Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در سایه تشدید حملات هوایی و همزمان حملات کشتی‌های جنگی سعودی توانستند شهر «مدغل» در شرق صنعاء را آزاد کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف سعودی روز دوشنبه (دیروز) دست به حملات دریایی و هوایی گسترده‌ای به مناطق مختلف یمن زد که در سه ماهه گذشته بی سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته وبگاه العربی الجدید، استان‌های شمالی یمن که در کنترل دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء) است، از ماه می گذشته که آتش‌بس ادعایی سعودی‌ها پایان یافته، شاهد افزایش درگیری‌ها بوده است که این پدیده امیدها برای پایان جنگی که بیش از پنج سال از آغاز آن می‌گذرد را کاهش داده است.

به گفته منابع نظامی در یمن، جنگنده‌های سعودی بیش از هر منطقه‌ای استان مأرب را با هدف ممانعت از پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن در شهرستان «مدغل» و «صرواح» بمباران کردند؛ با این حال نیروهای انصارالله و ارتش یمن توانستند بر شهرستان «مدغل» در مأرب مسلط شوند؛ هرچند این موفقیت هنوز به طور رسمی از سوی «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام نشده است.


آخرین وضعیت میدانی در یمن

 

به گفته ارتش یمن، ائتلاف سعودی روز گذشته ۲۲ بار شهرستان‌‌های مجزر و صرواح را بمباران کرد. شهرستان‌های «عبس» و «حرض» در استان «حجه» نیز پنج بار هدف حملات هوایی سعودی‌ها قرار گرفت. جنگنده‌های سعودی همچنین سه بار مناطق شرقی شهر «نجران» در خاک عربستان و چهار مرتبه نیز استان‌های صعده و الجوف را بمباران کردند.

به گفته منابع یمنی، علاوه بر حملات هوایی، کشتی‌های جنگی سعودی در دریای سرخ نیز مناطقی در شهرستان «عبس» در استان «حجه» را گلوله‌باران کردند. دولت مستعفی «منصور هادی» مدعی است که ارتش یمن، سکوی پرتاب موشک‌های بالستیک خود را در میان باغات منطقه «الجر» در شهرستان «عبس» مستقر کرده است که این ادعا تا کنون عامل دهها حمله هوایی و دریایی به این منطقه شده است.


تخریب تأسیسات باغات منطقه «الجر» در اثر حملات از طریق دریا

 

در همین حال، شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی مدعی انهدام یک فروند پهپاد ارتش یمن در منطقه جنگی «نِهِم» در شرق صنعاء شد. منطقه‌ای که در دو روز گذشته بار دیگر شاهد افزایش درگیری‌ها بوده است.

درگیری‌ها در جنوب یمن

از سوی دیگر جنوب یمن نیز همچنان عرصه رقابت و درگیری میان عناصر وفادار به امارات به دولت مستعفی منصور هادی است. شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی روز یکشنبه توانستند کنترل شهر «جعار» در استان «أبین» را برای ساعاتی به دست گرفته و عناصر «کمربند امنیتی» (وابسته به شورای انتقالی جنوب) را به عقب برانند؛ اما با تشدید درگیری‌ها مجبور به خروج از شهر شدند.

شب گذشته (دوشنبه) نیز دولت مستعفی به کشته شدن یکی از فرماندهان گارد ریاستی در استان ابین اذعان کرد. درگیری میان دو طرف از تابستان سال گذشته آغاز شده و علی‌رغم توافق صورت گرفته در ریاض در ۱۴ آبان ماه سال گذشته، اما این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. شورای انتقالی جنوب مدعی حاکمیت بر استان‌های جنوبی یمن است و حمایت کامل امارات را با خود به همراه دارد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: کلاه ایمنی جنگ یمن انصارالله یمن ائتلاف سعودی دولت مستعفی حملات هوایی درگیری ها ارتش یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۸۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا ایران «نقب» را هدف قرار دارد؟

در حمله سپاه پاسداران ایران به سرزمین‌های اشغالی، اهدافی مورد هدف قرار گرفتند که موقعیت آنها در صحرای نقب واقع شده بود، منطقه‌ای که دارای اهمیت بالایی برای صهیونیست‌ها است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، صحرای نقب، نِگِب یا نِگِوْ بیابانی پهناور در جنوب سرزمین های اشغالی است که 55 درصد از خاک فلسطین اشغالی را دربرمی‌گیرد. در این ناحیهٔ در عین وسیع بود خود، جمعیت نسبتاً کم و پراکنده‌ای را در خود جا داده است. این منطقه، اهمیت بسیار مهمی برای رژیم صهیونیستی دارد، چرا که بخشی از مهم ترین تاسیسات و زیرساخت های رژیم صهیونیستی در این منطقه جا گرفته است. باتوجه به مساحت کوچک سرزمین های اشغالی، منطقه نقب، به منظور ساخت مراکز و تاسیسات، از جایگاه ویژه تری نیز برخوردار می شود.

شب یک شنبه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین شرارت های اخیر آن، طی یک عملیات موشکی و پهپادی، با شلیک ده‌ها موشک و پهپاد خاک سرزمین های اشغالی و مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد. اهدافی که ایران طی این عملیات وعده صادق مورد حمله قرار داد، همگی در صحرای نقب قرار داشت. این حمله، پیام مهمی به سران رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

در این رابطه باید گفت، مهم ترین و حساس ترین بعد اهمیت این منطقه برای رژیم صهیونیستی، بعد نظامی و امنیتی آن است.

مناطق و مراکز مهم رژیم صهیونیستی در صحراب نقب

تعداد قابل توجهی از پایگاه های شکاری نیروهوایی ارتش اسرائیل در این منطقه و اطراف آن واقع شده است و از همه مهم تر،‌ یکی از مهم ترین و یا شاید مهم ترین سایت هسته ای اسرائیل یعنی سایت هسته ای " دیمونا "در این منطقه ساخته شده است و همچنین دو شهر دیمونا و بئرشبع در نیز در نقب قرار دارد، همچنین بندر ایلات که یکی از دو بندر مهم و استراتژیک رژیم صهیونیستی محسوب می شود، در این منطقه واقع شده است و مهم ترین راه دسترسی رژیم صهیونیستی به گلوگاه تجاری خود، یعنی دریای سرخ و شهری حساس برای پیاده کردن طرح های مهم از جمله خط اتصال زمینی با کشورهای عربی همانند عربستان در آینده پیش رو است. همچنین یکی از مهم ترین پایگاه نظامی آمریکا دراین منطقه قرار دارد.

از موقعیت دو شهر دیمونا و بئرشبع که بگذریم، همانطور که گفته شد، این منطقه تاسیسات نظامی، تجاری و امنیتی مهمی را در خود جای داده است.

محدوده منطقه نقب در سرزمین های اشغالی

در تصویر زیر که توسط وب سایت ارتش اسرائیل منتشر شده است، محل پایگاه های هوایی ارتش اسرائیل در سرتاسر سرزمین های اشغالی نشان داده شده است و ما در آن منطقه نقب را با خطوط قرمز مشخص کرده ایم.

نقشه موقعیت پایگاه های نیروی هوایی اسرائیل که بر روی وب سایت ارتش اسرائیل قرار دارد

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می کنید، شش پایگاه شکاری نیروی هوایی اسرائیل در منطقه نقب واقع شده است

دانستن این مسئله حائز اهمیت است که این پایگاه های نیروی هوایی اسرائیل، پایگاه هایی هستند که میزبان مدرن ترین جنگنده های ارتش اسرائیل می باشند و زمانی اهمیت این پایگاه‌ها افزایش می یابد که انگیزه اصلی صهیونیست‌ها از خرید این هواپیماها، استفاده از این جنگنده ها در نبرد های احتمالی آینده با محور مقاومت است.لازم به ذکر است که طی حمله ایران، دو پایگاه هوایی مهم رژیم صهیونیستی، یعنی پایگاه (Nabataean) و پایگاه(Roman) به عنوان اهداف از پیش تعیین شده، مورد اصابت حملات موشکی قرار گرفتند.

به عنوان مثال وب سایت ارتش اسرائیل درباره جنگنده های پایگاه (Nabataean) که نزدیک ترین پایگاه نیروی هوایی ارتش اسرائیل به مناطق حضور بادیه نشینان است نوشته است:

وب سایت ارتش اسرائیل:
این پایگاه میزبان هواپیماهای ترابری ارتش اسرائیل و هواپیماهای قدرتمند 35-F است.

به گفته وب سایت وای نت، در این پایگاه، اسکادران های هواپیماهای F-35 و همچنین اسکادران های ترابری، از جمله هواپیماهای سوپر هرکول و هرکول قرار دارند. همچنین این پایگاه آشیانه «بال صهیون» معروف به «هواپیمای نخست وزیر» است که با شروع حمله ایران، به پرواز درآمد. برخی از منابع غیر رسمی دیگر از حضور هوایپیماهای F-16i و هواپیماهای F-15i در این پایگاه گفته اند.

آشیانه اف 35 در پایگاه هوایی نواتیم

تصویری قدیمی از پایگاه هوایی نواتیم

پایگاه هوایی(Roman) ارتش اسرائیل،‌ یکی دیگر از شش پایگاه هوایی در منطقه نقب که در حمله اخیر ایران، به عنوان یکی دیگر از اهداف تعیین شده، مورد حمله قرار گرفت. ارتش اسرائیل در توضیح این پایگاه گفته است: این پایگاه میزبان بالگرد ای رزمی AH-64D و جنگنده های F-16i sufa است

وب سایت ارتش اسرائیل:
این پایگاه میزبان بالگرد ای رزمی AH-64D و جنگنده های F-16i sufa است

پایگاه هوایی (premises) یکی دیگر از نزدیک ترین پایگاه های هوایی به بادیه نشینان نقب است و وب سایت ارتش اسرائیل در باره هواپیماهای موجود در این پایگاه نوشته است:

وب سایت ارتش اسرائیل:
این پایگاه میزبان هواپیماهای F-15i Ra'am و جنگنده هایF-16i sufa می باشد

بر اساس نظرات کارشناسان نظامی، اصلی ترین و مهم ترین دلیل و انگیزه رژیم صهیونیستی از خرید این جنگنده ها، استفاده از آنها در جنگ با ارتش ایران حزب الله لبنان است. از جمله ظرفیت های این جنگنده ها، برتری در نبردهای هوا به هوا، پرواز در ارتفاع بالا و توانایی پیمودن مسافت زیاد و رسیدن به مناطق دور و از جمله خاک ایران است.

نکته دیگری که در رابطه با حمله ایران وجود دارد و کمتر مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت، نگاه رژیم صهیونیستی به امنیت بیشتر نقب به لحاظ موقعیت آن نسبت به دیگر مناطق است. بیابان نقب به دلیل دور بودن از مرزهای سرزمین های اشغالی با سوریه و همچنین با لبنان، به عنوان امن ترین منطقه از حملات موشکی گروه های مقاومت در سوریه و لبنان نسبت به مناطق دیگر سرزمین های اشغالی محسوب می‌شد، و در حمله موشکی ایران، این پیام به رژیم صهیونیستی ارسال شد که حتی نقب و مراکز نظامی و امنیتی آن نیز در صورت شروع حمله، در تیر راس حملات ایرانی خواهد بود.

لازم به ذکر است که در روزهای گذشته، صهیونیست ها تمام تلاش خود را کرده اند تا خسارات وارد شده به دو پایگاه رامون و نواتیم را تا حد امکان سانسور کنند، اما تصاویر ماهواره ای به صورت گویا نشان دهنده این امر است که خسارت قابل توجهی به این دو پایگاه وارد شده است.

در این منطقه، چندین پایگاه نظامی و مراکز امنیتی مهم دیگری وجود دارد که برای توضیح مفصل آنها، مجالی در این گزارش نیست.

پایگاه «512» آمریکا در صحرای نقب

وبگاه آمریکایی اینترسپت تاسیس پایگاه نظامی محرمانه آمریکا در کوه «هار کرینِ» صحرای نقب واقع در جنوب اراضی اشغالی فلسطین را فاش کرد. این وبگاه در گزارشی اعلام کرد که اسناد دولتی آمریکا در رابطه با ساخت این پایگاه، اشارات کم‌سابقه‌ای نسبت به حضور نظامی آمریکا در نزدیکی نوار غزه دارند؛ با این توضیح که کوه هار کرین نزدیک به 32 کیلومتر از مرزهای غزه فاصله دارد.

بر اساس این گزارش، اگر چه رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید پافشاری می‌کنند که در بحبوحه جنگ اسرائیل با حماس هیچ طرحی برای اعزام نیروهای آمریکایی به اراضی اشغالی ندارند، حضور نظامی محرمانه آمریکا در اراضی اشغالی در عمل محقق شده است. قراردادهای دولتی و اسناد بودجه‌ای نشانگر آن است که حضور نظامی آمریکا در اراضی اشغالی آشکارا در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، 2 ماه پیش از عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی، پنتاگون قراردادی به ارزش میلیون‌ها دلار را جهت ساخت تاسیسات برای نظامیان آمریکایی در این پایگاه ارایه داده است. این پایگاه، «موضع 512» نام‌گذاری شده و شامل تاسیسات راداری است که حملات موشکی به اراضی اشغالی را رصد می‌کند.

موقعیت پایگاه سری آمریکا در منطقه نقب

طبق این گزارش رادارهای موضع 512 موشک‌هایی را که حماس در هفتم اکتبر به سوی اراضی اشغالی پرتاب کردند، رصد نکرده‌اند، زیرا روی ایران، در فاصله 1127 کیلومتری از خود تمرکز دارند. بر اساس گزارش اینترسپت پنتاگون تمام تلاش خود را برای پنهان‌نمودن ماهیت واقعی این موضع که ارزشی به میزان 35.8 میلیون دلار دارد، به خرج داده است. پنتاگون در برخی اسناد تصریح کرده که این موضع تنها پروژه محرمانه در تمام جهان است و در برخی اسناد دیگر آن را تاسیساتی برای حمایت از زندگی توصیف کرده است. همچنین ارتش آمریکا از سازه‌هایی شبیه به پادگان‌های نظامی سخن می‌گوید.

پایگاه 512 برای برخورد با تهدید اسرائیل از سوی گروه‌های مسلح فلسطینی ساخته نشده است، بلکه برای تعامل با تهدیدی ساخته شده که موشک‌های میان‌برد ایران برای اسراییل ایجاد می‌کنند.

بی شک حمله ایران این پیام را برای ایالات متحده آمریکا در بر داشت که حتی پایگاه سری آنها در اسرائیل نیز در تیررس موشک ها و پهپادهای ایران قرار دارد.

نقب، محل تنها تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی

مرکز تحقیقات هسته‌ای نقب واقع در حاشیه شهر دیمونا در سرزمین های اشغالی است که به تاسیسات هسته ای دیمونا نیز معروف است. رژیم صهیونیستی سال‌ها در این مرکز هسته ای به طور مخفیانه و به‌دور از نظارت جامعه جهانی و سازمان های بین المللی، مشغول ساخت سلاح هسته‌ای بود که بعدها و با افشا شدن فعالیت های صهیونیست‌ها توسط منابع متعدد، تولید و نگهداری بمب‌های اتمی در این مرکز مورد تایید سازمان‌های اطلاعاتی قرار گرفت.

تصاویر هوایی از مرکز هسته ای دیمونا

در حمله موشکی ایران، موشک های بالستیک ایرانی از بالای حریم هوایی این تاسیسات هسته ای عبور کردند و صحنه های به‌جاماندنی برای رژیم صهیونیستی رقم زدند. در واقع ایران ثابت کرد که در صورت اراده قادر به نابود کردن این تاسیسات خواهد بود.

ایلات، قلب تجارت رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی

بندر ایلات یکی از شهرهای توریستی رژیم صهیونیستی است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند که سود قابل توجهی برای صهیونیست‌ها دارد. اِیلات بزرگترین شهر جنوبی اسرائیل و صحرای بزرگ نقب می باشد. ایلات از یک سو بندرگاه کشتی‌ها و محل واردات نفت خام اسرائیل غالبا از مصر، کویت و عربستان است و از سوی دیگر گردشگاه ساحلی اسرائیل نیز محسوب می‌شود و دارای بزرگ‌ترین تمرکز هتل‌ها و امکانات تفریحی در سرزمین های اشغالی است.

نقب در راس برنامه های رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک کریدور زمینی با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی است. آسیب به این بندر و این شهر، نه تنها میتواند به بخش قابل توجهی از سود آوری و تجارت رژیم صهیونیستی آسیب برساند، بلکه بسیاری از طرح ها و برنامه های صهیونیست ها برای تجارت و ایجاد کریدور زمینی با کشورهای عربی را دچار اختلال خواهد کرد.

حملاتی که نیروهای یمنی در چند ماه گذشته در مقایس محدود به این بندر انجام داده اند و باعث کاعش فعالیت تجاری صهیونیست ها شده اند، گویای این واقعیت است که صهیونیست ها از این ناحیه به شدت آسیب پذیر هستند و پس از حملات موشکی ایران، این آسیب پذیری بیشتر از گذشته شد.

منبع:‌ مشرق

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونق صادرات در جزیره جهانی قشم| تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید
  • انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
  • چرا ایران «نقب» را هدف قرار دارد؟
  • مراسم رژه گرامی داشت سالروز ارتش در بندرعباس
  • ادعای فرماندهی مرکزی آمریکا درباره مقابله با دو پهپاد یمنی
  • ادعای سنتکام درباره مقابله با ۲ پهپاد یمنی
  • هزینه یک میلیارد دلاری آمریکا برای مقابله با حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ
  • ادعای سنتکام درباره هدف قرار دادن دو پهپاد یمنی
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال تحریک درگیری‌های منطقه‌ای است
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم