Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی این روزها هم مردم و هم مشاوران املاک از وضعیت بازار ناراضی هستند که قیمت ملک و اجراه بهای مسکن در ساوه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است. ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از ساوه، گرانی و تورم همچنان بیداد می‌کند و آه از نهاد مردم برمی‌آورد، قیمت خودروهای داخلی در نبود رقابت و سوءاستفاده حداکثری از «انحصار»، نظارت ضعیف و بسیار کم‌تاثیر به جایی رسید که در تصور هم نمی‌گنجید، اعتراض‌ها و گلایه‌ها از این پرش‌های نامتناسب قیمتی راه به جایی نبرد و همین خودروهای با مصرف بالا و ایمنی و استحکام نه چندان قابل قبول همچنان بر جاده یک طرفه فشار بر مردم می‌تازند!

قیمت ارزاق عمومی و خصوصا گوشت آن چنان بر عامه و دهک‌های پایین جامعه فشار وارد می‌کند که عده قابل توجهی از مردم نمی‌توانند حتی نیاز حداقلی به این ماده غذایی را برای سفره خود تامین کنند، شیر و لبنیات هم از سبد غذایی بسیاری از افراد جامعه درحال جمع شدن و پرکشیدن است، اما فهرست بلند بالای گرانی یک طرف و گرانی سرسام آور مسکن و اجاره خانه از سوی دیگر مردم را در تنگنا قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ممکن است گفته شود اگر فعلا برخورداری از خودروی شخصی جزو آرزوهای بعضی از مردم شود لطمه چندانی به زندگی نمی‌خورد یا اگر به خاطر بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری توام با بی‌غیرتی برخی مسئولان ببینیم که گوشت و لبنیات و برنج داخلی و غیره از سفره عده‌ای از خانوارها پر می‌کشد و همچنان دندان بر جگر بفشاریم که چرا؟! باز هم بشود زندگی کرد اما برای تامین ابتدایی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز هر انسانی که برخورداری از مسکن و «سرپناه» است به که و کجا شکایت ببریم؟

گلایه مردم ساوه از قیمت‌های نجومی مسکن

سعید رفیعی یک جوان 37 ساله ساوه‌ای است که با دوازده ساعت کار در طول روز همچنان به قول خود در انتظار یک آلونک یا سرپناه برای اندکی آسایش بعد از خستگی کار است.

او می‌گوید فاتحه انسانیت خوانده شده، صاحب خانه‌ها تا متوجه می‌شوند 20 درصد به حقوق کارگر اضافه شده همان 20 درصد را به اجاره بها اضافه می‌کنند، کاش فرزندان تعدادی از مسئولان و دولتمردان و مجلسیان اجاره‌نشین بودند و حقوق‌های آن چنانی نداشتند و از نزدیک با مشکلات خانه به دوشی و اجاره بهای سنگین و کمرشکن آشنا می‌شدند تا شاید چاره‌ای اساسی و همیشگی برای حل این مشکل سابقه‌دار می‌اندیشیدند.

رفیعی ادامه داد: اقدام فوری و عاجل برای بهسازی بافت‌های فرسوده شهرهای کوچک و بزرگ نیز می‌تواند به تامین مسکن و کاهش اجاره بها کمک کند و از طرفی شناسایی خانه‌های خالی در شهرهای مختلف و اقدام مناسب برای قرار گرفتن در چرخه استفاده و مصرف واقعی نیز می‌تواند نقشی در کاهش قیمت مسکن و اجاره بها داشته باشد.

محمدی شهروند میانسال ساوجی نیز از وضعیت مسکن به شدت گلایه دارد و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: وضعیت بسیار برای ما اجاره نشین ها سخت شده چراکه هرکس هرچقدر که سلیقه شخصی دارد بر روی مسکن خود اجاره می‌گذارد و متاسفانه نبود نظارت و دستورالعملی خاص برای این کرایه خانه‌ها مزید بر علت شده است.

افزایش 50 درصدی قیمت ملک و حدود 100 درصدی اجاره

شهرستان ساوه به سبب قطب صنعتی بودن شاهد افزایش جمعیت بالا نسبت به دیگر شهرهای کشور است ولی متاسفانه زیر ساخت‌ها متناسب با جمعیت رشد نکرده است براساس آنچه در این شهرستان شاهد هستیم برای کمتر از 10 درصد این میزان افزایش جمعیت، در این شهرستان مسکن تولید شده به گونه‌ای که امسال شاهد افزایش 50 درصدی قیمت ملک و حدود 100 درصدی اجاره در این شهر گران هستیم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ساوه خاطرنشان کرد: ملک مسکونی که به قیمت هر مترمربع کمتر از یک میلیون به فروش می ‌رسید، امروز به بیش از سه میلیون یا حتی 9 میلیون تومان رسیده است، اجاره نیز در این شهرستان شرایط خوبی ندارد متاسفانه افزایش نرخ جمعیت و جاذبه مهاجرپذیری در شهرستان ساوه مانع بزرگی برای کاهش قیمت مسکن است.

جلال‌الدین یاوری با اشاره به عملکرد قوه قضائیه به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی گفت: آغاز مبارزه بی‌امان با رانت‌خوران و مفسدان اقتصادی موجی از امید را در دل مردم نسبت به دستگاه قضایی کشور به وجود آورده و ذائقه مردم را به طعم عدالت‌خواهی و عدالت‌محوری شیرین کرده است، امیدواریم الگویی برای همه مسئولان باشد.

***متاسفانه علت هر نوع گرانی در هر بخشی، به حباب ربط داده می‌شود/حبابی در کار نیست

وی با اشاره بر ضرورت بازنگری در بازار مسکن بیان کرد: متاسفانه علت هر نوع گرانی در هر بخشی، به حباب ربط داده می‌شود، اگرحباب بود باید این حباب در مقطعی از زمان متوقف و یا اینکه کم‌رنگ شده باشد، حبابی در کار نیست.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ساوه افزود: اینکه تاثیر تحریم‌ها را در نابه سامانی بخش‌های مختلف را نادیده بگیریم و ادعا داشته باشیم می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم، در توان ایرانی تردیدی وجود ندارد، کماکان در طول 40 سال انقلاب که این تحریم‌ها بوده، نشان دادیم، ولی درصورتی که دشمن برای موفقیت‌های ما هورا کشید آن روز است که می‌توانیم بگوییم دشمن با ما همراه شده و شرایط خوب خواهد بود، دشمن این کار را نخواهد کرد و حکومت اسلامی نیز با ظلم کنار نخواهد آمد.

یاوری خاطرنشان کرد: علت گرانی در همه بخش‌ها تحریم‌های ظالمانه از یک سو، کم‌ارزش شدن پول ملی که منجر به گرانی افسار گسیختهشده، تحریم نفت، سایر تحریم ها و کم شدن صادرات بوده است، ما امروز دریک جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم ولی مردم ما ایستادگی کردند و خواهند کرد.

وی تصریح کرد: افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در شرایط سخت اقتصادی سبب شده قشر زیادی از جامعه زیر فشار انتقال اجباری مسکن، درمانده و مستاصل شوند.

دلالان از مهم‌ترین عوامل برهم خوردن تعادل بازار مسکن هستند

رئیس اتحادیه املاک شهرستان ساوه ادامه داد: دلالان از مهم‌ترین عوامل برهم خوردن تعادل بازار مسکن هستند و آنها نرخ‌ها را تعیین می‌کنند، اگر بخش مسکن را رها کنند، قشر وسیعی از جامعه به ویژه قشر کارگر و کارمند که مستاصل هستند، می‌توانند سرپناهی داشته باشند.

درآمد قشر کارگر متناسب با تورم و پاسخگو تسهیلات اعطایی بانک‌ها نیست

یاوری بیان کرد: درآمد قشر کارگر متناسب با تورم و پاسخگو تسهیلات اعطایی بانک‌ها نبوده و از طرفی ظرفیت مالی بانک‌ها محدود است، درصورتی که دولت حمایت‌کننده بانک‌ها باشد می‌تواند بارقه امیدی برای مردم باشد، ولی درحال حاضر هیچ دولتی توان حمایتی نخواهد داشت.

دولت باید اجازه بدهد بخش مسکن به بازار آزاد واگذار و جنبه رقابتی داشته باشد

وی ادامه داد: علل دیگر در گرانی مسکن، دخالت دولت در بازار مسکن است، دولت باید اجازه بدهد بخش مسکن به بازار آزاد واگذار و جنبه رقابتی داشته باشد مادامی که رقابت نباشد گرانی و تورم به همراه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه املاک ساوه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که مدیران بخش‌های مختلف باید به آن توجه کنند و در همه کسب و کارها رعایت شود نظارت است، نظارت نقش بسیار مهم و اساسی در کسب و کارها و مباحث کلان اقتصاد کشورها ایفا می‌کند، امروز بازارمسکن به واسطه گستردگی و تعدد بخش‌ها، نیازمند نظارت دقیق بر نوسانات بازار و میزان عرضه و تقاضا دارد.

یاوری افزود: هرچند نظارت بر بخش‌های دیگر صنعت ساختمان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و نباید نادیده گرفته شود بلکه باید به بهترین شکل روی تعداد ساخت و ساز و کیفیت ساخت نظارت داشت تا روند تولید و عرضه به بهترین شکل انجام شود.

نماینده مردم پاکدشت: مشکلات اراضی تعاونی مسکن کارگران پاکدشت پیگیری می‌شود195 میلیارد تومان برای ساخت مسکن محرومان به گلستان اختصاص یافتطرح تامین مسکن جوانان در استان گلستان آغاز شد

تامین مسکن مناسب برای مردم جامعه وظیفه دولت است

وی تصریح کرد: هیچ نهادی نمی‌تواند بر نرخ اجاره‌بها یا حتی قیمت مسکن نظارتی داشته باشد و دلیل این موضوع منشأ قوانین در کشور ما احکام شرع است چراکه مالکیت افراد در اسلام محترم است، هیچ کسی نمی‌تواند به افراد بگوید که باید اموال خود را به چه قیمتی بفروشند، براساس قانون اساسی کشور، تامین مسکن مناسب برای مردم جامعه وظیفه دولت است، البته دولت نباید به طور مستقیم وارد ساخت و ساز و ارائه مسکن شود بلکه تنها باید با حفظ جنبه نظارتی خود به سیاست‌گذاری بپردازد.

دولت یک بار برای همیشه راهکار اساسی برای رفع مشکلات بازار اجاره مسکن ارائه دهد

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ساوه بیان کرد: متولیان حوزه مسکن باید نظارت ویژه‌ای را بر بازار اجاره و قیمت‌گذاری داشته باشند چون خلأ نظارتی قطعا موجب بروز تلاطم و دلال‌بازی در بازار می‌شود و دولت باید یک بار برای همیشه راهکار اساسی را برای رفع مشکلات بازار اجاره مسکن بیندیشد.

یاوری خاطرنشان کرد: متولیان خرید و فروش ملک در کشور نیز، نیاز به نظارت دارند تا اعمال خودسرانه قیمت‌ها در مناطق مختلف روی ندهد، در حقیقت اقتصاد کلان و عرضه و تقاضاست که نوسانات قیمت را ایجاد و مشخص و عوامل دیگر نظیر شوک‌های لحظه‌ای و ناپایدار را ایجاد می‌کنند.

مشاوران املاک از بسته‌های حمایتی در ایام کرونا محروم هستند

وی افزود: کرونا خسارت قابل توجهی بر بخش‌های مختلف مسکن نیز داشته بخش عمده‌ای از شاغلان در این صنف با مشکلات مالی جدی مواجه شدند، بسته‌های حمایتی در ایام کرونا برای مشاغل آسیب‌دیده پیش‌بینی شده بود ولی مشاوران املاک از این سفره حمایتی دولت درحال حاضر محروم هستند.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان ساوه تصریح کرد: به عنوان یک شهروند دغدغه مردم را دارم چرا باید مردم ما در حکومت اسلامی سرپناهی نداشته باشند، به صورت مکتوب اعلام کردم هر مالکی که بخواهد ملک خود را با قیمت نامتعارف اجاره و یا قصد فروش آن را داشته باشد، هیچ گونه همکاری با آن مالک نخواهم داشت، در ایام کرونا با وجود مشکلات دو ماه کار را تعطیل کردیم.

یاوری افزود: حدود 500 مشاور املاک در شهرستان ساوه فعال هستند، قطعا اگر حداقل 300 مشاور املاک همراه بنده به عنوان یک همکار بودند اگرچه مشکلات مالی در این صنف بعضا دیده می‌شود و حتی مشاور املاکی تنها منبع درآمد آنها بوده ولی با این وجود اگر همراهی بود امروز شاهد نا به سامانی در بازار مسکن نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت مسکن وضعیت یک مدرسه غیرانتفاعی با 200 دانش‌آموز نیست و یا رنگ کردن یک واحد مسکونی که بتواند یک شبه یا اینکه آن را ظرف چند روز حل کرد، اگر در حوزه مسکن بی‌برنامه باشیم و در زمان بحران و تلاطم به فکر اجرای نقشه و اعمال سیاست در این حوزه باشیم، دردی از دردهای بخش مسکن دوا نخواهد شد زیرا نبود برنامه در حوزه مسکن، مشکلات را روی یکدیگر انباشته می‌کند و در این زمینه قطعا مردم بیشتر از همه متضرر خواهند شد، ولی می‌توان یک شبه اراده‌ای برای اصلاح بازار مسکن صورت بگیرد.

مسئولان باید از فضای گفتاردرمانی فاصله بگیرند

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ساوه افزود: مسئولان باید از فضای گفتاردرمانی فاصله گرفته و به سمت عمل جهادی و انقلابی در راستای فرامین مقام معظم رهبری حرکت کنند، رهبر معظم انقلاب همواره بر جهادی و انقلابی عمل کردن در تمامی حوزه‌ها تاکید موکد دارند.

یاوری افزود: بخش مسکن می‌تواند به عنوان یک الگو در سال جهش تولید مطرح باشد از این رو می‌طلبد متولیان امر بیش از هر زمانی به این مهم توجه داشته و به دور از هر گونه شعارزدگی در این مسیر گام بردارند، دولت نباید تولیدکننده مسکن باشد بلکه طبق قاعده باید در این حوزه سیاست‌گذاری و نظارت کند.

عرضه زمین به قیمت مناسب نخستین زیرساخت مورد نیاز برای کاهش قیمت مسکن است

وی تصریح کرد: عرضه زمین به قیمت مناسب نخستین زیرساخت مورد نیاز برای کاهش قیمت مسکن است، متاسفانه قیمت زمین به عنوان نخستین الزام ساخت مسکن بسیار بالاست و همین عامل برای گرانی قیمت و عدم کاهش آن کافی است.

قیمت نجومی عوارض شهرداری و مالیاتی نیز به تشدید قیمت مسکن دامن زده است

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ساوه بیان کرد: گرانی مصالح ساختمانی به‌ویژه آهن‌آلات و سیمان به عنوان عواملی که در کنار قیمت زمین سبب رشد قیمت تمام شده مسکن شده مطرح است، قیمت نجومی عوارض شهرداری و مالیاتی نیز به تشدید قیمت مسکن دامن زده است تا مصرف‌کننده به یکباره با قیمت سرسام‌آور سرپناه خود مواجه شود.

یاوری ضمن قدردانی از تلاش‌های سپاه در جهت رفع مسکن نیازمندان گفت: مشارکت و همدلی سپاه در ساخت مسکن محرومان قابل تقدیر است باید بیشتر از گذشته از ظرفیت‌های این نهاد مقدس و مردمی که عصاره ملت است، استفاده کرد.

وی ادامه داد: این نهاد بی‌ادعا هیچگاه مشکلی در راستای همکاری با دولت‌ها نداشته و همواره آماده خدمت‌رسانی است، سپاه ظرفیت انجام کارهایی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه که امروز شاهد آن هستیم را دارد و بارها در دوران دفاع مقدس و سازندگی آن را در عمل نشان داده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک ساوه عنوان کرد: عدم تناسب میزان حقوق و مزایای دریافتی یک کارگر در شهر کارگری ساوه با میزان رشد قیمت‌ها سبب شده که بخشی از ساکنان این شهرستان کارگری قادر به خرید مسکن نباشند.

یاوری افزود: دلالان و واسطه‌ها باید مداخلات خود را در خصوص قیمت مسکن کاهش دهند تا این کالای اساسی با نرخ متعادل در بازار عرضه شود و اجازه دهند اقشار آسیب‌پذیر صاحب مسکن شوند و سرپناه بگیرند، البته عدم ورود دلال به بازار مسکن سبب به وجود آمدن فضای رکود در بازار مسکن و دخالت آنان سبب برطرف شدن فضای رکود و رونق خرید و فروش می‌شود ولی مشکل کار اینجاست که عرضه مسکن با قیمت بالا انجام می‌شود.

ساوه در زمره شهرهای گران کشور قرار دارد

وی تصریح کرد: ساوه در زمره شهرهای گران کشور قرار دارد و از آنجا که مسکن در این شهرستان به نسبت جمعیت و ویژگی مهاجرپذیری آن تولید نمی‌‌شود، بنابراین قیمت آن به نسبت سایر شهرها گران‌تر است و حتی بسیاری از کالاهای اساسی مردم ساوه در این شهرستان تولید نمی‌شود، به عنوان مثال سبزی خوردن ساوه در قم تولید می‌شود و به دلیل کرایه بار و هزینه ‌های جانبی دیگر شاهد گران بودن قیمت سبزی در ساوه به نسبت سایر شهرها هستیم.

به گزارش تسنیم، در حالیکه قیمت مسکن در ساوه به صورتی نجومی حرکت کرده باید دید تدبیر مسئولان مربوطه برای حل این مشکل و ایجاد بستری برای تعدیل قیمت‌ها چه خواهد بود؟

گزارش از لیلا گراوند

انتهای پیام/716/ ع

R7980/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاهش قیمت مسکن بازار مسکن شهرستان ساوه تامین مسکن اجاره بها تحریم ها بخش مسکن قیمت ها بانک ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۷۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دستورکار نشست علنی به این شرح است:   گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورد تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن   گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد دلیل کمبود دارو و گرانی تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور   همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی   گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی اعاده شده از شورای نگهبان   ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار   گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس تی سی) به داوری   گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها   گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت   گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست در مورذد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

دیگر خبرها

  • تکمیل سامانه ملی اسکان و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها براساس مصوبه مجلس
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
  • بررسی طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان