Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت دانش بنیان کیمیاگران گلستان فلز مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج موفق به تولید شمش سلنیوم از لجن مس شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد کرج گفت: شرکت دانش بنیان کیمیاگران گلستان فلز مستقر در مرکز رشد این دانشگاه طی فرآیندی کاملاً تخصصی موفق به بازیابی و تولید عنصر ارزشمند سلنیوم از پسماند‌های لجن مس آندی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ثابت با اشاره به اینکه در این پروژه، تولید سلنیوم با استفاده از فرآیند پیرو _ هیدرومتالورژی صورت گرفته است، افزود: عنصرسلنیوم یکی از عناصر شیمیایی شبه فلزی و کمیاب است، عدد اتمی آن ۳۴ و نشانه اختصاری آن Se است و از آنجایی که بیشتر به صورت ترکیب یافت می‌شود و به صورت خالص وجود ندارد، تهیه آن از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد کرج در همین راستا گفت: مقدار سلنیوم در پوسته زمین حدود ۰/۰۵ تا ۰/۰۹ میلی‌گرم در هر کیلوگرم است و از نظر فراوانی در بین عناصر پوسته زمین شصت و هشتمین عنصر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سلنیوم یکی از محصولات جانبی کارخانه‌های تولید مس بوده و دارای کاربرد‌های زیادی در زمینه‌های مختلف نظیر الکترونیک، متالورژی، رنگسازی، شیشه‌سازی و ... است، تصریح کرد: منبع اصلی تهیه این عنصر لجن آندی حاصل از تصفیه مس است و از آنجایی که در مجتمع مس سرچشمه، سالانه ۲۰۰ تن لجن آندی تولید می‌شود؛ ظرفیتی بالغ بر ۲۰ تن سلنیوم قابل استحصال را داراست که با استحصال این فلز ضمن جلوگیری از هدررفتن آن و پرهیز از آلودگی محیط زیست، از خروج ارز از کشور به منظور واردات آن نیز جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در پروژه حاضر استحصال عنصر سلنیوم از پسماند‌های لجن مس آندی به روش پیرو-هیدرومتالورژی انجام شده است که از مزایای آن می‌توان به کیفیت بهتر محصول، مصرف انرژی کمتر و آلودگی کمتر زیست محیطی اشاره کرد.

ثابت اظهار کرد: در حال حاضر خط تولید صنعتی محصول در محل شرکت کیمیاگران گلستان فلز راه اندازی شده و آماده عرضه سلنیوم مورد نیاز صنایع در تناژ‌های بالاست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه آزاد کرج شرکت دانش بنیان تولید دانش بنیان دانشگاه آزاد لجن مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعه ۱۴ اردیبهشت، آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد/امروز پایان ثبت نام آزمون

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ با توجه به درخواست‌های مکرر داوطلبان در خصوص تمدید مهلت ثبت نام آزمون (EPT) اردیبهشت ۱۴۰۳ به اطلاع می‌رساند، ثبت نام این آزمون تا ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین تمدید شد.
این آزمون جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ هم زمان در شهر‌های تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، رشت، کرمان، کرج، ساری و بندرعباس و جمعا ۱۲ حوزه برگزار خواهد شد.
همه دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکزسنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به نشانی english.iau.ac.ir/ept نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند
  • جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • جهان‌بین: جهش تولید جز با مشارکت مردم رخ نمی‌دهد
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر ولایتی
  • جمعه ۱۴ اردیبهشت، آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد/امروز پایان ثبت نام آزمون
  • تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • دانشجویان دانشگاه آزاد از دیدار صمیمی با رهبر انقلاب می‌گویند
  • خدمات خوب دانشگاه آزاد اسلامی، سبب رفع انحصار در آموزش عالی شد