Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد سرگزی گفت: ایران و افغانستان همواره با یکدیگر روابط حسنه ای داشته و به نمادی از یکدلی و وحدت در منطقه تبدیل شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به اینکه علاوه بر روابط بین الملل و منطقه ای روابط بین بومیان منطقه هم برقرار است بیان کرد: ایران و افغانستان به دلیل همسایگی، مسلمان‌بودن و داشتن مرز، فرهنگی و تاریخ مشترک؛ هم مردمی که در حوزه سیستان زندگی می کنند و هم مردمی که در مجاورین مرز افغانستان هستند از دیرباز روابط خانوادگی و نزدیکی با هم دارند و در مراسمات مذهبی یکدیگر شرکت می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه عده ای سعی در انحراف افکار عمومی بین ایران و افغانستان را دارند افزود: افرادی در تلاش هستند تا این روابط دیرینه را به نوعی تحت شعاع قرار دهند و برنامه ریزی کنند که روابط بین این دو کشور تیره و تار شود اما نگاه مردم و حکومت افغانستان اینطور نیست و مردم و مجلس ما این نوع تحرکات را قبول و تایید نمی کنند.

نماینده مردم سیستان با اشاره به روابط نیک و حسنه ایران و کشور افغانستان در مدت چهل سال اخیر اذعان کرد: در تمامی این سالها که کشور افغانستان با ناامنی های داخلی حاصل از دخالت بیجا کشورهای بیگانه دست و پنجه نرم می کند، جمهوری اسلامی ایران همچون یک کشور دوست و برادر با پناه دادن و رفع بسیاری از مشکلات و مهیا کردن امکانات لازم مردم مهاجر افغان از آموزش تا معیشت زندگی، مهمانوازی خود را ثابت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران نزدیک به سه میلیون افغانی در کشورمان زندگی می کنند ادامه داد: مردم افغانستان از تمامی مزایا و امکاناتی که در کشور ما وجود دارد بهره مند هستند و از آنهایی که هم اکنون در کشور ما زندگی می کنند جویای احوالشان باشید، رفتار درست ملت ما با مردم افغانستان را به خوبی می توانید مشاهده کنید.

سرگزی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «هیچ دانش‌آموز افغانی از تحصیل بازنماند» یادآور شد: این دستور از سوی مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، صادر شده است که یک حکم حکومتی و یه امر بسیار مورد توجه است و از طرفی دین اسلام تاکید کرده و باید بعنوان یک مسلمان و برادر از آنها در برابر دشمنان محافظت کرد.

وی تصریح کرد: قطعا آن چیزی که بقیه به دنبال تیره کردن روابط بین ایران و افغانستان هستند رخ اتفاق نخواهد داد لذا نیازمند هوشیاری همگانی دو ملت هستیم تا به سادگی با فریب و برنامه های مختلف آنها، در پازل دشمن بازی نکنیم و در این گرداب غرق نشویم.

نماینده مردم سیستان در مجلس با اشاره به اینکه بیگانگان و دشمنان سعی در خدشه وارد کردن روابط دوستانه دو کشور و تیره سازی رابطه طولانی این دو ملت پس از سالها صلح و دوستی دارند اظهار کرد: تقویت بیش از پیش روابط بین دو کشور در سطح دیپلماسی عمومی و روابط مردمی بین آنها نسبت به قبل باید بیشتر حفظ شود و اجازه ندهند دشمنان دو ملت ایران و افغانستان از این رخداد برای موج سواری و اختلاف افکنی سوءاستفاده کنند.

سرگزی با اشاره به اشتغال بسیاری از مردم مهاجر افغان در ایران گفت: بسیاری از مردم افغان با مهارت و تجربه ای خود در بسیاری از مشاغل در کنار مردم ما مشغول کار هستند و تا به امروز هیچ مشکلی در این زمینه نبوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ایران و افغانستان روابط بین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است

رئیس جمهور روابط ایران و پاکستان را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه در بدو ورود به پاکستان با «محمد اسحاق‌دار» وزیر امور خارجه این کشور که برای خوش‌آمدگویی در هتل محل اقامت رئیس جمهور حضور یافته بود، دیدار کرد.

رئیس جمهور در این دیدار روابط دو کشور را فراتر از همسایگی صرف و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی توصیف کرد که دل‌ها و اعتقادات دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه اگر همه کشورها و ملل اسلامی با یکدیگر وحدت داشتند، رژیم صهیونیستی نمی‌توانست تا این حد به فلسطینیان مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع غزه ظلم کند، اظهار داشت: صهیونیست‌ها از اختلافات میان کشورهای اسلامی سوءاستفاده می‌کنند، لذا در برابر راهبرد دشمن برای تداوم اختلاف میان امت اسلامی، راهبرد ما وحدت است.

«محمد اسحاق‌دار» نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور، رهبری جمهوری اسلامی ایران برای امت اسلامی به خصوص در مسئله فلسطین را حائز اهمیت ویژه دانست و تصریح کرد: امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

وزیر امور خارجه پاکستان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری‌های گسترده و سازنده با ایران خاطرنشان کرد: امت اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت و تقویت همبستگی دارد.

کد خبر 746917

دیگر خبرها

  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند
  • تأکید استاندار لرستان بر همدلی بین نخبگان و مردم
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است
  • خیالمان از مرزهای شرقی راحت باشد؟!
  • رئیس جمهور: به هیچ وجه نمی‌توان بین ملت پاکستان و ایران جدایی انداخت
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  •   همۀ دوستان و دشمنانِ خاورمیانه در روایت نیویورک تایمز
  • تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست
  • روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی و متکی بر برادری و روابط قلبی عمیق و تاریخی است
  • قدرت امت اسلامی در تحقق امت واحده و ایجاد جبهه واحد در مقابل صهیونیسم جهانی است