Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی از برپایی جمعه بازار صنایع‌دستی خبر داد و گفت: برای معرفی همدان برگزاری هفته فرهنگی در تهران پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی مالمیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز جهانی صنایع‌دستی در خصوص مشکل بسته‌بندی صنایع‌دستی اظهار کرد: صنایع دستی موضوعی هنری و اقتصادی است بنابراین اگر خریداری علاقه به صنایع‌دستی با بسته‌بندی خاص داشته باشد، در هزینه آن لحاظ می‌شود و همین موجب شده تا استقبال چندانی از بسته‌بندی نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در زمینه بسته‌بندی سمینار و همایش‌های زیادی هم برگزار شده و حمایت هم می‌شود اما چون قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد، اینگونه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان بیان کرد: البته ناگفته نماند تولیدات صنایع‌دستی نیز متنوع است و همین امر نیز بسته بندی را مشکل می‌کند زیرا کالاها در یک اندازه نیستند.

وی در خصوص ایجاد برند برای صنایع‌دستی نیز به دو شهر جهانی سفال و ملی منبت از استان همدان اشاره کرد و گفت: استان همدان گام‌های خوبی در این زمینه برداشته و دارای رتبه اول است و شهر ملی منبت گلریز تویسرکان را نیز داریم.

مالمیر به وجود سرب در سفال نیز اشاره کرد و یادآور شد: تولیدات بدون سرب در حال انجام است و همه هنرمندان نیز این موضوع را قبول دارند اما تغییر زمان‌بر است و برای اینکه بتوانیم لعاب بدون سرب تولید کنیم باید تلاش کنیم فراگیر شود.

وی در خصوص تاثیرات کرونا بر بازار صنایع‌دستی اظهار کرد: صنایع‌دستی نیز جزو ۱۰ کسب و کاری که باید حمایت شود، قرار گرفته است هرچند کارگاه‌های ما تولید داشتند اما فروش خوبی نداشتند و در این ایام از میزان فروش کاسته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه امسال نمایشگاه فصلی صنایع‌دستی خواهیم داشت افزود: جمعه بازار صنایع‌دستی نیز در باغ نظری راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه به آماری از ۷ سال اخیر در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: طی ۷ سال اخیر ۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه به تعداد کارگاه‌ها افزوده شده و ۱۲ هزار نفر نیز به جمع هنرمندان اضافه شده است.

مالمیر با بیان اینکه ۶۵۰ نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار شده است خاطرنشان کرد: ۲۷۰ بازارچه نیز به صورت فصلی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۷۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی بوده است تصریح کرد: ۱۳ هزار نفر نیز در اداره‌کل آموزش دیده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه از ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور، در۱۳۰ رشته فعال هستیم افزود: استان همدان و اصفهان دو استان برتر در حوزه صنایع‌دستی کشور هستند زیرا همدان ۱۱ نشان مهر اصالت یونسکو و ۸۳  نشان ملی صنایع‌دستی دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که از فضای مجازی برای فروش صنایع‌دستی استفاده کنیم افزود: آمادگی برای برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی داریم و ضمن حمایت یارانه می‌دهیم و برای کارگاه‌های تولیدی نیز آمادگی اعطای وام داریم.

مالمیر در بخش دیگری از سخنانش موضوع آتش‌سوزی استرمردخای را جوسازی رسانه‌های غربی دانست و گفت: ما متولی بنای استر هستیم اما اداره آن بر عهده انجمن کلیمیان است که طی مصاحبه‌هایی اعلام کردند که موضوع آتش‌سوزی جزئی بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه فضای رسانه‌ای خارج از کشور که انتظاری نیز برای حمایت نداریم به هر بهانه‌ای دنبال فضاسازی است که به موضوع نیز دامن زدند در حالی که سوختگی فقط یک جاروبرقی، مقداری موکت و چندین رشته سیم‌ برق را شامل می‌شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در مورد الوند هم ادامه داد: مجموعه تاسیسات دهکده تله‌کابین گنجنامه محدوده مشخصی دارد و در درون محدوده هر تغییری بخواهد دهد، پلان آن مشخص است اما باید با هماهنگی میراث فرهنگی و مصوب کارگروه میراث فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: اگر تغییرات در خارج از محدوده باشد، مسولیتی بر ما نیست اما چون کوهستان الوند ثبت ملی شده میراث فرهنگی دخیل است و چون گنجنامه جزو حریم شهر است، راه و شهرسازی مربوط است.

مالمیر با بیان اینکه بر اساس استاندارد تله‌کابین باید راهی برای ایام بحران داشته باشد اما این الزام را داریم که تخریبی صورت نگیرد افزود: آن مسیر قبل از ایجاد تله‌کابین نیز بوده است ولی آن چیزی که در مداخله الوند حساسیت دارد، اینکه باید در حد ضرورت و حداقلی باشد و بیشتر از این مورد پسند نیست.

وی در ادامه در خصوص کاوش هگمتانه نیز گفت: ۲۲ فصل کاوش در تپه هگمتانه انجام شده و هنوز رازهای زیادی در دل هگمتانه نهفته است هرچند هنوز نتایج کاوش‌ها هم به ویژه ۱۱ فصل قبل مشخص نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه در کاوش اخیر خواسته ما خواناسازی برج و باروست بیان کرد: امیدواریم بتوانیم به مطالب بیشتری برخورد کنیم و به آثاری از دوره اشکانی نیز برسیم زیرا در مورد قدمت هگمتانه که به چه دوره‌ای برمی‌گردد باید کاوش‌های زیادی صورت گیرد.

وی به ضرر ۲۴۰ میلیارد تومانی صنایع‌دستی از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی به دنبال برگزاری هفته فرهنگی همدان در تهران هستیم و اجرای یک فم‌تور نیز به منظور معرفی همدان نیز در دستور کار است.

مالمیر با بیان اینکه به دنبال ایجاد فروشگاه دائمی صنایع‌دستی ان هم در هگمتانه هستیم بیان کرد: از کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در فروشگاه دائمی صنایع‌دستی باشند، حمایت می‌شود به طوری که بخشی از سود تسهیلات بانکی او را پرداخت می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص گرانی مسکن و بازار داغ مباحث مختلف در مورد بافت همدان اظهار کرد: در احیا و بازآفرینی محلات قدیمی اقدامات حفاظتی ابنیه تاریخی را داشتیم اما این به منزله مقابله با توسعه شهر نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه ما در میراث فرهنگی مظلوم واقع شده‌ایم خاطرنشان کرد: با این وجود بسیار مورد تخریب و هجمه هستیم زیرا در برابر انجام وظایف مورد شماتت هم قرار می‌گیریم.

وی با تاکید بر اینکه اگر ادعای گردشگری و میراثی بودن شهرمان را داریم باید پای آن بایستیم افزود: تاریخ و طبیعت همدان مزیت این شهر است و همین این شهر را مقصد گردشگری کرده است به طوری که شورای عالی شهرسازی کشور ۱۶۸ شهر را واجد ارزش دانسته که همدان، نهاوند، تویسرکان و ملایر نیز جزو آن هستند و همه موظف هستیم قوانین را رعایت کنیم.

مالمیر با تاکید بر اینکه شهرداری، شهرسازی و میراث فرهنگی همه موظف به رعایت ضوابط ساخت و ساز هستند گفت: تخطی از قانون نداریم و مجبوریم و وظیفه قانونی ماست  که ضوابط بافت شهرمان را رعایت کنیم.

 وی با بیان اینکه در اجرای قانون هم دستگاه‌های نظارتی و هم حاکمیتی حمایت لازم را دارند تصریح کرد:  شهر همدان بر اساس طرح تفصیلی ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که تنها۵۰۰ هکتار بافت تاریخی است و ۵ درصد شهر همدان را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با طرح این سوال که مگر تنها در بافت تاریخی شهر خانه گران شده است؟ بیان کرد: گرانی مسکن شامل همه محلات پایین و بالای شهر همدان می‌شود و نباید گرانی مسکن را به نام رعایت ضوابط میراث فرهنگی و تاریخی بودن بافت همدان زد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد ضوابطی که ما داریم مرتبط با ضوابط طرح تفصیلی است یادآور شد: ارتفاع زیاد خود به خود در بافت تاریخی اتفاق نمی‌افتد.

مالمیر گرانی مسکن را کار بورس‌بازی در حوزه مسکن دانست و گفت: در حال حاضر در بسیاری از شهرها مسکن مهر متقاضی ندارد بنابراین چگونه مسکن در این شهرها گران می‌شود؟ باید این موضوعات را در گرانی مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان صنایع دستی گردشگری کرونا میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان مدیرکل میراث فرهنگی بازار صنایع دستی صنایع دستی نیز گرانی مسکن بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۰۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرم افزار لرستان سفر مترجم چند زبانه در سفر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:طراحی و ساخت نرم افزار لرستان سفر با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان است و هم اکنون این برنامه به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس عموم قرار دارد و تلاش داریم دو زبان عربی و ایتالیایی نیز به آن افزوده شود.
عطا حسن‌پور استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی هتل داری را از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک این اداره‌کل و جهاد دانشگاهی عنوان کرد و افزود:تلاش برای ثبت ملی و جهانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در اولویت‌ کاری  قرار دارد که در این زمینه غذای محلی «جگروز» و «چزنک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: با توجه به ظرفیت جهاد دانشگاهی لرستان در حوزه استارتاپ‌ها و مراکز رشد، آماده همکاری با این واحدبرای ساخت نرم افزار فروش صنایع دستی هستیم.

دیگر خبرها

  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • راه‌ دسترسی منطقه گردشگری سد کنگیر ایوان تکمیل می‌شود
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • «کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • نرم افزار لرستان سفر مترجم چند زبانه در سفر
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد