Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوذر ابراهیمی در دیدار با سرور بختی، رییس جدید مؤسسه اکو با تأکید بر اینکه فعالیت در منطقه اکو از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، گفت: فرهنگ، مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست. ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ فرهنگی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سرور بختی، رئیس جدید مؤسسه فرهنگی اکو پیش از ظهر امروز (20 خردادماه) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ ترکمان رئیس  این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن خوشامدگویی، به سروده‌ مشهور و دل‌انگیز «مهمان محبت‌اف بختی» که گویای عشق وی به ایران است، اشاره کرد و گفت: پدر شما شعری زیبا در وصف ایران سرودند که برای شما تحقق یافت؛ «از ازل تا به ابد قسمت من ایران است/ که نشانش پرِ سیمرغ و دل شیران است.»

وی مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌ها را عامل فرهنگی دانست و گفت: دیپلماسی فرهنگی به کشورها اجازه این را می‌دهد که به طور مستقیم با مردمان سرزمین‌های خارجی رابطه پایدار معنوی برقرار کرده و از آن در جهت اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی بهره‌برداری کرد. این دیپلماسی به ویژه میان ملت‌هایی که از فرهنگ و تمدن مشترک برخوردارند، کاربردی‌تر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرهنگ، انسان را به صلح، دوستی و نیکی دعوت می‌کند، بنابراین مؤسسات فرهنگی باید کاملاً به این حوزه شناخت داشته باشند و نقشه راهی را برای ارتقای روابط بین ملت‌ها ترسیم کنند.

ابراهیمی ‌گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با داشتن 85 نمایندگی فرهنگی در 63 کشور از جهان در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان کارشناسان مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن 7 هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا کند و چهره رحمانی اسلام را به همراه توانمندی‌‏ها و پیشرفت‏‌های علمی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران به مردم جهان بشناساند.

وی در ادامه سخنانش به همکاری‌های مفید و مؤثر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو اشاره کرد و گفت: نقاط مشترک فرهنگی کشورهای «منطقه اکو» دست‌مایه خوبی برای همکاری نهادهای فرهنگی ـ بین‌المللی است تا بتوانند اهداف مشترک را دنبال کنند و فعالیت در منطقه اکو از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عامل ارتباطی بین کشورها را فرهنگ عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو و کشورهای منطقه اکو بزرگ‌ترین اندیشمندان علمی و فرهنگی علاقه‌مند به حضور در این منطقه و ارائه آثار پژوهشی خود هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همکاری‌های سال‌های گذشته این سازمان با مؤسسه فرهنگی اکو، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همکاری دوجانبه کتاب‌هایی را ترجمه و منتشر کرده و مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به این سازمان از ظرفیت، پتانسیل و فرصت‌های مناسبی بهره‌مند است.

وی پیشنهاد تهیه تقویمی برای برنامه‌های مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو در تقویم سالانه، معرفی مشاهیر فرهنگی کشورهای منطقه اکو و برگزاری اجلاس‌ها و نشست‌های تخصصی را داد.

ساخت فیلم تأثیرگذاری از وضعیت کشورهای منطقه اکو و تهیه منشور دوستی بین تمام اعضای اکو و ترجمه به زبان‌های مختلف از دیگر پیشنهادات رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

گام‌های عملی برای تداوم همکاری‌ها

در ادامه این دیدار سرور بختی، رئیس جدید مؤسسه فرهنگی اکو در سخنانی در این دیدار، ضمن تأیید سخنان ابراهیمی‌ترکمان، علاقه‌مندی خود را نسبت به ارتقاء و تداوم همکاری‌ها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد.

وی افزود: مؤسسه اکو، سازمانی منطقه‌ای است که توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو از جمله افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تأسیس شده و کشورهایی که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک‌اند و در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان واقع شده‌اند.

سرور بختی با تشریح فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو گفت: این مؤسسه فرهنگی در حوزه‌های علمی و پژوهش درباره میراث مشترک کشورهای عضو اکو، تهیه و انتشار کتاب‌ها، تقویت هماهنگی بین کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها، برگزاری نشست‌ها و اجلاس‌ها و ... اقدامات سازنده‌ای کرده است.

وی خواستار تهیه یادداشت تفاهمنامه همکاری بین مؤسسه فرهنگی اکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شد و گفت: بنا داریم با کمک و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه تنوع ‌بخشیدن به برنامه‌ها به ویژه معرفی مفاخر و مشاهیر، اقداماتی مؤثر فرهنگی انجام دهیم.

سرور بختی در پایان سخنانش بر لزوم گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و تشکیل کمیسیون ملی تأکید کرد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیش از 400 سند همکاری فرهنگی با کشورهای جهان دارد

انتهای پیام/

R1539/P/S35,34,4/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان فرهنگ و ارتباطات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مؤسسه فرهنگی اکو منطقه اکو مؤسسه اکو همکاری ها ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۲۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: یکی از دستاوردهای تلاش قرآنی در ماه رمضان این بود که تصویر کشورمان در فضای بین‌المللی به خصوص در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در مراسم قدردانی از عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی کشور طی سخنانی به گستردگی برنامه‌های تولید شده در ماه رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای این برنامه‌های قرآنی تمام دستگاه‌ها نقش داشتند و شاید سازمان تبلیغات اسلامی کمترین نقش را داشته است. همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی نقش هماهنگی را به خوبی بر عهده گرفت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در این ایام زحمت بسیاری کشیدند. همچنین همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز زحمات بسیاری  متقبل شدند.

او به برگزاری نمایشگاه قرآن در استان‌ها اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد امسال برای اولین بار در تمامی استان‌ها نمایشگاه قرآن برگزار شد و نمایشگاه اصلی هم در مصلی امام خمینی(ره) در تهران دایر بود. بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مهم‌تر از همه بخش مردمی در این نمایشگاه‌ها بسیار فعال بودند.

قمی به برنامه‌های قرآنی در سازمان صدا و سیما اشاره کرد و اظهار داشت: یک همگرایی در ماه مبارک رمضان حول محور قرآن شکل گرفت. نقطه تجلی همه این برنامه‌ها در رسانه ملی بود که این نقش را به خوبی ایفا کرد.

 

ضرورت تبیین تعامل قرآن و علم از سوی دانشمندان و اساتید

 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از درخشش برنامه محفل در روستای چارک یاد کرد و گفت: فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی به مجموعه اقدامات متعددی که در روستاها شکل گرفت، توجه کند. به عنوان مثال اتفاقی که روستای چارک افتاد و برنامه محفل در آنجا درخشش داشت، اتفاق مبارکی بود که همین نکته نشان‌دهنده ظرفیت ایمان مردم است.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از تلاش تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران برنامه‌های سحر و افطار به تقویت حس قرآن دوستی مردم اشاره کرد و اظهار داشت: یک افکارسنجی انجام دادیم که نتایج آن قابل توجه است. در این افکارسنجی بسیاری به سؤالات پاسخ دادند. 75 درصد کسانی که پاسخ داده بودند از اینکه که قرآن را حفظ نکرده‌اند احساس خسارت کرده‌اند.

او ادامه داد: گام‌های بعدی در ترویج فرهنگ قرآنی را باید کیفی‌تر و مؤثرتر برداریم. یکی از دستاوردهای اتفاقات ماه رمضان این بود که تصویر ایران در فضای بین‌المللی به خصوص در جهان اسلام درباره اهتمام ایران به قرآن قدری تغییر کرده و اصلاح شد که این موضوع دستاورد مهمی است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • مریم نواز شریف: تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهم گرفت
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • توجه ویژه صنعت هسته‌ای به فناوری‌های روز دنیا
  • پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای فیبر نوری در بوشهر
  • دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی با روسیه و چین راه‌اندازی می‌شود
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • تلاش برای ارتقای توانمندی بانوان در حوزه جهاد تبیین
  • رادیو فرهنگ در سالی که گذشت/ از توجه به فرهنگ اقوام تا برنامه‌های جدید