ای به دنبال حل پرونده‌ها و موانع خود است و باید دید در این خصوص چه برنامه‌ای برای توافق و پایان دادن به ماجرای رضا اسدی خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • بازداشت ۲ پیمانکار و تعدادی از کارمندان شهرداری بندر امام (ره)
  • بازداشت چند پیمانکار و کارمند شهرداری بندر امام
  • بازداشت ۲پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری بندر امام
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و شهرداری
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری در خوزستان
  • بازداشت ۲ پیمانکار مرتبط با عضو شورا و کارمندان شهرداری
  • انتقاد تند از علی مطهری، سرلیست «صدای ملت» | مردم ادای شادی درمی‌آورند | نوروز ایرانی تعطیل بردار نیست | به دنبال تبدیل عید به عزایید؟
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • رضا اسدی از پرسپوليس به AFC شکایت کرد
  • اسکای‌ نیوز : استرالیا به‌دنبال منع ورود شهروندان ایران و عراق است